Miksi pienien koirien omistajat eivät välitä kouluttaa piskejään???
Sisältää yleistämistä. Pienten koirien omistajat, jotka olette kouluttaneet koiranne hyvin älkää provosoituko!
Minulla on kultainennoutaja, oikein kiltti ja leppoisa luonteeltaan. Tykkäisi kuitenkin välillä ohitulevaa koiraa tai lähinnä sitä ihmistä tervehtiä joten otan koiran hyvissä ajoin kunnolla lähelle jotta saan pidettyä sen helposti aloillaan. Usein jo muutamalla käskyllä sujuu ohitustilanne oikein hyvin. Joskus se toki saa vastaantulijoita tervehtiä jos toisen koiran omistaja on samoilla linjoilla.
Tässä nyt muutama esimerkki jotka käyneet vituttamaan tässä ihan viikon sisällä
1) Ollaan koiran kanssa kääntymässä eräälle tiellä. Näen siinä miehen pienen koiransa kanssa. Vähän hiljentelen vauhtia ja annan koiran rauhassa nuuskia kusipuskia, ajattelen että ohitustilanne sujuu sujuvammin kun pikkukoira mies vähän etenevät. No ei kun tämä mies seisoo keskellä tietä, koiran hihna pitkänä. No ei siinä auta kun mennä, yritän mahdollisimman reunassa kävellä. Koira tulee kohti eikä mies tee elettäkään kiristääkseen hihnaa. Kysyy onko koirani vihainen, sanon että ei ole. Otan oman koiran aika napakasti vierelle ja ajattelen että pikkukoira tulee vaan haistelemaan, ei siinä mitään. No eipä tämä haukku välitä nuuskimisesta vaan iskee hampailla kiinni koiraani. Vedän oman koirani kauemmas, ei onneksi sattunut suuremmin. Mitä nyt koira vähän säikähti.Mitä tekee omistaja. Hymyillen sanoo: tämä on vähän ärhäkkä tapaus. Jatkoin matkaa sanottuani muutaman valitun sanan. Teki mieli sanoa kyllä paljon rumemminkin.
2) Olin tulossa alaspäin erään kerrostalon rapussa. Omistaja tulee pikkukoiransa kanssa ylöspäin. Jään tasanteelle odottelemaan, että pääsevät ylös kun en jaksa ahtautua samaan kapeaan portaikkoon. Omistaja antaa koiransa tulla minua haistelemaan. Koira murisee vihaisesti ja yrittää näykätä. Mitä sanoo omistaja: tää on vähän tällänen peto. Just!
3) Lenkillä koiran kanssa. Toisella puolella tietä kahta pientä koiraa ulkoiluttava tyyppi. Koirat näkevät oman koirani ja aloittavat järkyttävän räksyttämisen ja hihnan vetämisen. Omistaja seisoo paikallaan eikä tee elettäkään komentaakseen koiria tai jatkaakseen matkaa.
Esimerkkejä on lukemattomia. Varsin innokkaita ovat näykkimään ja haukkumaan nämä varsin söpöiltä näyttävät pikkuihanuudet, joiden omistajiksi on sattuneet harvainaisen tyhjäpäiset ihmiset.
Isolle koiralle ei ikinä olisi suvaittavaa antaa näykkiä, haukkua tai mennä päin vieraita. (toki näitäkin tapauksia riittää, mutta niistä nousee sitten hirveä haloo)
Ei käydä tappelemaan siitä miten isot koirat tappaa lapsia yms. Isot koirat käyttäytyvät ihan samalla tavalla huonosti, jos omistaja ei osaa hommaansa.
Puhutaan siitä miksi pienille koirille suvaitaan enemmän huonoakäytöstä ja miksi pienten koirien omistajat eivät välitä kouluttaa karvapallojaan?
Kommentit (38)
Ei hajuakaan, mutta tähän tulee varmaan paljon hyvää tietoa, joten kysynkin, miten remmiräyhääjä saadaan takaisin ruotuun?
