Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Teini sai paniikkikohtauksen koulussa. On vielä varmaan tunteet pinnassa, mutta hokee mulle, että ei enää koskaan halua mennä kouluun

Vierailija
21.09.2021 |

Pelkää, että kaikki nauraa hänelle. Keskusteltiin ja silitin häntä yli tunnin ja yritin vakuutella, että kaikki on hyvin. Hän on kuitenkin sitä mieltä, että hän on nolannut itsensä eikä halua mennä kouluun. Tuntuu, etten löytänyt niitä oikeita sanoja. Yritin ehdottaa pojalle, että laitetaanko opettajalle viestiä ja kerrotaan sun ajatuksista ja että sulla on paha mieli tästä, että voisiko joku ope huomenna kertoa muille sun tilanteesta. Poika kuitenkin näytti ahdistuvan vain enemmän ja oli sitä mieltä, että kenellekään ei saa kertoa. Sitten se meni siihen, että hän alkoi multa tenttaamaan, että enhän kerro kenellekään. Samalla kuitenkin kysyi multa, että entä jos tulee uusi kohtaus. Ei päästy puusta pitkälle. Sanoin, että puhutaan myöhemmin lisää, kunhan olen saanut kasattua ajatuksia, mutta en jätä häntä yksin. Tuntuu vain, että en osaa auttaa poikaa ollenkaan...

Olisi vain niin paljon helpompaa laittaa luokanvalvojalle viestiä ja kertoa tästä, että pojalla on tullut nyt kolme paniikkikohtausta ja tänään tuli ensimmäinen koulussa aivan yllättäen. Kertoisin myös siitä, että asia nolottaa ja ahdistaa poikaa ja sen takia jännittää kouluun menoa. Ja että tällainen kohtaus voi tulla uudestaankin, mutta ei ole vakava. Mutta enhän mä voi ilman pojan lupaa tätä kertoa... Lupasin, että en kerro. En halua rikkoa luottamusta. En vain tiedä mitä muuta tehdä.

Terveydenhoitajalle soitin jo ja kerroin pojan tilanteesta. Hän varasi ajan pojalle, joten se on kunnossa. Enemmänkin vain tämä koulujuttu mietityttää... Eihän olisi hyvä antaa pojan jäädä huomenna kotiin? Vai olisiko?

Kommentit (87)

Vierailija
21/87 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä se sai sen kohtauksen ja millaisia oireita tuli? Tämä varmasti vaikuttaa paljon siihen, kuinka nolona teini tän asian kokee 🤔

Ensinnäkin kiitos ihan tosi paljon kaikille näistä ihanista viesteistä!

Poika sanoi, että oli matikan tunnin aikana ihan yhtäkkiä tullut sydämentykytystä ja tullut tosi huono olo ja hän oli mennyt siitä paniikkiin ja oli tullut itku ja oli ollut vaikea hengittää. Hän oli sitten mennyt käytävälle open ja kaverin kanssa asiaa selvittämään. Sitten kun oli saanut sanottua opelle, että mistä on kyse, niin joku oli tuonut pojan tavarat luokasta ja oli mennyt sitten vielä käymään terkkarin luona ja lähtenyt sieltä kotiin. Sehän tässä taitaakin nyt painaa, kun tuo kohtaus tuli luokassa. Tää tuntuu pojasta nyt niin pahalta ja nololta. Ap

Tuo itku oli virhe. Maine pilalla...

Se on luonnollinen reaktio. Ei sille mitään voi.

Vierailija
22/87 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee nii kiusatuksi koulussa !!! Varsinkin nyt kun kirjoitit tänne. :(

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/87 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en olisi halunnut mennä ikinä enää kouluun, koska siellä kiusattiin, mutta oli pakko. Nyt aikuisena pysyttelen päivästä toiseen yksin kotosalla. Tänään laitoin puhelimen kiinni, ettei kukaan häiritsisi.

