Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Yksin asuvana sinkkuna ruuan tilaaminen vs. aineksien ostaminen ja itse kokkaaminen

Vierailija
21.09.2021 |

Nyt tilasin valtavan rullakebabin 10e, ja pizzan 9,50e. Kuljetusmaksu pari euroa. Rulliksesta söin puolet iltaruuaksi, toinen puolikas riittää huomenna lounaaksi. Pizza riittää loppupäivän syömiseksi, ja ehkä jää vielä ylihuomisellekin aamupalaksi. Jos kävisin ruokakaupassa ja ostaisin samat ainekset ja tekisin itse niin tulisiko se lopulta paljoakaan sen halvemmaksi? Siihen kun lisää vielä aika mitä menee kaupassa käyntiin, kokkaamiseen ja ruokien lämmityskulut.

Kommentit (97)

Vierailija
81/97 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun syö omaa tekemäänsä ruokaa niin se on aina jotenkin tylsän makuista, koska se on itse tekemää. Muiden tekemä on aina parempaa..

Siinä tapauksessa kannattaa opetella tekemään sitä ruokaa.

Vierailija
82/97 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nauratti aina kun sinkkuaikoina ihmiset kauhisteli miten kalliiksi tulee syödä usein ulkona ja kotona eineksiä ja puolivalmisteita. No, yhden ihmisen taloudessa (jossa ei ole pakastinta) ei kotiruoan laittaminen ole kovinkaan edullista pienten määrien takia. Eri asia tehä viisihenkiselle perheelle ruokaa, annoshinta on aika paljon pienempi kuin sinkulla.

Melko harvinaisia on kuitenkin taloudet joissa ei ole pakastinta.

Enkä mäkään kovin usein edes mitään pakasta. Joku 400g jauhelihapaketti menee kerralla ruokaan ja siitä syö sitten seuraavanakin päivänä. Onhan se vähän kalliimpaa, mutta ei se niin merkittävästi. Ihan edullisesti kokkaan itse itselleni. Vaatii vaan sen että muutaman päivän sisään syö kolmesti samaa ruokaa.

Ai. Ei mun opiskelukavereille taitanut yhdelläkään olla pakastimelle tilaa keittiössä. Itse asuin pienessä yksiössä vielä vuosia opiskelun jälkeenkin.

Itse en pysty syömään samaa ruokaa monta kertaa peräkkäin, joten kotiruoan valmistaminen jäi aika vähälle.

Niitä ruokia pystyy myös tuunaamaan eteenpäin ettei tarvitse syödä samanlaisena useampaa päivää. Jos teet vaikka jauhelihapihvejä niin tänään voi keittää seuraksi pari perunaa, huomenna pilkkoa niitä tomaattisoosin joukkoon pastakastikkeeksi ja kolmantena päivänä lykätä sämpylän väliin ja tehdä hampurilaisen.

Ja siitä huolimatta einesten syöminen on tulee samanhintaiseksi, ellei tarjoushaukalle jopa halvemmaksi.

Jotkut luulivat nyt että hain kommentillani jotain kokkausvinkkejä. :D

Mitenkäs se tarina nyt muuttui kun alun perin puhuit ruuan tilaamisesta etkä eineksistä, siinä kun on melkoinen hintaero.

En ole missään vaiheessa puhunut ruoan tilaamisesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/97 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaupassa ei myydä sinkkukokoa yhtään mitään... Jos meinaat itse kokata jotain, ostat nelihenkisen perheen viikon tarpeisiin raaka-aineita. Eli suurin osa lentää roskiin vanhan päiväyksen vuoksi, ennen kuin ehdit kokkaamaan.

Ei joku 300-400g lihaa tai kalaa ole mikään massiivinen paketti. Siitä tekee ruokaa jota sitten syö pari-kolme kertaa. Jos ei heti halua syödä samaa ja kokata pienemmän satsin, niin loput voi pakastaa. Kasviksia voi yleensä ostaa yksittäisinä.

Pakastimen käyttökulut on helposti 20-30€ kuukausi. Se ei ole mikään taikakone mitä te pakastusfanit yritätte uskotella.

