Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

HS: Liian iso treffeille

Vierailija
20.09.2021 |

Linkki juttuun, valitettavasti taisi olla vaan tilaajille: https://www.hs.fi/hyvinvointi/art-2000008223964.html

Jutun pointtina on valittaa siitä, että lihavat kokevat "painosyrjintää" deittailussa. Näkökulma on ilmeisesti se, että globaali kauneusihanne on keksitty tyhjästä. Erikseen vielä jossain kohtaa mainittiin, että jos on pluskokoinen, niin oikea tapa olla sitä olisi muistuttaa plus-malleja ja olla siis "kurvikas oikeista paikoista".

En ymmärrä, eikö oikeasti haastateltava tai toimittaja ole kumpikaan koskaan lukeneet niitä tutkimuksia, joiden mukaan vyötärö-lantiosuhde ja kasvojen naiselliset estrogeenin tuottamat piirteet ovat universaalisti viehättäviä?

Samoin mainitaan, että hintelät miehet saavat kuulla olevansa liian pieniä. Ihan yhtä lailla naisia viehättää testosteronin muokkaama keho.

Alkoi oikein ärsyttää, kun ilmeisesti se on SYRJINTÄÄ jos ihminen ei viehäty keskivartalolihavasta, hintelästä tai vaikka naamastaan väärältä sukupuolelta näyttävästä. Ihan yhtä vähän tähän on mahdollista itse vaikuttaa kuin seksuaaliseen suuntautumiseen!

P.s. AP on nainen, jolle hintelä mies ei ole ongelma, mutta iso kaljamaha on yksi suurimpia turn-offeja miehessä.

Kommentit (1374)

Vierailija
721/1374 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jutussa mainittu Always-mainoksen nainen on lihava, ei normaalipainoinen, kuten haastateltava väittää.

Normaalipainoinen näyttää suht hoikalta. Lihava on jo tosi iso. Lihavien ei saa antaa hämärtää tosiasioita.

Onko sulle ollut suurikin henkilökohtainen kriisi kun nuoremmat on alkaneet preferoida muodokkaita kehoja? Hoikkuus kun on vielä saavutettavissa kaikille ja usealle jopa ilman minkäänlaista työtä tai mistään luopumista, mutta Cardi B tai Evelina figuuri vaatii useimmilta aivan hemmetinmoista duunia

Niin vaatiikin hemmetinmoista duunia, plastiikkakirurgeilta nimittäin. Älä edes sekuntiakaan kuvittele, että jonkun Cardi B:n tai Nicki Minaj'n kroppa ei olisi raa'an leikkelyn, täyttelyn ja rasvaimun tulosta. Esim. tässä havainnekuva jälkimmäisestä (tatuoinneista tunnistaa): https://www.google.com/amp/s/francisonu.home.blog/2020/06/16/would-you-…

Ja jos kerran hoikkuus kerran on niin helposti saavutettavissa, niin - mitähän sviddua sitten miinat ja muun kehopositiiviset sitten harmittelevat tai yrittävät muuttaa? Jos se kerran niin helposti käy?

Vierailija
722/1374 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on ylipainoa, mutta tuskinpa tämmöisellä vammapalstalla olisin haukkumassa heikompia laihempanakaan. 

Onko syyllistäminen Hesarissa lihavampana kuitenkin ok?

Siellä on vissiin aika pahasti sun tunteita nyt loukattu. :D

Ei minun tunteita ole loukattu, mutta median taso ottaa päähän. Itse en enää kehtaisi sanoa tilaavani Hesaria. Sen verran paksua, asenteellista tuubaa sieltä tulee. 

Tässäkin kirjoituksesta jotkut läskit ottavat kirjoituksen tosissaan, jolloin heille tulee entistä paskempi olo.

Etköhän sä enemmänkin iloa tuota. :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
723/1374 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on ylipainoa, mutta tuskinpa tämmöisellä vammapalstalla olisin haukkumassa heikompia laihempanakaan. 

Ei minun tunteita ole loukattu, mutta median taso ottaa päähän. Itse en enää kehtaisi sanoa tilaavani Hesaria. Sen verran paksua, asenteellista tuubaa sieltä tulee. 

Tässäkin kirjoituksesta jotkut läskit ottavat kirjoituksen tosissaan, jolloin heille tulee entistä paskempi olo.

