Saako raskausaikana juoda lasin viiniä silloin tällöin, esim. n. kerran kuukaudessa?
Kommentit (35)
olen myös monesta julkaisusta lukenut saman tiedon.
Äidin nauttima alkoholi läpäisee helposti istukan ja kulkeutuu sikiöön. Sikiön veren alkoholipitoisuus nousee nopeasti äidin tasolle,
(akuutti)
Alkoholi on sikiövaurioita aiheuttava aine. Äidin käyttäessä alkoholia myös sikiö altistuu alkoholille, koska alkoholi läpäisee istukan ja siirtyy napanuoran kautta sikiöön. Alkoholipitoisuus sikiössä voi olla jopa korkeampi kuin äidin veressä.
(nettineuvo)
Alkoholi läpäisee helposti istukan ja siirtyy sikiöön. Sikiö ei kykene hajottamaan alkoholia samaa tahtia kuin aikuinen, ja siten alkoholipitoisuus sikiössä voi olla jopa korkeampi kuin äidissä
(vauvat net)
Alkoholi läpäisee helposti istukan ja siirtyy sikiöön. Sikiö ei kykene hajottamaan alkoholia aikuisen tapaan ja siten alkoholipitoisuus sikiössä voi olla jopa korkeampi kuin äidissä.
(verneri)
Kaipaisin ihan sitä alkuperäislähdettä, sitä joka tämä on sanonut. Nämä nettisivuthan vaan kopioivat tietoa toisiltaan tai muualta. Tutkijankin on helppoa sanoa, että alkoholipitoisuus " voi olla" korkeampi sikiössä, koska ihan hyvinhän se voi olla, niin pitkään kuin toisin todistetaan, ja varmassa toki aina vara parempi. 15
Mikä ihme siinä on, että av-mamma ei usko alkoholin vaaraa sikiölle, mutta homejuustot kyllä kartetaan. Mitä kauhistuttavaa tapahtuu, jos on raskauden aikana juomatta sen lasillisenkin viiniä.
että todellakaan ei tunneta turvallista rajaa ja mikä määrä aiheuttaa sikiö vaurioita niin kannattaa olla ottamatta sitä tippaakaan ja vaarathan ovat aina erillaiset eri raskausvaiheiden aikana eli mistä ap voit olla varma mitä milläkin hetkellä vauvasi kehityksessä tapahtuu.
Homejuustossa on ihan eri mekanismi takana: jos siinä on listeria-bakteeri, niin siinä on ja se on ihan satunnaisotantaa. Alkoholissa taas on kyse kumulatiivisista vaikutuksista ja niistä on hyvin laajalti erilaisia käsityksiä ja suosituksia eri maissa (homejuustosta en tiedä, itse en sitä syö, mutta listerian välttämiselle on kuitenkin ihan eri syyt).
Ei minun tarvi lääkäriä vaivata, tuskin hänkään alkuperäislähdettä osaa sanoa. Tämä edellinen keskustelija vaan esitti tällaista tietoa ja kiinnostaisi mistä se on tullut.
Kuten sanoin aiemmin niin minäkin suosittelisin kyllä nollalinjaa jos joku kysyy. Itse kuitenkin ihan puhtaalla omallatunnolla juon sen vinkkulasin tai puolikkaan siiderin 5 krt raskauden aikana, koska kaiken lukemani ja tutkimani mukaan siitä ei ole sikiölle haittaa, joten olen sen " riskin" valmis ottamaan (mielestäni tuo riski on siis olematon). 15
voi olla niin paha juttu. Eihän lääkärit tietenkään voi suositella kenellekään alkoholia, ihan sama onko raskaana vai ei.
Äidin nauttima alkoholi läpäisee helposti istukan ja kulkeutuu sikiöön. Sikiön veren alkoholipitoisuus nousee nopeasti äidin tasolle,
Apulaisylilääkäri Erja Halmesmäki
Alkoholi on sikiövaurioita aiheuttava aine. Äidin käyttäessä alkoholia myös sikiö altistuu alkoholille, koska alkoholi läpäisee istukan ja siirtyy napanuoran kautta sikiöön. Alkoholipitoisuus sikiössä voi olla jopa korkeampi kuin äidin veressä.
Lolan Lindroos
sairaanhoitaja, Kettutien A-poliklinikka, A-klinikkasäätiö
Lotta Lehmusvaara
projektikoordinaattori, A-klinikkasäätiö
Lähteet:
Päihdelääketiede. Toim. Salaspuro M, Kiianmaa K ja Seppä K. Kustannus Oy Duodecim 2003.
Onko 9 kk tippakaan alkoholia juomatta sinulle ylitsepääsemättömän psyykisesti romahduttava vaihtoehto vai mistä on kyse? Omasta nautinnonhalusta kenties?
36, omasta nautinnonhalusta nimenomaan on kyse, tottakai, enhän minä muuta ole väittänytkään. 15
Äidin nauttima alkoholi läpäisee istukan ja kulkeutuu sikiöön. Sikiön veren alkoholipitoisuus nousee nopeasti äidin veren alkoholipitoisuuden tasolle. Sikiö on yhtä humalassa kuin äitinsäkin.
Alkoholi kulkeutuu sikiön kaikkiin kudoksiin ja mm. sikiön virtsan mukana lapsiveteen, josta edelleen takaisin sikiöön sen niellessä lapsivettä. Alkoholi poistuu lapsivedestä hitaammin kuin sikiön verestä.
Terveydenhoitaja Sari Engelhardt, Kotkan kaupunki
Raskauden aikana nautittu alkoholi läpäisee helposti istukan ja kulkeutuu sikiöön, jossa pitoisuudet nousevat erityisen korkeiksi suuren vesipitoisuuden omaavissa elimissä, kuten aivoissa. Humalajuominen eli juominen, jossa veren alkoholipitoisuus nousee korkeaksi, on osoittautunut vaarallisemmaksi kuin jos sama alkoholimäärä juodaan eri kerroilla tai pidemmän ajan kuluessa. Alkoholin käytön raskaudenaikaista turvallisuusrajaa ei tunneta tarkkaan. Siksi lääkärit suosittelevat nykyään alkoholin käytön välttämistä kokonaan raskauden aikana.
Artikkelin laati:
Yleislääketieteen erikoislääkäri Mikael Nyström
Alkoholi on aine, joka läpäisee istukan helposti ja kulkeutuu näin napanuoran kautta sikiöön. Eli kun äiti juo alkoholia, juo silloin syntymätön lapsikin alkoholia. Mitä enemmän äiti juo alkoholia, sitä enemmän lapsen kasvu hidastuu. Vastasyntyneellä FAS-vauvalla saattaa olla alkoholin vieroitusoireita, kuten vapinaa ja tärinä
Lähde: Vauvani parhaaksi. Alkoholi on haitaksi
A-klinikkasäätiö, Lasinen lapsuus-projekti
Ei tietenkään saa sellaisenaan, kuten itse sanot niin sikiössä on alkoholia yhtä paljon kuin äidissä (en kyllä usko sitäkään sellaisenaan ilman lähdettä). Jos annat vauvalle puolikkaan siiderin niin vauvassa on suhteellisesti PALJON enemmän alkoholia! 15