Hain ruoka-apua ja järkytyin
2 kg vehnäjauhoja
2 kg sämpyläjauhoja
1 kg kaurahiutaleita
2 pss perunasosejauhetta
2 prk nötköttiä
Mitä ihmettä noilla teen? Inhoan leipomista eikä mulla ole siihen aikaakaan, kun olen töissäkäyvä yh. Eikö ruoka-apua voisi koostaa yhtään järkevämmin?
Kommentit (747)
Vierailija kirjoitti:
Ei sieltä kenenkään ole pakko hakea ruoka-apua. Apu on kerätty vapaaehtoisin voimin. Monelle kelpaa edes pieni apu. Mene muualle jos ei ruoka kelpaa.
En ole ap, mutta kyllä tuo ruoka-aine lista kuulostaa minustakin ihmeelliseltä!
Jauhoja voi olla, mutta pitääkö koko paketin koostua pelkistä jauhoista?
On olemassa edullisia säilykkeitä joita voi koko perhe syödä, esim hernekeitto. Kyllä jäisi nötkötit syömättä minullakin!
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa mennä eri jakeluun. Itse olen saanut Mm. hyviä lihoja ja kasviksia ja koirille Hill’s kuivamuonaa mistä päiväys mennyt.
Mistä saa koiranruokaa? Sehän on yleensä aika hyvälaatuista. Voisin minäkin (lemmikittömänä) käydä kerrankin ruokapaketin hakemassa. Tänään ostin kaupasta ylijäämätuotteita (ns. tuorekset oli osittain jo mätiä, mutta syön ne hyvin kypsennettyinä ja toivon etten sairastu) ja maitopurkin sekä näkkileipää...
Näidenhän pitäisi olla viimesijainen apu, normaalitilanteessa pitäisi pystyä ostamaan työttömänäkin saamillaan avustuksilla perusruokansa. Jos näin olisi, se olisi ihan ok, että välillä hätätilanteessa eläisi sitten vaikka sillä nötkötillä ja kaurapuurolla viikon-pari. Opiskelijana tuli itsekin välillä elettyä ankesti ihan omasta valinnasta, valitisin käyttää rahat bileisin ja syödä sitten jotain nuudelia pelkästää loppukuun. Mutta ymmärrän hyvin että jos ihminen on tilanteessa, jossa pitkiä aikoja ruoka on paljolti ruoka-avun varassa, tuollainen ruoka ei ole hyvää, ei terveyden eikä maun puolesta. Vika ei toki ole ruoka-avussa, vaan sosiaaliiturvassa joka jätttää väliinputoajia jotka joutuu turvautumaan ruoka-apuun.
Kyseessä ap:lla Eu:n ruoka-apukassi jonka tarpeessa et selvästikään ole ollut kunhan ahneuttasi hait. Sitten tulet nettiin kitisemään, on meitä ihmisiä joka lähtöön ei voi muuta sanoa.
Vierailija kirjoitti:
Näidenhän pitäisi olla viimesijainen apu, normaalitilanteessa pitäisi pystyä ostamaan työttömänäkin saamillaan avustuksilla perusruokansa. Jos näin olisi, se olisi ihan ok, että välillä hätätilanteessa eläisi sitten vaikka sillä nötkötillä ja kaurapuurolla viikon-pari. Opiskelijana tuli itsekin välillä elettyä ankesti ihan omasta valinnasta, valitisin käyttää rahat bileisin ja syödä sitten jotain nuudelia pelkästää loppukuun. Mutta ymmärrän hyvin että jos ihminen on tilanteessa, jossa pitkiä aikoja ruoka on paljolti ruoka-avun varassa, tuollainen ruoka ei ole hyvää, ei terveyden eikä maun puolesta. Vika ei toki ole ruoka-avussa, vaan sosiaaliiturvassa joka jätttää väliinputoajia jotka joutuu turvautumaan ruoka-apuun.
Tai sitten sen henkilön rahankäytössä, jolle sosiaaliturva riittää moniin muihin asioihin mutta ei ruokaan.
Vierailija kirjoitti:
Hieman ohi aiheen, mutta äitini 70v vasta kiittämätön onkin.
