Poliittinen historia vai MAP?
Kunpaa sinä lähtisit opiskelemaan/ opiskelet. Miksi?
Kommentit (16)
Onko tuo map maailman politiikka/kansainväliset suhteet? Riippuu siitä mihin tähtäät, jos diplomaattiuralle niin jälkimmäistä.
On kyllä. Kun en vielä oikein tiedä mitä haluan..
Ystäväni luki yleistä historiaa ja kyllä silläkin pääsi diplomaatiksi.
Opiskele lakia. Sillä pääsee myös diplomaattiuralle. T: ulkosuhdevirkamies
Mutta että politiikka kiinnostaa? Millainen pohja sulla on ts. miten ja milloin kiinnostuit politiikasta?
[quote author="Vierailija" time="05.11.2014 klo 22:10"]Ystäväni luki yleistä historiaa ja kyllä silläkin pääsi diplomaatiksi.
[/quote]
No mä tunnen lähinnä kieliä opiskelleen diplomaatin. Mutta jos joku kysyy mitä kannattaa opiskella diplomaatinuraa silmällä pitäen, niin kyllä mulla tulis ekana kansainväliset suhteet mieleen. Poliittisessa historiassa on minusta kuitenkin paljon vahvempi Suomi-painotus.
[quote author="Vierailija" time="05.11.2014 klo 22:03"]Onko tuo map maailman politiikka/kansainväliset suhteet? Riippuu siitä mihin tähtäät, jos diplomaattiuralle niin jälkimmäistä.
[/quote]
Jatkan vielä, että itse olen opiskellut muun muassa poliittista historiaa ja politiikan tutkimusta, nämä kiinnostivat ja halusin tutkijaksi.
Kv suhteet on kyllä aika pilipaliaine, siitä itsekin masters tutkinnon tehneenä täytyy sanoa. Esim laki on paljon hyödyllisempi jos aikoo virkamiesuralle ja tulla siellä otetuksi vakavasti...
Aika sama noin niinkuin työelämän kannalta, uskoisin. Poliittinen historia on selkeästi historia-aine, kun taas maailmanpolitiikka enemmän kuitenkin politiikan tutkimusta, historiallinen tutkimus on totta kai tärkeää mutta metodit tutkimuksessa on erilaiset.
Mä ottaisin poliittisen historian pääaineeksi ja maailmanpolitiikan sivuaineeksi, lähinnä siksi kun historia tieteenalana tuntuu läheisemmältä. Diplomaattiuran tai muiden työtehtävien kannalta ei varmaankaan ole väliä, mikä pääaine on, jos tutkinto kuitenkin on valtsikasta.
Politiikka sanan "perinteisessä" merkityksessä eli eduskunta, puolueet, kansanedustaja yms yms ei kiinnosta lainkaan.
Map ja poliittinen hissa kiinnostaa, koska historia yhdistettynä maailman asioihin, yleissivistykseen, eri teoriaauuntauksiin sekä syy-seuraussuhteet/ilmiöt on aina kiintoisia. :)
-Ap
Niin ja lakia en kyllä pysty lukemaan, oikiksen pääsykoekirjat saa mut pyörtymään kauhusta plus jäätävän kallis pääsykoekurssi ja kilpailu.
[quote author="Vierailija" time="05.11.2014 klo 22:18"]Kv suhteet on kyllä aika pilipaliaine, siitä itsekin masters tutkinnon tehneenä täytyy sanoa. Esim laki on paljon hyödyllisempi jos aikoo virkamiesuralle ja tulla siellä otetuksi vakavasti...
[/quote]
En kyllä ihan tätä allekirjoita. Tietty lähes mistä tahansa aineesta saa väsättyä pilipalitutkinnon, mutta itse tiedän useitakin varsin arvostettuja kansainvälisistä suhteista valmistuneita. Mikäli halajaa kansainvälisiin tehtäviin, niin kansainvälinen laki on se jolla irtoaa ehkä paremmat hommat. Suomen laki saattaa riittää joihinkin pelkästään Suomeen liittyviin tehtäviin.
[quote author="Vierailija" time="05.11.2014 klo 22:25"]Politiikka sanan "perinteisessä" merkityksessä eli eduskunta, puolueet, kansanedustaja yms yms ei kiinnosta lainkaan.
Map ja poliittinen hissa kiinnostaa, koska historia yhdistettynä maailman asioihin, yleissivistykseen, eri teoriaauuntauksiin sekä syy-seuraussuhteet/ilmiöt on aina kiintoisia. :)
-Ap
Niin ja lakia en kyllä pysty lukemaan, oikiksen pääsykoekirjat saa mut pyörtymään kauhusta plus jäätävän kallis pääsykoekurssi ja kilpailu.
[/quote]
Voi, kyllä sä joudut väkisinkin poliittisiin järjestelmiin perehtymään. Mutta jos tausta on tuo, niin maailman politiikka miellyttänee enemmän.
Sinuna opiskelisin sit ihan yleistä historiaa ja aatehistoriaa.
[quote author="Vierailija" time="05.11.2014 klo 22:25"][quote author="Vierailija" time="05.11.2014 klo 22:18"]Kv suhteet on kyllä aika pilipaliaine, siitä itsekin masters tutkinnon tehneenä täytyy sanoa. Esim laki on paljon hyödyllisempi jos aikoo virkamiesuralle ja tulla siellä otetuksi vakavasti...
[/quote]
En kyllä ihan tätä allekirjoita. Tietty lähes mistä tahansa aineesta saa väsättyä pilipalitutkinnon, mutta itse tiedän useitakin varsin arvostettuja kansainvälisistä suhteista valmistuneita. Mikäli halajaa kansainvälisiin tehtäviin, niin kansainvälinen laki on se jolla irtoaa ehkä paremmat hommat. Suomen laki saattaa riittää joihinkin pelkästään Suomeen liittyviin tehtäviin.
[/quote]
No tietenkin tarkoitan kv oikeutta. Ja tosiaan ihan täältä virkamiesuralta näitä neuvoja annan, jos voisin omat opintoni tehdä uudelleen niin lukisin lakia. Toisaalta esim itse olen pärjännyt ilmankin, mutta kyllä se olisi omaa uraani edistänyt jos olisin opiskellut toisin. Lakimiehet valitettavasti kunnioittavat monesti ainostaan toisia lakimiehiä..
Poliittinen historia ei tarkoita että se tutkisi pelkästään politiikkaa, vaan nykyään on menty enemmän yhteiskuntahistorian suuntaan. Maailmanpolitiikka (ja valtio-oppi muutenkin) on mulle jotenkin liian kuivaa ja teoreettista, siksi itse olen opiskellut poliittista historiaa. Yliopistojen opinto-oppaat on yleensä netissä ihan avoimesti kaikkien luettavana, eli kannattaa sieltä katsoa poliittisen historian ja maailmanpolitiikan kurssit ja katsoa kummat on kiinnostavampia.
Mikä on map?