Pakastin kuluttaa sähköä  n. 30 e vuodessa,ei kuukaudessa.

Pakastinlokero ehkä, mutta sinne nyt ei sovikkaan kuin yksi lätty.

Vierailija
84/97 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaupassa ei myydä sinkkukokoa yhtään mitään... Jos meinaat itse kokata jotain, ostat nelihenkisen perheen viikon tarpeisiin raaka-aineita. Eli suurin osa lentää roskiin vanhan päiväyksen vuoksi, ennen kuin ehdit kokkaamaan.

Ei joku 300-400g lihaa tai kalaa ole mikään massiivinen paketti. Siitä tekee ruokaa jota sitten syö pari-kolme kertaa. Jos ei heti halua syödä samaa ja kokata pienemmän satsin, niin loput voi pakastaa. Kasviksia voi yleensä ostaa yksittäisinä.

Pakastimen käyttökulut on helposti 20-30€ kuukausi. Se ei ole mikään taikakone mitä te pakastusfanit yritätte uskotella.

Mitä ihmettä, mulla on pakastin eikö koko sähkölasku ole silti kuin 15 e kuussa.

Vierailija
85/97 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nauratti aina kun sinkkuaikoina ihmiset kauhisteli miten kalliiksi tulee syödä usein ulkona ja kotona eineksiä ja puolivalmisteita. No, yhden ihmisen taloudessa (jossa ei ole pakastinta) ei kotiruoan laittaminen ole kovinkaan edullista pienten määrien takia. Eri asia tehä viisihenkiselle perheelle ruokaa, annoshinta on aika paljon pienempi kuin sinkulla.

Enkä mäkään kovin usein edes mitään pakasta. Joku 400g jauhelihapaketti menee kerralla ruokaan ja siitä syö sitten seuraavanakin päivänä. Onhan se vähän kalliimpaa, mutta ei se niin merkittävästi. Ihan edullisesti kokkaan itse itselleni. Vaatii vaan sen että muutaman päivän sisään syö kolmesti samaa ruokaa.

Ai. Ei mun opiskelukavereille taitanut yhdelläkään olla pakastimelle tilaa keittiössä. Itse asuin pienessä yksiössä vielä vuosia opiskelun jälkeenkin.

Itse en pysty syömään samaa ruokaa monta kertaa peräkkäin, joten kotiruoan valmistaminen jäi aika vähälle.

Mutta sitä jättirullakebabia voit syödä monta kertaa peräkkäin. Ai menee kerralla? Jatka vaan valitsemallasi linjalla jos huvittaa.

Ei enää tarvitse kun on mies ja pakastin. Sen mikä ei mene, pistän pakkaseen tai annan miehelle.

Mutta kyllä, rullakebabista syö hyvin 2 kertaa. Annoshinnaksi tulee silloin noin 5 e, eli ei erityisen kallista jos vertaa pienen kotiruokasatsin annoshintaan.

Mut ite perustelit ettei kotiruoka maistu kun et pysty syömään samaa ruokaa useampaa kertaa peräkkäin. Mut rullakebabia pystyt?

Eikä tarvii olla ihan peräkkäin. Voi valmistaa tänään illalliseksi ruoan A. Huomenna lounaaksi ruoan B. Illalliseksi loput A. Seuraava lounas, loput B.

Niin kuin itsekin teet pizzan ja rullakebun kanssa.

Kotiruoka maistuu ihan hyvin 2 kertaa peräkkäin kuten kebabkin. Kolmas kerta menee hätätapauksessa mutta alkaa jo tökkiä pahasti. Siksi kotiruokaa piti aina tehdä niin naurettavan pieni annos että kilohinta oli suuri. 

Ja syön siis kotona kerran päivässä eli mitkään lounas-päivällis-vuorottelukikkailut eivät toimi nyt eivätkä toimineet silloin kun asuin yksin.

No eihän noita kikkailuja sit edes tarvita jos syöt kerran päivässä siinä välissä jotain muuta aina? Jos teet vaikka pastakastikkeen tänään, syöt huomenna minkä opiskelijalounaan syötkään, huomenna illalla teet uuden ruoan, seuraavana päivänä sit vasta illalla sen pastan loput.

