Hain ruoka-apua ja järkytyin
2 kg vehnäjauhoja
2 kg sämpyläjauhoja
1 kg kaurahiutaleita
2 pss perunasosejauhetta
2 prk nötköttiä
Mitä ihmettä noilla teen? Inhoan leipomista eikä mulla ole siihen aikaakaan, kun olen töissäkäyvä yh. Eikö ruoka-apua voisi koostaa yhtään järkevämmin?
Kommentit (747)
Minäkin järkytyin.
Kolme pussia leipää ja makkarapaketti.
Leipää en yleensäkään syö, niin eipä ollut mitään sen päälle laittaa. Makkara taas on 🤮. Olin sitten syömättä joitain päiviä. Thanks for nothing! ✌️
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä törmäsin ihmiseen joka käy kaikenlaisissa ruokajaoissa ja sit myy eteenpäin facen ostomyynti ryhmissä niitä mitä pystyy myymään :0 jäi kyllä aika vihainen fiilis kun käytetään noin hyväksi noita ruoanjakoja. Tuntuu kans et nykyään mikään ei kelpaa vaan pitäisi olla just herkkuja, hyvää lihaa ym noissa ruoanjaoissa. Valitettavasti vaan monessa ruoanjaossa on pääsääntöisesti leipää, ja juurikin noita jauhoja, nötköttejä ym ja se on totuttelu kysymys, mutta itse oon ainakin ollut todella kiitollinen noista ruoka-avun kasseista mitä joskus oon hakenut jos on heikompi tilanne ollut. Jos on ollut kausi että on ollut todella vähän ruokaa ja ollut nälissäsi, niin juma oikeasti kun tuo nötkötti on hyvää. On tullut tehtyä keittoja, laatikoita ym ja paistanut sitä vaan pannulla.
Luulisi olevan aika hankala myydä tuollaisia eteenpäin...
Niinpä. Tossa pari näyttökuvaa mitä otin.
Kävikö kauppa?
Tosin en tiedä, mikä tuossa sitten lopulta on huono juttu. Jos itse ei juo kahvia, niin roskiinko se pitäisi heittää? Ja jos kerran itsellä on tiukkaa, niin voihan sitä kokeilla, haluaisiko joku noista muutaman killingin heittää. Kyllähän äitiyspakkauksen vaatteitakin myydään kirppiksellä, ja ilmaiseksi nekin on saatu.
Sitä en tiedä. Ja roskiin en suosittele heittämään todellakaan, mutta aika monessa esim Tampereen ruokajonoissa käy sellaisia ihmisiä ketkä eivät tarvitse sitä apua. Mitä kuulin tuosta ihmisestä, niin käy huvikseen noissa ja sitten myy tuotteet, kahvit ja nuo mitä pystyy myymään, ja myy sukulaisille muita. Että siis, jos tietää että tarvetta ei avulle ole ja siltikin käy ja myy niitä eteenpäin, niin eikö se ole jo moraalisesti todella mautonta ja väärin?
Tässä ketjussa yleisesti pidettiin hyväksyttävänä, että hyvätuloinen osakesijoittaja käy hakemassa ruoka-avustusta, joten ei siihen nähden varmaan tuo sinunkaan esimerkkisi voi olla tuomittavaa. Olisihan se kaksinaismoralistista, jos pienituloisen kohdalla tarkasteltaisiin köyhyysastetta, mutta hyvätuloisen kohdalla ajateltaisiin, että hyvä vaan kun hakee, ettei roskikseen mene.
Mieti nyt vähän. EU:n jakamiin maitojauhepaketteihin on painettu teksti "EI MYYNTIIN". Niiden myyminen on siis selvästi väärin! Toisin kuin se, että hyvätuloinen sijoittaja hakee ilmaista ruokaa, jota annetaan kaikille halukkaille mitään kyselemättä.
Mitä sen köyhän sitten pitäisi tehdä, jos hän saa avustuspaketista tarvikkeita, joilla ei itselle ole käyttöä, ja samaan aikaan tarvitsisi muutaman kolikon saadakseen ruokaa kaupasta? Hyvätuloisen sijoittajan on tietysti helppo noudattaa "sääntöjä", mutta jos raha on loppu ja ruokaa pitäisi saada, on oikeastaan kaksi vaihtoehtoa: hankkia rahaa tai hankkia ruokaa. Ruuan hankkiminen ei nyt onnistunut, koska avustuskassista ei tullut riittävästi ruokaa. Pitäisikö siis tyytyä olemaan syömättä, vai onko ok kokeilla myydä itsellään oleva ruokatarvike - ostajahan tekee itse päätöksen siitä, ostaako.
