Törkeää käytöstä opettajalta
Eilen palautettiin poikani (7lk) luokan kemian kokeet. Opettaja kertoi ennen kokeiden palautusta, että luokan keskiarvo oli hyvä. Opettaja totesi muutamalle oppilaalle kokeen saatuaan, kuinka hyvin se meni. Poikani kävi hakemassa opettajalta kokeen jolloin opettaja sanoo kuuluvalla äänellä, että poika sai sitten luokan huonoimman arvosanan eli 5. Läksyttää kaikkien kuullen poikaa siitä ettei tämä ollut opiskellut kokeeseen. Pojalle tuli erittäin paha mieli ja lähti kesken koulupäivän.
Soitin eilen illalla koulun rehtorille asiasta. Kerroin kuinka törkeää on arvostella ja nolata poika koko luokan edessä. Pojalla muutenkin yläasteen aloittaminen ollut vaikeaa eikä hänen vahvuuksiinsa kuulu kemia. Minusta se oli pojan nöyryyttämistä. Rehtori oli hyvin ymmärtäväinen ja lupasi puhua ko opettajalle. Tänään iltapäivällä sain puhelun poikani luokanvalvojalta joka pahoitteli tapahtunutta ja kertoi, että asia on selvitetty.
Poikani tuli koulusta kotiin ja sanoi, että hänen luokanvalvojansa oli pahoitellut tapahtunutta myös hänelle. Kemian tunnilla opettaja oli katsonut poikaa vihaisesti eikä ollut huomioinut häntä ollenkaan jos vaikka poika oli viitannut. Henkilökohtaisesti opettaja ei ollut myöskään pyytänyt anteeksi.
Mitä mieltä olette? Pitäisikö minun olla uudelleen yhteydessä kouluun? Lapsellista jos opettaja on nyt ottanut tapahtuneesta poikani silmätikuksi.
Kommentit (85)
Eikö tuo nyt ole ihan normaalia että huonoille oppilaille huomautetaan asiasta kokeenjaon yhteydessä? Vai onko tässäkin suunnassa taas menty "poliittisesti korrektiksi" 2010-luvulla?
Sehän saattaa jopa saada ne pahimmat lusmutkin opiskelemaan kun kenenkään muun nimeä ei mainita kokeenjaon yhteydessä kuin heidän. Vastaavasti oppilaat joilla koe meni hyvin, saavat siitä kehut luokan edessä. Ainakin itse aina sain.
No, opettaja toimi tökerösti. Olisit kyllä voinut olla suoraan yhteydessä tuohon kemian opettajan. Miksi rehtori ja luokanvalvoja? Miksi moinen kiertotie! Olisin minäkin loukkaantunut, jos olisin tehnyt jotain ja kuulen asian ihan muulta taholta. Hyvä, että otit yhteyttä, mutta henkilöissä meni huti.
En ymmärrä miten luokanvalvoja pahhoittelee toisen maikan tekoja?
miksi et ollut suoraan kemian maikkaan yhteydessä? Pelko ilmeisesti syynä?
asia tavallaan mutkistui. Ehkä voisit olla yhteydessä häneen nyt suoraan, kun asia kerran vain menee pahemmaksi. Kuulostelee nyt pari viikkoa normalisoitumisesta tilanne? Tai sitten vaan heti yhteys. Kerro, että huoli pojasta ja kerro, että toivot, ettei tuon takia silmätikuksi. Mä ehkä pahoittelisin sitä, että oli noin kiero yhteydenpito...eikö suoraan häneen, ketä asia koski. 7628
laita Wilmaan posti suoraan kemian opelle. Silloin voit harkita sanasi ja opettaja saa rauhassa lukea. Tai soita.
kyllä tuon asian voi puida läpi.
se oli kyllä loukkaavaa, miten olet kiertoteitä toiminut. Sen ymmärrän, että loukkaa.
pojallesi ope teki toki väärin. Ehkä näkee hänessä potentiaalia parempaan.
toivon, että poikasi pääsee tästä asiasta eteenpäin ilma suiria traumoja.
inhimillistä tuo toiminta on ollut kaikilta.
pojalle tsemppiä. Saa loukkaantua. Mutta sitten eteenpäin. Ja ope saa loukkaantua, mutta silmätikut on tarpeettomia. Ope voi oppia. Ja vanhemmat voivat oppia.