[quote author="Vierailija" time="05.11.2014 klo 16:15"]
No, mun koirat on koulutettuja, ihan kisattukin tottelevaisuudessa, mutta minä annan niiden ihan vapaasti räksyttää hihnassa jne. Kyllä ääntä maailmaan mahtuu, ja eiköhän se riitä etten päästä niitä koiriani kenenkään iholle. Minua aina ihmetyttää tiukkikset joita häiritsee toisten koirien haukkuminen. Minua tai koiriani se ei haittaa yhtään.
[/quote]
Minua se häiritsee saatanasti. Eilen illallakin heräsin ennen keskiyötä siihen, kun naapuri päästi rakkinsa räkyttämään pihalle.
Sille räksyttämiselle ei nyt oikein mitään voi. Pikkukoirat usein ovat haukkuherkempiä kuin isommat. Mun koira ei hauku sisällä, mutta ulkona haukkuu välillä koirille ja välillä myös epäilyttävän näköisille ihmisille tai ihan vaikka tuulessa lentävälle roskapussille. Haukkukoon ulkona. En ota turhaa stressiä siitä.
Nää rotankokoisten koirien omistajat hallitseekin niitä piskejään äkkinykäisyllä kaulapannasta ja kas kummaa, kun niistä tulee vanhempina vihaisia niskavammaisia. Myös tuo lupa räkyttää on ihan silkkaa laiskuutta. Laumassa ei räkytä kuin pomo ja jos pomo on hiljaa piskit ei räkytä.
Kävelytykseen siellä, missä muitakin kulkee ei muuten kuulu se, että antaa piskin tulla tervehtimään ilman lupaa tai räksyttää tai edes lähestyä toista koiraa ilman lupaa. Se kävelytystilanne on kuin töissä oloa, jolloin lauman pomoa ja sen käytöstä matkitaan tarkoin. Jos pysähdyt puhumaan toisen ihmisen kanssa, koirasi ei todellakaan ole vapaalla sinä aikana, vaan istuu tai makaa vieressäsi.
Suurin osa näiden pikku-fifien omistajista ei vain ymmärrä koirista tipan vertaa ja antaa niiden puuhastella mitä sattuu ja miten sattuu ja missä sattuu. Sitten kun jotakin tapahtuu, niin se oli toi ISO koira, joka yhtäkkiä ilman varoitusta PURI.
Sitten ne on huonosti koulutettuja. Turhan haukkumisen saa hyvin kitkettyä pois, ja se on ihmisen tehtävä laumanjohtajana.
Mua ruoeaa ottamaan tää haukunta niin pattiin, että kohta lainaan sedän Harley-Davidsonia ja menen huudattamaan sitä naapurin ikkunan alla. Ihan täsmälleen saman ajan kun sen koira haukkuu.
En jaksa stressat sen ääntä. Kyllä maailmaan ääntä mahtuu.
Oletteko jo ihan pennusta asti antaneet koirien räksyttää muille koirille? Kyllä minä näkisin, että turhanpäiväinen louskutus saadaan pois ihan peruskoulutuksella. Koira istumaan, kielto, palkitseminen. Harjoittelua harjoittelua.
Toki pienet koirat on haukkuherkempiä eikä koiran nyt aina hiljaa tarvitse ollakkaan. Mutta jos lenkillä joka toiselle koiralle pitää haukkua niin eikö se ole jo aika rasittavaa? Ainankin muista on. Miltä tuntuisi jos vaikka saksanpaimenkoira haukkuisi sinulle ja koirallesi kun menette ohi. Pitäisit sitä vihaisena ja pelkäisit että tulee päälle.
Meillä naapurissa terrieri lasketaan pihalle klo 7. Se haukkuu kaikkea. Ihmisiä, autoja, pyöriä, koiria.
Sitten ne on huonosti koulutettuja. Turhan haukkumisen saa hyvin kitkettyä pois, ja se on ihmisen tehtävä laumanjohtajana.
Mua ruoeaa ottamaan tää haukunta niin pattiin, että kohta lainaan sedän Harley-Davidsonia ja menen huudattamaan sitä naapurin ikkunan alla. Ihan täsmälleen saman ajan kun sen koira haukkuu.
[quote author="Vierailija" time="05.11.2014 klo 16:25"]Sitten ne on huonosti koulutettuja. Turhan haukkumisen saa hyvin kitkettyä pois, ja se on ihmisen tehtävä laumanjohtajana.