Ja muuten ketjussa on väitetty noiden avustuskassien sisällön olevan kauppojen ylijäämää, joten ei niissä silloin mitään myyntikieltoa voi lukea.
Uskotko kaiken mitä luet? EU:n ruoka-apu ei ole mitään ylijäämää, vaan ensin isot herrat päättää mitä ruokaa kasseissa jaetaan, sen jälkeen kaikki hankinnat kilpailutetaan ja halvin tarjous voittaa. Kyse on siis sellaisesta ruuasta, jota valmistetaan varta vasten ruoka-apuna jaettavaksi, ja EU maksaa viulut.
Ei, ällän olen kyennyt kirjoittamaan ja olemaan yliopistolla töissä tutkimuksessa terveempänä, osaan muutamaa kieltä käyttötasolla, mutten todellakaan kykene ymmärtämään "liian tyhmiä juttuja". Kuten miksi ihmisten pitää feikata ja teeskennellä kaikenlaisia omituisia juttuja tai kokea tarvetta mollata muita itsetuntoaan nostaakseen tai pistää vähät rahamsa johonkin kummaan niin, eivät väitetysti saa puhtautta eivätkä jauhoja irti kaupasta! Aivan samoilla tuloilla kuin minäkin olen pystynyt!
Kyllä, ällistelen. Minusta siinä on muissa tyhmyyttä kuin minussa. Minulle ei muutu arvokkaammaksi tälläämällä itseään kuluttaen siihen rahaa säästämisen sijasta. Tajuan sellaisen pop-tähdiltä ja näyttelijöitä sekä malleilta joille se on ammatti millä eletään. Muilta en. Mutta laittakaa rauhassa mihin huvittaa. Vapaa maa. Ette sitten valittaisi!
Facepalm & rolleyes to go with
Törkeää toimintaa. Laitoin nuorimman poikani viime viikolla ruokajonoon. Laadimme hänelle toivomuslistan mukaan, jotta ensi kerralla olisi hyvää evästä tarjolla. Poika tuli itkien kotiin, olivat vaan nauraneet listalle. Kyllä köyhiä kyykytetään tässä maassa!!
Tee sämpylätaikina ja kohota se jääkaapissa?
Tai tee pataleipää?
Kumpaankaan ei mene aikaa eikä tarvitse olla kotona kuin sekoittamassa aineet yhteen ja paistamassa.
Perunamuusijauhetta voi käyttää suurustukseen. Tai räiskäleihin jatkeeksi.
Vierailija kirjoitti:
Törkeää toimintaa. Laitoin nuorimman poikani viime viikolla ruokajonoon. Laadimme hänelle toivomuslistan mukaan, jotta ensi kerralla olisi hyvää evästä tarjolla. Poika tuli itkien kotiin, olivat vaan nauraneet listalle. Kyllä köyhiä kyykytetään tässä maassa!!
☝🏻 Sairas trolli.
2 kg vehnäjauhoja
2 kg sämpyläjauhoja
1 kg kaurahiutaleita
2 pss perunasosejauhetta
2 prk nötköttiä
Mitä ihmettä noilla teen? Inhoan leipomista eikä mulla ole siihen aikaakaan, kun olen töissäkäyvä yh. Eikö ruoka-apua voisi koostaa yhtään järkevämmin?