Hyvä niin

Vierailija
724/1374 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä niin

Voin kertoa tarkemmin kaavion tuosta, ellei itseironia ole tuttu käsite. ;)

Vierailija
725/1374 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joillain on pokkaa kuitenkin esittää mielipiteensä omilla kasvoillaan. Sinä heität paskapommeja puskista, looser

Kuinkahan päädyt tuohon viiltävään analyysiin? Lihavat saavat aukoa luvalla suutaan, mutta muiden pitää olla hiljaa? 

Otappa oikein ja mieti hetki kuinka tuohon päädyin :D Think! Think harder! sieltä se tulee....Aivan! Miisa oli Helsingin Sanomissa kasvoillaan kertomassa treffailukokemuksistaan, kun taas sinä ja sinun tapaisesi tässä ketjussa ovat kuka ties Jesse ja Roni 14 vee hissan tunnilla kirjoittelemassa salaa koulun padilla, weenerrrrr

Vierailija
726/1374 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

erektio häiriöt miehillä usein liittyy ylipainoon......siis NAISEN ylipainoon.

Vierailija
727/1374 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onpas kauheaa syrjintää. Rumia ihmisiä 'syrjitään' myös, eli on vaikeampi päästä treffeille, eikä se varmaan yllätä ketään.

Vielä kun lihavuudelleen voi tehdä jotain toisin kuin rumuudelle tai vaikka pituudelle.

Vierailija
728/1374 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No onpas kauheaa syrjintää. Rumia ihmisiä 'syrjitään' myös, eli on vaikeampi päästä treffeille, eikä se varmaan yllätä ketään.

Vielä kun lihavuudelleen voi tehdä jotain toisin kuin rumuudelle tai vaikka pituudelle.

Voikos sun tyhmyydelle tehdä mitään, onko ollut lääkärin kanssa puhetta?

Vierailija
729/1374 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joillain on pokkaa kuitenkin esittää mielipiteensä omilla kasvoillaan. Sinä heität paskapommeja puskista, looser

Kuinkahan päädyt tuohon viiltävään analyysiin? Lihavat saavat aukoa luvalla suutaan, mutta muiden pitää olla hiljaa? 

Otappa oikein ja mieti hetki kuinka tuohon päädyin :D Think! Think harder! sieltä se tulee....Aivan! Miisa oli Helsingin Sanomissa kasvoillaan kertomassa treffailukokemuksistaan, kun taas sinä ja sinun tapaisesi tässä ketjussa ovat kuka ties Jesse ja Roni 14 vee hissan tunnilla kirjoittelemassa salaa koulun padilla, weenerrrrr

Anteeksi. En tunnista itseäni. Kijoittelen ihan omalla koneellani ja ikääkin on reilusti enemmän. Eli nuo olettamuksesi olivat väärin. Hesariin pääseminenkö tässä on se huippusuoritus? Olisin siis voittaja jos en saisi parisuhdetta aikaiseksi ja pääsisin siitä valittamaan Hesariin omalla naamallani.

Meillä on eri käsitys looserista.

Vierailija
730/1374 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikös lihavat ihmiset ole yleensä myös sairaita? Lihavuus usein tulee aiheuttamaan erilaisia sairauksia. Miksi sitä yritetään kaunistella? Ihan samanlailla joku ei halua seurustella henkilön kanssa kuka tupakoi aktiivisesti.

Oivoi. Sinä varmaan treffikumppaneilta sitten kysyt Tinderssä, että ethän tupakoi, käytäthän alkoa kohtuudella, syöthän kasviksia vähintään 500g päivässä ja harrastat liikuntaa vähintään sen 10 000 päivässä- mulle, kun noi terveysasiat on kumpoanissa se tärkein kriteeri?

Jos nuo jutut on kunnossa, niin ne näkyy päälle päinkin. Ja huomiona, tuo on sitä ns normaalia elämää itselleni, ei mitään erityistä sinällään. Ja toki voidaan saivarrella että en varmana kävele kymppitonnia päivässä - tällä tavoin missaa koko idean siitä että terveellisesti ja hoikkana voi elää ilman että sen eteen pitää juurikaan töitä tehdä.

