Pitäisikö minun ottaa yhteyttä naisystäväni ex-mieheen?
Enpä uskonut tänne kirjoittelevani, mutta haluaisin naisilta mielipidettä asiaan.
Eli tapasin nykyisen naisystäväni 8kk sitten, hän oli juuri pari kuukautta aiemmin eronnut. Mies oli väkivaltainen ja jättänyt pahat henkiset arvet ja huonon itsetunnon. Pikkuhiljaa ensimmäisten kuukausien aikana nainen alkoi luottaa minuun ja parempaan tulevaisuuteen. Aloimme seurustella 4,5kk eron jälkeen.
Mietimme pitkään, kun vahingosta alkanut raskaus sai alkunsa. Päätimme kuitenkin ottaa riskin, vaikkemme tunne vielä kovin hyvin koska nainen on 35+ ja minäkin 35-40 välissä jo. Suunnittelemme nyt myös yhteenmuuttoa.
Minua kuitenkin vaivaa se, miten näen aiemman eron kaihertavan naista henkisesti. Asiat heidän välillä jäivät käsittelemättä. Välillä nainen on ajatuksissaan, apea, epävarma ym ja olen melko varma että silloin mielessä on tämä ero. Takaisin hän tuskin exäänsä haluaa enää, vaikuttaa muuten olevan tyytyväinen tilanteeseen.
Olen miettinyt, josko ottaisin yhteyden tuohon exään ja puhuisin kuin mies miehelle ja pyytäisin häntä selvittämään asiat naisen kanssa. En halua, että asia vaivaa perhettämme vielä lapsen synnyttyä ja tuntuu että ammattiavusta huolimatta nainen ei saa asiaa yksin käsiteltyä. Yksi juttelutuokio rehellisesti heidän välillä voisi pelastaa paljon.
Mitä olette tästä mieltä? Ajattelin pyytää mieheltä tätä ja kertoa suunnitelmistamme ja lapsesta ja sanoa, että toivon ettei hän kerro minun roolistani asiassa vaan selvittävät asiat ihan keskenään.
Tiedän, että tämä vaikuttaa puuttumiselta, mutta nainen ei tähän itse pysty (ei kehtaa,uskalla) ja en keksi mitä muutakaan tekisin jotta tästä päästäisiin.
Kommentit (103)
Vierailija kirjoitti:
Toiseen ketjuun on vastattu.
Voisitko linkata?
Ei pidä. Kehoita häntä juttelemaan neuvolassa, sitä kautta järjestyy apua. Todellakaan et mene ottamaan yhteyttä väkivaltaiseen hull uun. Valoja päälle hei.
Mikäs kyökkipsykologi sinä oikein olet? Pahoinpitelystä kärsinyttä ei ikinä pidä ajaa kohtaamiseen pahoinpitelijänsä kanssa, ellei ole täysin varma että siitä on apua. Todennäköisesti siitä on enemmän haittaa.
Ex ei ole vastuussa aikuisesta naisesta.
Et todellakaan ala leikkimään mitään rauhantekijää.
Tuskin sitä exää kiinnostaa enää löpistä sun muijas kanssa.
Voi luoja jos mun mies ottaisi yhteyttä hulluun narsisti psykopaatti exääni, niin loukkaantuisin kyllä tosi paljon.
Anna tukea, keskustele, ymmärrä, anna aikaa.
Tuossa tilanteessa jos minä olisin niin parempi, etten saisi tietooni miehen yhteystietoja
Meinasitko maksaa sille exälle vai pitäiskö hänen ihan ilmasiks ruveta terapeutiksi?
Ottaisit yhteyttä naisenhakkaajaan? Miksi ihmeessä??? Kehottaisin hiukan tutustumaan aiheeseen lähisuhdeväkivalta.
Ex on varmaan tosi kiitollinen sinun puuttumisesta ja kehuu sinua puolisollesi ja muutenkin lempeästi pyytää anteeksi.
Voi lapsi parkoja millaisiin tilanteisiin he joutuu syntymään.
Voisiko nainen mennä ihan itsekseen terapiaan? Perheväkivalta, ero, uusi parisuhde ja nopea raskautuminen ovat kaikki isoja asioita. En kannata minkään väkivaltaisen exän sotkemista kuvioon enää, vaan nainen voi hoitaa omalta osaltaan asian kuntoon terapiassa.
Jos nyt ette elä ihan matti kukkarossa, niin yksityisellä puolella pääsee kohtuu nopeasti terapiaan ja tuollaisen läpikäyminen ei välttämättä vie kuin 5-10 käyntiä.
Tuo on potentiaalisesti tosi vaarallista. Älä tee sitä.
En olisi itse voinut ikinä haluta tavata väkivaltaista henkilöä. Näitä taluttajia hänelläkin riitti, jotka aina vaan kehottivat kärsimään. Mies sanoi keskustellaan nyt sitten, (oli jo päättänyt siis lopputuloksen). Tämä kun näin että hän sai aina apua, mutta minä en, oli tärkein eropäätös.
Ihmiset eivät ole noin fiksuja kuin ap olettaa.
Kiitos vastauksista. Ajattelin kyllä pitää huolen jos tapaavat että mies ei voi olla väkivaltainen. Olen itse esim samassa tilassa kuuloetäisyyden ulkopuolella. En tietenkään päästä naista yksin, ettei mitään tapahdu.
Minulla itselläni on lapsuudesta huonoja kokemuksia terapiasta, oletteko todella sitä mieltä että nainen voi siellä saada asian käsiteltyä kun kuulemma suurin ongelma hänelle on se ettei saanut vastauksia ja asiat jäivät selvittämättä?
Tähän ajattelin eksän auttavan. Miten terapeutti voi antaa vastaukset tai selvittää asiat?
Siis mitä ihmettä selviteltäviä asioita heillä voi olla? Se väkivaltainen ex pyytää anteeksi? Alkaa tunkemaan takaisin? Ottaa naisen taas kiusattavaksi?
Olen itse ollut alistettuna väkivaltaisessa suhteessa, enkä keksi yhtään ainutta selviteltävää asiaa mitä haluaisin miehen kanssa puida. En halua kuulla hänestä yhtään mitään saati jutella hänen kanssaan.
Ehkä voit ohjata naista juttelemaan ammattilaisen kanssa, jos nainen oireilee. En vaan tajua miksi se ex pitää enää päästää sotkemaan hänen elämää. Naispolo varmaan pelkää vieläkin.
Mikä sun pointti oikeesti on.
Toiseen ketjuun on vastattu.