Vierailija
24/87 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin riski tässä on juuri se, että alkaa hiljalleen jäämään pois ja sitten ei enää pysty menemään ollenkaan. Luokanvalvojalle vaan tieto, niin voi esim. vaihtaa istumapaikan oven viereen, sopia tuosta, että voi poistua heti yms. Luokanvalvoja sitten informoi muut luokkaa opettavat. Näitä on lähes joka luokassa, ja opet osaavat kyllä tukea, kunhan tietävät. Oman olon helpottamiseksi kannattaa vähintään muutamalle kaverille kertoa. Hekin voivat sitten auttaa. Jos liian hankalaa muuten selittää, niin käyttää tosiaan tuota, että tulee huono olo. Huomisen antaisin levätä. Tsemppiä! T. Yks ope

Vierailija
25/87 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurin riski tässä on juuri se, että alkaa hiljalleen jäämään pois ja sitten ei enää pysty menemään ollenkaan. Luokanvalvojalle vaan tieto, niin voi esim. vaihtaa istumapaikan oven viereen, sopia tuosta, että voi poistua heti yms. Luokanvalvoja sitten informoi muut luokkaa opettavat. Näitä on lähes joka luokassa, ja opet osaavat kyllä tukea, kunhan tietävät. Oman olon helpottamiseksi kannattaa vähintään muutamalle kaverille kertoa. Hekin voivat sitten auttaa. Jos liian hankalaa muuten selittää, niin käyttää tosiaan tuota, että tulee huono olo. Huomisen antaisin levätä. Tsemppiä! T. Yks ope

Kiitos, tää open näkökulma oli tosi kiva. Mä kerron pojalle, että hänen parhaaksi olisi, jos nyt opettajille kerrotaan. Koko luokalle ei varmaan ole välttämätöntä, jos poika ei sitä itse myöhemmin halua.

Kiitos kaikille muillekin neuvoista. Tuntuu, että olen taas hieman viisaampi kohtaamaan lapseni tässäkin tilanteessa. Ap

Vierailija
26/87 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin sain yläasteella muutaman paniikkikohtauksen, mutta ei mun äiti asiaa mitenkään selvittänyt. Miksi olisi pitänyt? Olisin pitänyt sitä entistä nolompana.

Vierailija
27/87 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos, tää open näkökulma oli tosi kiva. Mä kerron pojalle, että hänen parhaaksi olisi, jos nyt opettajille kerrotaan. Koko luokalle ei varmaan ole välttämätöntä, jos poika ei sitä itse myöhemmin halua.

Kiitos kaikille muillekin neuvoista. Tuntuu, että olen taas hieman viisaampi kohtaamaan lapseni tässäkin tilanteessa. Ap

Hyvä ap. Tee se!

Vierailija
28/87 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tosin, vähenee se selittelyn tarve muille jos ei skippaa huomista, ymmärrän kyllä tietysti että tuntuu sille ettei sinne ikinä enää kehtais mennä. Itsellä on kanssa joskus ollut noita paniikkikohtauksia, ja itsellä juurikin auttaa ajatella ettei tästä nyt sen suurempaa asiaa kannata tehdä, hengitellään, odotellaan ja kyllä se elämä vaan tuon víttumaisen hetken jälkeen vaan sittenkin rullaa etiäpäin.

Vierailija
29/87 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei todellakaan lähetä koko luokkaa sotkemaan tähän mukaan. Se olisi varsinkin teinille nolouden huippu, vaikka ei tässä asiassa mitään noloa olekkaan. Pahimmassa tapauksessa yksikin paha kommentti kusipää-oppilaalalta pojan asiasta voi laukaista kierteen, josta ei pääsekkään niin helpolla pois. Tärkeintä on, että sinä, opettajat ja parhaassa tapauksessa joku hyvä ystävä, on tietoinen asiasta, ja poika pystyy heihin tukeutumaan kun tarvetta. 

Vierailija
30/87 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei todellakaan lähetä koko luokkaa sotkemaan tähän mukaan. Se olisi varsinkin teinille nolouden huippu, vaikka ei tässä asiassa mitään noloa olekkaan. Pahimmassa tapauksessa yksikin paha kommentti kusipää-oppilaalalta pojan asiasta voi laukaista kierteen, josta ei pääsekkään niin helpolla pois. Tärkeintä on, että sinä, opettajat ja parhaassa tapauksessa joku hyvä ystävä, on tietoinen asiasta, ja poika pystyy heihin tukeutumaan kun tarvetta. 

