PS. I love Fashion -Linda osti pariisista 3900 euron laukun
Kertoo hinnan kommenttiboksissa. Pakko kyllä nostaa Lindalle hattua, näyttää tyttö takovan hyvin rahaa. Aiemmin tänä vuonna osti oman asunnonkin. Ei tuohon jokainen 25 vuotias pysty :-)
Kommentit (256)
Niinpä. Kyllä sitä pitää melkoisen hyvin elämässään pärjätä, että tuohon on pystynyt tuon ikäisenä. Okei, saahan velallakin ostettua, mutta eipä Linda olisi saanut asuntoa varten lainaa, jos alla olisi ollut kaiken maailman maksamattomia kulutusluottoja eli pitänee huolen raha-asioistaan. Ja oli blogi turha tai ei, on Linda osannut sen lyödä läpi niin, että sieltä rahaa ropisee. Oli mammat mitä mieltä tahansa. :)
Kuvastaa nuoren naisen fiksua rahankäyttöä. Sen sijaan, että olisi laittanut vaikka rahastoon poikimaan lisäfyffeä ostetaan laukkua, kenkiä yms. roinaa :)
Kuten täällä on moneen kertaan todettu, Lindan on täytynyt saada rahaa siihen asuntoonsa myös jostain muualta kuin blogituloista. Ei muuten mätsää tuo, että ostelee useita tonnien laukkuja vuosittain ja siihen sitten kaikki muu kulutus ja asunto päälle. (Sehän kirjoitti joskus, että aloitti säästökuurin asuntosäästämisen takia ja osti 10 000 euron edestä laukkuja heti siihen perään). Ja muutenkaan sen elämäntyyliä ei voi säästäväiseksi sanoa sen perusteella mitä se blogissa kertoo ja ostoksiaan esittelee.
Ruotsissakin asuntojen käsiraha on nykyään 15 % ostohinnasta ja asuntonsa on maksanut minimissään noin 215 000 euroa, luulen kuitenkin sen maksaneen huomattavasti enemmän. (Tuolla summalla saa Tukholman keskustasta yleensä sellaisen ihan miniyksiön, jossa pinta-ala 20 m2 tienoilla).
Äidinperintö varmaankin tilillä. Tulot eivät olleet niin ihmeelliset vuonna 2013.
Lindalla on minua pienemmät vuositulot (55 tonnia hänellä, minulla 70 tonnia) ja olemme samanikäisiä, mutta silti minulle ei tulisi mieleenkään ostella tuon hintaisia laukkuja. Etenkin, kun tämä laukku ei ole ollut ainoa laukkuostos edes puolessa vuodessa, vaan niitä uusia laukkuja tuntuu ilmaantuvan tälle neidille joka kuukausi. Eihän tämä ole minulta pois, hirvittää vain, millaista esimerkkiä bloggaajat nåyttävät nuorille tytöille rahankäytöstä.
Lindalla tuntuu mopo karanneen täysin käsistä: Opinnot jäissä ja tuhlannut vuoden sisällä arviolta parinkymmenen tonnin edestä rahaa vaatteisiin, laukkuihin ja kenkiin. Ennen oli mielestäni fiksu ja reipas tyttö, kun uskalsi muuttaa yksin Tukholmaan ja opiskeli pääsääntöisesti. En yhtään ihmettelisi, jos Linda jättäisi opinnot täysin kesken ja löytäisi itsensä 30v jonain hemmafruna elelemästä miehen rahoilla. Tai ehkä se on ollut koko ajan tavoitteenakin?
Lindahan on tukholmassa toissa myos eli ainakin siita hommasta maksaa veronsa ruotsiin. Mulla on ruotsalainen tyokaveri, jonka mukaan tukholmassa perustoimistohommissakin on yleensa ihan OK palkat, paremmat kuin suomessa ainakin.
Jokainen käyttää rahansa tavallaan, mutta kyllä välillä vähän hirvittää miten ison osan vuosituloistaan osa nuorista nykyään pistää palamaan vaatteisiin ja laukkuihin. Ja miten vähän monella jää säästöön, vaikka tienaisi hyvin. Kuusikymppisillä vanhemmillani on useampi omistusasunto, kesämökit, tilit ja hyvät tulot, ja silti kuuna päivänä äitini ei ostaisi 3900 euron laukkua, vaikka miten olisi chanelia. Todennäköisesti pyörtyisi kun kuulisi hinnan :D
Toisaalta kaikki käyttävät omat rahansa miten lystää, ei ole meidän asia arvostella.
[quote author="Vierailija" time="04.11.2014 klo 21:17"]
Onko toi hetero?
Mun lesbotutka just piippasi.
Siis ei millään pahallla. On hän tosi kaunis ja symppis.
