Pitäisikö minun ottaa yhteyttä naisystäväni ex-mieheen?
Enpä uskonut tänne kirjoittelevani, mutta haluaisin naisilta mielipidettä asiaan.
Eli tapasin nykyisen naisystäväni 8kk sitten, hän oli juuri pari kuukautta aiemmin eronnut. Mies oli väkivaltainen ja jättänyt pahat henkiset arvet ja huonon itsetunnon. Pikkuhiljaa ensimmäisten kuukausien aikana nainen alkoi luottaa minuun ja parempaan tulevaisuuteen. Aloimme seurustella 4,5kk eron jälkeen.
Mietimme pitkään, kun vahingosta alkanut raskaus sai alkunsa. Päätimme kuitenkin ottaa riskin, vaikkemme tunne vielä kovin hyvin koska nainen on 35+ ja minäkin 35-40 välissä jo. Suunnittelemme nyt myös yhteenmuuttoa.
Minua kuitenkin vaivaa se, miten näen aiemman eron kaihertavan naista henkisesti. Asiat heidän välillä jäivät käsittelemättä. Välillä nainen on ajatuksissaan, apea, epävarma ym ja olen melko varma että silloin mielessä on tämä ero. Takaisin hän tuskin exäänsä haluaa enää, vaikuttaa muuten olevan tyytyväinen tilanteeseen.
Olen miettinyt, josko ottaisin yhteyden tuohon exään ja puhuisin kuin mies miehelle ja pyytäisin häntä selvittämään asiat naisen kanssa. En halua, että asia vaivaa perhettämme vielä lapsen synnyttyä ja tuntuu että ammattiavusta huolimatta nainen ei saa asiaa yksin käsiteltyä. Yksi juttelutuokio rehellisesti heidän välillä voisi pelastaa paljon.
Mitä olette tästä mieltä? Ajattelin pyytää mieheltä tätä ja kertoa suunnitelmistamme ja lapsesta ja sanoa, että toivon ettei hän kerro minun roolistani asiassa vaan selvittävät asiat ihan keskenään.
Tiedän, että tämä vaikuttaa puuttumiselta, mutta nainen ei tähän itse pysty (ei kehtaa,uskalla) ja en keksi mitä muutakaan tekisin jotta tästä päästäisiin.
Kommentit (103)
Mies pahoinpiteli naisen ja lähti. Eli nainen ei jättänyt häntä.
Ja selvä, ehkä on syytä luottaa terapia-apuun nyt aluksi.
Se voi olla niin että ex käynnistää vainot ja sinä olet se millä on kylmä ysimillisen piippu niskassa kun hän hakee naisensa takaisin.
Paneudu yhteiseen tulevaisuuteenne ja siihen raskauteen.
Kiikuta nainen ostämään vauvalle jotain tai virkkaa/kudo/ompele sille itse vaikkapa peitto.
Käännä tulevan äidin huomio yhteiseen tulevaisuuteenne vanhempina. Lainaa kirjastosta kirjoja, joita yhdessä tutkitte.
Turha ruokkia ajatuksissakaan mitään väkivaltaista exää.
Toimi siten, että sinä ja tuleva vauva ja muut positiiviset asiat täyttävät naisesi ajatukset.
Väkivaltaisiin exiin pidetään yllä etäisyyttä ja kasvatetaan välimatkaa sekä fyysisesti että henkisesti.
Vierailija kirjoitti:
Ei sanottu että mies jätti. Ja nehän jättää monta kertaa jos pystyy. Sehän on se idea kun kidutetaan että annetaan välillä etumatkaa ja levätä ja aloitetaan alusta.
Vierailija kirjoitti:
Okei, selvästi tämä on huono idea. Olen vain hieman epätoivoinen asiassa kun en keksi miten auttaisin ja asia unohtuisi.
Auttaa unohtumaan kun hankit teille parempia ongelmia.
Esim. suosittelen perehtymään raskauden kulkuun ja siihen mitä on odotettavissa siellä synnytyssalissa.
Ihminen joka on kokenut fyysistä väkivaltaa, kaasuvalottamista, syyllistämistä ja henkistä nujertamista saattaa oireilla pitkään.
Mikään ”järjen” puhuminen jollekin epävakaalle sekopäälle joka edellämainittuja asioita on tehnyt ei auta kerta kaikkiaan yhtään mitään.
Pahimmillaan hän saa tilaisuuden ottaa henkisen yliotteen exästään uudelleen.
Sinun itsesi pitää nyt oikeasti skarpata. Ajatteletko ehkä että ” kaikkia pitää kuulla tasapuolisesti”? Silloin kun nyrkit on jo puhuneet, uutta puheenvuoroa ei enää tarvitse antaa.
