Hengenahdistus jatkunut monta kuukautta, 15 v tyttö
Hei, minulla on hengenahdistus (+ selkäkipu ja toisinaiset nieluvaikeudet) jatkuneet jo helmikuusta lähtien kun olin tosi pahassa flunssassa. Minulla oli myös keuhkokuume vuosi sitten joka aiheutti samanlaista hengenahdistusta, mutta nyt hengenahdistus kestänyt jo niin monia kuukausia että tuskin on keuhkokuume..
Ollaan käyty lääkärissä, ja lääkäri sanoi että mulla vois olla refluksitauti/närästys. Mulla ei kuitenkaan mitään muuta närästykseen liittyviä oireita ole, ja kokeilen myös närästyslääkettä jolla ei ollut minkäänlaista vaikutusta oireisiini.
Hengenahdistus vaihtelee kuinka paha se on, välillä ihan huomaamatonta kun taas välillä tulee pitkiä jaksoja jossa kymmenen minuutin välein henkeä ahdistaa, ja sitten se menee välillä pois. Ei pahene liikkuessa vaan pysyy samana. Kun yritän hengittää syvään niin oikealla ylä selässä tuntuu kipua.
Mikähän tämä voisi olla? Verikokeissa kaikki ok ja keuhkoröntkeniä eivät suostu määräämään koska olen niin nuori,
Kommentit (22)
Oireesi viittaavat hartioiden ja yläselän/rintarangan ryhtiongelmaan. Olet siis niin kumarassa ja lysyssä, että keuhkoillasi ei ole kunnolla tilaa. Tähän viittaa sekä nuo pistokset ja kivut että sekin, että ongelma +tulee 10 min välein+ eli myös menee aika nopeina sykäyksinä pois, eikä tunnu jatkuvasti.
Istutko paljon päivittäin? Kumarrutko puhelimen tai tabletin ylle? Paljonko liikut? Miten liikut?
Kokeile rintarankaa ja hartioita avaavia venytyksiä ja yläselän lihaksia vahvistavaa jumppaa.Venytykset. Oivat helpottaa oloa jo muutamassa päivässä, mutta vaikutuksen pysymiseksi tarvitset myös liahsten vahvistwmista.
Taidat vetää peukkua aika paljon!🤭
Veikkaan joko alhainen ferritiini tai yläkropan lihakser täydellisen lukossa. Mars verikokeisiin ja fyssarille!
Sinulla on todennäköisesti sydämen vajaatoiminta ja sepelvaltimotauti. Terveisin vauvapalstan päivystävä kardiologi.
Keuhkokuvia otetaan kyllä ihan lapsiltakin.
Mitä kummaa, kyllä keuhkokuvia ihan normaalisti sun ikäisiltä otetaan. Lääkäri varmaan oli sitten varma ettei vika ole keuhkoissa.
Niska-hartiaseutu voi tosiaan olla ongelma jos ruutuaikaa paljon ja liikuntaa vähän.
Klassiset ruton oireet. Miten noin nuori on jatkuvasti kipeenä? Keuhkokuumetta, kovaa flunssaa...ei tämä hyvältä nyt vaikuta.
Oot varmaan läski? Siitä se johtuu, että oot huonokuntoinen ja ylipainoinen. Nyt ylös, ulos ja lenkille!💪
"Olet nuori ja kaunis, joten et voi olla sairas."
Kun olin sinun ikäisesi, lääkäri nauroi minulle, kun valitin tuon kaltaisia oireita. Johtuivat kuulemma sydänsuruista. Ehhehhee! Ei ollut edes mitään ihastumisia tuolloin ollut moneen vuoteen.
Tuo on niin syvältä, että sanotaan "voi olla sitä tai tätä", mutta niitä ei kuitenkaan tutkita.
Oletko muuttanut ruokavalioa tuossa tienoilla kun ongelma alkoi ? Minulla tietyt ruoka-aineet vaikuttaa siihen että tuntuu kuin henkeä ahdistaisi.
hartiajumit on myös vaihtoehto joka voisi selittää asian.
ja kyhmyt rautakuurikin voi olla kokeilemisen arvoinen jos rauta arvo ei ole korkea.
Minusta se vastaus tuli jo lääkäriltä.
Piri aiheuttaa monilla närästystä.
Syö rautakuuri. Matala ferritiini (eri asia kuin veri kokeiden hemoglobiini) voi oireilla hengenahdistuksena.