Yksin asuvana sinkkuna ruuan tilaaminen vs. aineksien ostaminen ja itse kokkaaminen
Nyt tilasin valtavan rullakebabin 10e, ja pizzan 9,50e. Kuljetusmaksu pari euroa. Rulliksesta söin puolet iltaruuaksi, toinen puolikas riittää huomenna lounaaksi. Pizza riittää loppupäivän syömiseksi, ja ehkä jää vielä ylihuomisellekin aamupalaksi. Jos kävisin ruokakaupassa ja ostaisin samat ainekset ja tekisin itse niin tulisiko se lopulta paljoakaan sen halvemmaksi? Siihen kun lisää vielä aika mitä menee kaupassa käyntiin, kokkaamiseen ja ruokien lämmityskulut.
Kommentit (97)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nauratti aina kun sinkkuaikoina ihmiset kauhisteli miten kalliiksi tulee syödä usein ulkona ja kotona eineksiä ja puolivalmisteita. No, yhden ihmisen taloudessa (jossa ei ole pakastinta) ei kotiruoan laittaminen ole kovinkaan edullista pienten määrien takia. Eri asia tehä viisihenkiselle perheelle ruokaa, annoshinta on aika paljon pienempi kuin sinkulla.
Melko harvinaisia on kuitenkin taloudet joissa ei ole pakastinta.
Enkä mäkään kovin usein edes mitään pakasta. Joku 400g jauhelihapaketti menee kerralla ruokaan ja siitä syö sitten seuraavanakin päivänä. Onhan se vähän kalliimpaa, mutta ei se niin merkittävästi. Ihan edullisesti kokkaan itse itselleni. Vaatii vaan sen että muutaman päivän sisään syö kolmesti samaa ruokaa.
Ai. Ei mun opiskelukavereille taitanut yhdelläkään olla pakastimelle tilaa keittiössä. Itse asuin pienessä yksiössä vielä vuosia opiskelun jälkeenkin.
Itse en pysty syömään samaa ruokaa monta kertaa peräkkäin, joten kotiruoan valmistaminen jäi aika vähälle.
Mutta sitä jättirullakebabia voit syödä monta kertaa peräkkäin. Ai menee kerralla? Jatka vaan valitsemallasi linjalla jos huvittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nauratti aina kun sinkkuaikoina ihmiset kauhisteli miten kalliiksi tulee syödä usein ulkona ja kotona eineksiä ja puolivalmisteita. No, yhden ihmisen taloudessa (jossa ei ole pakastinta) ei kotiruoan laittaminen ole kovinkaan edullista pienten määrien takia. Eri asia tehä viisihenkiselle perheelle ruokaa, annoshinta on aika paljon pienempi kuin sinkulla.
Enkä mäkään kovin usein edes mitään pakasta. Joku 400g jauhelihapaketti menee kerralla ruokaan ja siitä syö sitten seuraavanakin päivänä. Onhan se vähän kalliimpaa, mutta ei se niin merkittävästi. Ihan edullisesti kokkaan itse itselleni. Vaatii vaan sen että muutaman päivän sisään syö kolmesti samaa ruokaa.
Ai. Ei mun opiskelukavereille taitanut yhdelläkään olla pakastimelle tilaa keittiössä. Itse asuin pienessä yksiössä vielä vuosia opiskelun jälkeenkin.
Itse en pysty syömään samaa ruokaa monta kertaa peräkkäin, joten kotiruoan valmistaminen jäi aika vähälle.
Mutta sitä jättirullakebabia voit syödä monta kertaa peräkkäin. Ai menee kerralla? Jatka vaan valitsemallasi linjalla jos huvittaa.
Ei enää tarvitse kun on mies ja pakastin. Sen mikä ei mene, pistän pakkaseen tai annan miehelle.
Mutta kyllä, rullakebabista syö hyvin 2 kertaa. Annoshinnaksi tulee silloin noin 5 e, eli ei erityisen kallista jos vertaa pienen kotiruokasatsin annoshintaan.
