Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Törkeää käytöstä opettajalta

Vierailija
07.11.2014 |

Eilen palautettiin poikani (7lk) luokan kemian kokeet. Opettaja kertoi ennen kokeiden palautusta, että luokan keskiarvo oli hyvä. Opettaja totesi muutamalle oppilaalle kokeen saatuaan, kuinka hyvin se meni. Poikani kävi hakemassa opettajalta kokeen jolloin opettaja sanoo kuuluvalla äänellä, että poika sai sitten luokan huonoimman arvosanan eli 5. Läksyttää kaikkien kuullen poikaa siitä ettei tämä ollut opiskellut kokeeseen. Pojalle tuli erittäin paha mieli ja lähti kesken koulupäivän.

Soitin eilen illalla koulun rehtorille asiasta. Kerroin kuinka törkeää on arvostella ja nolata poika koko luokan edessä. Pojalla muutenkin yläasteen aloittaminen ollut vaikeaa eikä hänen vahvuuksiinsa kuulu kemia. Minusta se oli pojan nöyryyttämistä. Rehtori oli hyvin ymmärtäväinen ja lupasi puhua ko opettajalle. Tänään iltapäivällä sain puhelun poikani luokanvalvojalta joka pahoitteli tapahtunutta ja kertoi, että asia on selvitetty.

Poikani tuli koulusta kotiin ja sanoi, että hänen luokanvalvojansa oli pahoitellut tapahtunutta myös hänelle. Kemian tunnilla opettaja oli katsonut poikaa vihaisesti eikä ollut huomioinut häntä ollenkaan jos vaikka poika oli viitannut. Henkilökohtaisesti opettaja ei ollut myöskään pyytänyt anteeksi. 

Mitä mieltä olette? Pitäisikö minun olla uudelleen yhteydessä kouluun? Lapsellista jos opettaja on nyt ottanut tapahtuneesta poikani silmätikuksi. 

Kommentit (85)

Vierailija
61/85 |
09.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 01:46"]Onko paha mieli nykyään syy olla poissa koulusta?
[/quote] Hienoa, kun poimit ap:n tekstistä sen kaikista olennaisimman asian.

Vierailija
62/85 |
08.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 01:14"]

Tässä ei ole nyt kyse siitä, ettei poika olisi valmistautunut kokeeseen. Luettu ollaan yhdessä ja tukiopetuksessa poika käynyt. Ei vaan ymmärrä kemiaa. HOJKS:ia mietitty vanhempain illassa luokanvalvojan kanssa syksyllä. Ap

[/quote]

Onko sitten vääränlaista se valmistautuminen? Minusta vanhemman tehtävänä olisi lohduttaa tuollaisessa tilanteessa etukäteen, että ei taida tulla kokeesta häävi numero mutta älä anna sen häiritä äläkä hakeudu lukemaan luonnontieteitä. Silloin poika kykenisi kantamaan numeronsa kunnialla ja lujittuisi luonne siitä - se on hänen erityispiirteensä, ja saa ollakin. Se mikä nyt koettiin kiusaamiseksi, olisi ollut paremminkin sulka hattuun.

Kyllähän se nyt hiukan vaikuttaa siltä, että pojassa on ruokittu omanarvontunteen sijaan riittämättömyydentunteen ja herkkänahkaisuuden ikävää yhdistelmää. Siis kotoa käsin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/85 |
08.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottaisin yhteytta uudelleen! Lapset menevat kouluun OPPIMAAN eivat opettajien silmatikuksi! Jos ope on noin hermoheikkoinen ei opettaminen kuulu hanen kutsumukseensa...kuka puolustaa lapsiamme jos itse emme??

Vierailija
64/85 |
08.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 20:53"]

Mikä sinä AP olet itse koulutukseltasi? Ehkä se viitonen on ihan linjassa.

[/quote]

Ihanan kokoomuslainen ajatus että oppilaita ei tulisi koulussa kohdella tasa-arvoisesti vaan suhteessa heidän vanhempiensa oppiarvoon. Sama pätee varmaan arvosanoihin? Kokeen pistemäärä ei auta mitään jos vanhemmilla ei ole tarpeeksi arvokasta titteliä ja toisaalta huonoillakin pisteillä voi saada kympin jos on oikeanlaiset vanhemmat. 