Ai että! Mä olisin niiiin onnessani jos saisin nuo itselleni ja kahdelle lapselleni. Myös yh olen joka käy töissä ja miehen kuoltua pari vuotta sitten, on ollut koko ajan tiukkaa. Mutta valitettavasti asumme sen verran korvessa että ei oikein pysty ruoanjaoissa käymään. Me leipoisimme kaikkia lasten kanssa ja tekisimme erilaisia ruokakokeiluja ja esim kauralastuja jotka ovat lasten suosikkeja! Kyllähän tuo määrä/mitä sait on iso apu. Tosin, jos ei esim ole margariiniä, öljyjä, leivinjauheita ym ja ei varaa ostaa, niin paha vähän leipoa. Mutta suosittelen sitä että kun saat seuraavan kerran palkkaa, ostat juurikin leivinjauheita, sokeria, kuivahiivaa / kuivatavaroita jemmaan. Auttaa kummasti kun sitten on kaapissa vähän edes jotain valmiiksi. Ja muuten, tuosta perunamuusijauheesta tulee älyttömän hyvä perunasoselaatikko (jos on jauhelihaa ym siis) ja myös nyt kun vielä on sieniä ym metsässä, niin jos tykkää sienistä tai puolukoista ja pystyy metsässä liikkumaan, niin suosittelen lämpimästi sieni/marjaretkiä :) Juuri eilen kävimme lasten kanssa metsällä ja leikimme, keräten sitten sieniä samalla. Löydettiin tatteja, kantarelleja, suppiksia ja lampaankääpää!
Minä nyt kuvittelen EU-kassin saaneena jonkun vanhemman yksinasuvan miehen ja ei ole välttämättä toimivaa uuniakaan asunnossa. Eikä sukulaisia tai ystäviä neuvomassa.
Alkaako hän nyt sitten leipoa kun hakee EU-kassin jossa on miltei pelkkiä jauhoja?
Joku voi asua alivuokralaisenakin tai soluasunossa (köyhillehän tätä soluasuntoa aina mainostetaan).
Onko näillä kaikkein köyhimmillä edes mahdollisuutta tai taitoa leipomiseen?
Helppo se on toimintakykyisenä ja normaalioloissa kaikki lisätarpeet kaapissa sanoa, että minä ainakin leivon mielelläni.
Nötkötti on kyllä ainoana lihatavarana aika ytyä. Aika pian alkaa tökkimään jos leivän päällä nötköttiä, sopassa nötköttiä, jääkaapissä nötköttiä.
Jos kolmenakin päivänä syö nötköttiä jossain muodossa niin ainakin minua tökkii.
Olen nimittäin ollut siinä tilanteessa ja eka päivänä maistui ihan hyvältä, mutta lopulta teki ihan pahaa. Kun ei ollut muutakaan niin toki söin.
Nötköttiäkin on eri makuisia, tuo jaettu on varmaan ihan halvinta ja rasvaisinta plaatua.
No tulihan ne sienet ja marjat!
Miksi pitää köyhiä kadehtia tai pilkata?
Mitä paremmat olot sitä tyhjempi pää näköjään.
Ja kehtaavat vielä sanoa köyhiä tyhmiksi.
Kyllä tyhmyys on ihan muiden päässä kuin köyhien, ei kannattaisi elvistellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä itse olen iloinen jos saisin jauhoja mutten nötköttiä. Kerran kuulin joidenkin juoppojen kertovan matkiksella kun olivat käyneet joissain seurakunnan ruoka avussa kuinka epäterveellisiä tuotteita oli ollut tarjolla: sipsiä,donitseja, pullaa yms.
Kyllä on Suomen asiat liiankin hyvin jos ihmiset viitsii valittaa ilmaisista ruoka avuista.
Tuntuuko sinusta nyt, että köyhät eivät muista olla tarpeeksi kiitollisia ja nöyriä?
Minusta ainakin tuntuu siltä ettei arvosteta ilmasiks saatua, kaikille kun ei anneta ilmasiks mitään ja yleensä kaikki muukin eläminen maksetaan itse. Sekä muiden eläminen. Ei se raha meille seinästä tai sossusta tule.
Miten niin kaikille ei anneta ilmaiseksi mitään? Kuka tahansahan voi käydä hakemassa ilmaiseksi ne EU-avustusjauhot, jos siltä tuntuu. Tässä ketjussahan jotkut hyvätuloisina esiintyvätkin kehuskelivat tekevänsä niin. Kaikilla on kyllä mahdollisuus saada ilmaiseksi aivan kaikki, mitä köyhäkin saa.
Pienellä paikkakunnalla minun on ihan turha tunkea jonoon. Ei onnistu koska tuntevat. Joten nou frii fuud vaan maksan kaikesta ja veroina lisäksi muidenkin nötkötit ym.
Eikö ketjussa aiemmin sanottu, että kyseessä on ylijäämäruoka, eli tuskin sun verorahoilla niitä on ostettu.
