Hain ruoka-apua ja järkytyin
2 kg vehnäjauhoja
2 kg sämpyläjauhoja
1 kg kaurahiutaleita
2 pss perunasosejauhetta
2 prk nötköttiä
Mitä ihmettä noilla teen? Inhoan leipomista eikä mulla ole siihen aikaakaan, kun olen töissäkäyvä yh. Eikö ruoka-apua voisi koostaa yhtään järkevämmin?
Kommentit (747)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joopa joo, ilmaiseksi sisäfilettä vaan vähävaraisille vaikka me niukasti keskituloisetkaan ei sellaisia ostella. Kyllä on ruuasta varaa naputtaa, samanlaisia nöyryyden opetusta ansaitsevia hienohelmoja kuin nämä eräätkin puurostakieltäytyjät.
Teillä keskituloisilla taitaa olla aika paljon asuntolainaa ja osa taitaa matkustellakin.
Kokeilepa saada asuntolainaa isosta kaupungista yksinäisenä hakijana ilman säästöjä ja vakuuksia 2k nettotuloilla. Ehei, vuokralla eletään nyt ja jatkossakin kun vastikkeen ja muiden kulujen jälkeen ei paljon säästöön jää ja pientä pahan päivän varaa on pakko olla jos vaikka pesukone hajoaa, lemmikki sairastuu tms. mitä ei millään viidelläkympillä saa hoidettua (molemmat on itselle myös käynyt alle vuoden säteellä toisistaan ja onneksi oli säästöjä). Eikä todellakaan mitään matkustelua edes vuosittain, tai toki jos kahmii ylityövuoroja vuoden-pari. Kannattaisi huomioida että se keskituloisiksi lasketaan Suomessa nekin jotka tienaa vain aavistuksen pienituloista enemmän.
Siinä on se ero sinun ja oikeasti köyhien välillä.
Köyhällä ei ole pahan päivän varaa. Ei pysty säästämään, kun saa niin vähän käteen. Kelasta haetaan maksusitoumus uuteen pesukoneeseen, Kelan hyväksymästä liikkeestä ja tietyllä hinnalla. Lemmikkien sairautta Kela ei korvaa ollenkaan.
Se, ettei ole varaa tuhlailuun, ei ole vielä köyhyyttä.
En väittänytkään olevani köyhä, vaan käsite "keskituloinen" tuntuu monen päässä kääntyvän hyvätuloiseksi vaikka se tulohaitari on tosiasiassa hyvin laaja.
Miksi töissä käyvä hakee ruoka-apua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole ap enkä ruoka-avun tarpeessa, mutta ei jauhoille vaihtoehto ole se kallein, mitä työtä te mustavalkoisesti ajattelevat teette, kun ette missään asiassa löydä välimuotoja? Tuossa kassissa olisi hyvä se, että saisi esim. valita 5 ruoka-ainetta, koska osalle ei kaikki sovi. Esim. mun läheinen hakee noita kasseja, sitten syö niistä hapankorput, nötkötit ja keksit, jos niitä on. Hän ei kykene laittamaan mitään ruokaa ja kun aioin opettaa, toinen läheinen sanoi, että ei mitään sellaista missä käytetään hellaa tai uunia, sillä siitä ei tule mitään. Hän on huonomuistinen ja motorisesti kömpelö, sairas siis. Mä teen niistä käydessä sämpylöitä ja leivon jotain, mutta sekin pitää tehdä hillitysti, sillä hän ei hallitse syömistään, vammainen kun on. On muuten raskasta olla sellaisen vammaisen läheinen, joka ei ole tarpeeksi terve huolehtimaan itsestään mutta liian terve, että saadaan edunvalvontaan.
No ei niitä kaikkia ole pakko ottaa. Vapaasti saat kieltäytyä kaurahitutaleista tai nötkötistä tai vaikka kaikista. Eu-kassin sisältö on säilyvät kuivamuonaa ja siksi aina kutakuinkin sama. Monessa paikassa jaetaan kyllä erikseen päiväysvanhoja tuoretuotteita.
