6 000 SUOMALAISTA!! Vuodessa!! Ylipaino tappaa 10 kertaa enemmän kuin korona. :O Miksi ylipainosta ei pyritä eroon niin kuin koronasta?
https://www.iltalehti.fi/elintavat/a/b07d5c13-e83e-4a3c-b096-36aacdfcdc…
En tajua miksi 10 kertaa koronaa pahempi epidemia saa jyllätä rauhassa. Tarttuu usein vanhemmista lapsiin opittuina elintapoina.
Kommentit (379)
Vierailija kirjoitti:
Se ei ole tarttuva tauti vaan koskee vain itseä. Itsensä on lupa tuhota.
Sanotko siis ettet kuluta toisten rahoja kun sinua hoidetaan?
Antaa tappaa, ei lihavat ole ihmisiä
Vierailija kirjoitti:
https://www.duodecimlehti.fi/duo95744
Tässä on kyseessä vakavasti otettava sekä kansanterveydellinen että yhteiskunnallinen ongelma.
Se ei muutu miksikään eikä poistu eikä sitä voi mitenkään vähätellä.
Ensimmäiksesti tulisi parantaa mielenterveyspalveluita. Terapiaan pääsyä ja muuta apua pitäisi tulkea enemmän. Julkinen puoli kuntoon eli nopeasti lähetteet erikoislääkäreille sekä lihavuusleikkauksiin.
Vierailija kirjoitti:
Antaa tappaa, ei lihavat ole ihmisiä
Oletko sinä?
Mun ruokasuhde on ollut koko elämän ajan ihan vituillaan. Pienenä en kuulemma syönyt ja olin todella pienikokoinen. Syitä tälle ei tiedetä, mutta ala-asteella alkanut kiusaaminen ajoi mut tunnesyönnin pariin ja sitä ei noin vaan lopeteta. Minä kyllä tiedostan oman ylipainon ja siihen liittyvät haitat, ja tässä kahdeksan viikon aikana on karissut melkein 10 kiloa, enempää ei tähän ruhoon ihraa enää tule. Sen olen päättänyt jo silloin, kun aloitin tämän elämäntaparemontin. Enemmän vettä, kasviksia, liikuntaa yms, kuten sanoin - tuloksia näkyy jo. En halua kuolla ennen kolmeakymmentä, en halua diabetesta, mitään sydän - tai verisuonitauteja. Kävin ennen elämäntapamuutosta verikokeissa ja lääkärissä, kaikki arvot olivat tosi hyviä, mitä nyt d-vitamiini oli hieman matala. Sanon tämän, kun kuitenkin joku olisi tullut huutelemaan, että aivan varmasti mulla huusi kaikki arvot punaista ;). Olen tavallaan terveen epäterve ihrapallero vielä toistaiseksi, ihrat sulamaan, niin on itsellä parempi olo.
Merkittävä osa ongelmallisen ylipainoisista on työttömänä, tässä kohtaa on hyvä kysyä, miksi maksetaan näin paljon korvauksia, että voi syödä jonkun 3-5 ihmisen edestä, ei pitäisi olla varaa tällaiseen?
Jos hiukankin seuraat tämän hetkistä maailmantalouden tilaa ja elintarvikkeiden hintojen kehitystä, saattaa tuo "läskiongelma" kohta hoitua.
Ylipainosta aiheutuneet vaivat ja krempat just sitoo hirmuisen määrän sairaanhoidon ja sairaaloitten kapasiteetista, jotka voitaisiin käyttää oikeasti niitä tarvitsevien hoitamiseen.
Siellä ne makaa sairaaloissa ylipainon itselleen syömällä hankkineetkin, vaikka vaiva olisi ollut pienellä vältettävissä.
Tähän tulisi puuttua ja perata läpi kaikki ylipainoiset, että mistä johtuu ja onko mitään tehtävissä, vai onko ihan sairauden vuoksi ylipainoinen ja siinä tapauksessa hoidettaisiin. Muutoin ensin kokeiltaisiin laihdutusta, vaikkapa ruokapassin avulla, eli kaupasta vain terveellisiä ruoka-aineita.
