Lastentarhanopettaja paikalla
Lto paikalla keskustelemassa päivähoidosta. Saa kysyä mitä mieleen juolahtaa..
Kommentit (46)
[quote author="Vierailija" time="04.11.2014 klo 18:46"]
Haluaisitko mieluummin olla luokanope?
[/quote]
En haluaisi. Pidän päiväkotimaailmasta, mutta vaihdan tästä huolimatta alaa jokusen vuoden päästä. Tuntuu, etten ehdi tarpeeksi panostaa lapsiin ja tehdä laadukasta työtä.
Niin paljon seurataan täyttö- ja käyttöasteita, että oletusarvona on se että lapsia pitää olla mahdollisimman monta yhtä kasvattajaa kohti. En myöskään halua työskennellä megaryhmissä, joissa on 4aikuista ja reilusti yli 20 lasta, jotka toimivat kahtena eri ryhmänä. Just, varmaan toimivat! Yrittävät toimia porrastaen tiloja ja hyödyntäen eteisiä yms.. koettu on.
[quote author="Vierailija" time="04.11.2014 klo 18:49"]
Tais hävitä tämä " LTO"
[/quote]
Täällä ollaan:) Koitan vastata kattavasti ja perustellen. Tämä on kuulkaas vähän hidasta hommaa kun pitää lainata noita kysymyskiä yms. Kärsivällisyyttä!
[quote author="Vierailija" time="04.11.2014 klo 18:50"]
Laamanen häippäs.
[/quote]
Kuten sanottu, en ole Laamanen. Täällä olen vielä. Ap
[quote author="Vierailija" time="04.11.2014 klo 18:50"]
joo, ei kiinnostanutkaan vastata asiallisiin kysymyksiin, harmi.
[/quote]
Äläs nyt viitsi :) Ap vastaa täällä minkä ehtii.
Mitä mieltä olet siitä kun täällä pyöri se keskustelu että helsingissä veräjänlaakson päiväkodin joulujuhla on peruttu mamujen takia?
[quote author="Vierailija" time="04.11.2014 klo 18:59"]
Minkälaista taidekasvatusta päiväkodissa on, entä onko projektimaista tutkivaa oppimista? Mihin riittää aika? Mitkä orientaatiot painottuvat toiminnassa? Onko sinulla suunnitteluaikaa?
[/quote]
Hmm, nyt tästä vastauksesta voi olla helvetti irti, mutta tuonpa nyt näkemykseni esiin.
Näen tärkeimpänä, että lapsella on terve,turvallinen ja tasapainoinen arki. Näen myös tärkeänä kannustaa lasta syventymään mielenkiinnon kohteisiinsa, liittyivätpä ne sitten taiteeseen tai eivät.
Toisinaan vanhemmat kauhistelevat minulle, että heidän vilkas nelivuotias poikansa ei ole kiinnostunut askartelusta. En näe syytä kutsua psykologia paikalle, jos lasta ei piirtäminen ja askartelu kiinnosta. Näen tärkeämpänä, että lapsi osaa ikätasolle sopivaksi ajaksi rauhoittua puuhastelemaan jotain pöydän ääressäkin.
Minulla ei ole esiopetuspätevyyttä, mutta kuten varmasti ymmärrät, orientaatiot kuten vaikkapa matemaattinen orientaatio vahvistuu eskari-ikää lähestyttäessä.
Usein myös unohdetaan leikki puhuttaessa lapsen oppimisesta. Lapsi oppii leikin kautta eikä tätä tule väheksyä.
Aikaa riittää, jos se osataan suunnitella oikein..ainakin useimpina päivinä. Teen paljon suunnittelua myös omalla ajallani. Usein myös lasten unien aikana.
