Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En osaa laittaa joulua :(

Vierailija
04.11.2014 |

No osaan kyllä ripustella koristeita. Jouluruokien laitosta en tiedä mitään. Olis kiva paistaa kinkut ja tehdä laatikot ja leipomukset itse, nyt kun on lapsikin, jolle olis ihana laittaa kotiinkin semmoinen joulu, johon itsekin lapsena tottui.

Pitäisköhän tehdä parit pikkujoulut ja harjoitella :D

Kommentit (57)

Vierailija
41/57 |
04.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö ole kotona opetettu?

Vierailija
42/57 |
04.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/57 |
04.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla vähän sama, mutta en enää asu Suomessa ja haluaisin lapselle antaa myös suomalaisia jouluperinteitä, mutta kun ei edes kaikkia aineksia saa täältä! Onneksi Ikeasta sentään saa pipareita!

Kunhan lapsi vähän kasvaa, niin jospa edes askarrellaan paperilumihiutaleita ikkunaan ja jostain jos saisi vaikka muovisen kranssin oveen. 

Vierailija
44/57 |
04.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.11.2014 klo 17:11"]

Kyllähän jos oikein jostain laatikosta pitää, niin sen maun maistaa ja tietää, mikä on "oikein" tehtyä ja mikä "väärin". Meillä äiti aina tuunasi valmislanttuaatikkoa kermalla ja mausteilla, kun oli pitkään lähes ainoa, joka sitä laatikkoa söi. Kun uskallettiin maistaa, niin makuun tottui ja tein sitten kerran itse alusta loppuun lanttulaatikon eikä kyllä maistunut niin hyvälle kuin äidin tuunattu laatikko.

Nykyään teen kompromissin eli ostan valmiiksi soseutettua lanttua ja teen sen ohjeen mukaan (kananmunaa, kermaa, valkopippuria, suolaa ja olikohan vielä siirappiakin, en muista) ja niin vain maistuu koko perheelle eikä kukaan kaipaa sitä keitetyn lantun tuoksua, kun se laatikko siellä uunissakin tuoksuu kivasti. Myös äitini on siirtynyt näihin sosepusseihin, niitä kun ei vielä omassa lapsuudessani ollut tarjolla. Yhtä kätevästi menee kuin tuunaaminen ja vielä on tunne, että itse tekee...

Sen sijaan imellytetty perunalaatikko on itselleni ollut aivan pienestä asti niin suuri herkku, että eipä juuri kelpaa kuin tasan tietyllä reseptillä tehdyt. Esim. anoppi lorauttelee sekaan siirappia ja ei maistu oikealta, vaikka kuinka on alusta asti tehty ihan itse. Kyllähän sen syö siinä missä vaikkapa perunamuussiakin, mutta ei maistu joululta, ei millään.

Tarinan opetus: osta valmiina tai tee itse, se joulu maistuu juuri siltä, mikä teillä on ollut perinteenä. Ja olen kyllä samaa mieltä, että aina ei kaikkea tarvitse tehdä vaikeimman mukaan.  

[/quote]

Herttaisen kaunis ja diplomaattinen stoori, kiitos, isolla koolla! Sulla taitaa olla joulumieltä vuoden ympäri!

Vierailija
45/57 |
04.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.11.2014 klo 14:39"]

No osaan kyllä ripustella koristeita. Jouluruokien laitosta en tiedä mitään. Olis kiva paistaa kinkut ja tehdä laatikot ja leipomukset itse, nyt kun on lapsikin, jolle olis ihana laittaa kotiinkin semmoinen joulu, johon itsekin lapsena tottui. Pitäisköhän tehdä parit pikkujoulut ja harjoitella :D

[/quote] <3

Vierailija
46/57 |
04.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en pidä koko joulusta enkä varsinkaan siihen liittyvästä kaupallisesta hössötyksestä, mutta lasten vuoksi joudun vaivautumaan. Koitan mennä siitä missä aita on matalin, ja piparkakut ja joulutortut on valmistaikinasta. Koska vihaamme mieheni kanssa molemmat lanttulaatikkoa ja rosollia, niitä hirvityksiä ei tehdä. Tykkään karjalanpiirakoista, mutta ah, pakkasesta saa nykyään jo hyviä valmiita. Ja sitä rataa. Helpota ap elämääsi missä vaan voit eikä traditioista ole pakko pitää orjallisesti kiinni! Meidän joulupöytään kuuluu myös pasta-meetvurstisalaatti ja lihapullat tomaattikastikkeessa. En tajua myöskään sitä ähkysyömistä ja notkuvaa buffetpöytää..älytöntä...

