Miksi pienien koirien omistajat eivät välitä kouluttaa piskejään???
Sisältää yleistämistä. Pienten koirien omistajat, jotka olette kouluttaneet koiranne hyvin älkää provosoituko!
Minulla on kultainennoutaja, oikein kiltti ja leppoisa luonteeltaan. Tykkäisi kuitenkin välillä ohitulevaa koiraa tai lähinnä sitä ihmistä tervehtiä joten otan koiran hyvissä ajoin kunnolla lähelle jotta saan pidettyä sen helposti aloillaan. Usein jo muutamalla käskyllä sujuu ohitustilanne oikein hyvin. Joskus se toki saa vastaantulijoita tervehtiä jos toisen koiran omistaja on samoilla linjoilla.
Tässä nyt muutama esimerkki jotka käyneet vituttamaan tässä ihan viikon sisällä
1) Ollaan koiran kanssa kääntymässä eräälle tiellä. Näen siinä miehen pienen koiransa kanssa. Vähän hiljentelen vauhtia ja annan koiran rauhassa nuuskia kusipuskia, ajattelen että ohitustilanne sujuu sujuvammin kun pikkukoira mies vähän etenevät. No ei kun tämä mies seisoo keskellä tietä, koiran hihna pitkänä. No ei siinä auta kun mennä, yritän mahdollisimman reunassa kävellä. Koira tulee kohti eikä mies tee elettäkään kiristääkseen hihnaa. Kysyy onko koirani vihainen, sanon että ei ole. Otan oman koiran aika napakasti vierelle ja ajattelen että pikkukoira tulee vaan haistelemaan, ei siinä mitään. No eipä tämä haukku välitä nuuskimisesta vaan iskee hampailla kiinni koiraani. Vedän oman koirani kauemmas, ei onneksi sattunut suuremmin. Mitä nyt koira vähän säikähti.Mitä tekee omistaja. Hymyillen sanoo: tämä on vähän ärhäkkä tapaus. Jatkoin matkaa sanottuani muutaman valitun sanan. Teki mieli sanoa kyllä paljon rumemminkin.
2) Olin tulossa alaspäin erään kerrostalon rapussa. Omistaja tulee pikkukoiransa kanssa ylöspäin. Jään tasanteelle odottelemaan, että pääsevät ylös kun en jaksa ahtautua samaan kapeaan portaikkoon. Omistaja antaa koiransa tulla minua haistelemaan. Koira murisee vihaisesti ja yrittää näykätä. Mitä sanoo omistaja: tää on vähän tällänen peto. Just!
3) Lenkillä koiran kanssa. Toisella puolella tietä kahta pientä koiraa ulkoiluttava tyyppi. Koirat näkevät oman koirani ja aloittavat järkyttävän räksyttämisen ja hihnan vetämisen. Omistaja seisoo paikallaan eikä tee elettäkään komentaakseen koiria tai jatkaakseen matkaa.
Esimerkkejä on lukemattomia. Varsin innokkaita ovat näykkimään ja haukkumaan nämä varsin söpöiltä näyttävät pikkuihanuudet, joiden omistajiksi on sattuneet harvainaisen tyhjäpäiset ihmiset.
Isolle koiralle ei ikinä olisi suvaittavaa antaa näykkiä, haukkua tai mennä päin vieraita. (toki näitäkin tapauksia riittää, mutta niistä nousee sitten hirveä haloo)
Ei käydä tappelemaan siitä miten isot koirat tappaa lapsia yms. Isot koirat käyttäytyvät ihan samalla tavalla huonosti, jos omistaja ei osaa hommaansa.
Puhutaan siitä miksi pienille koirille suvaitaan enemmän huonoakäytöstä ja miksi pienten koirien omistajat eivät välitä kouluttaa karvapallojaan?
Kommentit (38)
Olen samaa mieltä, ap.
Kokoon katsomatta koira on koira, ja käyttäytyy kuten koira.
Miettikäs, pikku remmirähjien omistajat, jos teidän koira painaisi 20-30 kg enemmän, olisiko aloituksesa kuvattu käytös enää sallittua? Entä jos minun sakemanni-mix käyttäytyisi samalla lailla kuin teidän pikku väkyttäjänne? Olisiko se enää "vaan" niin söpö ja höppänän ihkun ärhäkkä ja luonteikas koira?
Toivottavasti tämä aloitus sai edes jonkun katsomaan paitaansa.
Miksi isojen koirien tyhjäpääomistajat eivät kerää piskejensä paskoja?
[quote author="Vierailija" time="05.11.2014 klo 17:03"]Miksi isojen koirien tyhjäpääomistajat eivät kerää piskejensä paskoja?