Sellainen 70-80 -lukujen elämäntyyli arjessa toimii hyvin. Tietenkin se että ruoka on kauhean paljon monipuolisempaa ja maustetumpaa. Mutta herkut ja limut erikoistapauksiin, vähemmän lihaa ja enemmän kasviksia.

Vierailija
731/1374 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jutussa mainittu Always-mainoksen nainen on lihava, ei normaalipainoinen, kuten haastateltava väittää.

Normaalipainoinen näyttää suht hoikalta. Lihava on jo tosi iso. Lihavien ei saa antaa hämärtää tosiasioita.

Onko sulle ollut suurikin henkilökohtainen kriisi kun nuoremmat on alkaneet preferoida muodokkaita kehoja? Hoikkuus kun on vielä saavutettavissa kaikille ja usealle jopa ilman minkäänlaista työtä tai mistään luopumista, mutta Cardi B tai Evelina figuuri vaatii useimmilta aivan hemmetinmoista duunia

Niin vaatiikin hemmetinmoista duunia, plastiikkakirurgeilta nimittäin. Älä edes sekuntiakaan kuvittele, että jonkun Cardi B:n tai Nicki Minaj'n kroppa ei olisi raa'an leikkelyn, täyttelyn ja rasvaimun tulosta. Esim. tässä havainnekuva jälkimmäisestä (tatuoinneista tunnistaa): https://www.google.com/amp/s/francisonu.home.blog/2020/06/16/would-you-…

Ja jos kerran hoikkuus kerran on niin helposti saavutettavissa, niin - mitähän sviddua sitten miinat ja muun kehopositiiviset sitten harmittelevat tai yrittävät muuttaa? Jos se kerran niin helposti käy?

Juuh, mutta tavalliset maan matoset taas sitten joutuvat turvautumaan ankaraan kyykkyyn ja lantionnostoon jos mielivät saada näitä miesten nykyisin niin himoitsemia bootyja, kas kun se plastiikkakirurgia on rohki kallista. Ja sehän se veetuttaa, että kun sen pelkän hoikan varren saa niukistelemalla syömisten kanssa ja USEIN ihan vaan olemalla oma itsensä, mutta kun se taasen mitä pidetään seksikkäänä muuttuukin muodokkaammaksi, niin sitä ei enää ihan helpolla luonnostaan hoikka enää saavutakaan. Jos sulle se kovin valuutta sosiaalisesti on saanut olla 20 vuotta hoikka vartalosi ja nyt se uhkaakin jäädä so last seasoniksi, niin harmittaahan se. -- > siksihän edellinen kirjoittaja peräänkuulutti, ettei "lihavien saa antaa hämärtää tosiasioita". Eli siis sitä että laiha = kaunis. Tai siis oli, 10 vuotta sitten :'D

Vierailija
732/1374 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se että sairaalloisesti ylipainoinen väittää silmät kirkkaina että on urheilullinen ja pitää itsestään huolta on se kohta missä mulla aina töksähtää. Tuollainen ylipaino osoittaa että et pidä huolta itsestäsi tai rakasta itseäsi ja kehoasi että haluaisit olla terveempi ja elää pidempään. Tai että syöt terveellisesti.

Itse haluan kumppaniksi ihmisen jolla on terveet elämäntavat eikä ole mitään ruokaongelmia. Ja ylipainoiset ei vaan sytytä oli luonne millainen tahansa.

So? Mitä sulle kuuluu, mitä sinulle tuntemattomat ihmiset tekevät tai ovat tekemättä, sabovat, tai ovat sanomatta? Mulla on sairaalloisen lihava kaveri, joka urheilee- siis urheilee. Et varmadti pärjäisi sille. Syö terveellisesti- annoskoot ovat liuan suuret. Toinen kaveri on laihaläski, joka ei liiku, ja syö kaikkea pskaa. Kumpikohan noista on terveemp7?

Valitse kumppaniksesi kenet haluat, mutta anba muiden olla rauhassa. Et sinä oijeasti edes piittaa kumppanisi elintavousta, jos se on normaalipainoinen ja hyvännäköinen. Joten älä viitsi naamioida omaa läskifobiaasi johonkin terveyden valimiseen.

Ohis, mutta eihän se noin mustavalkoista ole.