No enpä kirjoittanut just tuon ylijäämäruuan maksamisesta, vaan tarkoitin että veroina me työssä käyvät maksetaan se mitä sossusta köyhät tai uusavuttomat saa tai hakee. Usko nyt ei se raha tule seinästä, kyllä sen joku / joku muu on tienannut työllään, yksityisellä puolella varsinkin!
Vierailija kirjoitti:
Minä nyt kuvittelen EU-kassin saaneena jonkun vanhemman yksinasuvan miehen ja ei ole välttämättä toimivaa uuniakaan asunnossa. Eikä sukulaisia tai ystäviä neuvomassa.
Alkaako hän nyt sitten leipoa kun hakee EU-kassin jossa on miltei pelkkiä jauhoja?
Joku voi asua alivuokralaisenakin tai soluasunossa (köyhillehän tätä soluasuntoa aina mainostetaan).
Helppo se on toimintakykyisenä ja normaalioloissa kaikki lisätarpeet kaapissa sanoa, että minä ainakin leivon mielelläni.Nötkötti on kyllä ainoana lihatavarana aika ytyä. Aika pian alkaa tökkimään jos leivän päällä nötköttiä, sopassa nötköttiä, jääkaapissä nötköttiä.
Jos kolmenakin päivänä syö nötköttiä jossain muodossa niin ainakin minua tökkii.
Olen nimittäin ollut siinä tilanteessa ja eka päivänä maistui ihan hyvältä, mutta lopulta teki ihan pahaa. Kun ei ollut muutakaan niin toki söin.
Nötköttiäkin on eri makuisia, tuo jaettu on varmaan ihan halvinta ja rasvaisinta plaatua.
Kyllä siinä pitää nälkä olla, että syö nötkötit ilman lisukkeita. Ja voi miettiä mitä on se inhimillisen kärsimyksen määrä mitä köyhän voi olettaa kestävän. Köyhyys ei ole usein mikään väliaikainen tila näillä ruokajonoporukoilla, joten oletettava on, että se nötkötti on pöydässä todella usein.
Kuten joku tuolla mainitsi, onhan se helppo tehdä ruokaa nötkötistä jos on ne muut ainekset kaapissa. Mutta jos ainekset on jo syöty nälkäänsä kuun alussa, niin eihän niitä silloin ole. Sitten se on makaronia ja nötköttiä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitää köyhiä kadehtia tai pilkata?
Mitä paremmat olot sitä tyhjempi pää näköjään.
Ja kehtaavat vielä sanoa köyhiä tyhmiksi.
Kyllä tyhmyys on ihan muiden päässä kuin köyhien, ei kannattaisi elvistellä.
No sittenhän ei tarvita ruoka-apua eikä vuokraa sossusta jos näin on.
Pakko kommentoida tähän, että no EU-ruokakassien "jauhot" on sahanpurua tai vastaavaa. Oikeasti. Olen yrittänyt leipoa niistä sämpylöitä, patonkeja, pullaa... Ei vaan onnistu. Ja siis pidän leipomisesta ja käsittääkseni jopa osaan sen homman, mutta noi ei ole jauhoja nähneetkään.
Sekä exäni että äitini, kumpikin pienituloisia, saivat noita pari vuotta sitten niin kyllä yritettiin tehdä niistä jotain, mutta kun ei vaan onnistunut. Roskiin meni.
PS. Koira söi nötkötit ja tykkäsi, täällä kun oli siitäkin puhetta.
Vierailija kirjoitti:
2 kg vehnäjauhoja
2 kg sämpyläjauhoja
1 kg kaurahiutaleita
2 pss perunasosejauhetta
2 prk nötköttiäMitä ihmettä noilla teen? Inhoan leipomista eikä mulla ole siihen aikaakaan, kun olen töissäkäyvä yh. Eikö ruoka-apua voisi koostaa yhtään järkevämmin?