[/quote]Täälläpäin ainakin jää pikkukoirien paskat keräämättä. Kai niiden kikkareetkin on niin pieniä ja söpöjä, etteivät muka ole paskaa ollenkaan.
[quote author="Vierailija" time="05.11.2014 klo 16:50"]
[quote author="Vierailija" time="05.11.2014 klo 16:43"]Te joiden koira haukkuu paljon. Oletteko yrittäneen kitkeä sitä pois onnistumatta. Vai ajatelleet, että se on rotuominaisuus joka ei häiritse? Missä tilanteissa koira haukkuu ja mitä itse silloin teet? Ihan mielenkiinnosta kysyn. [/quote] Mun pikkukoira ei hauku paljon, mutta haukkuu kuitenkin ulkona joten vastaan, kun noita alapeukkujakin satelee. Koirani ei haukkunut ensimmäisen vuoden aikana ollenkaan, joten ei ollut mitään tarvetta kouluttaakaan. Sitten menin käymään isälläni ja hänen luonaan oli hänen uusi naisystävänsä kolmen koiran kanssa ja ne koirat hyökkäsivät mun koiran kimppuun kun tultiin sisään ovesta. En siis tiennyt että ovat siellä. Sen tapahtuman jälkeen on alkanut haukkua välillä muille koirille (ja muillekin "pelottaville" asioille) ulkona. Sisällä kotona koirani ei hauku. Koirani siis pelkää aluksi, mutta sitä voi viedä koirapuistoonkin ja tulee isojen koirien kanssakin toimeen, mutta on aluksi varautunut, koska sitä pelottaa. Ja siksi se haukkuu.
[/quote]
Oletko tapauksen jälkeen kouluttanut koiraa, vai ajattelit että kun se ei ole enää pentu niin ei tarvitse kouluttaa. Kyllähän tässäkin tapauksessa haukkumisen olisi saanut loppumaan.
[quote author="Vierailija" time="05.11.2014 klo 16:53"][quote author="Vierailija" time="05.11.2014 klo 16:50"][quote author="Vierailija" time="05.11.2014 klo 16:43"]Te joiden koira haukkuu paljon. Oletteko yrittäneen kitkeä sitä pois onnistumatta. Vai ajatelleet, että se on rotuominaisuus joka ei häiritse? Missä tilanteissa koira haukkuu ja mitä itse silloin teet? Ihan mielenkiinnosta kysyn.
[/quote]
Mun pikkukoira ei hauku paljon, mutta haukkuu kuitenkin ulkona joten vastaan, kun noita alapeukkujakin satelee.
Koirani ei haukkunut ensimmäisen vuoden aikana ollenkaan, joten ei ollut mitään tarvetta kouluttaakaan. Sitten menin käymään isälläni ja hänen luonaan oli hänen uusi naisystävänsä kolmen koiran kanssa ja ne koirat hyökkäsivät mun koiran kimppuun kun tultiin sisään ovesta. En siis tiennyt että ovat siellä. Sen tapahtuman jälkeen on alkanut haukkua välillä muille koirille (ja muillekin "pelottaville" asioille) ulkona. Sisällä kotona koirani ei hauku. Koirani siis pelkää aluksi, mutta sitä voi viedä koirapuistoonkin ja tulee isojen koirien kanssakin toimeen, mutta on aluksi varautunut, koska sitä pelottaa. Ja siksi se haukkuu.
[/quote]Ja taas niin perusvastaus pikkukoiran omistajalta. Syytä toki isäsi naisystävää siitä, että itse et osaa kouluttaa koiraasi.
[/quote]
No turhaan mua syyttelet kun et tiedä koko tapahtuman taustoja. Mun isän naisystävän koirat on kaikkea muuta kuin hyvin koulutettuja kun hyökkäävät pennun kimppuun. Tai ainakin siinä naisessa on jotain vikaa kun antaa koiriensa näin tehdä.
[quote author="Vierailija" time="05.11.2014 klo 16:58"]Nro 18
Ensimmäisen vuoden aikana ei tarvinnut kouluttaa ... niinpä joo, eipä tietenkään, selvähän se, ettei tarvitse kouluttaa, jos ei kerran tarvitse ...