Sitäkin olen nähnyt, että eräässä työpaikassa oli tukityöllistetty, joka haki läheisestä ruokajakelusta aina täydet kassit mitä sai. Usein haiskahti aamuisin vanhalle viinalle eikä tainnut jatkaa pestään loppuun. Kerran ihmeteltiin mikä varastossa haisee. Tää tyyppi oli jemmannur sinne avustuskassinsa, jossa oli syömättömänä ylikypsät hedelmät ja lohifileet. Kyllä, lohifileet. Ilmaiseksi saatu eikä kiinnostanut niin paljon että olisi jääkaappiin edes ne laittanut.
Jösses. Omat tulot 2000e netto/kk enkä edes muista koska olisin ostanut lohta. Norjalainen filekin pirun kallista.
Tähän väliin pitää sanoa, että ne lohifileet ja sisäfileet yms. ovat täysin sattumankauppaa, onko ne jätetty ostamatta vai ei. Ei sieltä kaupan ruokajonosta sellaisia kaikki saa, eikä joka päivä. Suurin osa niistä myymättömistä on yleensä jotain sokerijogurtteja ja ranskanleipiä, samantapaista höttöä kuin siinä AP:n EU-paketissa.
Vierailija kirjoitti:
No voihan pienituloisella työssäkäyvälläkin olla rahat vähissä. Pienestä palkasta voi jäädä käteen vain vähän enemmän kuin täysistä tuista.
Ruoka-apu on selviämiseen, hengissä pysymiseen ei siihen kiinnostaako sua leipoa.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on paljon työpaikkoja, josta saa kuukaudessa jotain 1500 euroa. Se ei pitkälle riitä jos on lapsia ja/tai iso vuokra.
Valitettavasti työssä käyminen ei ole nyky-yhteiskunnassa synonyymi sille, että on riittävästi rahaa elämiseen. Ajat on toiset kuin joskus 80-luvulla.
Aterialla pitäisi olla useita erilaisia ruoka-aineita, että olotila on hyvä pitkään.
Ei ainakaan vain yhtä laatua.
Vierailija kirjoitti:
Ilmaiseksi saat ruokaa ja järkytyt tuosta? Mä järkytyn huonoista provoista.
Tottahan aloittaja puhuu. Tiedän mieshenkilön, joka saa myös ruoka-apukassin ja kassissa on tosiaan noita jauhoja paljon, myös maitojauhetta. Ko. tyyppi ei vaan kertakaikkiaan osaa leipoa. Perunamuusia tekee siitä jauheesta. Sikanauta on järkyttävää mössöä. Olen maistellut ja mielestäni koiranruokaa. Kauheata rasvasörsseliä. Siitä tulee varmaan koirakin sairaaksi. Olisi normaalia nautasikaa niin olisi hyvä. Kahvipaketti jauhopussien asemasta olisi ok. Hapankorput ovat ok ja samoin puuroryynit. Maitojauhe on tarpeeton. Pitäisi olla vaihtoehtoisia kasseja, kun niitä nyt jaetaan. Se joka kokee tarvitsevansa jauhoja saa niitä ja toinen jotakin muuta. Ihan turhaa antaa kasseja, jossa pari evästä, jotka tulee käyttöön ja loput homehtuu tai menee roskiin. Esim. maalla ei välttämättä ole ketään kelle antaa ne jauhot esim. ja mitään jämä sikanautoja ei tarvi jakaa kenellekään tai jakaa vain niille, jotka voivat syödä niitä. Mieluiten ei kenellekään. Järkeä siihen touhuun niin ei mene tavaraa hukkaan. Vaikka vähemmän ja parempaa. Tässä on kyse EU- ruoka- avusta ja maaseudulla ei ole juuri muuta.
Vierailija kirjoitti:
Kehtaakin huijata muilta kirjoitti:
Töissä TÖISSÄ käyvät ihmiset elää usein vähintään viikon pelkällä kaurapuurolla kuukaudessa. Kiittämättömiä konnia.
