Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En osaa laittaa joulua :(

Vierailija
04.11.2014 |

No osaan kyllä ripustella koristeita. Jouluruokien laitosta en tiedä mitään. Olis kiva paistaa kinkut ja tehdä laatikot ja leipomukset itse, nyt kun on lapsikin, jolle olis ihana laittaa kotiinkin semmoinen joulu, johon itsekin lapsena tottui.

Pitäisköhän tehdä parit pikkujoulut ja harjoitella :D

Kommentit (57)

Vierailija
1/57 |
04.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Punaiset verhot joka ikkunaan, olkkariin (ja ehkä lapsenkin ikkunaan) jouluvalot. Kynttilöitä turvallisiin paikkoihin. Pipareita ja joulutorttuja osaa kuka vain paistaa valmistaikinasta.

Porkkanalaatikko ja lanttulaatikko on tosi helppo tehdä, mutta älä laita valkopippuria liikaa, koska sen maku tulee todellakin läpi. Imelletty perunalaatikko on vähän hankalampi, joskus onnistuu ja joskus ei, välillä ei imelly ja välillä jää klimppiseksi, vaikka olisi mikä pitopalveluekspertti tai monen vuoden kokemus.

Kinkun kanssa pitää muistaa kaksi asiaa: käytä paistomittaria ja ota kinkku tarpeeksi ajoissa sulamaan (siis pari päivää aiemmin sinne keittiön lavuaariin sieltä pakkasesta). Ei kukaan ole seppä syntyessään, jokainen on joskus opetellut kantapään kautta. Netistä löytyy paljon ohjeita.

Sitten voi tietysti keksiä jotain ihan omia perinteitä piparkakkutalosta, joulukirkosta, hautausmaasta tai hyväntekeväisyydestä lähtien. Onko teillä jotain yksinäistä sukulaista, jonka voisitte kutsua mukaan juhlaan?

Vierailija
2/57 |
04.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jouluruoat voi tehdä helpostikin. Laatikot voi tehdä valmiista soseesta, jota saa kaupoista. Paketin kyljessä on yleensä laatikon ohje, ei tarvitse kuin sekoittaa aineet ja uuniin. Kinkunpaistokaan ei ole kauhean vaikeaa, lähinnä aikaa vievää. Joulun tuoksun saa, kun leipoo piparit valmiista taikinasta. Torttuja on helppo tehdä vaikka niistä valmiista pakastenjutuista, joihin lisätään vain hillo. Laita kahvin purujen joukkoon ripaus kanelia, niin saat jouluisan kahvin. Punaiset kynttilät ja joulukukka pöydälle. Ei se muuta tarvitse.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/57 |
04.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saarioisten äidit tekee paljon paremmat laatikot kuin minä. Enkä jaksaisi yhtä laatikollista lanttulaatikkoa itselleni väsätäkään.

Vierailija
4/57 |
04.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saarioisten laatikoita käytän minäkin. Saa helposti arvioitua määriäkin. Loraus kermaa ja voita päälle, uuniin lämpenemään.

Vierailija
5/57 |
04.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mwillä oli eka "kotijoulu" viime vuonna. Tai melkein. Iltapäivällä mentiin mun äidin luo syömään ja sinne tuli joulupukki (mun veli) ja aamupvä oötiin kptona. Joulupäivänä syötiin kptona jouluruoka. En ollu koskaan tehnyt jouluruokia mutta päädyttiinkin siihen että tehtiin sitä mistä itse tykättiin. Joulukuusi meillä on kyllä ollut lapsen syntymästä saakka joka vuosi eli 3:na vuonna. Mies paistoi kinkun jouluyönä ja teki sille punaviinikastikkeen ja mä tein rosollia, vihersalaattia, bataattilaatikon ja perunalaatikon. Lisäksi oli paljon kalaa (graavi, kylmä-ja lämminsavulohta, lasimestarin silliä ja lohen mätiä+smetana+sipuli. Niistä tuli oikein kelpo jouluateria. Lisäksi leivottiin useampaan otteeseen torttuja ja pipareita. Joulun tunnelmaa tuli kuusen ja kinkun paiston lisäksi joululiinat ja lapsen kanssa on askarreltu tonttuja ja kuusia ja tehty joulukortteja.

