Pitäisikö minun ottaa yhteyttä naisystäväni ex-mieheen?
Enpä uskonut tänne kirjoittelevani, mutta haluaisin naisilta mielipidettä asiaan.
Eli tapasin nykyisen naisystäväni 8kk sitten, hän oli juuri pari kuukautta aiemmin eronnut. Mies oli väkivaltainen ja jättänyt pahat henkiset arvet ja huonon itsetunnon. Pikkuhiljaa ensimmäisten kuukausien aikana nainen alkoi luottaa minuun ja parempaan tulevaisuuteen. Aloimme seurustella 4,5kk eron jälkeen.
Mietimme pitkään, kun vahingosta alkanut raskaus sai alkunsa. Päätimme kuitenkin ottaa riskin, vaikkemme tunne vielä kovin hyvin koska nainen on 35+ ja minäkin 35-40 välissä jo. Suunnittelemme nyt myös yhteenmuuttoa.
Minua kuitenkin vaivaa se, miten näen aiemman eron kaihertavan naista henkisesti. Asiat heidän välillä jäivät käsittelemättä. Välillä nainen on ajatuksissaan, apea, epävarma ym ja olen melko varma että silloin mielessä on tämä ero. Takaisin hän tuskin exäänsä haluaa enää, vaikuttaa muuten olevan tyytyväinen tilanteeseen.
Olen miettinyt, josko ottaisin yhteyden tuohon exään ja puhuisin kuin mies miehelle ja pyytäisin häntä selvittämään asiat naisen kanssa. En halua, että asia vaivaa perhettämme vielä lapsen synnyttyä ja tuntuu että ammattiavusta huolimatta nainen ei saa asiaa yksin käsiteltyä. Yksi juttelutuokio rehellisesti heidän välillä voisi pelastaa paljon.
Mitä olette tästä mieltä? Ajattelin pyytää mieheltä tätä ja kertoa suunnitelmistamme ja lapsesta ja sanoa, että toivon ettei hän kerro minun roolistani asiassa vaan selvittävät asiat ihan keskenään.
Tiedän, että tämä vaikuttaa puuttumiselta, mutta nainen ei tähän itse pysty (ei kehtaa,uskalla) ja en keksi mitä muutakaan tekisin jotta tästä päästäisiin.
Kommentit (103)
Tämä on niin hullu juttu, että sen on pakko olla totta.
Vierailija kirjoitti:
Hei, ongelma on ehkä se etten tiedä mitä kaikkea heidän välillään jäi kesken. Nainen ei ainakaan saanut todellista syytä erolle ja alkoi sitten syyllistää itseään toden teolla. Myöskään väkivallan aiheuttajaa ei ole selvitetty, nainen syyttää siitäkin itseään että provosoi miehen siihen.
Ehkä mies voisi nyt rauhoituttuaan ja kun suhde on jo päättynyt kertoa naiselle totuuden ja hän vapautuisi "syyllisyydestä"
Väkivallalle ei ole mitään syitä! En tiedä mitä taustalla on, mutta väkivaltaa ei voi puollustella millään! Sulle on täällä annettu neuvot, joten toimi miehen lailla ja unohda tuollainen keittiöpsykologiperseily alkuunsa ja ehdota naisellesi terapiaa!
Ei tuollaisessa tilanteessa ole mitään "selvitettävää". Puolisosi koittaa selvitä väkivallasta ei erosta jossa olisi jäänyt jotain puhumatta. Toipuminen vaatii aikaa ja toiselta ymmärrystä -ja yleensä ammattiapua. Menettäisin itse luottamukseni täysin puolisoni jos hän menisi ottamaan tuollatavoin yhteyttä exääni. En ole hänen kanssaan tekemisissä kuin pakolliset ja sekin oli pitkään ihan painajaista.