Tajuatko idiootti, että jokainen päivä sen pennun tulosta uuteen kotiin on ns. kouluttamista eli kodin tavoille opettamista. Ensimmäisen vuoden mennään leikin varjolla ja sitten aletaan jo ihan harjoitella keskittymistä. Ensimmäisen vuoden aikana sille vauvalle opetetaan rakkauden keinoin kaikki se, miten kodissa käyttäydytään. Rakkaus tarkoittaa palkitsemista hyvästä ja jättämättä huono huomiotta. Ollaan jo tosi pitkällä huonoilla teillä, jos joudutaan karsimaan pois huonoja tapoja, jotka näille fifeille yleensä "tulee itsekseen jostain". Rakkaus opettamisessa on sitä, että saat koirasi rennoksi ja tyytyväiseksi ja palkitset sitä rapsutuksin ja halauksin aina, kun se tekee mielestäsi oikein. Myöhemmin elämässään sillä on siinä käytösmalli, johon se turvautuu, jos kommunikaationne on jostain syystä epäselvää.
[/quote]
No miten koulutan koiraa olemaan haukkumatta jos se ei hauku millekkään???
[quote author="Vierailija" time="05.11.2014 klo 17:10"][quote author="Vierailija" time="05.11.2014 klo 16:53"][quote author="Vierailija" time="05.11.2014 klo 16:50"][quote author="Vierailija" time="05.11.2014 klo 16:43"]Te joiden koira haukkuu paljon. Oletteko yrittäneen kitkeä sitä pois onnistumatta. Vai ajatelleet, että se on rotuominaisuus joka ei häiritse? Missä tilanteissa koira haukkuu ja mitä itse silloin teet? Ihan mielenkiinnosta kysyn.
[/quote]
Mun pikkukoira ei hauku paljon, mutta haukkuu kuitenkin ulkona joten vastaan, kun noita alapeukkujakin satelee.
Koirani ei haukkunut ensimmäisen vuoden aikana ollenkaan, joten ei ollut mitään tarvetta kouluttaakaan. Sitten menin käymään isälläni ja hänen luonaan oli hänen uusi naisystävänsä kolmen koiran kanssa ja ne koirat hyökkäsivät mun koiran kimppuun kun tultiin sisään ovesta. En siis tiennyt että ovat siellä. Sen tapahtuman jälkeen on alkanut haukkua välillä muille koirille (ja muillekin "pelottaville" asioille) ulkona. Sisällä kotona koirani ei hauku. Koirani siis pelkää aluksi, mutta sitä voi viedä koirapuistoonkin ja tulee isojen koirien kanssakin toimeen, mutta on aluksi varautunut, koska sitä pelottaa. Ja siksi se haukkuu.
[/quote]Ja taas niin perusvastaus pikkukoiran omistajalta. Syytä toki isäsi naisystävää siitä, että itse et osaa kouluttaa koiraasi.
[/quote]
No turhaan mua syyttelet kun et tiedä koko tapahtuman taustoja. Mun isän naisystävän koirat on kaikkea muuta kuin hyvin koulutettuja kun hyökkäävät pennun kimppuun. Tai ainakin siinä naisessa on jotain vikaa kun antaa koiriensa näin tehdä.
[/quote]Entä sitten, jos eivät olisikaan hyvin koulutettuja? Ei se liity asiaan millään tavalla. Kyllä sinun silti pitäisi pystyä korjaamaan tuo tilanne.
[quote author="Vierailija" time="05.11.2014 klo 17:13"]
[quote author="Vierailija" time="05.11.2014 klo 16:58"]Nro 18 Ensimmäisen vuoden aikana ei tarvinnut kouluttaa ... niinpä joo, eipä tietenkään, selvähän se, ettei tarvitse kouluttaa, jos ei kerran tarvitse ... Tajuatko idiootti, että jokainen päivä sen pennun tulosta uuteen kotiin on ns. kouluttamista eli kodin tavoille opettamista. Ensimmäisen vuoden mennään leikin varjolla ja sitten aletaan jo ihan harjoitella keskittymistä. Ensimmäisen vuoden aikana sille vauvalle opetetaan rakkauden keinoin kaikki se, miten kodissa käyttäydytään. Rakkaus tarkoittaa palkitsemista hyvästä ja jättämättä huono huomiotta. Ollaan jo tosi pitkällä huonoilla teillä, jos joudutaan karsimaan pois huonoja tapoja, jotka näille fifeille yleensä "tulee itsekseen jostain". Rakkaus opettamisessa on sitä, että saat koirasi rennoksi ja tyytyväiseksi ja palkitset sitä rapsutuksin ja halauksin aina, kun se tekee mielestäsi oikein. Myöhemmin elämässään sillä on siinä käytösmalli, johon se turvautuu, jos kommunikaationne on jostain syystä epäselvää. [/quote] No miten koulutan koiraa olemaan haukkumatta jos se ei hauku millekkään???
