Olen "antanut" luvan lihoa raskaudessani max. 6kg.
En halua taistella hirveiden kilomäärien kanssa raskauden jälkeen. Olen laskenut että tuon verran kun lihoo, ei ole hirveästi ylimääräistä läskiä tullut. Tähän mennessä näyttää ainakin toteutuvan suht kivuttomasti, koska minkäänlaisia herkkumielitekoja ei ole. Enkä syö roskaruokaakaan, ainoastaan terveellistä ja hyvin nälän kurissa pitävää. Sen lisäksi olen päättänyt harrastaa liikuntaa vähintään tunnin joka ainoa päivä ja sekin on toteutunut.
Kommentit (50)
[quote author="Vierailija" time="04.11.2014 klo 13:51"]
En missään sanonutkaan ettenkö SÖISI KUNNOLLA. Nimenomaa näin kunnolla en ole varmaan syönyt koskaan koko elämäni aikana, en edes edellisessä raskaudessa. Syön nimenomaa kunnollista täysin alusta loppuun asti itse valmistettua ruokaa, johon kuuluu joka päivä kanaa, kalaa tai lihaa ja n kilo kasviksia. En syö yhtään eineksiä, en karkkia, jätskejä, pullia ym. Vain puhdasta kunnon ruokaa.
AP
[/quote]
No jos teet noin, miksi höpiset siitä kuudesta kilosta? Jos syöt terveellisesti ja monipuolisesti ja vältät herkkuja, miksi sun pitää miettiä jotain naurettavaa numeroa painonnousussa? Ja jos painonnousu ei pysy siinä kuudessa kilossa, mitä teet?
Lähtöpaino vaikuttaa tilanteeseen erittäin paljon.. Ite raskauduin 46kg painoisena, bmi jotain 17, painoa tuli 20kg ja sai tullakin neuvolan mukaan.. Sen jälkeen paino jäikin normaaleihin lukemiin(n.50kg), mutta missään vaiheessa ei kyllä läski olo ole ollut..
[quote author="Vierailija" time="04.11.2014 klo 13:43"]
Ei kannata sitten haaveilla kovin onnistuneesta imetyksestä.
[/quote]Mulla tuli painoa lähtöpainoon verrattuna 2.5 kg ja maitoa tuli niin paljon, että luovutinkin sitä.
Mulle tuli 20 kiloa, neuvolan mukaan ok. Nyt 9 viikkoa synnytyksestä jäljellä 2 kiloa. Eli ei ne läskiä välttämättä ole vasn nestettä, joka lähtee nopeasti pois.
[quote author="Vierailija" time="04.11.2014 klo 13:51"]
En missään sanonutkaan ettenkö SÖISI KUNNOLLA. Nimenomaa näin kunnolla en ole varmaan syönyt koskaan koko elämäni aikana, en edes edellisessä raskaudessa. Syön nimenomaa kunnollista täysin alusta loppuun asti itse valmistettua ruokaa, johon kuuluu joka päivä kanaa, kalaa tai lihaa ja n kilo kasviksia. En syö yhtään eineksiä, en karkkia, jätskejä, pullia ym. Vain puhdasta kunnon ruokaa.
AP
[/quote]
Minä söin kuvailemallasi tavalla koko raskausajan ja liikuinkin aktiivisesti ihan loppuraskautta lukuunottamatta. Painoa tuli 16 kiloa.
Painonnousu raskauden aikana on yksilöllistä, eikä se riipu pelkästään siitä mitä pistää suuhunsa. Ihmisen elimistö osaa kerätä rasvavarastoa esim imetystä varten, jos sitä muuten ei ole.
[quote author="Vierailija" time="04.11.2014 klo 13:29"]
En halua taistella hirveiden kilomäärien kanssa raskauden jälkeen. Olen laskenut että tuon verran kun lihoo, ei ole hirveästi ylimääräistä läskiä tullut. Tähän mennessä näyttää ainakin toteutuvan suht kivuttomasti, koska minkäänlaisia herkkumielitekoja ei ole. Enkä syö roskaruokaakaan, ainoastaan terveellistä ja hyvin nälän kurissa pitävää. Sen lisäksi olen päättänyt harrastaa liikuntaa vähintään tunnin joka ainoa päivä ja sekin on toteutunut.