Sulla on urheilullinen ylipainoinen kaveri, ok. Hän ei silti miellytä silmää, vaikka onkin harvinaista että on kuitenkin perusterve. Sit toinen kaveri - itse en kumppanina katselisi myöskään mitään jolle terveellisyys merkitsee noin vähän. Röökillä esim pysyy laihana usein.

Ei siis ole pakko valita kumpaakaan, kuten tuo edellinen mainitsikin. Epäterveys ei sytytä.

Vierailija
733/1374 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan tällä palstalla pyörivät lihavien haukkujat niitä ns. peppuihmisiä, Kardashian-malli tavoitteena. Aivot siirtyneet 70 senttiä alemmaksi?

Vierailija
734/1374 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mallikoko oli ennen 36- 38, nyt se on 32- 34, si7s näytösmalleilla. Naisilta on aina odotettu mahdottomien kaubeusihanteiden täyttämistä. Tämä on miesten ja yhteiskunnan taoa kontrolloida baisia. Nyt ei riitä, että on normaalipainoinen, pitää olla bikinifitnness- vartalo- jotta siihen pääsee, pitää elämä suunnilleen pyhittää siihen. Ko tila on epänormaali, naisen rasvaprosentti on tuoloin 9%, ja häneltä loppuu kuukautiset. Tissit ja oeba kuitenkin pitää olla, joten persettä pumpataan ja hankitaan silarit. Eipä nainen kerkeä muuta niettimään, kuin ulkonäköään jis tuossa kunnossa meinaa pysyä. Näin naiset pidetään hienosti kurissa.

Muuten hyvä, mutta se mallikoko 36-38 on suurentunut melkoisesti sitten ammoisten aikojen. Minulla on tallella malliaikojeni vaatteita, niissä koko on 36-38. Olin vähän huono malli kieltämättä, koska 38 oli silloin se melkein pluskoko. Lopetin kyseiset työt juuri siksi, koska vaatimus oli aika kohtuuton. En päässyt siihen kolmekutoseen saati alle kuin nälkää näkemällä.

Painan nykyisellään n. 15 kg enemmän kuin malliaikoina. Vaatekoko yhä 38 ja enenevissä määrin jopa se 36. Välillä olen nykyisin jopa xs tai "petite".

No tästä oli kesällä muistaakseni kakkosella dokumentti johon aiempi kirjoittajakin ehkä viittaa. 80-luvulla mallin painoindeksi oli tyypillisesti 19-20. Nyt se on 17. Muutos tapahtui 90-luvulla ja käänne monipuolisempaan mallityyppiin on vasta hiljalleen tapahtumassa. Tämän varmaan tiedätkin ex mallina, että 2000 luvun alussa osa muotitaloista ja lehdistä kielsi alle 18 BMI mallit, mutta sitä on vaihtelevasti toteutettu

Ihan totta. Ja hyvä suunta. Mutta mallikoko vaatteissa, ja mallin itsensä koko ovat kaksi täysin eri asiaa. Kun puhutaan esimerkiksi koosta 38, se viittaa aina vaatteisiin. 

Jep, olisikohan alkuperäisen kirjoittajan pointti kuitenkin ollut se, että se naisihanne on viime vuosiin saakka alati kaventunut ja tullut suurelle massalle etäisemmäksi tavoitteeksi? Naisten aika kuluu salilla ja ihonkuorinnoissa ja kiistellessä ulkonäköasioista ja sillä välin miehet nostavat toisiaan urallaan yrityshierarkiassa ja verkostojensa kautta ylöspäin. Miettikäähän nyt vähän itsekin; haluatteko te olla nättejä pimuja, jotka keskittyy nokkimaan toisia naisia vai kenties mieluummin osa verkostoa, jossa toisiaan tuetaan ja tarjotaan puolintoisin mahdollisuuksia? Jos jälkimmäisen, niin miksi sitten nostatte niin kauhean äläkän jos lihava nainen kertoo sanomalehdessä menestyvänsä huonosti sinkkumarkkinoilla, koska lihavalle ei anneta edes mahdollisuutta?

Vierailija
735/1374 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monia keskusteluja kun lukee juuri tähän aiheeseen liittyen, niin huomaa yleensä aina saman kaavan: lihavat puhuvat vaikka mustan valkeaksi, kuin suostuvat myöntämään, että 1) lihavuus ei ole ok eikä siitä tarvitse pitää ja 2) syy on itsessä, eikä kenessäkään muussa.  Totuuden kieltäminen, itsesääli ja itsepetos tässä ihmisryhmässä on jotain aivan uskomatonta. 