[/quote]
Olet kai tähän mennessä opettanut olevasi lauman johtaja jonka mukaan toimitaan. Jos vuoden ikäisenä koira alkaa räkyttää, olet se pomo joka voi lopettaa sen alkuunsa epätoivottuna käytöksenä.
Oon kans miettiny samaa! Mulla on kans isompi koira, jolla ei ikinä aiemmin ole ollut mitään pieniä koiria vastaan,vaan on tullut toimeen kaikkien kanssa kokoon ja sukupuoleen katsomatta! Mut täs muutama viikko takaperin kaks pientä räkkyä tuli kahdesta suunnasta näykkimään mun koiraa ja räksyttivät koko ajan, seurauksena se, että omakin koira alkoi räyhäämään (mitä ei aiemmin ollut tehnyt). Pikkukoirien omistajan mielestä minun koirani on siis vaarallinen.
Nyt oma koirani alkaa murisemaan jo kaukaa, kun näkee pienen koiran. Huoh.. Kiva jos loppuelämänsä vihaa pikkukoiria tuon takia, hankaloittaa omaakin elämää.
Pienistä koirista varmaan helposti ajatellaan, ettei huono käytös haittaa, kun koira on niin snadi.. Toisin sanoen itsekään en ole jaksanut opettaa koiraani olemaan vetämättä hihnassa, koska koira on "vain" 15-kiloinen. Painavampi ei saisi vetää, koska siitä tulisi tenniskyynärpää ja liukkaalla kelillä menisin itse nurin.
Tosiasia on kuitenkin se, ettei minkään kokoisen koiran saa antaa hyökätä toisen koiran tai ihmisen kimppuun. Vaikka eläin olisi marsun kokoinen, sen purukalusto ei saa koskettaa muita ulkoilijoita. Luulisi tämän olevan itsestään selvää, mutta eipä aika monelle fifin omistajalle ole.
[quote author="Vierailija" time="05.11.2014 klo 17:13"]
[quote author="Vierailija" time="05.11.2014 klo 16:58"]Nro 18 Ensimmäisen vuoden aikana ei tarvinnut kouluttaa ... niinpä joo, eipä tietenkään, selvähän se, ettei tarvitse kouluttaa, jos ei kerran tarvitse ... Tajuatko idiootti, että jokainen päivä sen pennun tulosta uuteen kotiin on ns. kouluttamista eli kodin tavoille opettamista. Ensimmäisen vuoden mennään leikin varjolla ja sitten aletaan jo ihan harjoitella keskittymistä. Ensimmäisen vuoden aikana sille vauvalle opetetaan rakkauden keinoin kaikki se, miten kodissa käyttäydytään. Rakkaus tarkoittaa palkitsemista hyvästä ja jättämättä huono huomiotta. Ollaan jo tosi pitkällä huonoilla teillä, jos joudutaan karsimaan pois huonoja tapoja, jotka näille fifeille yleensä "tulee itsekseen jostain". Rakkaus opettamisessa on sitä, että saat koirasi rennoksi ja tyytyväiseksi ja palkitset sitä rapsutuksin ja halauksin aina, kun se tekee mielestäsi oikein. Myöhemmin elämässään sillä on siinä käytösmalli, johon se turvautuu, jos kommunikaationne on jostain syystä epäselvää. [/quote] No miten koulutan koiraa olemaan haukkumatta jos se ei hauku millekkään???
[/quote]
Siis oletko oikeassa, siis tässä tosielämässä, jota me kaikki reaalimaailmaksi kutsumme, kuvitellut ostaneesi koiran, joka ei koskaan tai missään tilanteessa hauku, joten sitä ei tarvitse siltä varalta kouluttaa??? Voi jösses ristus!
Siis opetat sitä sisäsiistiksi, antamaan tassua yms. kaikennäköistä mieleen tulevaa tohveleiden tuontia myöden, muttet ole koskaan tullut ajatelleeksi, että sen täytyisi pysyä pyynnöstäsi hiljaa? Jos tuosta näkee, ettei teidän pikkuterroristeja kouluteta mitenkään. Koulutushan on suurelta osin varautumista ja ennakoimista, jottei tapahtuisi ikäviä asioita. Opetatko sen myös olemaan purematta toisia ihmisiä ja eläimiä vasta sitten, kun se on kerran käynyt kiinni?