Ai että! Mä olisin niiiin onnessani jos saisin nuo itselleni ja kahdelle lapselleni. Myös yh olen joka käy töissä ja miehen kuoltua pari vuotta sitten, on ollut koko ajan tiukkaa. Mutta valitettavasti asumme sen verran korvessa että ei oikein pysty ruoanjaoissa käymään. Me leipoisimme kaikkia lasten kanssa ja tekisimme erilaisia ruokakokeiluja ja esim kauralastuja jotka ovat lasten suosikkeja! Kyllähän tuo määrä/mitä sait on iso apu. Tosin, jos ei esim ole margariiniä, öljyjä, leivinjauheita ym ja ei varaa ostaa, niin paha vähän leipoa. Mutta suosittelen sitä että kun saat seuraavan kerran palkkaa, ostat juurikin leivinjauheita, sokeria, kuivahiivaa / kuivatavaroita jemmaan. Auttaa kummasti kun sitten on kaapissa vähän edes jotain valmiiksi. Ja muuten, tuosta perunamuusijauheesta tulee älyttömän hyvä perunasoselaatikko (jos on jauhelihaa ym siis) ja myös nyt kun vielä on sieniä ym metsässä, niin jos tykkää sienistä tai puolukoista ja pystyy metsässä liikkumaan, niin suosittelen lämpimästi sieni/marjaretkiä :) Juuri eilen kävimme lasten kanssa metsällä ja leikimme, keräten sitten sieniä samalla. Löydettiin tatteja, kantarelleja, suppiksia ja lampaankääpää!
Liian onnellinen köyhä, kohta joku lyttää varmasti! Pitää olla a-v-u-t-o-n ja osaamaton köyhä, se on hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helppo se on toimintakykyisenä ja normaalioloissa kaikki lisätarpeet kaapissa sanoa, että minä ainakin leivon mielelläni.Nötkötti on kyllä ainoana lihatavarana aika ytyä. Aika pian alkaa tökkimään jos leivän päällä nötköttiä, sopassa nötköttiä, jääkaapissä nötköttiä.
Nötköttiäkin on eri makuisia, tuo jaettu on varmaan ihan halvinta ja rasvaisinta plaatua.Kyllä siinä pitää nälkä olla, että syö nötkötit ilman lisukkeita. Ja voi miettiä mitä on se inhimillisen kärsimyksen määrä mitä köyhän voi olettaa kestävän. Köyhyys ei ole usein mikään väliaikainen tila näillä ruokajonoporukoilla, joten oletettava on, että se nötkötti on pöydässä todella usein.
Kuten joku tuolla mainitsi, onhan se helppo tehdä ruokaa nötkötistä jos on ne muut ainekset kaapissa. Mutta jos ainekset on jo syöty nälkäänsä kuun alussa, niin eihän niitä silloin ole. Sitten se on makaronia ja nötköttiä.
Köyhän kannattaisi lakata syyttämästä muita ja miettiä, miksei hakenut ruokaa jo silloin kun kaapissa oli vielä muutakin.
Valittaminen on niin helppoa, ei tarvitse yrittääkään mitään muuta. Aina joku ymmärtää ja yrittää auttaa, ja vieläkään ei ole hyvä. Väärin autettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä itse olen iloinen jos saisin jauhoja mutten nötköttiä. Kerran kuulin joidenkin juoppojen kertovan matkiksella kun olivat käyneet joissain seurakunnan ruoka avussa kuinka epäterveellisiä tuotteita oli ollut tarjolla: sipsiä,donitseja, pullaa yms.
Kyllä on Suomen asiat liiankin hyvin jos ihmiset viitsii valittaa ilmaisista ruoka avuista.
Tuntuuko sinusta nyt, että köyhät eivät muista olla tarpeeksi kiitollisia ja nöyriä?
Minusta ainakin tuntuu siltä ettei arvosteta ilmasiks saatua, kaikille kun ei anneta ilmasiks mitään ja yleensä kaikki muukin eläminen maksetaan itse. Sekä muiden eläminen. Ei se raha meille seinästä tai sossusta tule.
kyllä,nykyään oletetaan että kaiken pitää vimosen päälle priimaa..tähän se on mennyt kun ei tarvitse tehdä mitään ja rahaa tulee tilille sohvaperunoita tuijotellen.
Suosittelen myös liittymään jos facebookissa on paikkakuntasi ruokahävikki ryhmiä. Esim Tampereen ruokahävikki on hyvä ryhmä ja siellä on paljon itse tullut jaettua ruokia mitä ei itse käytä/mitä
jäänyt kaappiin lojumaan. Tosin, välillä on ollut vähän ongelmia sen ryhmän kanssa, eli oletetaan että se ruoka tuodaan sisälle asti sohvan eteen, ja ihmiset tekee ohareita, mutta pääsääntöisesti on ollut hyvää toimintaa siellä.