Hain ruoka-apua ja järkytyin
2 kg vehnäjauhoja
2 kg sämpyläjauhoja
1 kg kaurahiutaleita
2 pss perunasosejauhetta
2 prk nötköttiä
Mitä ihmettä noilla teen? Inhoan leipomista eikä mulla ole siihen aikaakaan, kun olen töissäkäyvä yh. Eikö ruoka-apua voisi koostaa yhtään järkevämmin?
Kommentit (747)
Vierailija kirjoitti:
Yksin asuvana opiskelijana mulla jäi kuussa laskujen (vuokra, puhelin, netti) jälkeen 42 euroa kuussa elämiseen. Voi luoja sitä onnea opintotukipäivänä kun marssin Citymarkettiin ja ostin JUUSTON! Tuntui melko luksukselta itse leivotun sämpylän päällä, kuola valui yleensä jo kaupassa :)
Onneksi nuo ajat jo takana ja nyt on vara syödä kyllä melkein mitä huvittaa vaikka yksin asuva olenkin edelleen ja ihan vaan päiväkodissa töissä. Pitää muistaa olla kiitollinen siitä mitä on :)
Mikset ottanut opintolainaa? Eikö sun vanhemmat auttaneet yhtään?
Ei ihan noin pieneen tarvitsisi olla tyytyväinen.
Vierailija kirjoitti:
Ei sieltä kenenkään ole pakko hakea ruoka-apua. Apu on kerätty vapaaehtoisin voimin. Monelle kelpaa edes pieni apu. Mene muualle jos ei ruoka kelpaa.
Hän varmaan haki EU- kassin joka sisältää kuivamuonaa. Mene vaan ihan hävikki ruoka kassi jonoon seisoo ,saa sitä tätä ja voi säkä käydä sisäfilettä tai ulkofilettä saa kassissa.Uskon kuitenkin henkilö ei mitään avustus kassia hakenut.Keksi koko asian omasta päästä.Tällä kertaa vain siistimän aiheen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksin asuvana opiskelijana mulla jäi kuussa laskujen (vuokra, puhelin, netti) jälkeen 42 euroa kuussa elämiseen. Voi luoja sitä onnea opintotukipäivänä kun marssin Citymarkettiin ja ostin JUUSTON! Tuntui melko luksukselta itse leivotun sämpylän päällä, kuola valui yleensä jo kaupassa :)
Onneksi nuo ajat jo takana ja nyt on vara syödä kyllä melkein mitä huvittaa vaikka yksin asuva olenkin edelleen ja ihan vaan päiväkodissa töissä. Pitää muistaa olla kiitollinen siitä mitä on :)
Voi mennä kaupaan tuntityöläiseksi,nostaa vaikka maito laatikoita hylyyn.Tai kerätä tyhjiä puloja.Voi otaa opinto lainaa.Tai mennä ruokakassi jonot.On paljon herkua siellä.Onhan se tylsää jonottaa tunteja ruoka kassia,jos sääkin huono?Kun eivät tuo kotiovelle hävikki ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
En ole ap enkä ruoka-avun tarpeessa, mutta ei jauhoille vaihtoehto ole se kallein, mitä työtä te mustavalkoisesti ajattelevat teette, kun ette missään asiassa löydä välimuotoja? Tuossa kassissa olisi hyvä se, että saisi esim. valita 5 ruoka-ainetta, koska osalle ei kaikki sovi. Esim. mun läheinen hakee noita kasseja, sitten syö niistä hapankorput, nötkötit ja keksit, jos niitä on. Hän ei kykene laittamaan mitään ruokaa ja kun aioin opettaa, toinen läheinen sanoi, että ei mitään sellaista missä käytetään hellaa tai uunia, sillä siitä ei tule mitään. Hän on huonomuistinen ja motorisesti kömpelö, sairas siis. Mä teen niistä käydessä sämpylöitä ja leivon jotain, mutta sekin pitää tehdä hillitysti, sillä hän ei hallitse syömistään, vammainen kun on. On muuten raskasta olla sellaisen vammaisen läheinen, joka ei ole tarpeeksi terve huolehtimaan itsestään mutta liian terve, että saadaan edunvalvontaan.