[/quote]
En "haukuta" koiraani kenenkään ikkunan alla. Koirista ei siis saisi päästä ikinä mitään ääntä? Sen ymmärrän, että sisällä ei haukuta, mutta ei sitä tuolla ulkona keskellä päivää kukaan huomaa jos koirani haukahtaa pari kertaa. Ihme nillitystä taas. Sääliksi käy teidän joidenkin koiria, joiden pitää jatkuvasti käyttäytyä kuin joku näyttelyesine.
En päästä koiraani toisten koirien luokse kysymättä ikinä. Mutta en ymmärrä mikä siinä on niin kauheaa, jos koirani haukahtaa pari kertaa.
Oon muuten huomannut, että isojen koirien omistajat on usein jotain ihme tiukkapipoja, jotka kuvittelevat, että he ovat ainoita, jotka koirista jotain tietävät.
[quote author="Vierailija" time="05.11.2014 klo 16:27"]
Oletteko jo ihan pennusta asti antaneet koirien räksyttää muille koirille? Kyllä minä näkisin, että turhanpäiväinen louskutus saadaan pois ihan peruskoulutuksella. Koira istumaan, kielto, palkitseminen. Harjoittelua harjoittelua.
Toki pienet koirat on haukkuherkempiä eikä koiran nyt aina hiljaa tarvitse ollakkaan. Mutta jos lenkillä joka toiselle koiralle pitää haukkua niin eikö se ole jo aika rasittavaa? Ainankin muista on. Miltä tuntuisi jos vaikka saksanpaimenkoira haukkuisi sinulle ja koirallesi kun menette ohi. Pitäisit sitä vihaisena ja pelkäisit että tulee päälle.
Meillä naapurissa terrieri lasketaan pihalle klo 7. Se haukkuu kaikkea. Ihmisiä, autoja, pyöriä, koiria.
[/quote]
Iso koira haukkuu yleensä aggression merkkinä. Pienet ovat vain haukkuherkempiä ja haukkuvat ns. "turhaan"
[quote author="Vierailija" time="05.11.2014 klo 16:32"][quote author="Vierailija" time="05.11.2014 klo 16:27"]
[/quote]
Iso koira haukkuu yleensä aggression merkkinä. Pienet ovat vain haukkuherkempiä ja haukkuvat ns. "turhaan"
[/quote]
Jep! Ja lisäksi pienet koirat haukkuvat senkin takia, että niitä pelottaa joku/säikähtivät jotain. Harvoin haukkuvat agressiivisesti.
[quote author="Vierailija" time="05.11.2014 klo 16:32"]
[/quote]
[/quote]
"Turhaan" räksyttävä pikkukoira on kokemukseni mukaan myös kova näykkimään jos lähelle pääsee. Sitten jos oma iso koira murahtaa kun toinen yrittää näykkästä niin se on pikkukoiran omistajan mielestä suunnilleen tappajakoira.
Te joiden koira haukkuu paljon. Oletteko yrittäneen kitkeä sitä pois onnistumatta. Vai ajatelleet, että se on rotuominaisuus joka ei häiritse? Missä tilanteissa koira haukkuu ja mitä itse silloin teet? Ihan mielenkiinnosta kysyn.
Naapurin pikku koira haukkuu ulkona ollessaan liki puolet ajasta. Siis lapi kerran kellotti sen haukkumiset 3 tunnin ajalta. Siinä ei kauheasti pidetä ikkunoita auki, ja siltikin se kuuluu läpi. Ja joka kerta kun liikkuu pihalla ( rivari) koira haukkuu koko ajan. Ja omistajat ei osaa edes käskeä " noo, shoo, älä hauku, tule sisälle" Sitten koira juoksee siälle ja juoksee 3 sekunnin kuluttua uudestaan ulos ja aloittaa haukkumisen. Omistajat ei vie koiraa lenkille, ainakaan illalla, vaan päästävät sen takapihalle. Jossa se siis haukkuu.