Kinkun paisto ei ole vaikeata. Teen aina ylikypsän kinkun ja paistan 1 tunti 20 minuuttia per kilo. Ritilän alla on pelti ja sillä vettä, niin rasva ei pala kiinni. Kun luu lähtee irti nykäisemällä, se on valmista.

Meillä ei myöskään jouluna tiskata, vaan syödään kertislautasilta!

Verhoja en todellakaan vaihtele! Sohvatyynyjen päälle nykäisen jouluaiheiset ja pöytäliinan pöydälle, ja aina meillä on iso 4-6 kappaleen amarylliskori, jonka näitä aikoja istutan. Joulukuusen virkaa tekee tänä vuonna tuijapuska, jonka puutarhakaupan loppualesta jo hommasin. Halvalla. Pääsee keväällä pihalle, jos hengissä selviää kuistilla.

Vierailija
47/57 |
04.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
48/57 |
04.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.11.2014 klo 17:28"]Kyllä jotkut oikeasti tuntevat ylemmyyttä kaikesta minkä tekevät itse, kodinhoitoon ja ruoanlaittoon liittyen. Ei aina ole kyse itsetehdyn paremmasta maistuvuudesta vaan se valtava vaiva ja työmäärä mikä on tehty kun on kuorittu, pilputtu, keitetty, paistettu... kyllä kelpaa päteä niille jotka eivät syystä tai toisesta tee itse.

Huom: jotkut, eivät tietenkään kaikki.
[/quote]

Ei siinä ole mitenkään valtava työ. Puhut vaikka et tiedä. Kuten kerroin, mikäs on istuessa kun lantut/perunat tai porkkanat kiehuvat ITSESTÄÄN
kattilassa.
Survominen ei kestä kauaa.
Ja kun laatikot ovat uunissa, käteni ovat jälleen vapaat.
Bonuksena tietty tulee edullisemmaksi ja hyvän makuista.
Ja kyllä, olen ylpeä ruoistani.

Vierailija
49/57 |
04.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.11.2014 klo 18:06"]

Minä en pidä koko joulusta enkä varsinkaan siihen liittyvästä kaupallisesta hössötyksestä, mutta lasten vuoksi joudun vaivautumaan. Koitan mennä siitä missä aita on matalin, ja piparkakut ja joulutortut on valmistaikinasta. Koska vihaamme mieheni kanssa molemmat lanttulaatikkoa ja rosollia, niitä hirvityksiä ei tehdä. Tykkään karjalanpiirakoista, mutta ah, pakkasesta saa nykyään jo hyviä valmiita. Ja sitä rataa. Helpota ap elämääsi missä vaan voit eikä traditioista ole pakko pitää orjallisesti kiinni! Meidän joulupöytään kuuluu myös pasta-meetvurstisalaatti ja lihapullat tomaattikastikkeessa. En tajua myöskään sitä ähkysyömistä ja notkuvaa buffetpöytää..älytöntä... Kinkun paisto ei ole vaikeata. Teen aina ylikypsän kinkun ja paistan 1 tunti 20 minuuttia per kilo. Ritilän alla on pelti ja sillä vettä, niin rasva ei pala kiinni. Kun luu lähtee irti nykäisemällä, se on valmista. Meillä ei myöskään jouluna tiskata, vaan syödään kertislautasilta! Verhoja en todellakaan vaihtele! Sohvatyynyjen päälle nykäisen jouluaiheiset ja pöytäliinan pöydälle, ja aina meillä on iso 4-6 kappaleen amarylliskori, jonka näitä aikoja istutan. Joulukuusen virkaa tekee tänä vuonna tuijapuska, jonka puutarhakaupan loppualesta jo hommasin. Halvalla. Pääsee keväällä pihalle, jos hengissä selviää kuistilla.

[/quote]kuulostaa ihan järkyttävältä!! :O ikinä en noin surkeaa joulua haluaisi viettää, saati lapsille järjestää!!! Onneksi ei tarvitsekaan. 