Faktahan on, että lihavuus johtuu tasan laiskuudesta, sairauksista tai huonosta elämänhallinnasta, mutta jotenkin aina keksitään jotain höpöhöpöjuttuja ja uskotellaan itselle, että on TÄYSIN NORMAALIA painaa 20-vuotiaana sen 100 kg.

Jodelissa joku oli loukkaantunut, kun lääkäri oli ottanut puheeksi painonpudotuksen ja kertonut, miten se lihavuus vaikuttaa terveyteen. "KyLLä Minä mieLeni PahOITin". 

Tätä suuntaa, kun jatketaan, niin saadaan ihan kotimainen sarja telkkariin, jossa 200 kiloiset ihmiset eivät pääse sängystä ylös ja hautausurakoitsijat tekevät XL-hauta-arkkuja LAPSILLE. 

Mut hei, normalisoidaan lihavuus ja hyi yhteiskunta, kun ette pidä meitä haluttavina. SUN SYY!

Lihavuus on OK, ihan siinä missä kaikenlaiset muutkin ulkoiset asiat ja terveyteen liittyvät jutut, kuten tupakointi, ryyppääminen, kasvisten syömättömyys, liika suolan saanti.

Harva suomalainen on terve, ei meillä juuri kukaan syö tai elä kovin terveellisesti. 1/5 syö tarpeeksi kasviksia, noin 35 prosenttia liikkuu tarpeeksi jne. Suurin osa kuolee elintapasairauksiin.

Meillä on tutkimusta, että lihavuuteen todellakin vaikuttaa moni asia, kaikki tästä yhteiskunnasta, ruuan saatavudeesta, sairaudet ja geeneistä lähtien, mutta toki myös ne omat elintavat. Se nyt vaan on fakta, koita ymmärtää.

Monessa tapauksessa sen riskin luo ne elintavat, ei rasvakudos itsessään kaikkea selitä. Toki rasvakudos nostaa kropan tulehdusta, mutta alustavien tutkimusten mukaan vasta BMI +35 jälkeen alkaa itse lihavuus olla terveyshaitta. Tätä on totta kai vaikea tutkia, koska isolla osalla lihavista on huonot elintavat, mutta pikku hiljaa alkaa enemmän olla dataa aiheesta.

Just näin, Mullon sosiaalisessa piirissä muutama tällainen salikissa, joille lihava ihminen on siis niinku suurin paheksunnan ja inhon aihe kun ei huolehdi terveydestään. Itse kikkailevat arkiviikot jollain paistetulla jauhelihalla ja riisillä ja proteiinilisäravinteilla, mut viikonloppuna sitten suunnataankin baariin, vedetään naamat ja illan päätteeksi mätöt grilliltä :D Mutta ei olla lihavia ei, ja kaikkea kohtuudella, eiksni, kylläpä onkin terveellistä :D

Kohtuus onkin siinä, että tuo mättöruoka ei ole jokapäiväistä. Missä ongelma on, jos ihmisellä ei vaan ole sitä piilorasvaa kuitenkaan kehossa sitten? Mä epäilen että olet myös hieman suurennellyt tuota baariin ja mätöt grilliltä -osuutta kavereissasi. Koitapa ottaa heiden ruokavalionsa, ihan rehellisesti. 

Eli tee sinä samoin? Voi mättää, mutta on kunnossa. Win-win. 

Mulla ei kiinnostaisi yhtään osallistua näiden osteoporoosin aiheuttamien komplikaatioiden tai munuaissairauksien hoitoon, jotka ovat ihan itse aiheuttaneet omilla elämäntapavalinnoillaan. Läskiä ei ole ei, mutta krea -arvossa mm saattaisikin piillä kurja yllätys. Ja älä nyt vaan usko mitään muuta kuin että läski on epätervettä, ethän, mutta voin kertoa, että oma kumppanini aikoinaan myötävaikutti itselleen lisäravinteiden syönnillään erään autoimmuunisairauden. Kehonrakentajien sydänongelmat lie sulle myös aivan uusi asia o_0

Oletat siis, että ei ole ihan tavallista kuntoilua, vaan vaihtoehdot ovat liikaproteiinilla ja lisäravinteilla itsensä rikkoneet ja läskit.