[quote author="Vierailija" time="04.11.2014 klo 19:12"]
[quote author="Vierailija" time="04.11.2014 klo 19:04"][quote author="Vierailija" time="04.11.2014 klo 18:44"] Miten päiväkodissasi tuetaan erityistä tukea vaativaa lasta ja perhettä? Olen teinien ope ja aina toitotetaan että ongelmat on ollut näkyvissä jo päiväkodissa ja varhainen puuttuminen on ensiarvoista. Miten pystyt käytännössä puuttumaan lapsen ongelmiin? T. Yläkoulun ope [/quote] Ryhmässämme vierailee aina kauden (esim.syksy) alkaessa Kelto (Kiertävä erityislastentarhanopettaja), jonka kanssa pääsen vaihtamaan ajatuksia lapsista. Teen usein keltoa varten luettelon, johon kerään tiedot lapsista, joista minulle on herännyt huoli. Tki keltoa saa konsultoida missä vaiheessa vuotta vain. Kelton kanssa keskustellaan ja kelto havainnoi lapsia. Mikäli huolta lapsesta on, pidetään tapaaminen kelton ja vanhempien kanssa. Useimissa tapauksissa ollaan myös yhteydessä neuvolaan. Tässä vaiheessa kuvaan astuvat varhaiset tukitoimet. Olen tekemisissä melko pienten lasten kanssa ja yritän huolen herätessä saada varhaiskasvatukselliset tukitoimet käyttöön vaikkei lapsi olisi täyttänyt edes kolmea. Mikäli varhaiskasvatukselliset tukitoimet eivät osoitu riittäviksi, otetaan käyttöön erityisen tuen toimet. Pyritään tekemään kaikki mahdollinen lapsen hyväksi, mutta paljon (ja suurin osa) on myös perheestä kiinni. Monille voi olla vaikeaa hyväksyä tai ottaa vastaan tukea. Itse haluan tehdä töitä pienten lasten kanssa, sillä heidän tapauksessaan huolet ovat vielä melko pieniä useimmissa tapauksissa ja tuen vaikutus näkyy helposti. (Kauhulla kyllä seuraan tätä "nykypäivän meininkiä". Eskari-ikäiset, joilla menee lujaa, menee jo todella lujaa.) [/quote]Kiitos vastauksestasi!_ja 15-vuotiailla vauhti on oikeesti osalla tosi kovaa! Mietin vaan kun meilläkin koulutusta näistä tukiasioista ja tuntuu avuttomalta, kun onhelmat paisuu joillakin suuriksi ja perhe ei tue koulua kasvatuksessa yhtään. Välillä harkitsen alanvaihtoa. Em yläkoulun ope
[/quote]
Näinhän se menee..Voin kuvitella menoa yläluokilla ja en voi kuin nostaa hattua.Tsemppiä sinulle! Päivähoidossa toisaalta on etuna se, että lapsen vanhempia tapaa lähes päivittäin ja on helppo käydä samalla vuoropuhelua heidän kanssaan.
Suurin osa asiakasperheistäni on täysipäisiä vanhempia. On hyvintoimeentulevaa, köyhää, mustaa, valkoista, touhottavaa, laiskaa, yksinhuoltajaa ja suurperhettä. Kaikki tekevät parhaansa ja totuushan on, että meitä on niin moneen junaan. Kunnioitan asiakasperheitä ja käyn tasa-arvoista dialogia. Toisinaan toivottomuus kuitenkin iskee kun taas kerran kuulee lh:ta että joku lapsi on jätetty hakematta tms. Tylsiä juttuja.
Kuitenkin on myös silminnähden välinpitämättömiä vanhempia, lapsilla esiintyy paljon rajattomuutta.. myös muutamaan oikeasti surulliseen tilanteeseen olen törmännyt: ls- asiakkuuksiin yms.
[quote author="Vierailija" time="04.11.2014 klo 19:29"]
Mitä mieltä olet siitä kun täällä pyöri se keskustelu että helsingissä veräjänlaakson päiväkodin joulujuhla on peruttu mamujen takia?
[/quote]
Nyt on päässyt menemään tuo keskustelu aivan ohi.
Lähtökohtaisesti tilanteen kuitenkin tulisi olla se että joulujuhla pidetään ja ne jotka eivät sinne saa osallistua, osallistuvat toisenlaiseen toimintaan esim. pelailua tms toisessa huoneessa.
Toisaalta joulujuhla on kuitenkin myös kulttuurinen traditio, kuten esimerkiksi kirkkoja voit tarkastella uskonnollisesta näkökulmasta tai suomalaisen kulttuurin näkökulmasta;) En lähtisi silti yhdenkään ateistin tai muslimin lapsia silti viemään kirkkoon tällä perustellen.
Joulujuhla on kuitenkin osa suomalaista perinnettä ja mielestäni se kuuluu päiväkoteihin. Voivathan ryhmät järjestää omannäköisensä juhlat omissa tiloissaan tms.
Voisitko kuvitella olevasi kelto ? Millaiselta heidän työnsä vaikuttaa ?
Oletko koulutukseltasi LTO (varh.kasv.kandi/maisteri) vai sosionomi? Jos olet LTO, mitä mieltä olet sosionomien LTO pätevyydestä?
Suosittelisitko lastentarhanopettajan ammattia sitä harkitsevalle nuorelle ? Plussia ja miinuksia, ajatuksia.. :)
Miksi ltot eivät aja alle kolmevuotiaiden asioita voimakkaammin? Uudessa varhaiskasvatuslaki ehdotuksessa hyvin laimeasti otetaan kantaa tilanteeseen joka ehkä kaikkein huolestuttavin päivähoidossa. Alle kolmevuotiaiden tarpeet kaikkein näkymättömimmät joka aiheuttaa pienille valtavasti jatkuvaa stressiä.
[quote author="Vierailija" time="04.11.2014 klo 21:59"]
Mitä on kuvailemasi terve, turvallinen ja tasapainoinen arki päiväkodissa?