Niinhän minä teinkin, ja sitten loput siitä pastakastikkeesta meni roskiin kun ei voinut pakastaa. Ei kovin kustannustehokasta ja vaivaakin tuli nähtyä turhaan kahden annoksen takia. Tästä minä puhun. En kaipaa typeriä itsestääselvyyksiä vinkiksi menneisyyden itselleni. :D

Silti halvempaa kuin tuo rullakebabsekoilu. Vielä kustannustehokkaampaa tietty olisi jos ei heittäisi roskiin (eikä pastakastike rasiassa jääkaapissa mene pilalle missään parissa päivässä), mutta vaikka söisit vain kahdesti niin halvemmaksi tulee silti.

Moni varmasti samaistuu yksin asuvana tuohon, ettei kokkaaminen ole vaivan arvoista, mutta älä jaksa yrittää väittää että se olisi vielä saman hintaista tai edullisempaa. Sitä se ei ole.

Jep, enkä verrannutkaan kotiruokaa rullakebabiin. Puhuin ulkona syömisestä, eineksistä ja puolivalmisteista. Niiden hinta yksin ilman pakastinta elävälle sinkulle on niin vähän enemmän kuin pienten kotiruoka-annosten, että kustannusten pienentämisellä ei kotiruokaa voi puolustaa.

Meneekö vihdoin jakeluun?

Ihan helposti voi puolustaa. Niiden hinta on yksin ilman pakastinta elävälle sinkulle merkittävästi enemmän. Jos on rahaa niin sitten ei kait sillä väliä, mutta aika monelle siinä on ihan ratkaiseva ero.

Kun ei todellakaan ole. Mutta juupas-eipäs-leikkiin nyt on turha lähteä.

Juupas.

Vierailija
86/97 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei että, ku sä kemiläinen jaksat! Kerrotko vielä ne kaikki syyt, miksi pikkupojat sua seuraavat Kemissä?

Vierailija
87/97 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En osaa sanoa, en ole koskaan miettinyt, mutta sen tiedän, mitä rullakebabilla ja pizzalla eläminen tekee kropalle.

Mitä se muka tekee jos ei syö yli kulutuksen? On niissä kasviksiakin mukana.

Onhan joo pizzassa oliiveja.

Terveellisempää on tutustua kasvisosastoon kaupassa. Kyllä se pidemmän päälle on terveellisempää, ja halvempaakin. Mutta jollet sä ressukka jaksa niin et jaksa. Eipä se jaksaminen pizzalla parane.

Ei mun pizzoissa ole koskaan oliiveja ollut.

Vierailija
88/97 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sinkku, en tunnista ongelmaa. Miksi ei voi syödä samaa, itse tehtyä ruokaa useamman kerran peräkkäin? Tai vaikka joka toinen päivä jos ei muuten pysty? Ei se ruoka hetkessä pilaannu jääkaapissakaan jos ei nyt pakastinta satu omistamaan. Ja voihan vaikka sen jauhelihapaketin (tai jonkun muun ongelmalliseksi koetun pakkauksen) jakaa osiin jos 400 g erä on liikaa ja tehdä osista eri ruokaa. Vihanneksia saa vaikka yksittäin. Yleensä kuitenkin aika moni kasvis ja vihannes sopii moneen ruokaan eli helposti kuluu vaikka se puolen kilon tomaattilaatikko. Juusto säilyy viikkokaupalla. Suurimmassa osassa kaupoista paistopisteestä saa valita just niin monta sämpylää kun haluaa. Säilykkeitä on vaikka mitä kokoa eikä ole hinnalla pilattu.

Eri asia on sitten jos ei kiinnosta laittaa ruokaa, se on ihan ok, kaikesta ei tarvitse tykätä. Mutta sitten ei kannata valittaa pakkauskoosta.

Vierailija
89/97 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta sitä jättirullakebabia voit syödä monta kertaa peräkkäin. Ai menee kerralla? Jatka vaan valitsemallasi linjalla jos huvittaa.

Ei enää tarvitse kun on mies ja pakastin. Sen mikä ei mene, pistän pakkaseen tai annan miehelle.