No ei niitä kaikkia ole pakko ottaa. Vapaasti saat kieltäytyä kaurahitutaleista tai nötkötistä tai vaikka kaikista. Eu-kassin sisältö on säilyvät kuivamuonaa ja siksi aina kutakuinkin sama. Monessa paikassa jaetaan kyllä erikseen päiväysvanhoja tuoretuotteita.
Sitäkin olen nähnyt, että eräässä työpaikassa oli tukityöllistetty, joka haki läheisestä ruokajakelusta aina täydet kassit mitä sai. Usein haiskahti aamuisin vanhalle viinalle eikä tainnut jatkaa pestään loppuun. Kerran ihmeteltiin mikä varastossa haisee. Tää tyyppi oli jemmannur sinne avustuskassinsa, jossa oli syömättömänä ylikypsät hedelmät ja lohifileet. Kyllä, lohifileet. Ilmaiseksi saatu eikä kiinnostanut niin paljon että olisi jääkaappiin edes ne laittanut.
Haepa seurakunnalta.
Järkytys on varmasti yhtä kova.
Btw. Keitä ne on ne ihmiset, jotka saavat ostoskuponkeja kauppoihin (ruokaostoksiin)?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kehtaakin huijata muilta kirjoitti:
Töissä TÖISSÄ käyvät ihmiset elää usein vähintään viikon pelkällä kaurapuurolla kuukaudessa. Kiittämättömiä konnia.
Näytä minulle ne töissä käyvät ihmiset, jotka oikeasti elävät viikon pelkällä kaurapuurolla.
Pienellä palkalla elävä ihminen on oikeutettu asumistukeen ja perustoimeentulotukeen, jos rahat eivät riitä elämiseen. Ei tartte syödä pelkkää kaurapuuroa.
Ja visit lopettaa spämmäämisen, menee koko ketju pilalle.
Oikeassa olet.
Ja niin väärässä.
Tai siis, ei töissä käynti ole edellytys sille asumistuelle ja perustoimeentulolle. Päin vastoin, nehän saa jokaikinen iikka työtön ja sairaskin.
Ettei tarvitse syödä vain kaurapuuroa.
Olipa hölmö vastaus.
Asumistuen ja perustoimeentulotuen edellytys on se, että saa liian vähän rahaa elämiseen.
Ne tulot voi olla nollasta jonnekin tonniin asti. Aika moni osapäiväinen työntekijä tienaa pieniä summia tänä päivänä.
Juu. Tiedän. Sitähän mä just sanoin.
Toimeentulotuki ja asumistuki kuuluu ihan jokaiselle, jonka omat tulot jostain syystä jäävät tiettyjen rajojen alle.
Eli JOS tuo kenelle kommentoin väitti, että pienipalkkainen voi hakea niitä niin on varaa muuhunkin kuin kaurapuuroon niin aivan samoin sillä kotona jumissa olevalla on sitten mahdollisuus muuhun kuin siihen kaurapuuroon kun kerran saa ne tuet.
(Ja ne tuethan on sellaisia että voit saada maksimin jos olet täysin tuloton ja siitä sitten vähenevästi, eli jos tienaat vaikka 1000€ miinus verot niin et sitten saa enää niin paljon näitä muita tukia kuin hän joka ei tienaa yhtään.)
Ei toimeentulotukea kaikki saa jos työpaikan menettää, ei saa omistaa mökkiä eikä asuntolainaa ja yhtiölainaa lasketa laskuksi, myös puolison tulot vaikuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen käsittänyt, että nuo lahjoitusruoat on sellaisia mitä kaupoilta on jäänyt yli ja päiväys lähellä eli siksi ei varmaan ole mitä tahansa.
Sellaisiakin ruokajonoja on, mutta toi aloittajan kassi oli eu-ruokakassi jossa on aina vaan noita kuivatuotteita jotka ei ole päivysvanhoja.