Ymmärrän että haluat ymmärtää ja auttaa uutta puolisoasi, mutta tämä on mitä ilmeisimmin vielä toipilas. Väkivaltaa kokeet ovat joskus kuin uskonnollisesta kultista juuri lähteneet: jonkin aikaa epäilevät itseään, ovat manipuloitavissa ja syyllistettävissä ja painostettavissa takaisin. Tällöin tärkeintä on pysyä erossa manipulojista, kunnes itsetunto herää vähitellen. Ja se asiantuntija-apu oikeasti mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vastauksista. Ajattelin kyllä pitää huolen jos tapaavat että mies ei voi olla väkivaltainen. Olen itse esim samassa tilassa kuuloetäisyyden ulkopuolella. En tietenkään päästä naista yksin, ettei mitään tapahdu.
Minulla itselläni on lapsuudesta huonoja kokemuksia terapiasta, oletteko todella sitä mieltä että nainen voi siellä saada asian käsiteltyä kun kuulemma suurin ongelma hänelle on se ettei saanut vastauksia ja asiat jäivät selvittämättä?
Tähän ajattelin eksän auttavan. Miten terapeutti voi antaa vastaukset tai selvittää asiat?
Ootko ihan keksinyt nämä juttusi? Voin jo näkemättä sinua kertoa, että se, että et päästä naista yksin ei takaa hänen eikä sinun turvallisuuttasi. Väkivaltainen sekopää pieksee teidät molemmat.
Tiedän tämän miehen eikä hän kyllä minua saisi piestyä.
Seuraavaksi pitääkin miettiä miten saisin nätisti ehdotettua terapiaa, juurikin sitä traumaversiota.
Muista myös että naisesi on raskaana, eli velloo kaikenlaisissa hormonimyrskyissä välillä.
Kyllä mä ajattelin häntä asiassa lähestyä, asiallisesti ja kunnioittavasti. Niinkuin en tietäisikään väkivallasta. Täytyy sitten katsoa millä mielellä hän on.
Tässä taitaa miehellä olla ongelma naisensa exästä. Ei pääse eroon ajatuksesta. Yritä nyt itse katsoa eteenpäin, ehkä toisenkin katse alkaa kääntyä sinne. Älä vello asiassa.
Eikä raskauden takia tarvitse heti yhteen muuttaa. Tuntuu että asiat on vielä kesken teidän välillä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mä ajattelin häntä asiassa lähestyä, asiallisesti ja kunnioittavasti. Niinkuin en tietäisikään väkivallasta. Täytyy sitten katsoa millä mielellä hän on.
Käy yksin ottamassa turp*asi tai veistä rintaasi.
- Eikö nainen mielestäsi ole jo kärsinyt riittävästi?
Kun näitä sepustuksiasi lukee, alkaa vaikuttaa siltä, että naisparka taitaa olla joutunut ojasta allikkoon.
Minä en raskaana olevaa naistani veisi väkivaltaisen exänsä eteen mistään hinnasta. Sehän on kuin punainen vaate härälle.
Vierailija kirjoitti:
Hei, ongelma on ehkä se etten tiedä mitä kaikkea heidän välillään jäi kesken. Nainen ei ainakaan saanut todellista syytä erolle ja alkoi sitten syyllistää itseään toden teolla. Myöskään väkivallan aiheuttajaa ei ole selvitetty, nainen syyttää siitäkin itseään että provosoi miehen siihen.
Ehkä mies voisi nyt rauhoituttuaan ja kun suhde on jo päättynyt kertoa naiselle totuuden ja hän vapautuisi "syyllisyydestä"
Sun ei pidä tunkea naista takaisin miehen elämään vaan tukea ja kannustustaa ja tehdä selväksi, että väkivalta ei ole ikinä oikeutettua, eikä uhrin vika.
Mies on jo aivopessyt naisen, ole onnellinen että on päässyt eroon.
Pahimmillaan/parhaimmillaan se ex manipuloi naisen takaisin ja väkivalta jatkuu ehkä niin pitkään että tulee ruumiita, nyt vain lapsi on mukana kuvioissa ja siitähän se ex saa yhden syyn lisää listiä naisen.
Kaikille asioille vaan joskus ei saa järjellistä selitystä jos sitä joltakulta muulta haluaa, silloin on tärkeää antaa itse anteeksi ja rauha asioille.
Miten ihmeessä ajattelet, että se ex ottaisi jostain vastuun harteilleen, ja jos niin tekisikin, luuletko että nainen ei uskoisi miehen jotenkin maagisesti parantuneen ja nyt palaa sen exän luokse, kun mies osoittaa katumusta ja vakuuttelee muutostaan?