Mutta kyllä, rullakebabista syö hyvin 2 kertaa. Annoshinnaksi tulee silloin noin 5 e, eli ei erityisen kallista jos vertaa pienen kotiruokasatsin annoshintaan.

Mut ite perustelit ettei kotiruoka maistu kun et pysty syömään samaa ruokaa useampaa kertaa peräkkäin. Mut rullakebabia pystyt?

Eikä tarvii olla ihan peräkkäin. Voi valmistaa tänään illalliseksi ruoan A. Huomenna lounaaksi ruoan B. Illalliseksi loput A. Seuraava lounas, loput B.

Niin kuin itsekin teet pizzan ja rullakebun kanssa.

Kotiruoka maistuu ihan hyvin 2 kertaa peräkkäin kuten kebabkin. Kolmas kerta menee hätätapauksessa mutta alkaa jo tökkiä pahasti. Siksi kotiruokaa piti aina tehdä niin naurettavan pieni annos että kilohinta oli suuri. 

Ja syön siis kotona kerran päivässä eli mitkään lounas-päivällis-vuorottelukikkailut eivät toimi nyt eivätkä toimineet silloin kun asuin yksin.

No eihän noita kikkailuja sit edes tarvita jos syöt kerran päivässä siinä välissä jotain muuta aina? Jos teet vaikka pastakastikkeen tänään, syöt huomenna minkä opiskelijalounaan syötkään, huomenna illalla teet uuden ruoan, seuraavana päivänä sit vasta illalla sen pastan loput.

Niinhän minä teinkin, ja sitten loput siitä pastakastikkeesta meni roskiin kun ei voinut pakastaa. Ei kovin kustannustehokasta ja vaivaakin tuli nähtyä turhaan kahden annoksen takia. Tästä minä puhun. En kaipaa typeriä itsestääselvyyksiä vinkiksi menneisyyden itselleni. :D

Silti halvempaa kuin tuo rullakebabsekoilu. Vielä kustannustehokkaampaa tietty olisi jos ei heittäisi roskiin (eikä pastakastike rasiassa jääkaapissa mene pilalle missään parissa päivässä), mutta vaikka söisit vain kahdesti niin halvemmaksi tulee silti.

Moni varmasti samaistuu yksin asuvana tuohon, ettei kokkaaminen ole vaivan arvoista, mutta älä jaksa yrittää väittää että se olisi vielä saman hintaista tai edullisempaa. Sitä se ei ole.

Jep, enkä verrannutkaan kotiruokaa rullakebabiin. Puhuin ulkona syömisestä, eineksistä ja puolivalmisteista. Niiden hinta yksin ilman pakastinta elävälle sinkulle on niin vähän enemmän kuin pienten kotiruoka-annosten, että kustannusten pienentämisellä ei kotiruokaa voi puolustaa.

Meneekö vihdoin jakeluun?

Ihan helposti voi puolustaa. Niiden hinta on yksin ilman pakastinta elävälle sinkulle merkittävästi enemmän. Jos on rahaa niin sitten ei kait sillä väliä, mutta aika monelle siinä on ihan ratkaiseva ero.

Kun ei todellakaan ole. Mutta juupas-eipäs-leikkiin nyt on turha lähteä.

Juupas.

Eipäs.

Vierailija
90/97 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pakasta ruokia. 

a)pakastetun ruuan maku on pilalla

b)vitamiinit, kivennäis- ja hivenaineet tiessään

c)sulattelu työlästä

d)pakastin kuluttaa energiaa ja silloin ruuan pakastaminen on turhaa, marjat ja jäätelö on sitten eri juttu

Vierailija
91/97 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En pakasta ruokia. 

a)pakastetun ruuan maku on pilalla

b)vitamiinit, kivennäis- ja hivenaineet tiessään

c)sulattelu työlästä

d)pakastin kuluttaa energiaa ja silloin ruuan pakastaminen on turhaa, marjat ja jäätelö on sitten eri juttu

