Mihin ammattiin kannattaa opiskella?
Kirjoitin ylioppilaaksi vuosi sitten, tosin huonolla menestyksellä. Mitä alkaisin nyt opiskella, jotta työllisyysnäkymät olisivat hyvät ja palkka sellainen, jolla elää?
En toki odota, että heti valmistuttuani työpaikka huippupalkalla tuodaan eteeni tarjottimella.
Kommentit (44)
Korjausrakentamisen insinööri tai LVI-insinööri.
Kai sh? Eikö ainakin vanhuspuolella ole kauhea työvoimapula? En tiedä, en ole itse hoitoalalla.
Opiskele sitä mistä nautit. Jos et saa alan töitä, niin olet samassa tilanteessa kuin olisit jos olisit opiskellut jotain mistä ET nauti. Eli joudut tekemään työtä josta et pidä. Minua ärsyttää kun ihmiset käskevät opiskella jotain alaa miltä löytyy työtä. Ihmisen tulisi kuunnella itseään ja tehdä sitä mistä nauttii. On tietysti hankalampaa jos sattuu tykkäämään jostain mikä ei työllistä samalla tavalla. Onpahan kuitenkin yrittänyt elää omien mieltymystensä mukaisesti. Itse en nimittäin kykene tekemään niitä töitä joita minulle jatkuvasti suositellaan pelkän työllistymisen perusteella. Mieluummin kuolen pois.
LVI- tai sähköinssi, talotekniikan insseillekin lienee kysyntää
[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 12:48"]
Opiskele sitä mistä nautit. Jos et saa alan töitä, niin olet samassa tilanteessa kuin olisit jos olisit opiskellut jotain mistä ET nauti. Eli joudut tekemään työtä josta et pidä. Minua ärsyttää kun ihmiset käskevät opiskella jotain alaa miltä löytyy työtä. Ihmisen tulisi kuunnella itseään ja tehdä sitä mistä nauttii. On tietysti hankalampaa jos sattuu tykkäämään jostain mikä ei työllistä samalla tavalla. Onpahan kuitenkin yrittänyt elää omien mieltymystensä mukaisesti. Itse en nimittäin kykene tekemään niitä töitä joita minulle jatkuvasti suositellaan pelkän työllistymisen perusteella. Mieluummin kuolen pois.
[/quote]Kyllä se varmahko työllistyminen ja RAHA on ihan mukava asia. :D
Opiskele jotain sellaista alaa, joka edes vähän kiinnostaa. Eli jos matikka ei ole sun juttu, niin älä ala insinööriksi. Jos et voi sietää valittavia ihmisiä, niin älä ala hoitoalalle, jne. Älä luota oppilaistosten, erityisesti amkoiden markkinointiin siitä, miten heidän opintoalat työllistävät, vaan katso esim. mollista, mitä vaatimuksia ko. alan töissä on. Monesti juuri amkt markkinoivat omia linjojaan, mutta työpaikat menevät yliopistotutkinnon saanneille. Yleensä opiskelu kannattaa, oli ala mikä tahansa.
Monella ei ole mitään yhtä intohimoalaa. Silloin on aivan järkevää miettiä työllistymistäkin. Harrastuksia voi olla lisäksi.
[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 12:52"]
[/quote]
Yksinkertaiselle ihmiselle kyllä. Ihmiselle joka haluaa elämässää toteuttaa itseään nuo ovat suhteellisen vähäpätöisiä asioita. Olen mieluummin köyhä runoilija kuin rikas raksamies. Mutta jokainen tyylillään.
erityisope, hammashoitaja, sosiaaliala
Parturi, hautausurakoitsija, pappi näihin ei kamat paljon vaikuta
Älä ainakaan vanhustenhoitoa. Nyt kaikki koitetaan saada sinne , mutta sitten ei ole kaikille työpaikkoja ja luultavasti palkataan vain halpoja ulkomaalaisia.
Ehdotan jotain miesrobotin kehittämistä sillä miehet näyttävät olevan tosi halveksittuja :P
Mies
[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 12:56"]
Monella ei ole mitään yhtä intohimoalaa. Silloin on aivan järkevää miettiä työllistymistäkin. Harrastuksia voi olla lisäksi.
[/quote]
On toki, mutta kukaan ei tiedä, mikä ala vetää muutaman vuoden päästä. Esim. hoitajienkin työllisyystilanne on taas heikentynyt.
[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 12:57"]
[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 12:52"]
[/quote]
Yksinkertaiselle ihmiselle kyllä. Ihmiselle joka haluaa elämässää toteuttaa itseään nuo ovat suhteellisen vähäpätöisiä asioita. Olen mieluummin köyhä runoilija kuin rikas raksamies. Mutta jokainen tyylillään.
[/quote]Kiva, että elämme yhteiskunnassa, jossa muut vielä elättävät terveen, aikuisen ihmisen vain, koska hän haluaa olla köyhä runoilija.
[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 12:54"] Hammaslääkäri, lääkäri
[/quote]
Turha toivo jos lukiokin huonolla menestyksellä suoritettu.
[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 12:57"][quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 12:52"]
[/quote]
[/quote]
Rikas raksamies elättää lapsensa, köyhä runoilija ei välttämättä siihen pysty.
Farmaseutti