Päätalon perhe sai aikonaan rukiin jyviä ja poron pään ja olivat kiitollisia, että mieti sitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi mennä kaupaan tuntityöläiseksi,nostaa vaikka maito laatikoita hylyyn.Tai kerätä tyhjiä puloja.Voi otaa opinto lainaa.Tai mennä ruokakassi jonot.On paljon herkua siellä.Onhan se tylsää jonottaa tunteja ruoka kassia,jos sääkin huono?Kun eivät tuo kotiovelle hävikki ruokaa.
Ei kauppaan pääse töihin kuka tahansa ja osa työttömistä hyllyttää tavaroita kaupassa työmarkkinatuella työkokeilu nimikkeellä.
Joopa joo, ilmaiseksi sisäfilettä vaan vähävaraisille vaikka me niukasti keskituloisetkaan ei sellaisia ostella. Kyllä on ruuasta varaa naputtaa, samanlaisia nöyryyden opetusta ansaitsevia hienohelmoja kuin nämä eräätkin puurostakieltäytyjät.
Vierailija kirjoitti:
Joopa joo, ilmaiseksi sisäfilettä vaan vähävaraisille vaikka me niukasti keskituloisetkaan ei sellaisia ostella. Kyllä on ruuasta varaa naputtaa, samanlaisia nöyryyden opetusta ansaitsevia hienohelmoja kuin nämä eräätkin puurostakieltäytyjät.
Teillä keskituloisilla taitaa olla aika paljon asuntolainaa ja osa taitaa matkustellakin.
Vierailija kirjoitti:
Keitä ne on ne ihmiset, jotka saavat ostoskuponkeja kauppoihin (ruokaostoksiin)?
Me ollaan muutama kerta jouduttu käyttään tällaista. Teen osa-aikatyötä, todella epäsäännöllistä, välillä voi olla kokonainen kuukausi töitä, välillä muutama päivä kuukaudessa, välillä ei kuukaudessa yhtään työpäivää. Silloin kun töitä ei oikeen ole tai on vähän niin saan toimeentulotukea. Sen TTT saaminen on joskus todella pitkästyttävä prosessi, kun ensin käsittely vie aikaa ja sitten voi tulla hylkäävä päätös joka kuitenkin voi muuttua positiiviseksi kun tarpeeksi todistelee tilannetta (mitä on todistellut jo hakemuksissa ja useissa liitteissä). Tässä voi vierähtää päivää paljon ja kotona odottelee yksinhuoltajan neljä lasta. Silloin Kelan on myöntänyt maksusitoumuksen esim ruokakauppaan/apteekkiin yms, mutta se summa vähennetään kuitenkin toimeentulotuesta joten mitään ylimääräistä etuutta se ei ole.
Vierailija kirjoitti:
No voit itse mennä sinne kaupan jonoon saamaan ilmaisen ruoan, jos siellä ei kysellä tuloja.
En voi ymmärtää teitä "niukasti keskituloisia", jotka kadehditte köyhiä noin avoimesti. Jos tietäisitte mitä se köyhän elämä oikeasti on, niin ette olisi noin katkeria siitä jos joskus hyvällä tuurilla saisikin päiväysvanhaa sisäfileetä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teillä keskituloisilla taitaa olla aika paljon asuntolainaa ja osa taitaa matkustellakin.
Kokeilepa saada asuntolainaa isosta kaupungista yksinäisenä hakijana ilman säästöjä ja vakuuksia 2k nettotuloilla. Ehei, vuokralla eletään nyt ja jatkossakin kun vastikkeen ja muiden kulujen jälkeen ei paljon säästöön jää ja pientä pahan päivän varaa on pakko olla jos vaikka pesukone hajoaa, lemmikki sairastuu tms. mitä ei millään viidelläkympillä saa hoidettua (molemmat on itselle myös käynyt alle vuoden säteellä toisistaan ja onneksi oli säästöjä). Eikä todellakaan mitään matkustelua edes vuosittain, tai toki jos kahmii ylityövuoroja vuoden-pari. Kannattaisi huomioida että se keskituloisiksi lasketaan Suomessa nekin jotka tienaa vain aavistuksen pienituloista enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kehtaakin huijata muilta kirjoitti:
Töissä TÖISSÄ käyvät ihmiset elää usein vähintään viikon pelkällä kaurapuurolla kuukaudessa. Kiittämättömiä konnia.