"Suuri osa ruoan ravintoaineista tuhoutuu pakastaessa. Tämä on tarua. Esimerkiksi kaupan pakastekasviksissa ravintoaineet säilyvät melko hyvin: pakastusta edeltävä kasvisten käsittely on nopeaa ja tehokasta, jolloin varastoinnin aikana ei ehdi haihtua paljoa ravintoaineita. Säilytys -18 asteessa säilyttää suuren osan ravintoaineista jopa vuodenkin ajan pakastamisesta. Vitamiinien säilyvyyden kannalta paras tapa käyttää kasvikset on nopea höyrytys kattilassa ja syöminen mahdollisimman pian. Myös kalan ja lihan ravintoaineet säilyvät pakastuksessa hyvin, kun pakastusaika ei ylitä vuotta."

https://aamuset.fi/artikkeli/4848997/Tuhoaako+pakastaminen+ruoan+ravint…

Vierailija
92/97 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etätöissä ollut välillä sukumökillä, jossa ei voi säilyttää paljon mitään ja on vain pakastelokero. Hyvin sinnekin saa vaikka puolet leipäpaketista tai jauhelihasta muutamaksi päiväksi.

Vierailija
93/97 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oot kyllä ton hinnan kanssa täysin pihalla. Ei mun koko sähkölasku ole edes 30€/kk. Ja mulla on sentään vessanlattiassa sähkölämmitys, pesukone ja astianpesukone aika usein käytössä. Niin ja jääkaappi-pakastin, ja kun jääkaappi on kuitenkin pakko olla niin pakastin tulee kyllä lähes ilmaiseksi kaupanpäälle.

Vierailija
94/97 |
22.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kalliksi tulee, kun voit käydä kaupassa ja ostaa eineksiä halvemmalla. Ja viimekädessä noiden pitsojen ja rullakebakoiden jatkuva syöminen johtaa ylipainoon ja sydänvaivoihin, jotan tee nyt hyvä ihminen ruokasi itse.

Vierailija
95/97 |
22.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen itse, eineksiin en koske.

m35

Vierailija
96/97 |
22.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Feelia ruokakaupasta saa hyvää, terveellistä ja edullista ruokaa. Säilyy hyvin jääkaapissa, ei turhia lisäaineita ja nopea valmistaa.

Suosittelen.

Sama täällä. Kokeiltu on Feeliaa. Pitkän säilyvyyden vuoksi olen pystynyt korvaamaan esim. pakastepitsat terveellisemmällä ruoalla. Säilyvyysaika on monta kuukautta ja avatut pussit kestää 4-5 päivää. Ei tarvi säätää viimeisten käyttöpäivien kanssa. Sinkulle yhdestä 600g paketista tulee helposti kahden kerran ateria, eikä maksa paljoa.

Vierailija
97/97 |
22.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitä juuri meinasinkin. Jos vaikka jotain kebabin tyylistä haluaisi tehdä, niin pitäisi ostaa siihen lihat, salaatit, tomaatit, kurkut, sipulit, leipä. Näistä tulisi jo reilusti yli 10e, ja lähinnä leivän ja lihan voisi pakastaa. Ja aikakin on rahaa. 

ja höhpöpöhpöpöppö! Sulla menee raakasti laskien kolmesataa rahaa kuukauden ruokiin. EI ruuanlaitossa mene paljoa aikaa. Ja meneehän aikaa siinä kun venaat sitä sapuskaa. Sitte syöt sitä kuraa kans monta päivää.

Teet puolesta jauhelihasta kastikkeen,puolesta vaikka makaronilaatikkoa. Tai keittoa kasviksista jos on vähän lötköä. Kato soppa 365 siellä on aloittelijallekin hyviä ohjeita. EI sen mitään ihme gurmeeta tarvitse olla. Tai kato kaappaus keittiössä,nyt syksyllä oli se poikamies ekana!

Kunhan kuvittelette ja olette muka hienoja. Pahvitörpöistä juodaan kahvia ja syödään ruokaa. Onko se muka hienoa.

JOS olet mies,niin kokkaustaitoinen mies on kova sana sorateillä,usko pois! Jos nainen niin "tie miehen sydämeen käy vatsan kautta"

Noista ohjeista,Martat.fi on kanssa helppoja ohjeita.