Yksin asuvana sinkkuna ruuan tilaaminen vs. aineksien ostaminen ja itse kokkaaminen
Nyt tilasin valtavan rullakebabin 10e, ja pizzan 9,50e. Kuljetusmaksu pari euroa. Rulliksesta söin puolet iltaruuaksi, toinen puolikas riittää huomenna lounaaksi. Pizza riittää loppupäivän syömiseksi, ja ehkä jää vielä ylihuomisellekin aamupalaksi. Jos kävisin ruokakaupassa ja ostaisin samat ainekset ja tekisin itse niin tulisiko se lopulta paljoakaan sen halvemmaksi? Siihen kun lisää vielä aika mitä menee kaupassa käyntiin, kokkaamiseen ja ruokien lämmityskulut.
Kommentit (97)
Kaupassa ei myydä sinkkukokoa yhtään mitään... Jos meinaat itse kokata jotain, ostat nelihenkisen perheen viikon tarpeisiin raaka-aineita. Eli suurin osa lentää roskiin vanhan päiväyksen vuoksi, ennen kuin ehdit kokkaamaan.
Kyllä se tulee halvemmaksi, mutta osa on pakko pakastaa, koska ei ehdi syömään kaikkea.
Minä en kokkaa koska oma elämänohjeeni on: "jätä homma niille, ketkä sen oikeasti osaa."
Vierailija kirjoitti:
Kaupassa ei myydä sinkkukokoa yhtään mitään... Jos meinaat itse kokata jotain, ostat nelihenkisen perheen viikon tarpeisiin raaka-aineita. Eli suurin osa lentää roskiin vanhan päiväyksen vuoksi, ennen kuin ehdit kokkaamaan.
Ei joku 300-400g lihaa tai kalaa ole mikään massiivinen paketti. Siitä tekee ruokaa jota sitten syö pari-kolme kertaa. Jos ei heti halua syödä samaa ja kokata pienemmän satsin, niin loput voi pakastaa. Kasviksia voi yleensä ostaa yksittäisinä.
Vierailija kirjoitti:
Sitä juuri meinasinkin. Jos vaikka jotain kebabin tyylistä haluaisi tehdä, niin pitäisi ostaa siihen lihat, salaatit, tomaatit, kurkut, sipulit, leipä. Näistä tulisi jo reilusti yli 10e, ja lähinnä leivän ja lihan voisi pakastaa. Ja aikakin on rahaa.
En osaa sanoa, en ole koskaan miettinyt, mutta sen tiedän, mitä rullakebabilla ja pizzalla eläminen tekee kropalle.
Itsekin tilaan aina kerralla enemmän koska en tykkää ruuanlaitosta, sit jos ei viitsi tilata niin syön vain jotain kaurapuuroa tai näkkileipää.
Vierailija kirjoitti:
En osaa sanoa, en ole koskaan miettinyt, mutta sen tiedän, mitä rullakebabilla ja pizzalla eläminen tekee kropalle.
Mitä se muka tekee jos ei syö yli kulutuksen? On niissä kasviksiakin mukana.
Nauratti aina kun sinkkuaikoina ihmiset kauhisteli miten kalliiksi tulee syödä usein ulkona ja kotona eineksiä ja puolivalmisteita. No, yhden ihmisen taloudessa (jossa ei ole pakastinta) ei kotiruoan laittaminen ole kovinkaan edullista pienten määrien takia. Eri asia tehä viisihenkiselle perheelle ruokaa, annoshinta on aika paljon pienempi kuin sinkulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan joo pizzassa oliiveja.
Terveellisempää on tutustua kasvisosastoon kaupassa. Kyllä se pidemmän päälle on terveellisempää, ja halvempaakin. Mutta jollet sä ressukka jaksa niin et jaksa. Eipä se jaksaminen pizzalla parane.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei nyt ihan optimaalisessa suhteessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terveellisempää on tutustua kasvisosastoon kaupassa. Kyllä se pidemmän päälle on terveellisempää, ja halvempaakin. Mutta jollet sä ressukka jaksa niin et jaksa. Eipä se jaksaminen pizzalla parane.
Tiedän kyllä, että ne kasvikset jäisivät vain jääkaapin lokeroon nahistumaan kun en keksi niille mitään käyttöä. Ei kaikki ole mitään ruuan laittajia..
Vierailija kirjoitti:
Nauratti aina kun sinkkuaikoina ihmiset kauhisteli miten kalliiksi tulee syödä usein ulkona ja kotona eineksiä ja puolivalmisteita. No, yhden ihmisen taloudessa (jossa ei ole pakastinta) ei kotiruoan laittaminen ole kovinkaan edullista pienten määrien takia. Eri asia tehä viisihenkiselle perheelle ruokaa, annoshinta on aika paljon pienempi kuin sinkulla.
Melko harvinaisia on kuitenkin taloudet joissa ei ole pakastinta.
Enkä mäkään kovin usein edes mitään pakasta. Joku 400g jauhelihapaketti menee kerralla ruokaan ja siitä syö sitten seuraavanakin päivänä. Onhan se vähän kalliimpaa, mutta ei se niin merkittävästi. Ihan edullisesti kokkaan itse itselleni. Vaatii vaan sen että muutaman päivän sisään syö kolmesti samaa ruokaa.
Jos elämä on kiinni siitä, mikä on edullisinta, niin sitten tarjoustarvikkeista kotona kokkaaminen. Sinun tapauksessa se tosin olisi myös terveellisempi vaihtoehto.
Uusavutonta meininkiä. Teen itse safkani aina salaatteineen ja se kun haen jotain on se poikkeus kerran pari kuussa. Yksinasuva mies olen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Melko harvinaisia on kuitenkin taloudet joissa ei ole pakastinta.
Enkä mäkään kovin usein edes mitään pakasta. Joku 400g jauhelihapaketti menee kerralla ruokaan ja siitä syö sitten seuraavanakin päivänä. Onhan se vähän kalliimpaa, mutta ei se niin merkittävästi. Ihan edullisesti kokkaan itse itselleni. Vaatii vaan sen että muutaman päivän sisään syö kolmesti samaa ruokaa.
Ai. Ei mun opiskelukavereille taitanut yhdelläkään olla pakastimelle tilaa keittiössä. Itse asuin pienessä yksiössä vielä vuosia opiskelun jälkeenkin.
Itse en pysty syömään samaa ruokaa monta kertaa peräkkäin, joten kotiruoan valmistaminen jäi aika vähälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän kyllä, että ne kasvikset jäisivät vain jääkaapin lokeroon nahistumaan kun en keksi niille mitään käyttöä. Ei kaikki ole mitään ruuan laittajia..
Niin. Vaan turha sitä on selitellä millään kustannussyillä jos oikeasti kyse on siitä, ettei viitsi/jaksa/osaa.
Kasviksia voi muuten syödä sellaisenaan. Vaihtelun vuoksi sitten voi välillä vaikka keittää jotain porkkanaa tai kukkakaalia. Ei vaadi kummoisia skillsejä, jokainen osaa jos on ollut köksän tunneilla paikalla.
Vanhaa pizzaa aamupalaksi. Hienoa.
Ja ruuanlaitossa lämmityskulu ei ole oleellisen suuri että sitä kannattaa edes mainita.
Tulee se halvemmaksi. "Ruokien lämmityskulut" :D Trangiallako teet?