Taloyhtiössä on useita koiria, mutta noi pikkupiskit on ainuita haukkujia. Niitä on useita ja joskus kesällä kaikki innostuivat haukkumaan. Koiran haukku hiljaisilla kaduilla asuinalueella on kyllä todella kovaäänistä ja kuuluu hyvin.
Miksi oikeastaan koiria saa pitää, kun ne aiheuttavat niin paljon saastetta, melu ynnä uloste? Eihän ihmiset saa itse käyttäytyä samoin. Harva tarvitsee koiraa.
[quote author="Vierailija" time="05.11.2014 klo 16:30"]
[quote author="Vierailija" time="05.11.2014 klo 16:25"]Sitten ne on huonosti koulutettuja. Turhan haukkumisen saa hyvin kitkettyä pois, ja se on ihmisen tehtävä laumanjohtajana. Mua ruoeaa ottamaan tää haukunta niin pattiin, että kohta lainaan sedän Harley-Davidsonia ja menen huudattamaan sitä naapurin ikkunan alla. Ihan täsmälleen saman ajan kun sen koira haukkuu. En jaksa stressat sen ääntä. Kyllä maailmaan ääntä mahtuu. [/quote] En "haukuta" koiraani kenenkään ikkunan alla. Koirista ei siis saisi päästä ikinä mitään ääntä? Sen ymmärrän, että sisällä ei haukuta, mutta ei sitä tuolla ulkona keskellä päivää kukaan huomaa jos koirani haukahtaa pari kertaa. Ihme nillitystä taas. Sääliksi käy teidän joidenkin koiria, joiden pitää jatkuvasti käyttäytyä kuin joku näyttelyesine. En päästä koiraani toisten koirien luokse kysymättä ikinä. Mutta en ymmärrä mikä siinä on niin kauheaa, jos koirani haukahtaa pari kertaa. Oon muuten huomannut, että isojen koirien omistajat on usein jotain ihme tiukkapipoja, jotka kuvittelevat, että he ovat ainoita, jotka koirista jotain tietävät.
[/quote]
Ihmeen hyvin ne tiukkapipot kuitenkin hallitsevat koiransa repimättä sitä kaulapannasta tai kiroilematta sille naama punaisena. Jostain syystä ei onnistu näiden fifien omistajilta.
Oli tapaus kerran eläinlääkärissä. Eläintenhoitaja ohjaili täydessä odotustilassa sairaita kissa- ja koirapotilaita parhaansa mukaan. Hoitohuone vapautui ja minut kutsuttiin sinne koirani kanssa. Siinä samassa avautui myös viereisen hoitohuoneen ovi ja sieltä tuli kolmen metrin hihnassa elukka hampaat edellä ja haukkuen odotustilaan. Oma pelästyi ja rupesi suojaamaan minua eli asettui siis räyhärakin ja minun väliin. No rähjä olikin kiinnostunut odotustilan kissoista, mutta omistaja ei pystynyt tekemään sille yhtään mitään, koska se oli jo löysässä hihnassa saanut kerättyä tarpeeksi liike-energiaa. Livahdimme äkkiä hoitohuoneeseen ja ovi kiinni, mutta odotustilassa puhkesi helvetti, jossa huusivat sairaat eläimet ja kiukkuiset ihmiset.
Omistaja ei kuulemma ollut edes anteeksi pyytänyt. Ei ollut ilmeisesti huomannut aiheuttaneensa mitään normaalista poikkeavaa. Hyi helvetti.
[quote author="Vierailija" time="05.11.2014 klo 16:32"]
[/quote]
[/quote]
Noin tyhmälle ei pitäisi antaa mitään kotieläintä!
[quote author="Vierailija" time="05.11.2014 klo 16:43"]Te joiden koira haukkuu paljon. Oletteko yrittäneen kitkeä sitä pois onnistumatta. Vai ajatelleet, että se on rotuominaisuus joka ei häiritse? Missä tilanteissa koira haukkuu ja mitä itse silloin teet? Ihan mielenkiinnosta kysyn.
[/quote]
Mun pikkukoira ei hauku paljon, mutta haukkuu kuitenkin ulkona joten vastaan, kun noita alapeukkujakin satelee.