Hän on eläkkeellä olessa sössinyt raha-asiansa ja on uo päätynyt. Rahaa vinkuu meiltä lapsilta, toisinaan viemme rahan sijalle ruokakasseja.
Viimeksi ostin Prismasta 100€ edestä elintarvikkeita, mutta muori ei ollutkaan tyytyväinen. Hänelle ei kelvannut perunat, oivariini, hedelmät, vihannekset, maito, rahka, leipä, juusto jne.
Oli käyntini jälkeen laittanut veljelleni viestin, että hän tarvitsee rahaa jotta voi ostaa mieleistään ruokaa!Mitäköhän sellainen mielekäs ruoka on? Jotain kallista valmisruokaa vai grilliruokaa?
Sinänsä ymmärrän äitiäsi. Jos olisin itse vastaavassa tilanteessa niin olisin toki iloinen jos joku toisi minulle 100e edestä elintarvikkeita mutta vielä iloisempi olisin jos käytäisiin yhdessä kaupassa ja saisin sillä summalla valita ne mieleiset asiat. Ei toki niin että sen maksajan pitäisi maksaa mitään kalleimpia sisäfilepihvejä vaan ihan sellaisia peruselintarvikkeita ruokiin joita on helppo ja suht. edullista valmistaa isompiakin satseja kerralla ja pakastaa osa. Tyyliin ainekset hernekeittoon, kaalilaatikkoon, juureksia, linssejä, broilerinkoipia joita voi syödä vaikka riisin kanssa, tehdä salaatin ja roippeista keittää liemen esim. risoton pohjaksi jne
Vierailija kirjoitti:
Hän on eläkkeellä olessa sössinyt raha-asiansa ja on uo päätynyt. Rahaa vinkuu meiltä lapsilta, toisinaan viemme rahan sijalle ruokakasseja.
Viimeksi ostin Prismasta 100€ edestä elintarvikkeita, mutta muori ei ollutkaan tyytyväinen. Hänelle ei kelvannut perunat, oivariini, hedelmät, vihannekset, maito, rahka, leipä, juusto jne.
Oli käyntini jälkeen laittanut veljelleni viestin, että hän tarvitsee rahaa jotta voi ostaa mieleistään ruokaa!Mitäköhän sellainen mielekäs ruoka on? Jotain kallista valmisruokaa vai grilliruokaa?
Hei mulla on samalaisia kokemuksia! Äitini on suunnilleen saman ikäinen, kun olen raha-asioitaan selvittänyt niin pitäisi kyllä tulla ihan hyvin toimeen, varsinkin kun autan taloudellisesti jos esimerkiksi uusii silmälaseja tai kodinkone hajoaa. Vien toisinaan just ruokakasseja, ihan peruselintarvikkeita, pesuaineita jne. Ja tälle kiittämättömälle ei kelpaa, pitäis olla pienen leipomon leipää ja leivonnaisia, kenpparitason hygieniatuotteita jne. Muutenkin asenne on, että yhteiskunta ja me lapset oltais hänelle jotakin velkaa. Ärsyttää, usein ja paljon.
Siis ison paketin leipää saa eurolla. Syön siitä viikon, jos ei ehdi homehtua. Ihan siis kaurapaahtista, ei edes vehnämössöä. Eli epäilen että säästyy yhtään mitään tekemällä itse. Siihen kuitenkin tarvitsee jauhoja, hiivaa, suolaa... Ja muutenkin jos siihen leipään menee se 4e kuussa, ei ole paljon. Ja monesti leipomoista saa hyvinkin halvalla isoja säkkejä leipää, jos sitä enemmän söisi.
Vierailija kirjoitti:
Satasen ruokakassi on luksusta! Mitä ruokaa äitisi kattoi aikoinaan teille pöytään; löytyisikö ratkaisu sieltä.
Lisäksi tuli mieleen: jos on muistisairaus, ei osaa aineksista laittaa niin kuin ennen. Eineksien lämmittäminen onnistuisi? Ystävällisesti teit ruokakassin kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sieltä kenenkään ole pakko hakea ruoka-apua. Apu on kerätty vapaaehtoisin voimin. Monelle kelpaa edes pieni apu. Mene muualle jos ei ruoka kelpaa.