Käy isommassa marketissa, jossa on liha- ja kalatiski niin voit ostaa ihan sen määrän kuin itse tarvitset. Ei synny ruokahävikkiä, voit tehdä monipuolisempaan ruokaa ja rahaakin säästyy. Ja toisin kuin monesti luullaan, hyvän ruoan laittamiseen ei ihan loputtomasti aikaa kulu. Tuolla kympillä olisit helposti tehnyt aika monta terveellistä ateriaa.
Aika huono lähteä vertaamaan siihen mitä pizza tai kebab maksaa kotona. Jotkut ruuat on joo kalliimpia, niitä syödään välillä. Välillä sit syödään jotain kasvissosekeittoa (enkä vähättele sitä, suurta herkkua) jossa annokselle tulee hintaa euro tai kaksi.
Toki jos tekee kotona pizzaa ja pitää erikseen ostaa jauhot ja juustot ja 4-5 eri täytettä niin hintaa tulee.
No kyllähän tuolla 20€:lla tekee aika paljon enemmän ruokaa ja vielä terveellisempää kuin joku pizza ja kebab.
350g kanasuikaleita 3€. Jauheliha 400g 3-4€. Siihen paketti riisiä ja pussi tummaa makaronia. Tomaattimurska, ruokakermaa yms.
Kauden kasviksia lisäksi tai hyvälaatuisia pakastevihanneksia.
Aamupalalle mieluummin kaurahiutaleista puuroa vanhan pizzan sijasta. Siihen vaikka sekaan lusikallinen hilloa ja vähän raejuustoa.
Itse tekemällä saa aina edullisempaa ja terveellisempää. Pizzaa ym kannattaa syödä harvemmin niin ne maistuukin paremmalta.
Vierailija kirjoitti:
Aika huono lähteä vertaamaan siihen mitä pizza tai kebab maksaa kotona. Jotkut ruuat on joo kalliimpia, niitä syödään välillä. Välillä sit syödään jotain kasvissosekeittoa (enkä vähättele sitä, suurta herkkua) jossa annokselle tulee hintaa euro tai kaksi.
Toki jos tekee kotona pizzaa ja pitää erikseen ostaa jauhot ja juustot ja 4-5 eri täytettä niin hintaa tulee.
Siitä kasvissosekeitosta ei vaan tule täyteen, sit joutuu popsimaan kaikkea lisuketta pitkin päivää niin ei jää hinta siihen pariin euroon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei enää tarvitse kun on mies ja pakastin. Sen mikä ei mene, pistän pakkaseen tai annan miehelle.
Mutta kyllä, rullakebabista syö hyvin 2 kertaa. Annoshinnaksi tulee silloin noin 5 e, eli ei erityisen kallista jos vertaa pienen kotiruokasatsin annoshintaan.
Mut ite perustelit ettei kotiruoka maistu kun et pysty syömään samaa ruokaa useampaa kertaa peräkkäin. Mut rullakebabia pystyt?
Eikä tarvii olla ihan peräkkäin. Voi valmistaa tänään illalliseksi ruoan A. Huomenna lounaaksi ruoan B. Illalliseksi loput A. Seuraava lounas, loput B.
Niin kuin itsekin teet pizzan ja rullakebun kanssa.
Olen sinkku eikä mulla ole ongelmaa kokata melkein joka päivä ruokaa.
Pakkasessa on aina raaka-aineita ja jääkaapissa yleensä myös vihanneksia ym.
Ei tarvi heittää mitään pois, eli hukka% on mitätön. Leivistä jäi osa syömättä, kunnes aloin pakastaa nekin. Ja ostan aina viipaleleipää, josta voi sulattaa muutaman kerrallaan.
Ostan myös valmiita pakasteruokia, esim. linssicurrya, joita käytän pohjana ja lisään niihin omia aineksia. Lisäkeriisiä tai -pastaa, -perunaa en tee ollenkaan.