Ihan vaan pari juttua.
1. Älä usko kaikkea mitä lapsi sanoo. Varmista asia ensin ja vaahtoa vasta sitten. Lapsi saattaa tarkoituksella provosoida sinut vaahtoamaan opelle, että huomio siirtyy pois hänen huonosta numerostaan. Etenkin, jos olet kasvattanut hänet nykyvanhempien tyylillä, että aina kaikki on muiden vika, älä vaan ota vastuuta itsestäsi, yhyy...
2. Jos joku ongelma on, niin selvität sen tietysti ensin suoraan kyseisen kemianopen kanssa. Kannattaa ensin laittaa asiallinen viesti, ja tuoda siinä lapsen kertomus esiin ja odotella vastausta. Tilanne usein selviää näin, etenkin jos kyseessä on väärinymmärrys, niin kuin teineille usein on. Jos otat heti yhteyttä rehtoriin, niin teet itsestäsi idiootin ja ärsytät opea.
3. Jos menet aina lapsen puolelle koulua vastaan, niin loppupeleissä siitä kärsii lapsesi. Kasvatat saamattoman vastuuttoman mielensäpahoittajan.
Ei se kyllä ihan niinkään kuulu olla, että aina kun loukkaannun, pitää päästä valittamaan jonnekin. Joskus on ihan syytäkin tulla hiukan loukatuksi, ja loukkaantuneen kantaa nöyryytyksensä. Kun tätä herkkyslinjaa jatketaan riittävän pitkään, kukaan ei uskalla sanoa kenellekään mitään. Se ei voi olla yhteiskunnan tavoite. Muutumme mehiläistoukiksi, joita ruokitaan jokaista omaan kennoonsa. Paitsi että me sitten jäämme sinne. Robottiko meidät sitten ruokkii?
[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 06:53"]
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 23:26"]
Mistä näitä idioottivanhempia sikiää. Ennenaikaan olisi oltu vihaisia lapselle, joka ei selvästikään ole valmistautunut kokeeseen. Nyt vaahdotaan opettajalle, että olet loukannut Nico-Petterin tunteita ja teen sinusta valituksen koulutoimenjohtajalle. Oi aikoja, oi tapoja.
[/quote]Sinusta on siis oikein etta lapselle saa puhua miten vaan? Ei lapset mitaan elaimia ole joiden tulee osata karaistua ennen teinivuosia! Opettajat opettakoon.....kasvatus jaakoon vanhemmille!
[/quote]
Tietääkseni lapset ovat yhä vieläkin eläimiä, ja siedättyvät siinä kuin muukin luomakunta. Ihmisen eläinominaisuudet kieltävä vulgaarihumanismi pilaa koko humanismin nimen ja johtaa kiusaamisilmiön korostumiseen, kun lapset lähetetään kouluun väärennetyn kartan ja rikotun kompassin kera. Lasten sietokyky opettajan puheille riippuu heidän odotuksistaan. Kyllähän siinä karhunpalvelus tehdään, jos mitään ikävää ei koskaan sovi sanoa.
[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 07:38"]
[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 07:24"] [quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 20:53"]
Mikä sinä AP olet itse koulutukseltasi? Ehkä se viitonen on ihan linjassa.