Vierailija
6/57 |
04.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkia ruokia ei ole pakko tehdä itse eikä ainakaan alusta asti. Pipareita ja ehkä joulutorttuja valmistaikinasta, peruna- ym. laatikot tuunataan eli ostetaan valmiina ja sekoitetaan joukkoon vähän kermaa ja ehkä siirappia, päälle korppujauhoa ja vähäksi aikaa uuniin. Saarioisten perinteinen maksalaatikko on hyvää sellaisenaankin. Monet jouluruuat ostetaan valmiina, esim. sillit, graavilohi, joululimppu jne...jopa riisipuuroa saa valmiina jos ei itse jaksa hauduttaa.

Vierailija
7/57 |
04.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.11.2014 klo 15:59"]Mwillä oli eka "kotijoulu" viime vuonna. Tai melkein. Iltapäivällä mentiin mun äidin luo syömään ja sinne tuli joulupukki (mun veli) ja aamupvä oötiin kptona. Joulupäivänä syötiin kptona jouluruoka. En ollu koskaan tehnyt jouluruokia mutta päädyttiinkin siihen että tehtiin sitä mistä itse tykättiin. Joulukuusi meillä on kyllä ollut lapsen syntymästä saakka joka vuosi eli 3:na vuonna. Mies paistoi kinkun jouluyönä ja teki sille punaviinikastikkeen ja mä tein rosollia, vihersalaattia, bataattilaatikon ja perunalaatikon. Lisäksi oli paljon kalaa (graavi, kylmä-ja lämminsavulohta, lasimestarin silliä ja lohen mätiä+smetana+sipuli. Niistä tuli oikein kelpo jouluateria. Lisäksi leivottiin useampaan otteeseen torttuja ja pipareita. Joulun tunnelmaa tuli kuusen ja kinkun paiston lisäksi joululiinat ja lapsen kanssa on askarreltu tonttuja ja kuusia ja tehty joulukortteja.
[/quote] Sori kirjoitusvirheet, näpyttelen puhelimella......

Vierailija
8/57 |
04.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole aikaa eikä kyllä suuremmin halujakaan ottaa hirveää stressiä joulun takia. Paistan vain kinkun itse. Laatikot ostan valmiina ja tuunaan kermalla, korppujauholla ja muskottipähkinällä. Kaiken muunkin ostan valmiina, korkeintaan väsään itse riisipuuron ja leivon  jotain jouluista juustokakkua ja torttuja. Kuusi koristellaan kimpassa ja sen lisäksi meillä on vain jotain kynttilöitä/kynttelikköjä ja pari tonttua tai olkipukkia. Ja meillä on siitä huolimatta aina tosi kiva joulu :)

Vierailija
9/57 |
04.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitävartenhan ne valmis/puolivalmisruoat on että ne jotka eivät osaa/ehdi/jaksa/tahdo tehdä itse saavt ne kuitenkin. Yhtä ihana tuoksu uunista leijailee niidenkin lämmetessä ja hyviltä maistuvat :)

Vierailija
10/57 |
04.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perunalaatikon kun eka imellyttää huoneenlämmössä ja vielä laittaa vuokaan paistovalmiiksi ja PAKASTIMEEN, niin imeltyy siellä vielä lisää. Aatoksi sitten sulamaan ja paistaminen, avot. Siirappi on tietysti keksitty, jos ei ole tarpeeksi imeltynyt.

Vierailija
11/57 |
04.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä monet jouluruoat, esim. lanttulaatikko, ovat aivan eri makuisia itse tehtyinä. Itseänne huijaatte, jos uskotte Saarioisten laatikoiden maistuvan samalta.

