Pitäisikö minun ottaa yhteyttä naisystäväni ex-mieheen?
Enpä uskonut tänne kirjoittelevani, mutta haluaisin naisilta mielipidettä asiaan.
Eli tapasin nykyisen naisystäväni 8kk sitten, hän oli juuri pari kuukautta aiemmin eronnut. Mies oli väkivaltainen ja jättänyt pahat henkiset arvet ja huonon itsetunnon. Pikkuhiljaa ensimmäisten kuukausien aikana nainen alkoi luottaa minuun ja parempaan tulevaisuuteen. Aloimme seurustella 4,5kk eron jälkeen.
Mietimme pitkään, kun vahingosta alkanut raskaus sai alkunsa. Päätimme kuitenkin ottaa riskin, vaikkemme tunne vielä kovin hyvin koska nainen on 35+ ja minäkin 35-40 välissä jo. Suunnittelemme nyt myös yhteenmuuttoa.
Minua kuitenkin vaivaa se, miten näen aiemman eron kaihertavan naista henkisesti. Asiat heidän välillä jäivät käsittelemättä. Välillä nainen on ajatuksissaan, apea, epävarma ym ja olen melko varma että silloin mielessä on tämä ero. Takaisin hän tuskin exäänsä haluaa enää, vaikuttaa muuten olevan tyytyväinen tilanteeseen.
Olen miettinyt, josko ottaisin yhteyden tuohon exään ja puhuisin kuin mies miehelle ja pyytäisin häntä selvittämään asiat naisen kanssa. En halua, että asia vaivaa perhettämme vielä lapsen synnyttyä ja tuntuu että ammattiavusta huolimatta nainen ei saa asiaa yksin käsiteltyä. Yksi juttelutuokio rehellisesti heidän välillä voisi pelastaa paljon.
Mitä olette tästä mieltä? Ajattelin pyytää mieheltä tätä ja kertoa suunnitelmistamme ja lapsesta ja sanoa, että toivon ettei hän kerro minun roolistani asiassa vaan selvittävät asiat ihan keskenään.
Tiedän, että tämä vaikuttaa puuttumiselta, mutta nainen ei tähän itse pysty (ei kehtaa,uskalla) ja en keksi mitä muutakaan tekisin jotta tästä päästäisiin.
Kommentit (103)
Itse ainakin kannustaisin tekemään rikosilmoituksen, en tunkemaan väkivaltaisen miehen luo takaisin vaatimaan "vastauksia".
Mitä ihmeen vastauksia?
Mä veikkaan että jos otat yhteyttä mieheen, niin se kieltää kaiken ja nauraa päälle ja sen jälkeen alkaa vielä vttuilemaan naiselle.
Luuletko, että tuommoisten kanssa pystyy järkeä puhumaan?
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vastauksista. Ajattelin kyllä pitää huolen jos tapaavat että mies ei voi olla väkivaltainen. Olen itse esim samassa tilassa kuuloetäisyyden ulkopuolella. En tietenkään päästä naista yksin, ettei mitään tapahdu.
Minulla itselläni on lapsuudesta huonoja kokemuksia terapiasta, oletteko todella sitä mieltä että nainen voi siellä saada asian käsiteltyä kun kuulemma suurin ongelma hänelle on se ettei saanut vastauksia ja asiat jäivät selvittämättä?
Tähän ajattelin eksän auttavan. Miten terapeutti voi antaa vastaukset tai selvittää asiat?
Kyllä psykologeilla on keinot. Siellä voidaan vaikka pohtia miksi olisi niin tärkeää saada vastauksia ja käsitellä asia muuten. Jos psykologista on hyvä idea sotkea exä vielä kuvioon, niin hän suosittelee sitä.
Oletko hullu? Pysykää erossa miehestä.
Hei, ongelma on ehkä se etten tiedä mitä kaikkea heidän välillään jäi kesken. Nainen ei ainakaan saanut todellista syytä erolle ja alkoi sitten syyllistää itseään toden teolla. Myöskään väkivallan aiheuttajaa ei ole selvitetty, nainen syyttää siitäkin itseään että provosoi miehen siihen.
Ehkä mies voisi nyt rauhoituttuaan ja kun suhde on jo päättynyt kertoa naiselle totuuden ja hän vapautuisi "syyllisyydestä"
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vastauksista. Ajattelin kyllä pitää huolen jos tapaavat että mies ei voi olla väkivaltainen. Olen itse esim samassa tilassa kuuloetäisyyden ulkopuolella. En tietenkään päästä naista yksin, ettei mitään tapahdu.
Minulla itselläni on lapsuudesta huonoja kokemuksia terapiasta, oletteko todella sitä mieltä että nainen voi siellä saada asian käsiteltyä kun kuulemma suurin ongelma hänelle on se ettei saanut vastauksia ja asiat jäivät selvittämättä?
Tähän ajattelin eksän auttavan. Miten terapeutti voi antaa vastaukset tai selvittää asiat?
Kuvitteletko tosissasi, että väkivaltainen mies alkaisi nurkkaan ajettuna antaa jotain vastauksia ja selvittää asioita? Terapia on paras vaihtoehto, ja nimenomaan traumaterapia.