En koskaan käy paikan päällä syömässä tai tilaa mitään pizzaa tai kebua. En tykkää niiden mausta enää nyt, kun olen ollut kasvissyöjä monta vuotta. Siis vaikka noissa ei olisikaan lihaa, se kastike ym. lisukkeet ovat jotenkin "moskaa".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaupassa ei myydä sinkkukokoa yhtään mitään... Jos meinaat itse kokata jotain, ostat nelihenkisen perheen viikon tarpeisiin raaka-aineita. Eli suurin osa lentää roskiin vanhan päiväyksen vuoksi, ennen kuin ehdit kokkaamaan.
Ei joku 300-400g lihaa tai kalaa ole mikään massiivinen paketti. Siitä tekee ruokaa jota sitten syö pari-kolme kertaa. Jos ei heti halua syödä samaa ja kokata pienemmän satsin, niin loput voi pakastaa. Kasviksia voi yleensä ostaa yksittäisinä.
Pakastimen käyttökulut on helposti 20-30€ kuukausi. Se ei ole mikään taikakone mitä te pakastusfanit yritätte uskotella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siitä kasvissosekeitosta ei vaan tule täyteen, sit joutuu popsimaan kaikkea lisuketta pitkin päivää niin ei jää hinta siihen pariin euroon.
Ihan hyvin tulee täyteen. Sulatejuustoa keittoon, raejuustoa sekaan, iso annos.
Tässä on nyt paljon tekosyitä. Sano vaan suoraan ettei kiinnostele kokata itse, se on ihan ok. Turha väittää etteikö olisi halvempaa tehdä itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaupassa ei myydä sinkkukokoa yhtään mitään... Jos meinaat itse kokata jotain, ostat nelihenkisen perheen viikon tarpeisiin raaka-aineita. Eli suurin osa lentää roskiin vanhan päiväyksen vuoksi, ennen kuin ehdit kokkaamaan.
Ei joku 300-400g lihaa tai kalaa ole mikään massiivinen paketti. Siitä tekee ruokaa jota sitten syö pari-kolme kertaa. Jos ei heti halua syödä samaa ja kokata pienemmän satsin, niin loput voi pakastaa. Kasviksia voi yleensä ostaa yksittäisinä.
Pakastimen käyttökulut on helposti 20-30€ kuukausi. Se ei ole mikään taikakone mitä te pakastusfanit yritätte uskotella.
Joo, tulee todella paljon halvemmaksi kuin tilata ruokaa kympillä per päivä (ja siihen välipalat päälle ku ei kukaan sillä yhdellä noutoruoka-annoksellakaan elä).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä siitäkin saa täyttävää. Enkä oikein jaksa uskoa että tuolla puolikkaalla pizzalla ja puolikkaalla rullakebabilla jaksaa päivää, siinä on kaksi ateriaa. Kyllä siihenkin päälle tulee välipalat ja muut. Että ei tuolla 10€ noutosafkallakaan elä, ei jää hinta siihen.
Jep, ei tuu laitettua paljon ruokaa kotona. Töissä syön lounaan. Hektistä elämää muutenkin niin ei tässä pakastimesta ruokia sulatella. Salaatin kun teet, niin parissa päivässä kävelee jo itsestään kaapista ulos. Kaikki kauppojen pakkaukset on perheille. Kaali olis kiva, mutten yksin tarvitse 1,5kg kaalia.
Ei elämä on uusavutonta porukkaa.
Toi on mun ruokabudjetti VIIKOKSI ja hyvin pärjään.
katsos kun osaa laittaa ruokaa, säännöstellä, säilyttää ruuat oikein ja ostaa oikea määrä niin ei tarvitse noita ylikalliita tilausruokia mässätä päivästä toiseen.
Opettele maalaisjärkeä ja ruuanlaittoa. Vai oletko vaan yksinkertaisesti laiska?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mut ite perustelit ettei kotiruoka maistu kun et pysty syömään samaa ruokaa useampaa kertaa peräkkäin. Mut rullakebabia pystyt?
Eikä tarvii olla ihan peräkkäin. Voi valmistaa tänään illalliseksi ruoan A. Huomenna lounaaksi ruoan B. Illalliseksi loput A. Seuraava lounas, loput B.