Tämä oli hyvä näkökulma. Juttelin pojan kanssa ja sanoi että tarkoitti tätä jo päivällä, mutta en vaan tajunnut 😁 Perus äiti, kun ikinä ei ymmärrä ekalla kerralla. Nyt siis on lupa pojaltakin, että opet saa tietää, mutta muuten tää on meidän juttu. Pari hyvää kaveria tästä jo tiesikin. Kiitos vielä kerran teillekin. Ap

Vierailija
31/87 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä oli hyvä näkökulma. Juttelin pojan kanssa ja sanoi että tarkoitti tätä jo päivällä, mutta en vaan tajunnut 😁 Perus äiti, kun ikinä ei ymmärrä ekalla kerralla. Nyt siis on lupa pojaltakin, että opet saa tietää, mutta muuten tää on meidän juttu. Pari hyvää kaveria tästä jo tiesikin. Kiitos vielä kerran teillekin. Ap

No pääasia että nyt olette samalla sivulla asiasta. Olet hyvä äiti kun kuuntelet. Teillä on sun kirjoitusten perusteella ihanat ja lämpimät välit lapsesi kanssa. Pidä niistä kiinni!

Vierailija
32/87 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Komppaan tätä toista opea täällä. Joka luokalla on joku jolla on paniikkikohtauksia, ihan normaalia on. Opet osaa kyllä tukea ja auttaa kun vaan on tieto asiasta. Muita oppilaita ei kiinnosta eikä niille tarvitse asiasta kertoa - harva se tunti joku poistuu luokasta huonon olon takia.

Ihana äiti olet kun autat ja tuet! Tsemppiä pojalle, lepopäivän jälkeen takaisin kouluun ja kiinni rutiineihin.

- ope

Vierailija
33/87 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olettehan selvittäneet/selvittämässä noiden kohtausten taustat? Ettei vain käy niin, että oire tulee hoidetuksi (kohtaukset) mutta syy jää selvittämättä.

Vierailija
34/87 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä kouluun menemistä kiirehditään aina ihan liikaa. Siinä ei sivistykseen suurta lovea tule vaikka toipuisi rauhassa. Hienosti on poika ja äiti hoitanut asiaa ja apua on saatavissa kun hetken oottelee. Kyllä näistä selviää ja pahemmistakin mutta kiirettä ei tarttiis pidellä kun perille pääsee hissukseenkin.

Vierailija
35/87 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sun lapsella on hätä niin miksi sinä täällä kirjoittelet? Auta lastasi, keskustele, tue, äläkä käytä aikaa naputteluun

Vierailija
36/87 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rauhoittavaa lääkettä taskuun. Esimerkiksi opamox.

Poika tietää että apua on taskussa jos vähänkään meinaa jännitys kasvaa.

Nyt jos menee kouluun, hänellä ei ole mitään mihin voisi luottaa tai turvautua ettei kohtausta tulisi.

Kannattaa toimia nopeasti. Mikään puhuminen tai päänsilittely ei auta.

Vierailija
37/87 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:sta oikein huokuu äidinrakkaus. Olisimpa itsekin tulevaisuudessa yhtä hyvä äiti jollekin ❤️

Vierailija
38/87 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos muut oppilaat alkavat kiusata asiasta, niin ehkä opettaja voisi selittää heille, että kyseessä on hetkellinen häiriö aivoissa eikä sille mahda mitään.

On minullakin ollut paniikkikohtauksia, mutta vain yksi teini-ikäisenä ja silloin satuin olemaan kotona. Jos sellaista olisi tapahtunut koulussa, niin kai se sitten olisi tuntunut nololta. Teini-ikäisethän nolostuvat sellaisista asioista, joissa ei aikuisten mielestä ole mitään noloa. Silloin voi olla vaikea tietää miten auttaisi nuorta, mutta ehkä vanhemman on joskus hyväksyttävä se, ettei kaikissa asioissa pysty auttamaan. Jotkut asiat lapsen on vain itse käytävä läpi.

Vierailija
39/87 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rauhoittavaa lääkettä taskuun. Esimerkiksi opamox.

Poika tietää että apua on taskussa jos vähänkään meinaa jännitys kasvaa.

Nyt jos menee kouluun, hänellä ei ole mitään mihin voisi luottaa tai turvautua ettei kohtausta tulisi.

Kannattaa toimia nopeasti. Mikään puhuminen tai päänsilittely ei auta.

Auttaako se lääke sitten heti? Eihän siitä ole apua, jos vaikuttaa vasta sitten kun kohtaus on jo ohi...

Vierailija
40/87 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olettehan selvittäneet/selvittämässä noiden kohtausten taustat? Ettei vain käy niin, että oire tulee hoidetuksi (kohtaukset) mutta syy jää selvittämättä.

Usein mitään syytä ei edes löydy.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi kolme