Vierailija
65/85 |
08.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 05:40"]

[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 01:14"]

Tässä ei ole nyt kyse siitä, ettei poika olisi valmistautunut kokeeseen. Luettu ollaan yhdessä ja tukiopetuksessa poika käynyt. Ei vaan ymmärrä kemiaa. HOJKS:ia mietitty vanhempain illassa luokanvalvojan kanssa syksyllä. Ap

[/quote]

Onko sitten vääränlaista se valmistautuminen? Minusta vanhemman tehtävänä olisi lohduttaa tuollaisessa tilanteessa etukäteen, että ei taida tulla kokeesta häävi numero mutta älä anna sen häiritä äläkä hakeudu lukemaan luonnontieteitä. Silloin poika kykenisi kantamaan numeronsa kunnialla ja lujittuisi luonne siitä - se on hänen erityispiirteensä, ja saa ollakin. Se mikä nyt koettiin kiusaamiseksi, olisi ollut paremminkin sulka hattuun.

Kyllähän se nyt hiukan vaikuttaa siltä, että pojassa on ruokittu omanarvontunteen sijaan riittämättömyydentunteen ja herkkänahkaisuuden ikävää yhdistelmää. Siis kotoa käsin.

[/quote]juu'u. Ja sanoisit ihan varmasti noin jos kyseessa olisi oma kullannuppusi!

Vierailija
66/85 |
08.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 23:08"]

No huh mikä nössö poika. Opettaja yritti laittaa poikaan asennetta... Ei onnistunut näköjään kun voi heti kannella äitille. Ja aika noloa mennä vielä valittamaan asiasta.

[/quote]Menisin itsekin.

Vierailija
67/85 |
08.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 23:26"]

Mistä näitä idioottivanhempia sikiää. Ennenaikaan olisi oltu vihaisia lapselle, joka ei selvästikään ole valmistautunut kokeeseen. Nyt vaahdotaan opettajalle, että olet loukannut Nico-Petterin tunteita ja teen sinusta valituksen koulutoimenjohtajalle. Oi aikoja, oi tapoja.

[/quote]Sinusta on siis oikein etta lapselle saa puhua miten vaan? Ei lapset mitaan elaimia ole joiden tulee osata karaistua ennen teinivuosia! Opettajat opettakoon.....kasvatus jaakoon vanhemmille!

Vierailija
68/85 |
08.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö pitäisi opettaa poika hoitamaan asioita eikä curling mamma?

Vierailija
69/85 |
08.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 23:09"]

[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 22:13"]

[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 20:41"]

Meillä oli koulussa hiihtokilpailuja, joiden tulokset laitettiin seinälle. Siellä oli minunkin surkea aikani ja sijoitukseni kaikkien nähtävänä. Ei jäänyt traumaa. :D Yliopistollakin oli aikanaan ilmoitustaulu tenttituloksille. Jos ei ollut mitään arvosanaa, et päässyt läpi. Mitä sitten? Ei vaikuttanut loppuelämään millään tavalla. Poikasi on liian herkkä ja niin olet sinäkin.

[/quote]

Yliopisto-opiskelija on eriasia kuin 12v 

Ap

[/quote]

Yliopiston tenttituloksia ei enää julkaista nimen kera. Ja sille on varmaan syynsä ja hyvä niin!

[/quote]

Syy on tietotekniikan kehittyminen, ei paha mieli. Hiihtokisat pidettiin ihan ala-asteella ja olin lapsena läski, joten ei se huono sijoitus tullut kenellekään yllärinä saati kiinnostanut ketään. Tilanne lienee sama tämän kemiankokeen osalta. Kukaan luokkakavereista tuskin pitää jälkikasvuasi lapsinerona.

Vierailija
70/85 |
08.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 01:18"]

[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 22:54"][quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 20:40"] [quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 20:31"] Miten poikasi noin yleensä pärjää koulussa? Onko arvosanan syynä kemian vaikeus pojallesi, vai olisiko hän saanut paremman arvosanan panostamalla opiskeluun enemmän? Vähän tahdittomasti opettaja teki, mutta se ei varmaan tässä tapauksessa ole se tärkein asia, johon pitää keskittyä. [/quote] Ala-asteella tuli paljon 8 ja 9. Nyt yläasteella 7 ja 8. Ap Oppilaita ei saisi verrata keskenään eikä kuulu muille miten toinen suoriutuu.  [/quote] Ikävä tilanne mutta kyllä oppilaita verrataan hyvin vahvasti toisiinsa todellisuudessa. Arvioidaankin tällä gaussin käyrällä: http://fi.wikipedia.org/wiki/Normaalijakauma [/ Tuo käyrä ei ole ollut käytössä enää vuosiin peruskoulussa ja lukiossa.