Oletko sä a) nuija b) tosinuija vai c) täysin aivoton tapaus???
Okei, selvästi tämä on huono idea. Olen vain hieman epätoivoinen asiassa kun en keksi miten auttaisin ja asia unohtuisi.
Vierailija kirjoitti:
Hei, ongelma on ehkä se etten tiedä mitä kaikkea heidän välillään jäi kesken. Nainen ei ainakaan saanut todellista syytä erolle ja alkoi sitten syyllistää itseään toden teolla. Myöskään väkivallan aiheuttajaa ei ole selvitetty, nainen syyttää siitäkin itseään että provosoi miehen siihen.
Ehkä mies voisi nyt rauhoituttuaan ja kun suhde on jo päättynyt kertoa naiselle totuuden ja hän vapautuisi "syyllisyydestä"
Ei jumalauta. Toivottavasti et oikeasti luule, että uhria omista väkivallanteoistaan syyttävä roskaläjä näkee mitään muuta totuutta kuin sen, että hakatuksi tuleminen oli naisen omaa syytä.
Kaikenlaisia leipä elättää.
Vierailija kirjoitti:
Okei, selvästi tämä on huono idea. Olen vain hieman epätoivoinen asiassa kun en keksi miten auttaisin ja asia unohtuisi.
Asiaa ei pidä unohtaa, vaan naisen pitää käsitellä se ammattilaisen kanssa. Kannusta terapiaan, se on paras mitä voit tehdä.
Mitäpä jos nainen saakin turpaansa oikein kunnolla kun mies kuulee että hän on kertonut väkivallasta? Mitä jos mies suuttuu raskaudesta ja monottaa vatsaan?
Toivottavasti olet muutoin järkevämpi ihminen jotta lapsella on jotain toivoa hyvästä elämästä, tässä asiassa olet todella typerä.
EI. Asetat naisesi vaaraan, jos näin teet.
Olin väkivaltaisessa suhteessa. Nyt lähes 10 vuotta suhteen loppumisen jälkeen alan olla ok niin että ei tule flasbäkkejä asioista. Haluat siis laukaista traumat uudelleen ja viedä puolisosi luottamuksen täysin, aiheuttaa pysyviä pelkotiloja ja eron koska vehkeilet exän kanssa ja asetat naisen vaaraan? Oikeasti wau, minua ei sentään ole kukaan noin paljon vihannut...
Tässä on jo yritystä, siispä 2/5!
Millä tavalla heillä jäi asiat käsittelemättä? Millä tavalla toivot ja oletat, että tuo väkivaltainen ja alistava mies nyt selvittäisi asiat loppuun naisystäväsi kanssa? Oletatko että hän kaiketi myöntäisi olleensa hirveä kumppani ja pyytäisi anteeksi tai jotain?
Minä en suosittele ottamaan tuohon mieheen yhteyttä. Väkivaltaiset ihmiset eivät yleensä näe itsessään hirveästi vikaa. Todennäköisesti mies väittäisi sinulle naisystäväsi valehtelevan väkivaltaisuudesta. Sitten hän uhkailisi naista siitä, että tämä on "haukkunut häntä" sinulle. Ei tuollaisten ihmisten kanssa asioita pysty loppuun käsittelemään, heistä voi vain irtautua.
Toki vanhan suhteen traumat varmaan vielä naisystäväsi päässä pyörivät, mutta ei se silti välttämättä apeuteen ja epävarmuuteen ole syypää, ainakaan yksinään. Onhan naisen kuluneet kuukaudet olleet melkoista vuoristorataa muutenkin ja nyt hän vielä raskaanakin miehelle, jota tuskin kunnolla edes tuntee vielä. Etkö sinä tunne epävarmuuden tunteita näin suuresta sitoumuksesta näin lyhyen tuttavuuden jälkeen?
Vierailija kirjoitti:
Autat olemalla luotettava puoliso joka kuuntelee ja on tukena aina. Luotettava et ole jos menet tekemään naisesi selän takana jotain tällaista.
No ei todellakaan mitään yhteyttä, jos on ollut väkivaltainen. Mitä häneltä voisi odottaakaan, kasvussaan jumittuneelta? Ohjaa nainen tosiaan sinne terapiaan, jos haluat asioiden selvittelyyn vauhtia.
Vierailija kirjoitti:
Joka ikinen traumasuhde jää kesken koska ne päättyy PAKOON TAI KUOLEMAAN! Ne ei ole normaaleja eroja vaan uhri pakenee pitääkseen itsensä ELOSSA! Sinulle se terapia pitäisi määrätä ettet enempää satuta naista tuperyyksilläsi. Sinua se haittaa kun hän ei toivu sinun aikataulussa, ei häntä. Hän ei ehkä ikinä toivu siitä, eikä tarvitse. Hän on hyväksytty myös rikkinäisenä ilman pakkoa lievittää sinun epämukavuuttasi.
Luuletko ihan oikeasti, että tuollaista miestä kiinnostaa joku akka joka alkaa ulisee miten se pilasi sen elämän? Grow up!