Ei sillä että lesboissa olisi vikaa.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="04.11.2014 klo 21:25"]Jokainen käyttää rahansa tavallaan, mutta kyllä välillä vähän hirvittää miten ison osan vuosituloistaan osa nuorista nykyään pistää palamaan vaatteisiin ja laukkuihin. Ja miten vähän monella jää säästöön, vaikka tienaisi hyvin. Kuusikymppisillä vanhemmillani on useampi omistusasunto, kesämökit, tilit ja hyvät tulot, ja silti kuuna päivänä äitini ei ostaisi 3900 euron laukkua, vaikka miten olisi chanelia. Todennäköisesti pyörtyisi kun kuulisi hinnan :D
Toisaalta kaikki käyttävät omat rahansa miten lystää, ei ole meidän asia arvostella.
[/quote]
Minä taidan itse olla juuri tuollainen nuori, jota kauhistelet. Minua ei vain kiinnosta mitkään omistusasunnot tai kesämökit. Omistusasunto sitoo liikaa, haluan asua vuokralla kun voi muuttaa koska haluaa.
[quote author="Vierailija" time="04.11.2014 klo 21:17"]
Onko toi hetero?
Mun lesbotutka just piippasi.
Ei sillä että lesboissa olisi vikaa.
[/quote]
Häh? Ai Linda?
Minkäköhän kokoinen laukku on kyseessä? Medium?
[quote author="Vierailija" time="04.11.2014 klo 21:25"]
Jokainen käyttää rahansa tavallaan, mutta kyllä välillä vähän hirvittää miten ison osan vuosituloistaan osa nuorista nykyään pistää palamaan vaatteisiin ja laukkuihin. Ja miten vähän monella jää säästöön, vaikka tienaisi hyvin. Kuusikymppisillä vanhemmillani on useampi omistusasunto, kesämökit, tilit ja hyvät tulot, ja silti kuuna päivänä äitini ei ostaisi 3900 euron laukkua, vaikka miten olisi chanelia. Todennäköisesti pyörtyisi kun kuulisi hinnan :D
[/quote]
Mutta näistä asioista on hyvä puhua ainakin yleisellä tasolla.
LVMH on hyvin suuressa vastuussa siitä, että noita tuotteita markkinoidaan nykyään keskiluokalle. Ne tavallaan tuhosivat tuon luksustuotteiden valmistuksen.
Niiden ostettua louis vuittonin, diorin jne. ne siirsivät valmistusta aasiaan, ja samalla markkinoivat tuotteensa keskiluokalle, keskiluokka meni mukaan juttuun ja lopputulos on tämä nykyinen tilanne.
Keskiluokka tuhlaa rahojaan huonolaatuiseen "luksukseen" jonkunlaisen statuksen toivossa, ja samalla ylempi luokkaa rikastuu entisestään, ja todellinen omistus karkaa yhä enemmän keskiluokan käsistä.
How luxury lost its lustre kirjassa on paremmin juttua asiasta, tässä myös LVMH tietoa-
Perintöä varmasti, hänhän oli äitinsä ainoa lapsi.
Huhhui millainen monopoli tuolla LVMH:lla on! Samaa firmaa melkein kaikki blogeissa hypetetyt merkit: Vuitton, Givenchy, Dior, Donna Karan, Kenzo, Celine, Fendi, Marc Jacobs, Möet, Sephora...
Olenko ainut jota vähän huvittaa tuo asetelma? :D Sama firma kaikkien noiden takana, ja pienet suomibloggaajat kiltisti kantaa puolet vuosituloistaan samaan kassaan.
Chanel-laukun voin ymmärtää. Ite en siltikään maksaisi noin paljoa ellen olis miljonääri. Onnea silti hänelle :)
Tässä onkin mimmi hyvä esikuva nuorille teineille. Pikavipeillä ostetaan rättejä ja halutaan esittää hienoa ja nättiä.
[quote author="Vierailija" time="04.11.2014 klo 21:44"]
Huhhui millainen monopoli tuolla LVMH:lla on! Samaa firmaa melkein kaikki blogeissa hypetetyt merkit: Vuitton, Givenchy, Dior, Donna Karan, Kenzo, Celine, Fendi, Marc Jacobs, Möet, Sephora...
Olenko ainut jota vähän huvittaa tuo asetelma? :D Sama firma kaikkien noiden takana, ja pienet suomibloggaajat kiltisti kantaa puolet vuosituloistaan samaan kassaan.
[/quote]
Karua mielestäni.
Siitä on ollut paljon juttua myös, että nuoret tytöt hakeutuvat prostituution pariin vain ja ainoastaan saadakseen rahaa esim. vuittoniin.
Toi keskiluokan aivopesu "luksus"kuluttamiseen ulottaa lonkeronsa monelle taholle yhteiskunnassa.
Huh, melko kallis laukku.