Vierailija
50/57 |
04.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.11.2014 klo 18:17"]

[quote author="Vierailija" time="04.11.2014 klo 17:28"]Kyllä jotkut oikeasti tuntevat ylemmyyttä kaikesta minkä tekevät itse, kodinhoitoon ja ruoanlaittoon liittyen. Ei aina ole kyse itsetehdyn paremmasta maistuvuudesta vaan se valtava vaiva ja työmäärä mikä on tehty kun on kuorittu, pilputtu, keitetty, paistettu... kyllä kelpaa päteä niille jotka eivät syystä tai toisesta tee itse. Huom: jotkut, eivät tietenkään kaikki. [/quote] Ei siinä ole mitenkään valtava työ. Puhut vaikka et tiedä. Kuten kerroin, mikäs on istuessa kun lantut/perunat tai porkkanat kiehuvat ITSESTÄÄN kattilassa. Survominen ei kestä kauaa. Ja kun laatikot ovat uunissa, käteni ovat jälleen vapaat. Bonuksena tietty tulee edullisemmaksi ja hyvän makuista. Ja kyllä, olen ylpeä ruoistani.

[/quote]Jaa mitä he ovat  jotka jaksavat muistuttaa kuinka kovan työn tekevät kun ihan itse alusta asti tekevät kaiken? Mitä en tiedä? Näitä tuttaviani jotka yrittävät päteä? Vai mitä on tehdä itse? Teen itsekin, kinkkua en paista mutta laatikot ja leivonnaiset kylä. En vain toitota kuinka reipas olen ja ahkera. Sinä et ole sellainen mutta heitä on olemassa jotka tuntevat ylemmyyttä aiheesta. Sanoinhan että ei tietenkään kaikki.

Vierailija
51/57 |
04.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.11.2014 klo 17:28"]Kyllä jotkut oikeasti tuntevat ylemmyyttä kaikesta minkä tekevät itse, kodinhoitoon ja ruoanlaittoon liittyen. Ei aina ole kyse itsetehdyn paremmasta maistuvuudesta vaan se valtava vaiva ja työmäärä mikä on tehty kun on kuorittu, pilputtu, keitetty, paistettu... kyllä kelpaa päteä niille jotka eivät syystä tai toisesta tee itse. Huom: jotkut, eivät tietenkään kaikki. [/quote] Ei siinä ole mitenkään valtava työ. Puhut vaikka et tiedä. Kuten kerroin, mikäs on istuessa kun lantut/perunat tai porkkanat kiehuvat ITSESTÄÄN kattilassa. Survominen ei kestä kauaa. Ja kun laatikot ovat uunissa, käteni ovat jälleen vapaat. Bonuksena tietty tulee edullisemmaksi ja hyvän makuista. Ja kyllä, olen ylpeä ruoistani.

[/quote]

"Survominen ei kestä kauaa." Niin että mitäs välillä survot??

Vierailija
52/57 |
04.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.11.2014 klo 18:06"]

Minä en pidä koko joulusta enkä varsinkaan siihen liittyvästä kaupallisesta hössötyksestä, mutta lasten vuoksi joudun vaivautumaan. Koitan mennä siitä missä aita on matalin, ja piparkakut ja joulutortut on valmistaikinasta. Koska vihaamme mieheni kanssa molemmat lanttulaatikkoa ja rosollia, niitä hirvityksiä ei tehdä. Tykkään karjalanpiirakoista, mutta ah, pakkasesta saa nykyään jo hyviä valmiita. Ja sitä rataa. Helpota ap elämääsi missä vaan voit eikä traditioista ole pakko pitää orjallisesti kiinni! Meidän joulupöytään kuuluu myös pasta-meetvurstisalaatti ja lihapullat tomaattikastikkeessa. En tajua myöskään sitä ähkysyömistä ja notkuvaa buffetpöytää..älytöntä... Kinkun paisto ei ole vaikeata. Teen aina ylikypsän kinkun ja paistan 1 tunti 20 minuuttia per kilo. Ritilän alla on pelti ja sillä vettä, niin rasva ei pala kiinni. Kun luu lähtee irti nykäisemällä, se on valmista. Meillä ei myöskään jouluna tiskata, vaan syödään kertislautasilta! Verhoja en todellakaan vaihtele! Sohvatyynyjen päälle nykäisen jouluaiheiset ja pöytäliinan pöydälle, ja aina meillä on iso 4-6 kappaleen amarylliskori, jonka näitä aikoja istutan. Joulukuusen virkaa tekee tänä vuonna tuijapuska, jonka puutarhakaupan loppualesta jo hommasin. Halvalla. Pääsee keväällä pihalle, jos hengissä selviää kuistilla.