Tee nyt herranen aika jo tässä vaiheessa vaikka hiljaa olemisen leikkiä sen kanssa. Ota tilanne, jossa talo on täysin hiljainen ja vaikka pimeä, jos se auttaa sinua pääsemään tunnelmaan - koirasi kyllä on heti jyvällä. Ota hiljaisiksi apusanoiksi jotain hyödyllistä esim. shh shh. Käytä niitä hiljaa kuiskaten, koska tässähän piti olla riehumatta. Aloita muutamasta toistokerrasta per ilta ja namin kanssa. Eli kun se on hiljaa sanoessasi shh, se saa namin. Kuljeta sitä ympäri taloa ja hyssyttele hiljaa ja kun se oletettavasti onnistuu, se saa namin. Rauhoita se koira ensin, koska innostuneena tämä harjoitus ei onnistu. Sitten vain toistat, toistat, toistat, toistat ja katsot onnistuisiko oikeassa elämässä jo parin kuukauden päästä, kun olet kerran jättänyt sen opettamatta pentuajalta.
Todennäköisesti selitin turhaan, mutta yritin ainakin.
Haista ap, yhtä iso vittu kun rakkis on ;D
Ohis kiittää 33:a!
Meille tuli vajaa vuosi sitten kaksi koiraa, toinen pieni ja toinen iso, kelpo koiria molemmat, valmiiksi koulutettujakin. Alkusysyksystä yksi iso koira hyökkäsi tämän pienen kimppuun ja siitä asti on ollut tällainen remmiräyhääjä osittain, ei kaikille, mutta joillekin isoille.
Täytyy alkaa treenaamaan tuolla tavalla, sillä en ole mitenkään saanut käytöstä muuttumaan, oletan toki, että pelkonsa vuoksi noin tekee :(
Vaikeinta koiran kouluttamisessa ei ole koira, vaan omistajan tyhmyys ja kyvyttömyys. Jos koira ei ymmärrä, mitä siltä vaadit, se on sinun syysi. Jos koira tekee väärin, se on sinun syysi. Jos koira oppii väärin tai ei opi yrittämääsi asiaa, et osaa opettaa sitä. Aina kun epäonnistut, katso peiliin.
Mutta jos rakastat koiraasi ja haluat ymmärtää sitä ja haluat, että se ymmärtää, mitä sinä haluat, silloin sinä itse opiskelet, opettelet ymmärtämään sen käytöstä, opettelet olemaan sen turva ja tuki. Sinä johdat sitä rakkaudella ja johdonmukaisuudella. Sinä et saa olla sille julma tai epäjohdonmukainen. Et saa sitä huutamalla ja kiroilemalla oppimaan yhtään mitään. Sinä asetat sen tarpeet omiesi edelle, mutta muistat kuitenkin, että se on koira eikä ihminen. Sinun täytyy johtaa sitä ja oikea johtaja rakastaa laumaansa.
ohis, mutta minua ärsyttää kaikki koirat joita ei osata pitää aisoissa. Pyöräillessä tulee välillä vaarallisiakin tilanteita kun ajan merkityllä pyörätiellä, näen koiran ja omistajan mutta en heidän välissään olevaa hihnaa (flexiä?), minua on lukemattomat kerrat koira tullut haistelemaan,ärisemään jalkoihini, juossut pyörän perässä jne.
Koirat on ok ja monille rakkaita lemmikkejä joten ihan turvallisuus syistäkin kouluttakaa ne "yhteiskunta kelpoisiksi" Kiitos!
Jaa toimii muka mobiilissä. No ei vittu toimi. 2
Nro 18
Ensimmäisen vuoden aikana ei tarvinnut kouluttaa ... niinpä joo, eipä tietenkään, selvähän se, ettei tarvitse kouluttaa, jos ei kerran tarvitse ...
Tajuatko idiootti, että jokainen päivä sen pennun tulosta uuteen kotiin on ns. kouluttamista eli kodin tavoille opettamista. Ensimmäisen vuoden mennään leikin varjolla ja sitten aletaan jo ihan harjoitella keskittymistä. Ensimmäisen vuoden aikana sille vauvalle opetetaan rakkauden keinoin kaikki se, miten kodissa käyttäydytään. Rakkaus tarkoittaa palkitsemista hyvästä ja jättämättä huono huomiotta. Ollaan jo tosi pitkällä huonoilla teillä, jos joudutaan karsimaan pois huonoja tapoja, jotka näille fifeille yleensä "tulee itsekseen jostain". Rakkaus opettamisessa on sitä, että saat koirasi rennoksi ja tyytyväiseksi ja palkitset sitä rapsutuksin ja halauksin aina, kun se tekee mielestäsi oikein. Myöhemmin elämässään sillä on siinä käytösmalli, johon se turvautuu, jos kommunikaationne on jostain syystä epäselvää.