Saako raskausaikana juoda lasin viiniä silloin tällöin, esim. n. kerran kuukaudessa?
Kommentit (35)
paljon tuossa viinilasissa on sitä alkoholia??? Ei varmaan niin paljoa et tulis sikiövaurioita!
Kyllä yksi lasillinen menee aikuisella vähän hattuun ja sikiö altistuu alkoholille.
Itse en joisi yhtään raskaana ollessa. On se kumma, jos ei voi olla 40 vko:a juomatta. Jos tykkää punkun mausta, on alkoholitontakin olemassa.
raskausaikana. Kukaan ei tiedä turvallista rajaa. Jokaisen omat perintötekijätkin vaikuttavat. Sikiössä on aina alkoholia vähintään saman verran kuin äidissä. Eihän kukaan anna vauvallekaan alkoholia, ei edes lasillista viiniä kerran kuukaudessa?
että voi juoda lasillisen punaviiniä. En aio juoda, kun punaviini on saatanan pahaa ja siitä tulee päänsärky. Edellisissä raskauksissani olen juonut loppuvaiheessa kummallakin kertaa puoli pulloa-pullon olutta. Ennen raskaudne puoliväliä en joisi, kun se on niin herkkää aikaa sikiön kehityksen kannalta.
tästä kyseisestä aiheesta täältä, joten tuskin ap saat oikeaa vastausta koska mielipiteet ja tiedot menevät aina lähes tasoihin, puolesta ja vastaan:)
toiset ovat fanaattisesti sitä mieltä että kulauskin viiniä aiheuttaa fas-lapsen ja toiset taas sitä mieltä että lasillinen ok.
Mutta ei todellakaan KANNATA juoda yhtäkään lasillista. Mitä hyötyä siitä olisi? Haittaa sitä vastoin saattaa olla.
Sitä turvallista määrää kun ei tosiaan tiedä kukaan. Ei siinä mitään fanaattista ole, jos on ilman viinaa muutaman kuukauden.
Joten alkoholin käytöstä suositellaan kokonaan pidättäytymään raskauden aikana.
Aika paljon olen tätä tutkiskellut ja totta on, että täysin turvallista rajaa ei ole ja minäkin muille suosittaisin että ei kannata ottaa yhtään jos ei halua ottaa riskiä. Itse kuitenkin lukemani perusteella uskon, että puolikkaasta siideristä kerrallaan ei ole haittaa, joten muutaman kerran raskauden aikana olen sen verran juonut. Toinen raskaus.
Vuonna 1984 äitini odotti veljeäni ja vaarana oli ennenaikainen synnytys, johon lääkäri (erikoislääkäri, hyvin tunnettu alallaan) kehotti ottamaan vähän konjakkia iltaisin. Mikähän siinä oli takana?
ei puolikkaastaa sidukasta ole vauvallekaan haittaa, mutta ei sitä vauvalle anneta. Täsmälleen saman verran (tai jopa enemmän) haittaa on sikiölle alkoholista.
Ei varmaankaan ole vielä asiasta tietoa ollut niin kuin nyt.
En ymmärrä. En näe mitään syytä. Ota vaikka alkoholitonta siideriä tai limukkaa.
Eihän sikiö saa siideriä sellaisenaan istukan läpi. Vauvalle sen antaminen on ihan eri asia. 15
18: Mutta minkähän takia sitä suositeltiin? En tarkoittanut että pitäisi niin tehdä koska lääkäri suositti vaan en itse keksi miksi hän suositti.
Koska pidän sen mausta enkä todella usko että siitä on vauvalle haittaa. 15
Kyllä voi tipan juoda silloin tällöin.
Muutenhan esim. Ranskassa syntyisi vaurioituneita lapsia solkenaan.
Sikiössä on aina vähintään saman verran alkoholia kuin äidissä, voi olla jopa enemmänkin.
Vierailija:
Vuonna 1984 äitini odotti veljeäni ja vaarana oli ennenaikainen synnytys, johon lääkäri (erikoislääkäri, hyvin tunnettu alallaan) kehotti ottamaan vähän konjakkia iltaisin. Mikähän siinä oli takana?
jätä väkiin tai ota alkoholitonta.