Koirani ei haukkunut ensimmäisen vuoden aikana ollenkaan, joten ei ollut mitään tarvetta kouluttaakaan. Sitten menin käymään isälläni ja hänen luonaan oli hänen uusi naisystävänsä kolmen koiran kanssa ja ne koirat hyökkäsivät mun koiran kimppuun kun tultiin sisään ovesta. En siis tiennyt että ovat siellä. Sen tapahtuman jälkeen on alkanut haukkua välillä muille koirille (ja muillekin "pelottaville" asioille) ulkona. Sisällä kotona koirani ei hauku. Koirani siis pelkää aluksi, mutta sitä voi viedä koirapuistoonkin ja tulee isojen koirien kanssakin toimeen, mutta on aluksi varautunut, koska sitä pelottaa. Ja siksi se haukkuu.
[quote author="Vierailija" time="05.11.2014 klo 16:50"][quote author="Vierailija" time="05.11.2014 klo 16:43"]Te joiden koira haukkuu paljon. Oletteko yrittäneen kitkeä sitä pois onnistumatta. Vai ajatelleet, että se on rotuominaisuus joka ei häiritse? Missä tilanteissa koira haukkuu ja mitä itse silloin teet? Ihan mielenkiinnosta kysyn.
[/quote]
Mun pikkukoira ei hauku paljon, mutta haukkuu kuitenkin ulkona joten vastaan, kun noita alapeukkujakin satelee.
Koirani ei haukkunut ensimmäisen vuoden aikana ollenkaan, joten ei ollut mitään tarvetta kouluttaakaan. Sitten menin käymään isälläni ja hänen luonaan oli hänen uusi naisystävänsä kolmen koiran kanssa ja ne koirat hyökkäsivät mun koiran kimppuun kun tultiin sisään ovesta. En siis tiennyt että ovat siellä. Sen tapahtuman jälkeen on alkanut haukkua välillä muille koirille (ja muillekin "pelottaville" asioille) ulkona. Sisällä kotona koirani ei hauku. Koirani siis pelkää aluksi, mutta sitä voi viedä koirapuistoonkin ja tulee isojen koirien kanssakin toimeen, mutta on aluksi varautunut, koska sitä pelottaa. Ja siksi se haukkuu.
[/quote]Ja taas niin perusvastaus pikkukoiran omistajalta. Syytä toki isäsi naisystävää siitä, että itse et osaa kouluttaa koiraasi.
Joo tämä tuntuu olevan yleistä. En ole koskaan tavannut leppoisaa chihua saati muita "rottakoiria". Eräänkin kerran joku sellainen IRTI oleva on juossut jalkaani kiinni. Omistaja ei reagoinut muuten kuin apn kuvailemalla tavalla.. Minun iso sekarotuinen kun tekisi saman niin saatana olisi irti. Koiraani vaadittaisiin lopetettavaksi koska on vaarallinen hullu tappaja. Minulla on ollut itsellä myöa shetlanninlammaskoira ja ihan yhtä lailla sekin koulutettiin kuten isommat koirani. Monet kun näköjään ajattelevat ettei pieni koira tarvi koulutusta kun eihän sen purema jälkeä kummempaa jätä tai se on niin saakelin piskuinen.
Ja toinen asia. Miksi te pikkukoiran omistajat nostatte sen räksyttävän palleron Syliin kun iso koira tulee vastaan?? Se on koirien kielellä uhka! Älkää tehkö sitä!!
Mulla on itselläni pieni koira, joka on koulutettu ja hyväkäytöksinen. Itseäni ei ärsytä mikään niin paljon kuin räksyttävät ja tottelemattomat koirat, joita ei jakseta kouluttaa " koska ne on niin pieniä ja söpöjä, ei se haittaa"
No, mun koirat on koulutettuja, ihan kisattukin tottelevaisuudessa, mutta minä annan niiden ihan vapaasti räksyttää hihnassa jne. Kyllä ääntä maailmaan mahtuu, ja eiköhän se riitä etten päästä niitä koiriani kenenkään iholle. Minua aina ihmetyttää tiukkikset joita häiritsee toisten koirien haukkuminen. Minua tai koiriani se ei haittaa yhtään.