Itse liikun ja käyn salilla silloin tällöin, olen hoikka. Syön ihan tavallista ruokaa, ja tiedätkö, aika iso osa tällaisista keski-ikäisistä on ihan normaaleita jotka vain huomioivat omaa terveyttään.

Ääriesimerkit lähinnä polarisoivat keskustelua, ei oikein johda mihinkään.

Vierailija
736/1374 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi. En tunnista itseäni. Kijoittelen ihan omalla koneellani ja ikääkin on reilusti enemmän. Eli nuo olettamuksesi olivat väärin. Hesariin pääseminenkö tässä on se huippusuoritus? Olisin siis voittaja jos en saisi parisuhdetta aikaiseksi ja pääsisin siitä valittamaan Hesariin omalla naamallani.

Olisit voittaja jos et nimettömänä haukkuisi itsellesi vierasta ihmistä -henkilöön menevästi- keskustelupalstalla vaan huolehtisit omista asioistasi.

Vaatii mielestäni rohkeutta myöntää julkisesti, että lihavuuteni on estänyt minua löytämästä kumppania ja se harmittaa. Eikö?

Vierailija
737/1374 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katukuvasta pistää silmään nuorten naisten lihavuus enkä tarkoita muutamaa kiloa enkä edes 10 kg vaan tyyliin +30 kg. Itse olen ollut aina pyöreä ja isokokoinen, mutta nykyään tunnen itseni normaalipainoiseksi.

Vierailija
738/1374 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monia keskusteluja kun lukee juuri tähän aiheeseen liittyen, niin huomaa yleensä aina saman kaavan: lihavat puhuvat vaikka mustan valkeaksi, kuin suostuvat myöntämään, että 1) lihavuus ei ole ok eikä siitä tarvitse pitää ja 2) syy on itsessä, eikä kenessäkään muussa.  Totuuden kieltäminen, itsesääli ja itsepetos tässä ihmisryhmässä on jotain aivan uskomatonta. 

Faktahan on, että lihavuus johtuu tasan laiskuudesta, sairauksista tai huonosta elämänhallinnasta, mutta jotenkin aina keksitään jotain höpöhöpöjuttuja ja uskotellaan itselle, että on TÄYSIN NORMAALIA painaa 20-vuotiaana sen 100 kg.

Jodelissa joku oli loukkaantunut, kun lääkäri oli ottanut puheeksi painonpudotuksen ja kertonut, miten se lihavuus vaikuttaa terveyteen. "KyLLä Minä mieLeni PahOITin". 

Tätä suuntaa, kun jatketaan, niin saadaan ihan kotimainen sarja telkkariin, jossa 200 kiloiset ihmiset eivät pääse sängystä ylös ja hautausurakoitsijat tekevät XL-hauta-arkkuja LAPSILLE. 

Mut hei, normalisoidaan lihavuus ja hyi yhteiskunta, kun ette pidä meitä haluttavina. SUN SYY!

Lihavuus on OK, ihan siinä missä kaikenlaiset muutkin ulkoiset asiat ja terveyteen liittyvät jutut, kuten tupakointi, ryyppääminen, kasvisten syömättömyys, liika suolan saanti.

Harva suomalainen on terve, ei meillä juuri kukaan syö tai elä kovin terveellisesti. 1/5 syö tarpeeksi kasviksia, noin 35 prosenttia liikkuu tarpeeksi jne. Suurin osa kuolee elintapasairauksiin.

Meillä on tutkimusta, että lihavuuteen todellakin vaikuttaa moni asia, kaikki tästä yhteiskunnasta, ruuan saatavudeesta, sairaudet ja geeneistä lähtien, mutta toki myös ne omat elintavat. Se nyt vaan on fakta, koita ymmärtää.

Monessa tapauksessa sen riskin luo ne elintavat, ei rasvakudos itsessään kaikkea selitä. Toki rasvakudos nostaa kropan tulehdusta, mutta alustavien tutkimusten mukaan vasta BMI +35 jälkeen alkaa itse lihavuus olla terveyshaitta. Tätä on totta kai vaikea tutkia, koska isolla osalla lihavista on huonot elintavat, mutta pikku hiljaa alkaa enemmän olla dataa aiheesta.