En ole ap, mutta kyllä tuo ruoka-aine lista kuulostaa minustakin ihmeelliseltä!
Jauhoja voi olla, mutta pitääkö koko paketin koostua pelkistä jauhoista?
On olemassa edullisia säilykkeitä joita voi koko perhe syödä, esim hernekeitto. Kyllä jäisi nötkötit syömättä minullakin!
Hernekeitto ei ole ruoka, jota kaikki voivat syödä. Paras hernekeitto muuten tulee kuivatuista herneistä. Yksi pussi herneitä ei paljon maksa, mutta saa ison kattilallisen keittoa.
Vierailija kirjoitti:
Siis ison paketin leipää saa eurolla. Syön siitä viikon, jos ei ehdi homehtua. Ihan siis kaurapaahtista, ei edes vehnämössöä. Eli epäilen että säästyy yhtään mitään tekemällä itse. Siihen kuitenkin tarvitsee jauhoja, hiivaa, suolaa... Ja muutenkin jos siihen leipään menee se 4e kuussa, ei ole paljon. Ja monesti leipomoista saa hyvinkin halvalla isoja säkkejä leipää, jos sitä enemmän söisi.
Pakasta niin ei homehdu. Sieltä sitten sen verran kerrallaan sulamaan kuin syöt.
Ehdotuksia pakettiin kirjoitti:
Mä olisin voinut jopa hyödyntää noista tuon perunasosejauheen, koska olen pahasti allerginen viljalle. Nötkötin olisin varmaan lahjoittanut eteenpäin, kun en ole lihaan koskenut yli kymmeneen vuoteen.
Miksi ruoka-avusta ei voisi saada sellaista ruokaa, joka sopisi oikeasti edes myös keliaakikoille ja laktoosi-intolerantikoille? Tuo leipä- jauho- linja rajaa tosi paljon ihmisiä avun ulkopuolelle.
Miten olis hernarisäilyke? Juurekset? Öljypullo? Soijarouhe? Olis huomattavasti monikäyttöisempiä ja säilyis hyvin?
Ruokaöljy olisi hyvä, mutta tiedän ihmisiä, joiden ruokavalioon ei hernari ja soija sopisi.
Joissakin paikoin ruoka-avun hakija voi itse valita mitä ottaa kassiinsa. Eikös se voisi olla niin EU-kassinkin kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai sitten sen henkilön rahankäytössä, jolle sosiaaliturva riittää moniin muihin asioihin mutta ei ruokaan.
Vika on aina rahankäytössä. Kannattaa ensin priorisoida asuminen ja syöminen ja sen jälkeen muut kulut. Myöskin se, ettei ole aikaa esim. leipoa on myöskin paskapuhetta. Puoli tuntia pois sometuksesta yms. turhasta, niin on taas syötävää kun on leiponut vaikka leipää tai sämpylöitä.
Ja juu olen ollut työttömänäkin ja tiedän mitä Kelasta saa rahaa. Minulle jäi 730€ vuokran ja laskujen jälkeen n. 700€/kk käyttörahaa. Tämä siis Työttömyysturva+asumistuki+toimeentulotuki ja asun Itä-Helsingissä. Jos tuo summa ei riitä, ei ole elämän hallinta millään tavalla kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Leipä on yksi niistä ruuista jossa säästää eniten kotona tekemällä, joten jos on oikeasti ruoka-avun varassa niin ehkä kannattaisi leipoa vaikkei se olisikaan niin kivaa. Ihan omilla rahoilla elävätkin ihmiset joutuu joskus tekemään epämieluisia asioita.
Leipää saa kaupasta halvallakin, eikä vehnäjauhoista leivottu höttöleipä ole edes terveellistä.
Eipä se terveellisyys ruoka-alussa olekaan ensisijaista, vaan tilapäisratkaisu edes edes jotenkin hengissä pysymiseen.
