Pitäisikö minun ottaa yhteyttä naisystäväni ex-mieheen?
Enpä uskonut tänne kirjoittelevani, mutta haluaisin naisilta mielipidettä asiaan.
Eli tapasin nykyisen naisystäväni 8kk sitten, hän oli juuri pari kuukautta aiemmin eronnut. Mies oli väkivaltainen ja jättänyt pahat henkiset arvet ja huonon itsetunnon. Pikkuhiljaa ensimmäisten kuukausien aikana nainen alkoi luottaa minuun ja parempaan tulevaisuuteen. Aloimme seurustella 4,5kk eron jälkeen.
Mietimme pitkään, kun vahingosta alkanut raskaus sai alkunsa. Päätimme kuitenkin ottaa riskin, vaikkemme tunne vielä kovin hyvin koska nainen on 35+ ja minäkin 35-40 välissä jo. Suunnittelemme nyt myös yhteenmuuttoa.
Minua kuitenkin vaivaa se, miten näen aiemman eron kaihertavan naista henkisesti. Asiat heidän välillä jäivät käsittelemättä. Välillä nainen on ajatuksissaan, apea, epävarma ym ja olen melko varma että silloin mielessä on tämä ero. Takaisin hän tuskin exäänsä haluaa enää, vaikuttaa muuten olevan tyytyväinen tilanteeseen.
Olen miettinyt, josko ottaisin yhteyden tuohon exään ja puhuisin kuin mies miehelle ja pyytäisin häntä selvittämään asiat naisen kanssa. En halua, että asia vaivaa perhettämme vielä lapsen synnyttyä ja tuntuu että ammattiavusta huolimatta nainen ei saa asiaa yksin käsiteltyä. Yksi juttelutuokio rehellisesti heidän välillä voisi pelastaa paljon.
Mitä olette tästä mieltä? Ajattelin pyytää mieheltä tätä ja kertoa suunnitelmistamme ja lapsesta ja sanoa, että toivon ettei hän kerro minun roolistani asiassa vaan selvittävät asiat ihan keskenään.
Tiedän, että tämä vaikuttaa puuttumiselta, mutta nainen ei tähän itse pysty (ei kehtaa,uskalla) ja en keksi mitä muutakaan tekisin jotta tästä päästäisiin.
Kommentit (103)
Haluat että hakkaa naisen vielä kerran???
Vierailija kirjoitti:
Haluat että hakkaa naisen vielä kerran???
No mut eihän se hakannut, kuristi vaan! 🙄
Saako nainen olla yhteydessä miehen exään?
Vierailija kirjoitti:
Saako nainen olla yhteydessä miehen exään?
Tässä tapauksessa olisi ehkä hyvinkin aiheellista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No nyt on taas tuulesta temmattu tarina.
Voi kuule, olisikin. Täällä yritän etäpäivällä funtsia asiaa ja mitä tehdä..
Tekisit sitä, mistä työnantajasi sinulle maksaa.
Voi naisparka.. Väkivaltaisesta suhteesta kontrollifriikin kanssa perheen perustamiseen. Puhut naisesta kuin hän olisi jotain omaisuutta. Mitä sinä puutut toisen entisiin suhteisiin, jollei se ex-mies teitä vainoa. Jos hän antaa teidän/naisen olla rauhassa, niin olkaa tyytyväisiä. On yhtä h e lvettiä yrittää päästä eroon mustasukkaisesta ja väkivaltaisesta miehestä.
Siitä päästäänkin vinkkiini: onko paikkakunnallanne turvakotia? Se on se paikka, missä ymmärretään lähisuhdeväkivaltaa kokeneita. Sieltä kautta kannattaa kysyä keskusteluapua. Minä kävin vertaisryhmässä ja myös yksin 5 kertaa. Se oli korvaamaton apu.
Kiitos kaikille kommenteista. Olen päättänyt etten ota mieheen yhteyttä. En osannut ajatella asiaa oikein, toitte esiin hyviä näkökulmia. Kiitos siitä.
Älä missään nimessä soita! Et ole luultavasti koskaan joutunut elämään suhteessa, jossa sinua nöyryytetään ja alistetaan, eli esimerkiksi pahoinpidellään. Et ymmärrä yhtään, mitä olet tekemässä. Ajat kumppaniasi takaisin suden suuhun, josta jo kerran taisteli itsensä pois. Siihen on syynsä, miksi hän ei ota enää exään yhteyttä.