[/quote]
Hyvä kysymys
[quote author="Vierailija" time="04.11.2014 klo 19:33"]
[quote author="Vierailija" time="04.11.2014 klo 18:59"]
Minkälaista taidekasvatusta päiväkodissa on, entä onko projektimaista tutkivaa oppimista? Mihin riittää aika? Mitkä orientaatiot painottuvat toiminnassa? Onko sinulla suunnitteluaikaa?
[/quote]
Hmm, nyt tästä vastauksesta voi olla helvetti irti, mutta tuonpa nyt näkemykseni esiin.
Näen tärkeimpänä, että lapsella on terve,turvallinen ja tasapainoinen arki. Näen myös tärkeänä kannustaa lasta syventymään mielenkiinnon kohteisiinsa, liittyivätpä ne sitten taiteeseen tai eivät.
Toisinaan vanhemmat kauhistelevat minulle, että heidän vilkas nelivuotias poikansa ei ole kiinnostunut askartelusta. En näe syytä kutsua psykologia paikalle, jos lasta ei piirtäminen ja askartelu kiinnosta. Näen tärkeämpänä, että lapsi osaa ikätasolle sopivaksi ajaksi rauhoittua puuhastelemaan jotain pöydän ääressäkin.
Minulla ei ole esiopetuspätevyyttä, mutta kuten varmasti ymmärrät, orientaatiot kuten vaikkapa matemaattinen orientaatio vahvistuu eskari-ikää lähestyttäessä.
Usein myös unohdetaan leikki puhuttaessa lapsen oppimisesta. Lapsi oppii leikin kautta eikä tätä tule väheksyä.
Aikaa riittää, jos se osataan suunnitella oikein..ainakin useimpina päivinä. Teen paljon suunnittelua myös omalla ajallani. Usein myös lasten unien aikana.
[/quote]
Tämä oli hyvä vastaus, mutta täytyy myös tarkkailla sitä kuinka lapsi keskittyy hänelle vastenmielisiin/vaikeisiin asioihin. Omassa työssä olen törmännyt heihin joiden ei ole koskaan tarvinnut tehdä muuta kuin itselle mieluista puuhaa, tottahan sellaiseen jaksaa keskittyä. Ja kun alkaa koulu, onkin vaikea enää opetella keskittymistä esim. piirtämiseen jos sitä ei ole koskaan joutunut harjoittelemaan. Eli oletko sitä mieltä että lapsi voi aina päättää mihin pk:ssa osallistuu, vai osallistuuko kaikkeen mielenkiinnosta riippumatta?
[quote author="Vierailija" time="04.11.2014 klo 19:04"][quote author="Vierailija" time="04.11.2014 klo 18:44"]
Miten päiväkodissasi tuetaan erityistä tukea vaativaa lasta ja perhettä? Olen teinien ope ja aina toitotetaan että ongelmat on ollut näkyvissä jo päiväkodissa ja varhainen puuttuminen on ensiarvoista. Miten pystyt käytännössä puuttumaan lapsen ongelmiin? T. Yläkoulun ope
[/quote]
Ryhmässämme vierailee aina kauden (esim.syksy) alkaessa Kelto (Kiertävä erityislastentarhanopettaja), jonka kanssa pääsen vaihtamaan ajatuksia lapsista. Teen usein keltoa varten luettelon, johon kerään tiedot lapsista, joista minulle on herännyt huoli. Tki keltoa saa konsultoida missä vaiheessa vuotta vain. Kelton kanssa keskustellaan ja kelto havainnoi lapsia. Mikäli huolta lapsesta on, pidetään tapaaminen kelton ja vanhempien kanssa. Useimissa tapauksissa ollaan myös yhteydessä neuvolaan.
Tässä vaiheessa kuvaan astuvat varhaiset tukitoimet. Olen tekemisissä melko pienten lasten kanssa ja yritän huolen herätessä saada varhaiskasvatukselliset tukitoimet käyttöön vaikkei lapsi olisi täyttänyt edes kolmea.
Mikäli varhaiskasvatukselliset tukitoimet eivät osoitu riittäviksi, otetaan käyttöön erityisen tuen toimet.
Pyritään tekemään kaikki mahdollinen lapsen hyväksi, mutta paljon (ja suurin osa) on myös perheestä kiinni. Monille voi olla vaikeaa hyväksyä tai ottaa vastaan tukea.
Itse haluan tehdä töitä pienten lasten kanssa, sillä heidän tapauksessaan huolet ovat vielä melko pieniä useimmissa tapauksissa ja tuen vaikutus näkyy helposti.
(Kauhulla kyllä seuraan tätä "nykypäivän meininkiä". Eskari-ikäiset, joilla menee lujaa, menee jo todella lujaa.)
[/quote]Kiitos vastauksestasi!_ja 15-vuotiailla vauhti on oikeesti osalla tosi kovaa! Mietin vaan kun meilläkin koulutusta näistä tukiasioista ja tuntuu avuttomalta, kun onhelmat paisuu joillakin suuriksi ja perhe ei tue koulua kasvatuksessa yhtään. Välillä harkitsen alanvaihtoa. Em yläkoulun ope