Just näin, Mullon sosiaalisessa piirissä muutama tällainen salikissa, joille lihava ihminen on siis niinku suurin paheksunnan ja inhon aihe kun ei huolehdi terveydestään. Itse kikkailevat arkiviikot jollain paistetulla jauhelihalla ja riisillä ja proteiinilisäravinteilla, mut viikonloppuna sitten suunnataankin baariin, vedetään naamat ja illan päätteeksi mätöt grilliltä :D Mutta ei olla lihavia ei, ja kaikkea kohtuudella, eiksni, kylläpä onkin terveellistä :D

Kohtuus onkin siinä, että tuo mättöruoka ei ole jokapäiväistä. Missä ongelma on, jos ihmisellä ei vaan ole sitä piilorasvaa kuitenkaan kehossa sitten? Mä epäilen että olet myös hieman suurennellyt tuota baariin ja mätöt grilliltä -osuutta kavereissasi. Koitapa ottaa heiden ruokavalionsa, ihan rehellisesti. 

Eli tee sinä samoin? Voi mättää, mutta on kunnossa. Win-win. 

Mulla ei kiinnostaisi yhtään osallistua näiden osteoporoosin aiheuttamien komplikaatioiden tai munuaissairauksien hoitoon, jotka ovat ihan itse aiheuttaneet omilla elämäntapavalinnoillaan. Läskiä ei ole ei, mutta krea -arvossa mm saattaisikin piillä kurja yllätys. Ja älä nyt vaan usko mitään muuta kuin että läski on epätervettä, ethän, mutta voin kertoa, että oma kumppanini aikoinaan myötävaikutti itselleen lisäravinteiden syönnillään erään autoimmuunisairauden. Kehonrakentajien sydänongelmat lie sulle myös aivan uusi asia o_0

Oletat siis, että ei ole ihan tavallista kuntoilua, vaan vaihtoehdot ovat liikaproteiinilla ja lisäravinteilla itsensä rikkoneet ja läskit.

Itse liikun ja käyn salilla silloin tällöin, olen hoikka. Syön ihan tavallista ruokaa, ja tiedätkö, aika iso osa tällaisista keski-ikäisistä on ihan normaaleita jotka vain huomioivat omaa terveyttään.

Ääriesimerkit lähinnä polarisoivat keskustelua, ei oikein johda mihinkään.

En tietenkään oleta, olenhan itsekin normaalipainoinen, normaalisekaravintoinen saliharrastaja. Puhuin muutamasta naisihmisestä minun sosiaalisessa piirissäni, jotka ovat kovia arvostelemaan lihavia, mutta samaan aikaan vaarantavat oman terveytensä syömällä yksipuolisesti, epämääräisiä aineita ja tuplasti suosituksiin nähden proteiinia. Ai niin ja juomalla 4-5l vettä päivittäin.

Vierailija
739/1374 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisit voittaja jos et nimettömänä haukkuisi itsellesi vierasta ihmistä -henkilöön menevästi- keskustelupalstalla vaan huolehtisit omista asioistasi.

Vaatii mielestäni rohkeutta myöntää julkisesti, että lihavuuteni on estänyt minua löytämästä kumppania ja se harmittaa. Eikö?

Tuo olisikin rohkeutta. Mutta kun kulma on alla oleva:

"Pluskokoisen naisen on paljon muita vaikeampaa päästä treffeille, sanoo 29-vuotias Miisa Asikainen. Myös lihavuustutkijan mukaan painosyrjintä on deittimaailmassa arkipäivää."

Voisitko näyttää selkeästi minulle kuinka olen haukkunut jotain henkilöä henkilöön menevästi.