Kymmenen vuotta sitten hain EU ruoka-apukassin. Syömälelvotonta tavaraa on pakattu ja kuljetettu. Hyviä olivat kaurapiparit, hapankorput ja maitojauhe. Mutta kaurahiutaleet oli kivikovia, nötkötti ei kelvannut koirallekaan, valmis pasta hirveetä!Näitä vanhukset hakee, jemmaa kaappeihin, vie roskiin, lahjoittaa lapsilleen-jotka vie ne roskiin. Mutta joku myy nämä tuotteet EU ruoka-avulle ja rikastuu. Yritin selvittää kuka päättää ruoka-avun sisällöstä, ei koskaan selvinnyt.
Ehdotuksia pakettiin kirjoitti:
Mä olisin voinut jopa hyödyntää noista tuon perunasosejauheen, koska olen pahasti allerginen viljalle. Nötkötin olisin varmaan lahjoittanut eteenpäin, kun en ole lihaan koskenut yli kymmeneen vuoteen.
Miksi ruoka-avusta ei voisi saada sellaista ruokaa, joka sopisi oikeasti edes myös keliaakikoille ja laktoosi-intolerantikoille? Tuo leipä- jauho- linja rajaa tosi paljon ihmisiä avun ulkopuolelle.
Miten olis hernarisäilyke? Juurekset? Öljypullo? Soijarouhe? Olis huomattavasti monikäyttöisempiä ja säilyis hyvin?
Hernari ja soijarouhe eivät sovi palkokasviallergisille ja eivätkä juurekset niille, joilla on ristiallergia siitepölyjen kanssa. Ei sellaista ruokaa taida ollakaan, joka sopisi kaikille. Toivottavasti kuitenkin ruokajakelussa olisi edes jotenkin huomioitu allergiat ja rajoitteet, kurjaahan se on, jos tarvitseva ei saa mitään, mitä voisi syödä :( Järkevintä olisi, että olisi edes vähän vaihtoehtoja, joista saisi valita.
Jos on oikeasti rahat ihan loppu ja nälkä kurnii vatsassa, niin se kaurapuuro ja perunamuussijauhe kyllä tuntuu luksukselta (siis olettaen, ettei ole rajoitteita joiden takia ei niitä voi syödä). Joskus opiskelijana päädyin tilanteeseen, ettei ollut mitään syötävää eikä rahaa, ja ai että oli hyvää kun sain pullorahoilla ostettua makaroonia ja tein siihen ruskean kastikken kaveriksi, kun ei ollut ketsuppiakaan :D
Vierailija kirjoitti:
Haa mulla ei ole edes kunnon keittiötä tässä läävässä. Hain viine viikolla kassin. Jugurtteja (viim.käyttöpäivä mennyt), maitoa, pieni makaronipussi, tonnikalapurkkeja, leipää.
En voi syödä maitotuotteita enkä kalaa. Leipä oli homeessa.
Eli olen syönyt muutaman päivä vettä ja leipää. Ja kahvia, sitä nyt on jemmassa ollut.
Tämäpä juuri. Ruoka-avussa jaetaan sitä, mitä kaupoista saadaan. Ja se on sitä, mikä kaupoissa jää myymättä. Eli erään uskonnon pyhää kirjaa lainatakseni: "Niitä murusia, mitä rikkaan pöydältä putoilee."
Siellä on nyt alkusyksystä vielä luonto täynnä ilmaista hyvää syötävää!
Esim. nokkonen, poimulehti, voikukka. Nuo mukaan munakkaaseen, terveellistä ja erittäin edullista.
Nokkosista voi tehdä sämpyläjauhojen kanssa myös nokkossämpylöitä.
Surkeaa uusavutonta vikinää...
Jos ei itselle maistu, niin voit leipoa aineksista leipiä, sämpylöitä. JA MYYDÄ! Itse tehtyä leipää saa myydä torilla, ei tarvitse olla elintarvikehuoneistoa,, hygieniapassia tms. Asiasta on päätökset ja artikkeleita.
Joten myyt ne sämpylät ja sitten voit mennä ostamaan niitä sisäfileitä itsellesi.
Kuulostaapa tutulta: https://www.vauva.fi/keskustelu/3962310/eu-ruoka-avustuksesta-valitusta…