[/quote]

Ööh, mitenkäs ne ylioppilaskirjoitukset oikein pisteytettiinkään? Aivan, Gaussin kellokäyrällä! 5 % Improbatur, 5 % Laudatur.

Oletettavasti peruskoulunkin kokeissa koepisteiden ja arvosanojen välillä on jonkinlainen gaussinen korrelaatio, ettei opettaja ihan pelkän naamakertoimen perusteella arvosanoja heitä!

Vierailija
71/85 |
08.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 06:46"]

[/quote]

Ihanan kokoomuslainen ajatus että oppilaita ei tulisi koulussa kohdella tasa-arvoisesti vaan suhteessa heidän vanhempiensa oppiarvoon. Sama pätee varmaan arvosanoihin? Kokeen pistemäärä ei auta mitään jos vanhemmilla ei ole tarpeeksi arvokasta titteliä ja toisaalta huonoillakin pisteillä voi saada kympin jos on oikeanlaiset vanhemmat. 

[/quote]

Kannattaa pitää perjantaipullon korkki kiinni, jos päättelyketju on tuota tasoa. :D

Vierailija
72/85 |
08.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin olen opettaja ja kokeita palauttaessani on pakko joskus kommentoida jollekulle oppilaalle numerosta jotain. Jos esim. oppilas on silminnähden suoritukseensa pettynyt, tuntuisi hölmöltä olla sanomatta mitään, esimerkiksi "No, paremmin sitten ensin kerralla". Yleensä se on kuitenkin jotain sellaista, mistä muut (jos sattuvat kuulemaan) pystyvät päättelemään numeron tason.

Vierailija
73/85 |
08.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kemian opena sanoisin, että on todella harvinaista, että joku saa seiskalla kokeesta vitosen, koska silloin käsitellään hyvin helppoja arkisia asioita, jotka eivät vaadi erityistä kemian ymmärtämistä. Joko oppilaalla on vakavia oppimisen ongelmia, tai kokeeseen eiole luettu. Veikkaan nyt lukemista, jos muuten oppilas saa kohtuullisia tai jopa hyviä numeroita. Lapsikin tämän varmasti tietää, ja siksi huomio viedään opeen eikä kokeeseen lukemiseen.

Itse en julkisesti koskaan kerro kokeen huonointa, mutta toki tuossa tilanteessa sanoisin suoraan oppilaalle, että lukeminen on selvästi jäänyt. Ei se ole törkeää, vaan lapsen etu. Se, miten julkisesti ope sen on sanonut, on oppilaan kertomus. Jos et juttele suoraan opettajan kanssa, ei sinulle koskaan se toinen näkemys selviäkään. Aika usein käy oikeasti niin, että kotona lapsi kertoo hieman väritetyn kertomuksen tapahtumista. Varsinkin tilanteessa, missä itse on mokannut, kuten nyt.

Nyt mieti oikeasti, minkälaista lasta haluat kasvattaa. Sellaista, joka kantaa vastuun omista virheistään, vaikka muutkaan eivät olisi täydellisiä, vai sellaista, joka oman nolon tilanteen peittääkseen on valmis kaatamaan syyn aina jonkun muun niskaan? Opettajaa et voi kuitenkaan kasvattaa, itse keskittyisin siihen tärkeämpään, eli omaan lapseen.

Vierailija
74/85 |
08.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

tutkimusten mukaan opettajiksi ajautuu ihmiset, jotka eivät kestä itse arvostelua.

Vierailija
75/85 |
08.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]
Olipa tyhmä kommentti. Äitini kävi kaksi vuotta kiertokoulua ja itselläni oli koko kouluajan yli 9 keskiarvo, että mitä merkitystä jollain äidin kolunkäynnillä on?

Vierailija
76/85 |
08.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 20:49"]

[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 20:46"]

[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 20:34"]

No mun kouluaikana tuo oli ihan tavallista, jos oppilas suoriutui "tasoaan" huonommin. Ei se oppi työtä tekemättä tule. Ja vajaa kolmikymppinen olen, eli mistään 50-luvun käytännöistä ei ollut kyse.

[/quote]

Joskus opettaja kertoi ihan äidilleni, että olin suoriutunut "huonosti" jostain kokeesta. Olin saanut kasin, että kovin huonostipa tuntui menneen.
Kemiasta taisin kerran saada seiskan ja opettaja kehui kuinka hyvin onnistuin.