Näytä minulle ne töissä käyvät ihmiset, jotka oikeasti elävät viikon pelkällä kaurapuurolla.
Pienellä palkalla elävä ihminen on oikeutettu asumistukeen ja perustoimeentulotukeen, jos rahat eivät riitä elämiseen. Ei tartte syödä pelkkää kaurapuuroa.
Ja visit lopettaa spämmäämisen, menee koko ketju pilalle.
Oikeassa olet.
Ja niin väärässä.
Tai siis, ei töissä käynti ole edellytys sille asumistuelle ja perustoimeentulolle. Päin vastoin, nehän saa jokaikinen iikka työtön ja sairaskin.
Ettei tarvitse syödä vain kaurapuuroa.
Olipa hölmö vastaus.
Asumistuen ja perustoimeentulotuen edellytys on se, että saa liian vähän rahaa elämiseen.
Ne tulot voi olla nollasta jonnekin tonniin asti. Aika moni osapäiväinen työntekijä tienaa pieniä summia tänä päivänä.
Juu. Tiedän. Sitähän mä just sanoin.
Toimeentulotuki ja asumistuki kuuluu ihan jokaiselle, jonka omat tulot jostain syystä jäävät tiettyjen rajojen alle.
Eli JOS tuo kenelle kommentoin väitti, että pienipalkkainen voi hakea niitä niin on varaa muuhunkin kuin kaurapuuroon niin aivan samoin sillä kotona jumissa olevalla on sitten mahdollisuus muuhun kuin siihen kaurapuuroon kun kerran saa ne tuet.
(Ja ne tuethan on sellaisia että voit saada maksimin jos olet täysin tuloton ja siitä sitten vähenevästi, eli jos tienaat vaikka 1000€ miinus verot niin et sitten saa enää niin paljon näitä muita tukia kuin hän joka ei tienaa yhtään.)Ei toimeentulotukea kaikki saa jos työpaikan menettää, ei saa omistaa mökkiä eikä asuntolainaa ja yhtiölainaa lasketa laskuksi, myös puolison tulot vaikuttaa.
Juu.
Ja ihan samat jutut koskee jos on pienituloinen työssä käyvä.
Eli miten sen pienituloisen elämä on helpompaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokeilepa saada asuntolainaa isosta kaupungista yksinäisenä hakijana ilman säästöjä ja vakuuksia 2k nettotuloilla. Ehei, vuokralla eletään nyt ja jatkossakin kun vastikkeen ja muiden kulujen jälkeen ei paljon säästöön jää ja pientä pahan päivän varaa on pakko olla jos vaikka pesukone hajoaa, lemmikki sairastuu tms. mitä ei millään viidelläkympillä saa hoidettua (molemmat on itselle myös käynyt alle vuoden säteellä toisistaan ja onneksi oli säästöjä). Eikä todellakaan mitään matkustelua edes vuosittain, tai toki jos kahmii ylityövuoroja vuoden-pari. Kannattaisi huomioida että se keskituloisiksi lasketaan Suomessa nekin jotka tienaa vain aavistuksen pienituloista enemmän.
Siinä on se ero sinun ja oikeasti köyhien välillä.
Köyhällä ei ole pahan päivän varaa. Ei pysty säästämään, kun saa niin vähän käteen. Kelasta haetaan maksusitoumus uuteen pesukoneeseen, Kelan hyväksymästä liikkeestä ja tietyllä hinnalla. Lemmikkien sairautta Kela ei korvaa ollenkaan.