Näytä minulle ne töissä käyvät ihmiset, jotka oikeasti elävät viikon pelkällä kaurapuurolla.
Pienellä palkalla elävä ihminen on oikeutettu asumistukeen ja perustoimeentulotukeen, jos rahat eivät riitä elämiseen. Ei tartte syödä pelkkää kaurapuuroa.
Ja visit lopettaa spämmäämisen, menee koko ketju pilalle.
Helsingissä tukien ja vuokran jälkeen mulla jäi aikoinaan 700€/kk. Jos tuolla ei elä ja joutuu kaksi viikkoa syömään kaurapuuroa, vika on jossain muualla kuin tuissa.
Toki jos asuu SATO:n 1000€ paskakaksiossa, niin sitten kannattaa hommata edullisempi kämppä, niin jää käteen enemmän rahaa muuhun.
Vierailija kirjoitti:
Onko teillä joku ämpäri siltä varalta että veski lakkaa toimimasta, entä vesiastia jos vettä ei tule, entä joku fikkari tai edes tuikkuja jos sähköt menee entä onko joku radio, että kuulette edes jotkut tiedotukset???
On, ulkohuussi. On, kaivo ja keino saada sieltä vettä ilman sähköä. Kynttilöitä ja tulitikkuja löytyy noin tusinan taskulampun (joissa toimivat patterit) lisäksi. Radioita löytyy, jopa vanha analoginen, jos on sellaiselle tarvetta.
Kun täällä tarpeeksi maalla ei kukaan tule tuomaan vettä tai näyttämään valoa. Ihan ite joutuu tekemään kaikki.
Sait nuo ruokatarvikkeet joista ei saa millään tavalla syötävän makuista ruokaa.
Pahoja,mitä lie ylijäämäjätettä.
Erehdyin yksi kerta tekemään sitä muusia Ei pysty syömään meni bio-jätteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmaiseksi saat ruokaa ja järkytyt tuosta? Mä järkytyn huonoista provoista.
Tottahan aloittaja puhuu. Tiedän mieshenkilön, joka saa myös ruoka-apukassin ja kassissa on tosiaan noita jauhoja paljon, myös maitojauhetta. Ko. tyyppi ei vaan kertakaikkiaan osaa leipoa. Perunamuusia tekee siitä jauheesta. Sikanauta on järkyttävää mössöä. Olen maistellut ja mielestäni koiranruokaa. Kauheata rasvasörsseliä. Siitä tulee varmaan koirakin sairaaksi. Olisi normaalia nautasikaa niin olisi hyvä. Kahvipaketti jauhopussien asemasta olisi ok. Hapankorput ovat ok ja samoin puuroryynit. Maitojauhe on tarpeeton. Pitäisi olla vaihtoehtoisia kasseja, kun niitä nyt jaetaan. Se joka kokee tarvitsevansa jauhoja saa niitä ja toinen jotakin muuta. Ihan turhaa antaa kasseja, jossa pari evästä, jotka tulee käyttöön ja loput homehtuu tai menee roskiin. Esim. maalla ei välttämättä ole ketään kelle antaa ne jauhot esim. ja mitään jämä sikanautoja ei tarvi jakaa kenellekään tai jakaa vain niille, jotka voivat syödä niitä. Mieluiten ei kenellekään. Järkeä siihen touhuun niin ei mene tavaraa hukkaan. Vaikka vähemmän ja parempaa. Tässä on kyse EU- ruoka- avusta ja maaseudulla ei ole juuri muuta.
Ei missään tapauksessa saa antaa tuota EU- nötköttiä koiralle se on tehty ihrasta ja säilöntäaineista.
Vierailija kirjoitti:
Olisi pitänyt olla:
Kaviaaria
Lohta
Sisäfileetä
Fetasalaattia
Sushia
Artisaanipizzaa
Hyvää viiniä
Tuoretta leipää
Belgialaista suklaata
...ja mitä vielä?