[/quote] Olipa tyhmä kommentti. Äitini kävi kaksi vuotta kiertokoulua ja itselläni oli koko kouluajan yli 9 keskiarvo, että mitä merkitystä jollain äidin kolunkäynnillä on? [/quote]
Siis mitä? Miten vanha sä olet? Kiertokoulua käytiin syrjäkylillä ennen sotia, ei sitä voi verrata nykyjärjestelmään, mutta 80/90-lukua voi. Ihmeen suurta aggressiivisuutta herättää noin simppeli kysymys, johon ei edes vastata. Ehkä se kertoo jotain.
[/quote]Olen 65 ja äitini, jos eläisi olisi 102 v, joten ihan syrjäkylällä asui ja 8-v piiaksi joutui lähtemään.
[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 07:57"]
[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 07:17"]tutkimusten mukaan opettajiksi ajautuu ihmiset, jotka eivät kestä itse arvostelua. [/quote] Ja se tutkimus on? Linkkiä, linkkiä!
[/quote]en löydä linkkiä, mutta ihan telkusta ministeritasolla asiasta puhuttiin keväällä ja sanoivat että aletaan kiinnitämään huomiota juuri tuohon asiaan tulevassa opettajien koulutuksessa.
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 20:34"]No mun kouluaikana tuo oli ihan tavallista, jos oppilas suoriutui "tasoaan" huonommin. Ei se oppi työtä tekemättä tule. Ja vajaa kolmikymppinen olen, eli mistään 50-luvun käytännöistä ei ollut kyse.
[/quote]
Minä en kouluaikoina saanut nöuryytyksestä muuta kuin pahan mielen ja huonon itsetunnon. Minulle oppiminen oli tietyissä aineissa todella hankalaa, ja sen sijaan että opettaja olisi kannustanut ja vaikka auttanut, hän pilkkasi.
Milloin he oppivat, että se ei auta mitään?
[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 07:57"][quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 07:17"]tutkimusten mukaan opettajiksi ajautuu ihmiset, jotka eivät kestä itse arvostelua.
[/quote]
Ja se tutkimus on? Linkkiä, linkkiä!
[/quote].
Ainakin Liisa Keltinkangas-Järvinen on tutkinut asiaa. Minä luin aiheesta Etelä-Suomen Sanomista tänä syksynä.
Hesarissa taas kerrottiin joku aika sitten tutkimuksesta, jonka mukaan murrosiässä aivot muovautuvat osittain ihan uuteen uskoon. Otsalohkon muutokset taannuttavat monet taidot paljon nuoremman tasolle hetkellisesti. Merkillepantavaa oli, että on todistettu että nuoren kyky tunnistaa muiden tunnetiloja, ilmeitä, äänensävyjä ja aikomuksia heikkeni merkittävästi. Nuori siis suuttuu jatkuvasti kuvitellessaan, että toinen puhuu hänelle ikävään sävyyn, vaikka puhekumppanin sävy olisi todellisuudessa aivan neutraali tai jopa humoristinen.
Tämä kannattaa pitää mielessä, kun kuuntelee nuoren tarinoita. Hän itse varmasti uskoo kokemaansa, vaikka olisikin tulkinnut tilanteen ihan väärin.
[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 07:16"]Kemian opena sanoisin, että on todella harvinaista, että joku saa seiskalla kokeesta vitosen, koska silloin käsitellään hyvin helppoja arkisia asioita, jotka eivät vaadi erityistä kemian ymmärtämistä. Joko oppilaalla on vakavia oppimisen ongelmia, tai kokeeseen eiole luettu. Veikkaan nyt lukemista, jos muuten oppilas saa kohtuullisia tai jopa hyviä numeroita. Lapsikin tämän varmasti tietää, ja siksi huomio viedään opeen eikä kokeeseen lukemiseen.
Itse en julkisesti koskaan kerro kokeen huonointa, mutta toki tuossa tilanteessa sanoisin suoraan oppilaalle, että lukeminen on selvästi jäänyt. Ei se ole törkeää, vaan lapsen etu. Se, miten julkisesti ope sen on sanonut, on oppilaan kertomus. Jos et juttele suoraan opettajan kanssa, ei sinulle koskaan se toinen näkemys selviäkään. Aika usein käy oikeasti niin, että kotona lapsi kertoo hieman väritetyn kertomuksen tapahtumista. Varsinkin tilanteessa, missä itse on mokannut, kuten nyt.
