Miten olette hoitaneet korkeaa kolesterolia
muuten kuin lääkkeillä? Kuinka nopeasti esim. ruokavalio ja liikunta ovat auttaneet, jos ovat auttaneet?
Toki myös asiantuntijakeinot ovat tervetulleita!
Kaikki konstit kehiin! Kiitos!
Kommentit (29)
Kakkoselle: Kuinka nopeasti oli todella nopeasti? Yhdistitkö liikuntaa kolesterolin alentamiseen? Minkälainen ruokavalio on nyt?
Vierailija kirjoitti:
Kakkoselle: Kuinka nopeasti oli todella nopeasti? Yhdistitkö liikuntaa kolesterolin alentamiseen? Minkälainen ruokavalio on nyt?
Karkit, suklaat ja höttövehnähiilarit minimiin, rasvaa söin muuten huoleti. Parin-kolmen kuukauden sisään muutos oli jo dramaattinen, ja olisin pystynyt paljon parempaankin vielä enemmän ruokavaliota tiukentamalla.
Kaikilla tällainen ei toimi yhtä hyvin, valitettavasti.
Mun ruokavaliossa ei ole mitään vikaa silti kolesteroli on korkealla. Syön lääkkeitä.
Maito pois, kaikki herkut ja raksut pois, leipälevitteet pois. Liikuntaa tunti päivässä (kävelyä tms. ei lasketa).
LDL putosi 1.1 pykälää puolessa vuodessa.
Kolesteroli voi olla perinnöllinen tai sitten ei elikkä ruokavalio ei välttämättä auta. Mulla oli joskus nuorena hyvät veren rasva-arvot, mutta nyt ei ole tutkittu pitkään aikaan.
Onko kenelläkään auttanut Benecol- tms. tuotteet?
Miksi kävely ei auttaisi kolesterolin laskuun? Minkälaista liikunnan pitäisi olla?
Kovien rasvojen vaihto kasvisrasvoihin. Lihansyönnin vähentäminen.
Vierailija kirjoitti:
Onko kenelläkään auttanut Benecol- tms. tuotteet?
Miksi kävely ei auttaisi kolesterolin laskuun? Minkälaista liikunnan pitäisi olla?
Itse asiassa saattoi nuo benecolit vaihtaakin, ainakin lääkäriä kiinnosti kun näki laskeneet arvot.
Kuukaudessa auttoi. Ei tarvinnut aloittaa lääkitystä. Sovittiin siis lääkärin kanssa, että uudet mittaukset kuukauden päästä ja arvioidaan lääkityksen tarve. Eka mittaus kesäloman jälkeen. Sitten tiukasti herkut pois. Juustot erityisesti minun herkkua.
Kävelen muutoinkin paljon. Joten liikuntaa en lisännyt. Pelkkä ruokavaliomuutos auttoi kohdallani. Enemmän kasviksia ja vähemmän rasvaisia maitotuotteita.
Olen joutunut nostamaan kädet pystyyn ja hyväksymään tilanteen, eli korkean kolesterolin. Mikään ei auta. Tai lääkitys varmaan auttaisi, vaimolla arvot tippuivat yli kuudesta kolmeen kun hän joutui aloittamaan lääkityksen.
Ruokavaliota en ole pystynyt juurikaan muuttamaan, mutta se ei ole aivan huonoimmasta päästä. Kaikki muu on tehty. Aloitin päivittäisen liikunnan, pudotin 10-15 kilon ylipainoni pois, käytin vuosia pelkästään kasvisteroli-levitteitä, keiju alentajaa ja benecolia sekä otin päivittäin kalanmaksaöljyä. HDL-arvo nousi ehkä hivenen, mutta mitään muuta ei tapahtunut. No can do.
Liikunta saisi olla sellaista että tulisi kunnolla hiki.
Lisäksi jätin pullat ja sipsit pois ja lisäsin kasviksia. Näillä putosi kahdella.
Vierailija kirjoitti:
Olen joutunut nostamaan kädet pystyyn ja hyväksymään tilanteen, eli korkean kolesterolin. Mikään ei auta. Tai lääkitys varmaan auttaisi, vaimolla arvot tippuivat yli kuudesta kolmeen kun hän joutui aloittamaan lääkityksen.
Ruokavaliota en ole pystynyt juurikaan muuttamaan, mutta se ei ole aivan huonoimmasta päästä. Kaikki muu on tehty. Aloitin päivittäisen liikunnan, pudotin 10-15 kilon ylipainoni pois, käytin vuosia pelkästään kasvisteroli-levitteitä, keiju alentajaa ja benecolia sekä otin päivittäin kalanmaksaöljyä. HDL-arvo nousi ehkä hivenen, mutta mitään muuta ei tapahtunut. No can do.
Niin ja lopetin alkoholin käytön. En tosin tiedä vaikuttaako se asiaan mitenkään, mutta osana terveystalkoita.
Vierailija kirjoitti:
Jos teillä molemmilla on sama vaiva niin kyllähän se viittaisi siihen, että vika on ruokavaliossa. Mitä muuta syöt kuin noita mainitsemiasi?
Paljon suurempi vaikutus kolesteroliriskiin on muilla tekijöillä joista riippuu hapettuuko se kiinni suonenseinämiin. Antioksidantit, tupakka ja päihteet. Tutkijoiden mukaan "normaali" kolesteroli on tasolla johon ei pääse kuin vahvalla lääkityksellä jos edes sillä.
Vierailija kirjoitti:
Ai ei ole huonoimmasta päästä? Kuitenkin luettelet alentajat ja benecolit ja kasvisteroli-levitteet.
Herkut kun jäivät pois niin auttoi todella nopeasti.