Tarkoituksesi on varmasti hyvä, mutta et voi hyvänä ihmisenä yhtään ymmärtää, kuinka pahassa paikassa kumppanisi on entisessä parisuhteessaan ollut. Älä ole missään yhteydessä tuohon exään. Nyt, äläkä koskaan. Teet palveluksen koko perheellesi.
Kun vauva-arki koittaa niin siinä unohtuu exät ja menneet. Kumppanisi tarvitsee toipuakseen tunteen siitä että sinuun voi luottaa ja turvautua. Toipumiseen voi mennä pitkäkin aika. Sinun täytyy se kestää. Muuten samaa mieltä edellisten kanssa, pysy kaukana exästä.
Narsisteille provoksi riittää se että puoliso on nyrkin kantaman päässä. Ja syyllinen on jota lyötiin.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mä ajattelin häntä asiassa lähestyä, asiallisesti ja kunnioittavasti. Niinkuin en tietäisikään väkivallasta. Täytyy sitten katsoa millä mielellä hän on.
Anteeksi nyt mut ihan kuin puhuisit käytetyn auton kaupasta. Miten on toiminut, onko tarpeelliset huollot ym.
Mietipä omalle kohdalle. Ei ole mitään Salkkari- käsistä, sinun ei tarvitse tietää toisen elämän joka käännettä. Taidat itse olla epäluuloinen?
Pahimmassa tapauksessa se ex tulee ja pieksää naisystäväsi, ehkä sinutkin. "Mitä p*skaa sinä olet minusta mennyt valehtelemaan!" Tuollaiseen kuvioon ei ikinä pidä mennä sekaantumaan. Mielellään ei, vaikka nainen itse sitä pyytäisi.
En suosittele, naisen exä ei kuvauksesta päätellen ole todellakaan kiinnostunut selvittämään mitään asioita.
Ikävintä tässä on se, että ap ei näytä oikeasti uskovansa puolisonsa kokemaan uhkaan ja väkivaltaan vaan hänelle koko juttu on vain pelkkä väärinkäsitys hänen puolisonsa suunnalta. En voisi elää tuollaisen vähättelijän kanssa.
Ap on joko
a) pumpulissa kasvanut pikkupoika, joka sokeasti uskoo kaikista hyvää. Ei ole väkivaltaa, on vain väärinkäsityksiä.
b) kontrolloiva kumppani, joka tietoisesti haluaa naisystävänsä kärsivän menneisyyden valinnoista. Hän haluaakin lietsoa ongelmia ja nostaa naisystävän traumat pintaan, että saa tästä yliotteen
tai
c) trolli.
Todella huono idea, asia voi jopa kääntyä päälaelleen, kaikki ei ole aina niin suoraviivaista.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kaikille kommenteista. Olen päättänyt etten ota mieheen yhteyttä. En osannut ajatella asiaa oikein, toitte esiin hyviä näkökulmia. Kiitos siitä.
Hyvä. Tiedän naisia jotka on kuolleet kun ovat käyneet viimeisen kerran väkivaltaisen exänsä luona juttelemassa. Väkivaltainen ihminen ei ole väkivaltainen, koska ei hallitse itseään, vaan väkivalta on tapa kontrolloida toista ihmistä. Se on täysin tarkoituksenmukainen rajoituskeino ja hallitsemisen väline ja siinä kontrolloutava ihminen nähdään esineenä jolla ei ole kummempaa arvoa kuin millään käyttöesineellä. Jos se ei toimi halutusti niin sen voi silloin vaikkapa rikkoa.
Vierailija kirjoitti:
Tuossa tilanteessa jos minä olisin niin parempi, etten saisi tietooni miehen yhteystietoja
Eli väkivalta on mielestäsi aliarvostettu ongelmanratkaisukeino?
Eikö teillä miehillä muuta päässä liiku kuin turpiinveto. Alentuisit samaan kuin tämä ex. Ääliö.
Ja siis missään tapauksessa et ala itse jankata joka käänteessä naisellesi jotain "ajatteletko exää kun näytät surulliselta?!!?!??" -settiä.