Kotiruoka maistuu ihan hyvin 2 kertaa peräkkäin kuten kebabkin. Kolmas kerta menee hätätapauksessa mutta alkaa jo tökkiä pahasti. Siksi kotiruokaa piti aina tehdä niin naurettavan pieni annos että kilohinta oli suuri.
Ja syön siis kotona kerran päivässä eli mitkään lounas-päivällis-vuorottelukikkailut eivät toimi nyt eivätkä toimineet silloin kun asuin yksin.
Mä asun yksin eikä mulla tule kovin paljoa ruokahävikkiä. Ei mulla pakastimessa oo yleensä ku kesällä kerätyt marjat ja sienet, muutamia eineksiä laiskan päivän varalle, ja jäätelöä.
Aika helppoa on ostaa kasviksia siten ettei mene hukkaan. Joo, osa on sellaisia ettei kannata ostaa, mut perusvihanneksia voi ostaa yksittäin ja ehtii hyvin kyllä käyttää.
Tekosyitä tuollaiset et kaikki ois jotain perhepakkauksia.
Vierailija kirjoitti:
Raavana mutta normaalipainoisena miehenä en kyllä kaipaa mitään "minipakkauksia", jotka tultaisiin luultavasti hinnoittelemaan kallimmiksi €/kg suhteessa ns. perhepakkauksiin. En osta niitä punaleimaisia -30 % tuotteita, vaan pikemminkin etsin semmoisen tuotteen jos parasta ennen päivämäärä on mahdollisimman kaukana. Silloin minun ei ole pakko syödä jotain ruokaa heti huomenna ennen kuin se menee vanhaksi vaan voin harkita kotona eri vaihtoehtojen välillä. Esimerkiksi leipää ei pidä ostaa yli tarpeen, sillä se on parasta tuoreena.
Jos teen vaikkapa spaghetti bolognese itselleni, niin teen yleensä samalla kertaa vähän isomman annoksen enkä vain yhden päivän ateriaa. Jos taas käyn syömässä ravintolassa ison pizzan, niin suunnitelen sen päivän syömiset siihen malliin että menen sinne sopivan nälkäisenä ja se tulee olemaan se päivän ainoa lämmin ateria. Yksinasuvana sinkkuna kaupassa tai ruokaravintolassa käyminen on sosiaalinen tapahtuma, jolloin näkee muita ihmisiä ja se on hyvä syy käydä jossain kotona olemisen vastapainoksi.
Vierailija kirjoitti:
Jep, ei tuu laitettua paljon ruokaa kotona. Töissä syön lounaan. Hektistä elämää muutenkin niin ei tässä pakastimesta ruokia sulatella. Salaatin kun teet, niin parissa päivässä kävelee jo itsestään kaapista ulos. Kaikki kauppojen pakkaukset on perheille. Kaali olis kiva, mutten yksin tarvitse 1,5kg kaalia.
No älä takerru siihen kaaliin sitten. Tomaatteja, sipuleita, paprikoita, monia muita voi ostaa vaikka vain yhden kappaleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kotiruoka maistuu ihan hyvin 2 kertaa peräkkäin kuten kebabkin. Kolmas kerta menee hätätapauksessa mutta alkaa jo tökkiä pahasti. Siksi kotiruokaa piti aina tehdä niin naurettavan pieni annos että kilohinta oli suuri.
Ja syön siis kotona kerran päivässä eli mitkään lounas-päivällis-vuorottelukikkailut eivät toimi nyt eivätkä toimineet silloin kun asuin yksin.
No eihän noita kikkailuja sit edes tarvita jos syöt kerran päivässä siinä välissä jotain muuta aina? Jos teet vaikka pastakastikkeen tänään, syöt huomenna minkä opiskelijalounaan syötkään, huomenna illalla teet uuden ruoan, seuraavana päivänä sit vasta illalla sen pastan loput.
Osta pakastevihanneksia ja muita pakasteruokia, jos halpuus ja helppous on tärkeimmät.