Nuokin terveellisiä kuin ne p.a.s.k.ajauhot ja ryynit.
En mä tekisi tuollaisella ruoka-avulla kyllä yhtään mitään.
Vantaan ruoka-avusta tai ruokajonosta paremminkin on saanut todella hyviä paketteja sen perusteella mitä tännekin on joskus kuvia postattu. Siis oikeasti kaikkea hyvää.
Kaippa tuo vaihtelee paikkakunnittain todella paljon...
No jos et leipoa viitsi, syö sitten sellasenaan. Kuivaa voi olla, mutta ilmeisimmin se on sinulle ok.
Luulisi nälkäisen olevan iloinen puhtaista raaka-aineista.
Vierailija kirjoitti:
Siinä on kolme tuotetta meidän helpoista aamiaissämpylöistä.
Niinpä. Teillä ei käydäkään ruoka-avussa, vaan syödään järkevästi niin ravintopitoisuuden kuin rahankin suhteen.
Mutta katsos kun suurin osa näistä ruoka-apupaketteja hakevista on vetelyksiä, jotka eivät viitsi tehdä mitään. Siksi heidän elämänsä on helkkarin kallista. Kaupasta ostetaan vain "karkkia". Kun tämä bailausruualla on rahan vuoksi loppu, haetaan se paketti. Kun siellä on normaalin perheen aamiaistarpeita, nämä itse itsestään köyhiä tekevät ovat aivan avuttomia ja "em mä viitsi".
No on tuo kyllä harvinaisen huono ruoka-apu, jos tuon lisäksi ei ollut mitään muuta?
Eihän tuossa taida olla edes ravintoarvoltaan mitää kovin korkeatasoista mukana?
Ei varmaan ollut ainakaan missään pk-seudulla. Jossain pienemmässä kaupungissa todennäköisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kehtaakin huijata muilta kirjoitti:
Töissä TÖISSÄ käyvät ihmiset elää usein vähintään viikon pelkällä kaurapuurolla kuukaudessa. Kiittämättömiä konnia.
Näytä minulle ne töissä käyvät ihmiset, jotka oikeasti elävät viikon pelkällä kaurapuurolla.
Pienellä palkalla elävä ihminen on oikeutettu asumistukeen ja perustoimeentulotukeen, jos rahat eivät riitä elämiseen. Ei tartte syödä pelkkää kaurapuuroa.
Ja visit lopettaa spämmäämisen, menee koko ketju pilalle.
Helsingissä tukien ja vuokran jälkeen mulla jäi aikoinaan 700€/kk. Jos tuolla ei elä ja joutuu kaksi viikkoa syömään kaurapuuroa, vika on jossain muualla kuin tuissa.
Toki jos asuu SATO:n 1000€ paskakaksiossa, niin sitten kannattaa hommata edullisempi kämppä, niin jää käteen enemmän rahaa muuhun.
Helsingissä se halvemman kämpän hommaaminen tosin ei olekaan niin helppoa. Yksityisellä on samanlaiset vuokrat kuin mainitsemassasi Saton kämpässä, ja kaupungin asuntoa taas ei saakaan kovin helposti. Minulla on tuttu, joka nimenomaan asuu tuollaisessa Saton kämpässä, ja on hakenut nyt useamman vuoden kaupungilta asuntoa ilman mitään erityistoiveita, hakualueena koko kaupunki. Hän ei ole kuitenkaan saanut YHTÄÄN asuntotarjousta, ilmeisesti syynä se, että hänellä on jo asunto.
Saahan sitä, mutta pitää ymmärtää että se iso laina vie rahaa pois päivittäisestä elämisestä. Eli jos ei ole isot tulot, sitten tingitään jostain muusta ja se on oma valinta. Sitten on turha tulla itkemään, miksi köyhät saavat avustusta kun mullakaan ei ole varaa mihinkään ylimääräiseen. -eri