Lihavuusleikkaukset omakustanteisiksi. Syö vähemmön, säästyy rahaa, laihtuu sen mitä vaaditaan ja sit itemaksaen leikkaukseen.
Minä en veromaksistani haluais ittensä huonoon kuntoon syöneitä hoitaa. Nämäon niitä, jotka eiviitti edes kävellä, vaikka se on ihan luontainen kyky kaikilla ns perusyerveillä. Psyykeen häiriö. Ei se leikkaus auta, jos ei sitä ennen tee elämäntapamuutosta. Maha venyy.
Vierailija kirjoitti:
Lihavuusleikkaukset omakustanteisiksi. Syö vähemmön, säästyy rahaa, laihtuu sen mitä vaaditaan ja sit itemaksaen leikkaukseen.
Minä en veromaksistani haluais ittensä huonoon kuntoon syöneitä hoitaa. Nämäon niitä, jotka eiviitti edes kävellä, vaikka se on ihan luontainen kyky kaikilla ns perusyerveillä. Psyykeen häiriö. Ei se leikkaus auta, jos ei sitä ennen tee elämäntapamuutosta. Maha venyy.
Lihavuuteen liittyvien sairauksien hoito tulee veromaksajille kalliimmaksi kuin lihavuusleikkaukset.
Sinun ehdotuksellasi veronmaksajien rahoja kuluisi enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Päinvastoin. Pakkolihavuusleikkaukset tietyn painoindeksin ylittäville, joka määrittelee ihmisen lihavaksi ja mikäli siitä kieltäyty ilman hyviä perusteluja, maksaisi sen jälkeen kaikkien lihavuuden seurauksena tulleitten vaivojen hoidot itse.
Samalla voisi kysyä että miksi ei hoideta tätä jatkuvasti pahenevaa koulu-, työpaikka- ja somekiusaamista, jotka rampauttaa henkisesti kymmeniä tuhansia ihmisiä vuosittain, ja pahimmillaan ajaa ihmisen "viimeiseen tekoon". Tulee hirvittävän kalliiksi yhteiskunnalle kun aina jostain löytyy joku joka katsoo oikeudekseen julkisesti pilkata toista ihmistä. Pitäisi satsata miljoonia mielenterveyspalveluihin ja -hoitoihin että tämä kiusaaminen saataisiin loppumaan. Vuodesta toiseen sama mt-ongelmaisen aloitus tälläkin palstalla.
Vierailija kirjoitti:
Se ei ole tarttuva tauti vaan koskee vain itseä. Itsensä on lupa tuhota.
Tietenkin lihavuus tarttuu. Mitä enemmän ylipainoisia näkee, sitä normaalimpana se ajatellaan ja sitä normaalimpaa on lihota. Samalla lihavilta myös oppii, että miten lihominen tapahtuu käytännössä.
miksi ihmeessä pitäisi tehdä lihavuusleikkaus, kun vatsalaukun saa pienemmäksi vähentämällä annoskokoa.
makean nälkäkin katoaa syömällä terveellisesti.
Lihavuus lyhentää elinikää jopa kahdeksan vuotta, sanoo Lancetissa julkaistu artikkeli. Siis sen sijaan, että kuolisin 94-vuotiaana, kuolenkin jo 86-vuotiaana. Minusta se on vain hyvä asia, sekä minun, että yhteiskunnan kannalta.
Ylipaino pitäisi määritellä niin, että se on syömishäiriön aiheuttama, mitä se onkin, jolloin siihen voisi kehittää standardoidun hoitomenetelmän.
Vierailija kirjoitti:
miksi ihmeessä pitäisi tehdä lihavuusleikkaus, kun vatsalaukun saa pienemmäksi vähentämällä annoskokoa.
makean nälkäkin katoaa syömällä terveellisesti.
Koska lihavuusleikkaus ei vaikuta vain vatsalaukun kokoon, suurimmat vaikutukset ovat hormonaalisia.
Ylipaino ei tule yhdessä yössä, kuten ei tapahdu laihtuminenkaan yhdessä yössä. Jos on kerännyt vuosikymmenen massaa niin kahden viikon laihis ei paljon auta.