Se, ettei ole varaa tuhlailuun, ei ole vielä köyhyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joopat joo, ilmaiseksi sisäfilettä vaan vähävaraisille vaikka me niukasti keskituloisetkaan ei sellaisia ostella. Kyllä on ruuasta varaa naputtaa, samanlaisia nöyryyden opetusta ansaitsevia hienohelmoja kuin nämä eräätkin puurostakieltäytyjät.
Niin kadehditko sitä lainaa? Omilla rahoillaan saa tehdä mitä tahtoo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No voit itse mennä sinne kaupan jonoon saamaan ilmaisen ruoan, jos siellä ei kysellä tuloja.
En voi ymmärtää teitä "niukasti keskituloisia", jotka kadehditte köyhiä noin avoimesti. Jos tietäisitte mitä se köyhän elämä oikeasti on, niin ette olisi noin katkeria siitä jos joskus hyvällä tuurilla saisikin päiväysvanhaa sisäfileetä.
Ihan sama mulle kuka ne punalaputetut sisäfileet saa ilmaiseksi, mutta se että saadaan ilmaista ruokaa ja kehdataan valittaa siitä on kyllä käsittämätöntä. Allergiat on eri asia kuin että alkaa niuhottaa jostain ruokakassin sisällöstä kun se ei ollutkaan sitä roiskeläppää, sokerijogurttia ja muuta skeidaa joka ei edes kunnolla täytä saati ole ravitsemuksellisesti hyvää muutenkaan. Jos on oikeasti nälkä niin ihminen syö mukisematta. Paitsi Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole ap enkä ruoka-avun tarpeessa, mutta ei jauhoille vaihtoehto ole se kallein, mitä työtä te mustavalkoisesti ajattelevat teette, kun ette missään asiassa löydä välimuotoja? Tuossa kassissa olisi hyvä se, että saisi esim. valita 5 ruoka-ainetta, koska osalle ei kaikki sovi. Esim. mun läheinen hakee noita kasseja, sitten syö niistä hapankorput, nötkötit ja keksit, jos niitä on. Hän ei kykene laittamaan mitään ruokaa ja kun aioin opettaa, toinen läheinen sanoi, että ei mitään sellaista missä käytetään hellaa tai uunia, sillä siitä ei tule mitään. Hän on huonomuistinen ja motorisesti kömpelö, sairas siis. Mä teen niistä käydessä sämpylöitä ja leivon jotain, mutta sekin pitää tehdä hillitysti, sillä hän ei hallitse syömistään, vammainen kun on. On muuten raskasta olla sellaisen vammaisen läheinen, joka ei ole tarpeeksi terve huolehtimaan itsestään mutta liian terve, että saadaan edunvalvontaan.
No ei niitä kaikkia ole pakko ottaa. Vapaasti saat kieltäytyä kaurahitutaleista tai nötkötistä tai vaikka kaikista. Eu-kassin sisältö on säilyvät kuivamuonaa ja siksi aina kutakuinkin sama. Monessa paikassa jaetaan kyllä erikseen päiväysvanhoja tuoretuotteita.
Sitäkin olen nähnyt, että eräässä työpaikassa oli tukityöllistetty, joka haki läheisestä ruokajakelusta aina täydet kassit mitä sai. Usein haiskahti aamuisin vanhalle viinalle eikä tainnut jatkaa pestään loppuun. Kerran ihmeteltiin mikä varastossa haisee. Tää tyyppi oli jemmannur sinne avustuskassinsa, jossa oli syömättömänä ylikypsät hedelmät ja lohifileet. Kyllä, lohifileet. Ilmaiseksi saatu eikä kiinnostanut niin paljon että olisi jääkaappiin edes ne laittanut.
Jösses. Omat tulot 2000e netto/kk enkä edes muista koska olisin ostanut lohta. Norjalainen filekin pirun kallista.
Itse olen käsittänyt, että nuo lahjoitusruoat on sellaisia mitä kaupoilta on jäänyt yli ja päiväys lähellä eli siksi ei varmaan ole mitä tahansa.