[/quote]kuulostaa ihan järkyttävältä!! :O ikinä en noin surkeaa joulua haluaisi viettää, saati lapsille järjestää!!! Onneksi ei tarvitsekaan. 

[/quote]

Kuules, näinkin voi viettää joulua tai vaikka juhannusta, sehän on ihan oma valinta.

Vierailija
53/57 |
04.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten joku jaksaa olla mielensäpahoittaja toisten syömisistä?

Joulun valmistelussa kotioloissa parasta on se, että siitä voi tehdä omannäköisen. Sellaisen mikä itselle on mieleen. Parhaat joulut tulevat siitä, että on joulun tunne. Jollekin se on iso kasa paketteja, toiselle notkuva (omin kätösin valmisteltu;)) joulupöytä, jollekin yksi palava kynttilä ja tunnelmallinen musiikki, jollekin yksinkertainen, toiselle pröystäilevä koristelu, jollekin juoksu sukulaisilta toiseen, toiselle kotiin jääminen. Tärkeintä on löytää se, mistä oma jouluntunne syntyy.

Vierailija
54/57 |
04.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaisen joulu järjestäminen on helppoa!

Osta talo täyteen kaikkea turhaa joulukrääsää, mieluiten niin paljon että tammikuussa olet sitten ihan pa. Jouluruokiin käytä myös paljon fyrkkaa, eli osta kaikki valmiina.

Kuusen saat myös ostettua ylihintaan. Jätä tämä MAHDOLLISIMMAN viimetippaan, jotta pääset naama punaisena huutamaan kuusikauppiaalle, että eikö teillä jumavitunlauta ole muka enää parempia kuusia.

Tule raivoa ja stressia puhkuen kotiin, jonne jätät kaikki joulukamat perheen koristelavaksi. Mene Alkoon, osta viinaa.

Aaton tullen, vedä kännit, heitä ruoat pitkin seinää ja sammu kuusen päälle.

Avot; suomalainen joulu!

Vierailija
55/57 |
04.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saattaa olla ihan kirjoittajan näköinen..

Vierailija
56/57 |
04.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.11.2014 klo 18:52"]

Osta talo täyteen kaikkea turhaa joulukrääsää, mieluiten niin paljon että tammikuussa olet sitten ihan pa. Jouluruokiin käytä myös paljon fyrkkaa, eli osta kaikki valmiina.

Kuusen saat myös ostettua ylihintaan. Jätä tämä MAHDOLLISIMMAN viimetippaan, jotta pääset naama punaisena huutamaan kuusikauppiaalle, että eikö teillä jumavitunlauta ole muka enää parempia kuusia.

Tule raivoa ja stressia puhkuen kotiin, jonne jätät kaikki joulukamat perheen koristelavaksi. Mene Alkoon, osta viinaa.

Avot; suomalainen joulu!

[/quote]

Olen pahoillani, jos teillä on tällaista.

Vierailija
57/57 |
04.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.11.2014 klo 18:59"]

[quote author="Vierailija" time="04.11.2014 klo 18:52"]

Avot; suomalainen joulu!

[/quote]

Olen pahoillani, jos teillä on tällaista.

[/quote]

Ihan normaali suomalainen joulu. Osa voi tosin jättää tuon kännäämisen pois, eli puhistaan sydänkohtauksen partaalla itseaiheutetussa kaaosstressissä kauppakeskuksissa tappelemassa muiden rouvien kanssa viimeisistä joulukinkuista aatonaattona ja haukutaan myyjät, kun eivät varautuneet juuri Heitä varten.

Ja joulusta on saatava Täysin Minun Näköinen, eli jos juuri sen kuvioinen lahjapaperi, mitä olit ajatellut sovivan joulusisustukseesi, on loppu, niin aloita karmea raivari perheelle ja etenkin myyjille tästä. Joulu on pilalla, koska haluamasi kuvioinen paperi on loppu.

Välillä mietin, että miksi kukaan edes viettää joulua. Niin monta mielenpahoittamista on tullut nähtyä joulun alla ja se mieli tosiaan pahoitetaan vaikkapa juuri siitä, että tietyt pakettitarrat tai tietty lahjapaperi on loppu. Se riittää pilaamaan joulun.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan seitsemän