Nyt mieti oikeasti, minkälaista lasta haluat kasvattaa. Sellaista, joka kantaa vastuun omista virheistään, vaikka muutkaan eivät olisi täydellisiä, vai sellaista, joka oman nolon tilanteen peittääkseen on valmis kaatamaan syyn aina jonkun muun niskaan? Opettajaa et voi kuitenkaan kasvattaa, itse keskittyisin siihen tärkeämpään, eli omaan lapseen.
[/quote]
Tämä oli osuvasti kirjoitettu!
Terv. Toinen ope (myötätuntoinen ja kannustava)
En jaksa edes lukea koko ketjua, kun ihme jankkausta jo ensimmäisellä sivulla. Mutta tämä tuli mieleen.
https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/549941_591446254203983_2082840025_n.jpg
Opettajat on tuollaisa. Eivät pyydä anteeksi. Pakottivat lapseni pyytäämään anteeksi kiusaamista mitä ei ollut tapahtunut. Kiva koulu ryhmä laittoi lapsen itkien pyytämään anteeksi. "Kiusattu" kertoi myöhemmin kaiken olleen huijausta (minun lapseni kiusaamista) mutta tähän opettajat eivät enää kommentoineet mitään. Lapsella on tuskainen olo ja hän on masentunut ollut tästä lähtien mut minkäs teet.
[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 07:24"] [quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 20:53"]
[/quote] Olipa tyhmä kommentti. Äitini kävi kaksi vuotta kiertokoulua ja itselläni oli koko kouluajan yli 9 keskiarvo, että mitä merkitystä jollain äidin kolunkäynnillä on? [/quote]
Siis mitä? Miten vanha sä olet? Kiertokoulua käytiin syrjäkylillä ennen sotia, ei sitä voi verrata nykyjärjestelmään, mutta 80/90-lukua voi. Ihmeen suurta aggressiivisuutta herättää noin simppeli kysymys, johon ei edes vastata. Ehkä se kertoo jotain.
[/quote]
Ennen sotia? Kierokoulut poistui jo 1900-luvun alussa. Laki oppivelvollisuudesta tuli 1921 ja jotkut kävi sen jälkeen kituisesti koulua, mutta puhuttiin jo kansakouluista. Käytännössä kierotkoulut jäi 1800-luvulle...
[quote author="Vierailija" time="09.11.2014 klo 09:23"]
[/quote]
Ennen sotia? Kierokoulut poistui jo 1900-luvun alussa. Laki oppivelvollisuudesta tuli 1921 ja jotkut kävi sen jälkeen kituisesti koulua, mutta puhuttiin jo kansakouluista. Käytännössä kierotkoulut jäi 1800-luvulle...
[/quote]
Kyseinen äitihän on syntynyt 1912 ymmärtääkseni, joten kyllä vaan on voinut käydä kiertokoulua. Se, että oppivelvollisuuslaki luotiin 1921 ei suinkaan tarkoita, että sitä olisi saatu noudatettua täydellisesti seuraavina vuosina. Esim. 1912 syntynyt on todennäköisesti ehtinyt aloittaa kiertokoulun paria vuotta ennen tuota oppivelvollisuuslakia ja tässä vaiheessa hänet on katsottu tavallaan edelliseen sukupolveen eli ei ole siirtymävaiheessa enää tarvetta aloittaa kansakoulu, vaikka virallisesti olisi vielä pitänytkin.