Vierailija
12/57 |
04.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.11.2014 klo 16:20"]

Perunalaatikon kun eka imellyttää huoneenlämmössä ja vielä laittaa vuokaan paistovalmiiksi ja PAKASTIMEEN, niin imeltyy siellä vielä lisää. Aatoksi sitten sulamaan ja paistaminen, avot. Siirappi on tietysti keksitty, jos ei ole tarpeeksi imeltynyt.

[/quote]

Jauhoisista perunoista laitan aina, eikä oikeaan perunalaatikkoon tule pisaraakaan siirappia. Että se siitä!

Vierailija
13/57 |
04.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.11.2014 klo 16:24"]

Kyllä monet jouluruoat, esim. lanttulaatikko, ovat aivan eri makuisia itse tehtyinä. Itseänne huijaatte, jos uskotte Saarioisten laatikoiden maistuvan samalta.

[/quote]

Minä olen maistanut monenkin itse tekemiä joululaatikoita. Läheskään kaikki eivät ole olleet kovin kummoisia. Mutta raada ihan rauhassa :D

Vierailija
14/57 |
04.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.11.2014 klo 16:28"]

[/quote]

Minä olen maistanut monenkin itse tekemiä joululaatikoita. Läheskään kaikki eivät ole olleet kovin kummoisia. Mutta raada ihan rauhassa :D

[/quote]

Enpä tiedä, mitä olet maistanut ja mitä et, mutta itse tehty, tuoreista hyvälaatuisista tarvikkeista, se nyt vaan on parasta, eikä ole teollisen makuinen niin tippaakaan.

Vierailija
15/57 |
04.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Prikulleen samaa mieltä, näinhän se on.

Vierailija
16/57 |
04.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.11.2014 klo 16:33"]

[/quote]

[/quote]

Enpä tiedä, mitä olet maistanut ja mitä et, mutta itse tehty, tuoreista hyvälaatuisista tarvikkeista, se nyt vaan on parasta, eikä ole teollisen makuinen niin tippaakaan.

[/quote]

Ei ole parasta, jos sitä ei osaa tehdä.

Vierailija
17/57 |
04.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]Voita/kermaa/siirappia kun lisää niin aivan ovat maukkaita ja ihania!

Vierailija
18/57 |
04.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laatikoiden teko on helppoa, eihän ne ole periaatteessa muuta kuin uunissa haudutettuja juuressoseita. Kysy äidiltäsi neuvot kinkun paistoon tai tee niinkuin minä: ulkoista kinkunpaisto appiukolle! 

Kalan graavaaminen on helppoa. Suosittelen siikaa, kunhan et anna sen olla graavissa liian kauan. Aamulla voi ripottaa suolat, sokerit, pippurit ja tillit, pakata tiiviiseen pakettiin ja illalla se on syötävää. Lohi vaatii pitemmän ajan. Kaupasta sillit ja silakat, jos sellaiset maistuu.

Piparitaikina tuo ihanan tuoksun kotiin. Tortut voi tehdä valmiista taikinasta tai ostaa valmiina, ei niitä niin paljoin mene (ei ainakaan meillä).

Ja tosiaan, tehkää juhlaruuiksi sellaista, mikä on teidän mielestä juhlavaa ja hyvää. Teidän joulu, teidän perinteet. 

Unohda hiki päässä siivous, koti on sotkuisempi joulun jälkeen kuin ennen sitä. Jääkaappi kannattaa kyllä siivota kunnolla, niin että sinne mahtuvat tarvittavat jouluherkut.

Hauskaa joulun valmistelua!

Vierailija
19/57 |
04.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.11.2014 klo 16:33"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Niin, samasta syystä värjään myös itse hiukseni (itse uuttamillani väreillä), leikkaan perheenjäsenteni tukat ja teen itse vaatteet - tiedänpähän ainakin, mitä saan.

Vierailija
20/57 |
04.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.11.2014 klo 16:35"]

[/quote]Voita/kermaa/siirappia kun lisää niin aivan ovat maukkaita ja ihania!

[/quote]

Makuaisti on jo niin tottunut teillä teollisuuden lisäainemössöihin, etten voi kuule auttaa:)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä kahdeksan