Joka tapauksessa, inhoan tuollaista lässytystä oppimiseen liittyen. Jotkut hikketytöt menestyivät koulussa siksi, että pänttäsivät kaiken tiedon päähänsä tajuamatta oikeasti yhtään mitään. Kaikilta, kuten minulta, tuo ei onnistu, vaan pitää oikeasti ymmärtää lukemansa. Matemaattisista aineista en ymmärrä suunnilleen hölkäsen pöläystä, joten en tule koskaan niissä menestymään kaksisesti. Jos minua sen takia nöyryytettäisiin luokan edessä, saattaisi olla pian helvetti irti.

[/quote]

Vaikka tämä saattaa sinulta mennäkin yli hilseen, niin kyllä me hikketytöt myös ymmärsimme lukemamme. Itse asiassa en itse yleensä läksyjä tai kokeisiin lukenutkaan, kun asiat menivät päähän jo tunnilla. Enkä ole koskaan tavannut tuota myyttistä hikketyttöä, joka käyttäisi kovasti aikaa kokeisiin pänttäämiseen.

t. "hikketyttö"

[/quote]

Samat sanat. Onko se niin vaikeaa ymmärtää, että tyttökin voi (vs. rennot ja fiksut pojat) olla oikeasti fiksu ja ymmärtää asian ilman lukemista? Oikeasti peruskoulun asiat on niin helppoja, että kuuntelemalla tunnilla ne oppii. Itse en juurikaan lukenut kokeisiin, viimeisenä iltana klo 20-21 ja kymppejä napsui. Ihan sillä, että ymmärsin asiat jo tunnilla. Mulla oli kaverina näitä samanlaisia tyttöjä ja kukaan meistä ei lukenut sen enempää vaan oikeasti oli vain nopeaoppisia. Puhutaan usein muistista, mutta muistihan pohjautuu siihen, että ymmärtää asian ja on ymmärtänyt pohjatiedoksi tarvittavat asiat. Itsekin tiedän, että kaikki ei jää mieleen ja ne liittyy juuri siihen, ettei oikeasti ymmärrä asiaa kunnolla ja se ei kiinnity mihinkään vanhaan tietoon vaan jää irralliseksi.

t: toinen "hikketyttö"

Vierailija
77/85 |
08.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tulee kanssa nyt hiukan mieleen, että lapsi on saanut vitosen ja vanhempia syystäkin risoo, niin keksitään ongelmaksi joku muu. Ainahan se noin menee. Kaivellaan lillukanvarsia, jotta ei tarvi miettiä sitä pääasiaa. Sen lisäksi en tiedä opettajaa, joka päästäisi ap:n kuvailemia asioita suustaan nykypäivänä. Epäilen kyllä, että lapsesi hädissään väritteli juttua, koska sai huonon numeron ja tällä sai käännettyä vanhempien huomion ala-arvoisesta numerosta opettajan haukkumiseen.

Vierailija
78/85 |
08.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajana voin sanoa, että luokassa on aina oppilaita, joiden vanhemmat käy kuumana siitä, että jotain asiaa ei ole opetettu, ei ole sanottu koealueeseen ja kaikki muut on ihan yhtä pihalla. Sitten kun mamma x soittaa tuohtuneena, kun tämän kaltaisia kokeita ilkeä opettaja pitää, niin shokkina voi tulla, että luokan keskiarvo olikin melkein kahdeksan ja "kaikki muut" kyllä pärjäsi kokeessa, vaikka kotona oli itketty, että kukaan muukaan ei osannut mitään.

Mutta niinhän se on. Itsekin aikanaan itkin kotona, kun sain kokeesta mielestäni huonon ja porasin kotona, että opettaja ei opeta ja kaikilla muillakin meni huonosti.

Vierailija
79/85 |
08.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et soittanut suoraan kemiaa opettavalle? Inhoan just tuollaista, että otetaan yhteys seuraavaan tahoon, eikä asianomaiseen. Jatkuu sitten vielä täällä.

Vierailija
80/85 |
08.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 07:24"] [quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 20:53"]

[/quote] Olipa tyhmä kommentti. Äitini kävi kaksi vuotta kiertokoulua ja itselläni oli koko kouluajan yli 9 keskiarvo, että mitä merkitystä jollain äidin kolunkäynnillä on? [/quote]

Siis mitä? Miten vanha sä olet? Kiertokoulua käytiin syrjäkylillä ennen sotia, ei sitä voi verrata nykyjärjestelmään, mutta 80/90-lukua voi. Ihmeen suurta aggressiivisuutta herättää noin simppeli kysymys, johon ei edes vastata. Ehkä se kertoo jotain.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan seitsemän