Oma 1925 syntynyt mummini kertoi aina käyneensä kiertokoulua, vaikka todistuksessa lukikin kansakoulu. Koulua vaan ei ollut joka päivä vaan joka toinen viikko, kun opettaja kävi kahdessa eri koulussa opettamassa ennen kuin saatiin molempiin kouluihin opettaja. Virallisestihan oppilaiden olisi pitänyt matkustaa joka toinen viikko pidemmän matkan ja joka tonen viikko lyhyemmän mutta käytännössä siis tekivät kotona töitä sen viikon, kun olisi pitänyt kymmeniä kilometrejä kävellä kouluun.
Kansankielessä siis käytettiin termiä kiertokoulu, kun se kansakoulu ei ollut aivan lakien ja säädösten mukainen opettajapulan vuoksi.
Joo, jos äitisi on syntynyt 1912, niin silloin on mahdollista, että kävi vielä kiertokoulua. Suurin osa oppilaista taisi tuossa 1910-1920 -luvulla olla kansakoulun piirissä, mutta syrjäseuduilla oli vielä jotain "ihmevirityksiä". Sen tiedän, että vaikka oppivelvollisuuslaki tuli 1921, niin koulua ei ainakaan tuolla maaseudulla aina käyty koko sitä neljää vuotta ja siihen ei puututtu. Esimerkiksi isoisäni, syntynyt 1920, kävi koko nelivuotisen kansakoulun, mutta pikkusiskonsa, syntyneet 1922 ja 1924, kävivät vain pari vuotta, kun äiti tarvi apua kotona. Ymmärtääkseni oppivelvollisuuden valvonta kiristyi vasta sotien jälkeen ja silloinkin esim. mustalaiset vapautettiin siitä helposti ja tietysti kaikki kehitysvammaiset.
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 23:13"]Voi hellanlettas sentään. Olisiko aika ottaa oikeanlaista vastuutta vanhempana ja katsoa, että lapsi valmistautuu kokeeseen? Vai täytyykö kultamurun nyt satsata, kun niin kauhea opettajakin? Kyllä nyt täytyy pistää lisää valitusta koululle, eikö? Tämähän on nyt ihan selvästi opettajan vika!
[/quote] Haloo, millainenhan ihminen mahdat itse olla? Onko sinulla tapana nöyryyttää kanssaihmisiäsi ja lapsia julkisesti myiden edessä? Olet ikävä ihminen, jos niin teet. Olet edelleen ikävä, vaikka vaan puolustaisit kyseisiä opettajia ja laukoisit sitä mitä sylki suuhun tuo. Tässä ei ollut kyse siitä, että pojalla meni koe huonosti. Vaikka olisi saanut nelosen, ei opettajalla ole MITÄÄN OIKEUTTA mennä julkisesti nolaamaan yläasteikäistä lasta.
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 23:26"]Mistä näitä idioottivanhempia sikiää. Ennenaikaan olisi oltu vihaisia lapselle, joka ei selvästikään ole valmistautunut kokeeseen. Nyt vaahdotaan opettajalle, että olet loukannut Nico-Petterin tunteita ja teen sinusta valituksen koulutoimenjohtajalle. Oi aikoja, oi tapoja.
[/quote] Hyvä opettaja kyllä sanoo oppilaalle KAHDEN KESKEN, että nyt meni koe huonosti ja kehottaa valmistautumaan paremmin jne. Huono pettaja sättii ja haukkuu lasta koko luokan edessä. Toisen lapsen konumero ei kuulu kellekään muulle kuin opettajalle, lapselle itselleen ja tämän huoltajille. EI muille oppilaille, jos kyseinen oppilas ei itse halua sitä kertoa. Tämän luulisi aikuisen ihmisen ymmärtävän. Turha sotkea tähän mitään Nico-Pettereitä sun muita. Ja kyllä, olet aivan oikeassa. Ap:n pojan tunteita ON loukattu. Ja tuosta kuuluukin loukkaantua ja tehdä valitus.
Toivottavasti lapselle jäi olo, että jotkut ovat hänen puolellaan ja se yksi opettaja nyt vaan on "Ei niin hyvä" (sievästi sanottuna).
I