Et vaan voi voittaa tuossa.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vastauksista. Ajattelin kyllä pitää huolen jos tapaavat että mies ei voi olla väkivaltainen. Olen itse esim samassa tilassa kuuloetäisyyden ulkopuolella. En tietenkään päästä naista yksin, ettei mitään tapahdu.
Minulla itselläni on lapsuudesta huonoja kokemuksia terapiasta, oletteko todella sitä mieltä että nainen voi siellä saada asian käsiteltyä kun kuulemma suurin ongelma hänelle on se ettei saanut vastauksia ja asiat jäivät selvittämättä?
Tähän ajattelin eksän auttavan. Miten terapeutti voi antaa vastaukset tai selvittää asiat?
Ihanko oikeasti kuvittelet näiden naistenhakkajien pystyvän normaaliin keskusteluun, jos pystyisivät, eivät he käyttäisi väkivaltaa ja hakkaisi naisiaan, vaan hakisivat apua.
Nyt olet vaarantamassa tulevan lapsesi, vaimon ja itsesi turvallisuuden ja hengen.
Ei edes poliisit mene yksin asuntoon näiden naishakkaajien luo, vaan turvallisuuden takia aina mennään työparina ja varmistetaan, että apua on nopeasti saatavilla, vaikka heiltä löytyy ammattitaitoa ja osaamista, kohdata väkivaltaa ja käytössä aseet, pamput, sumutteet, raudat jne.
Ole vaimosi tukena ja kuuntele ja apua saa myös terapiasta. Ja on vain hyvä, jos vaimosi käy tilannetta lähi, vaikka se aiheuttaisi ahdistusta ja arkuutta. Aika tekee etäisyyttä tapahtumiin ja parantaa haavat.
Jos nyt vaimosi tapaisi väkivaltaisen ex-kumppanin, se repii kaikki haavat auki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sanottu että mies jätti. Ja nehän jättää monta kertaa jos pystyy. Sehän on se idea kun kidutetaan että annetaan välillä etumatkaa ja levätä ja aloitetaan alusta.
"Nainen syyttää itseään eikä ole saanut vastauksia"?
Vierailija kirjoitti:
Voi herranne aika, tämänkin täytyy olla provo !!!!!!!
Mutta siltävaralta ettei ole, niin miksi sinä ajaisit raskaana olevan naisen suden suuhun ?????
Asiat selvitetään siellä oman pään sisällä - ei sen toisen pään sisällä ja siihen voi tarvita ammattilaista. Toiset mietiskelevät itsekseen asiat halki ja poikki.
Ja jos hän on raskaana miettii nyt varmaan muutakin kuin ex säänsä.
Vauvan tulo on jo kropalla melkoinen muutos.
Suosittelen, ala sinäkin nyt katsella potkupukuja ja lastenrattaita , valmistautua tulevaan isyyteen. Kaikki muu on höpö höpö.
Minun ymmärtääkseni tilanne on se, että nainen ehkä provosoi käytöksellään ex-miehensä väkivaltaan. Eksä tästä tapauksesta järkyttyneenä itse otti ja lähti. Nainen ei olisi edes väkivallan jälkeen halunnut erota.
Olen samaa mieltä muiden kanssa, ap:lla ei ole mitään voitettavaa siinä että saattaa nämä kaksi tapaamaan toisensa. Varsin todennäköistä on, että he päättävätkin palata yhteen. Tai mikäli mies on todella kuspää, hän vain syyttelee naista kaikesta ja saattaa tämän entistä pahemmin hämmennyksiin.
Olisi hyvä kuulla, oliko väkivaltatilanteita enemmän kuin yksi.
Vierailija kirjoitti:
Minun ymmärtääkseni tilanne on se, että nainen ehkä provosoi käytöksellään ex-miehensä väkivaltaan. Eksä tästä tapauksesta järkyttyneenä itse otti ja lähti. Nainen ei olisi edes väkivallan jälkeen halunnut erota.
Olen samaa mieltä muiden kanssa, ap:lla ei ole mitään voitettavaa siinä että saattaa nämä kaksi tapaamaan toisensa. Varsin todennäköistä on, että he päättävätkin palata yhteen. Tai mikäli mies on todella kuspää, hän vain syyttelee naista kaikesta ja saattaa tämän entistä pahemmin hämmennyksiin.
Olisi hyvä kuulla, oliko väkivaltatilanteita enemmän kuin yksi.
Huomenta,
Aika lynkkaavaa on palaute ajatukseeni ollut.
Väkivaltaa oli vuosia enemmän ja vähemmän.
Ja yhteenpaluusta ei kyllä ole vaaraa sillä miehellä on jo uusi "uhri"
Ehdottamasti paras neuvo.