Vierailija
740/1374 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksei lihavat sitten pariudu keskenään? Sehän olisi win-win, yhdessä löhöttäis sohvalla ja mätettäis herkkuja. Itse olen hoikka ja vietän aktiivista elämää, en ymmärrä miten suhde voisi toimia lihavan sohvaperunan kanssa, kun meillä ei ole yhteisiä kiinnostuksen kohteita. En voi käydä lenkillä lihavan ystävänikään kanssa, hänellä niin hidas vauhti, ettei siitä ole itselleni mitään hyötyä kuntoilun kannalta ja palellun häntä odotellessa. Miten sitten puolison kanssa onnistuisi. Ja haluaisin, että voisimme yhdessä patikoida, tehdä jopa pidempiäkin vaelluksia ja kokeilla eri lajeja. Ja että söisimme terveellisesti. Muuten kyllä lihavuus ei haittaisi, siis ulkonäöllisesti, mutta elintapojen eroavaisuus tulisi kaikella todennäköisyydellä esteeksi. (Tämä on siis vain spekulaatiota, en ole vapailla markkinoilla. Nykyisen kumppanini tapasin lenkkipolulla.)

Tämä onkin ihannetilanne. Itsellä myös säännöllinen kuntoilu on osa elämää.

Myös suht. järkevät ruokailutottumukset.

Sitten kun se toinen on samanlainen niin se kannustaa itseäkin toisin kuin sellainen tyyppi, joka valittaa, että älä nyt lähde sinne lenkille tai salille vaan löhötään tässä töllön ääressä sipsipussin ja suklaan kera.

Tai kun sä haluat syödä järkevästi ja terveellisesti jotain parsakaalia ja kanaa, niin se toinen haluaa aina vaan jotain pitsaa ja kebabbia.

Tämä ei ehkä vielä ole ongelma seurustelusuhteessa, kun kumpikin voi aivan hyvin pitää kiinni omista ruokailu-ja liikuntatottumuksistaan, mutta entäs sitten kun tulee lapsia?

Yrität totuttaa heitä aktiivisempaan elämäntapaan, retkeilemään ja pelaamaan pihapelejä, niin se "plösö" yrittää "pelastaa" lapset liikunnanriemulta tyyliin: "lapsiani et kiduta, kuten yritit kiduttaa minua seurustelumme alkuaikoina, kun vaadit mua pelaan sulkapalloa ja melkein kualin."

Jos liikunta ja kasvispainotteinen ruokavalio on myrkkyä toiselle vanhemmista, niin ei ole vaikea arvata, kumpi vanhemmista lapsille on "ystävä" ja kumpi "vihollinen": se, joka tarjoaa tietsikkapelejä, sipsejä ja limpparia vai se, joka vie polkupyöräretkille ja tarjoaa kotiruokaa.

Siis toki lapsia voi silloin tällöin viedä mäkkäriin ja tietsikkapeleilläkin on paikkansa.

Eikä muuten pidä paikkaansa, etteikö lihavampikin nainen löytäisi ketään.

Tunnen montakin miestä, jotka innostuu juuri lihavista naisista. Eikä ne ole mitään "feedereitä" vaan ihan kunnon fiksuja kivannäköisiä ok. miehiä. Ei kaikki miehetkään ole samanlaisia naismaultaan.

Nyt vedät mutkia aika huolella oikoseksi. Se, että on lihava, ei tarkoita sitä, etteikö voisi syöttää lapselle terveellistä ruokaa tai ohjata liikunnan pariin, etenkin jos toinen vanhemmista omaa terveellisemmät elämäntavat. Harva normaalijärkinen aikuinen tietoisesti haluaa sabotoida lapsensa terveyttä. Jos mulla olisi lapsia, kannustaisin heitä todellakin liikkumaan ja löytämään fyysistä, kivaa tekemistä, vaikka itse koen suurimman osan lajeista turhaksi, tylsäksi ja epämukavaksi.

Ei tietenkään tarkoita. Mutta hoikilla tai normaalipainoisilla ihmisillä on useammin hoikkia tai normaalipainoisia lapsia. Sieltä kotoa ne ruokailutottumukset usein periytyvät. On todella kurjaa nähdä esiteini, jolla jo vatsa röllöttää. Opittua käyttäytymismallia on todella vaikea lähteä purkamaan myöhemminkään. Harva haluaa sabotoida lapsensa terveyttä, mutta jostain syystä niitä ylipainoisia lapsia näkee. 

Terveisin hoikan äidin ja ylipainoisen isän lapsi. Ikuisesti kiitollinen äidilleni siitä, että kun aloin pyöristyä hyvää tahtia, meillä loppui sunnuntaiset leipomiset, ja karkkipäiviä oli jatkossa vain yksi päivä viikossa. 

Mä taas olen kahden normaalipainoisen vanhemman ylipainoinen lapsi.