[/quote]
ÖÖÖ, millä raskausviikolla olet? 10?
Mäkin ajattelin, että raskausaikana saan lihoa enintään 7kg. Painoindeksi 22,5 ennen raskautta. Nyt on tullut jo melkein 11kg (rv40). Syönyt olen terveellisesti , enkä ole kuukausiin pystynyt syömään yhtä suuria annoksia kuin ennen. Liikkuminen on jäänyt vähemmälle kipujen takia ja olen joutunut syömään verenpainelääkettä, joka tekee olon todella väsyneeksi ja pöhnäiseksi joten kaloreita ei pala entiseen malliin. Mulla ei ole turvotusta muualla kuin rinnoista (70D:stä 75E/F- kokoon tähän mennessä). Painoa vaan tulee, omat suunnitelmat saa unohtaa. Toivottavasti synnärillä lähtee se 7kg jota monet lupailee...
Raskauden aikainen painonnousu, jos se pysyy kohtuudessa ei ole LIHOMISTA.
Minulle tuli 20-25 kiloa kummassakin raskaudessa. Kilojen tulemista ei vain voinut mitenkään estää, vaikka kärvistelin nälissäni. Imetysaikana kilot lähtivät korkojen kanssa, arvet tosin jäivät :( Tunnen myös ihmisiä, jotka lihoivat vain muutaman kilon raskausaikana, mutta sitten raskauden jälkeen kiloja tulikin vielä lisää!
Oma painonnousuni oli yht 4,5 kiloa.Vauva syntyi rv 36. Olin lähtöpainossa ja vähän sen alle kun pääsin kotiin, vauva jäi vielä viikoksi sairaalaan. Luovutin 40l maitoa sairaalalle ja imetin yhteensä vuoden. Vieroitin vauvan töiden vuoksi.
Aika monihan kyllä kieltämättä käyttää tekosyynä kahden edestä syömistä kun on raskaana, vaikka lisäenergian tarve on hyvinkin pieni. Mutta se että tuottaako stressiä vaa´an kyttääminen on oma luku sinänsä. Raskausajastahan olisi hyvä nauttia, mikäli mahdollista.
Minulla tuli ensimmäistä odottaessa 30 kiloa, joka oli poissa ennenkuin lapsi oli 1v, ilman mitään laihdutteluita. Maitoa kyllä piisasi, lopetin imettämisen vasta kun lapsi oli 14 kk.
Nyt rv 23 ja painoa kertynyt n. 10 kg, josta osa on selkeästi läskiä. Tämä raskausläski kertyykin erilailla kuin normaalisti painon noustessa ja on jotenkin höttöisempää. En ota kuitenkaan paineita, eiköhän tämäkin tästä vielä maidoksi muutu :) En halua stressata kilojen tai lenkkeilemisen kanssa vaan elää mahdollisimman leppoisasti tämän lyhyen hetken, 9 kk ei loppuelämän painonhallinnassa merkitse yhtään mitään.
[quote author="Vierailija" time="04.11.2014 klo 13:52"][quote author="Vierailija" time="04.11.2014 klo 13:51"]
AP
[/quote]
Ei sulla silloin ole mitään tarvetta lakea niitä kiloja. Eikä määritellä tiettyä painoa jonka yli ei saa mennä.
[/quote]
Ei raskauden aikana voi laihduttaa. Kai sää ymmärrät mistä painonnousu johtuu?
Se on kova koettelemus syömishäiriöiselle tuo raskaus. Tsemppiä!
Ei kai laihtumisesta ole kysekään jos paino nousee esim. 6 kg. Jos on esim. ylipainoinen, eikös tuo ole ihan sopiva painonnousu.
[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 09:24"]
Aika monihan kyllä kieltämättä käyttää tekosyynä kahden edestä syömistä kun on raskaana, vaikka lisäenergian tarve on hyvinkin pieni. Mutta se että tuottaako stressiä vaa´an kyttääminen on oma luku sinänsä. Raskausajastahan olisi hyvä nauttia, mikäli mahdollista.
[/quote]
kyllähän silloin syökin kahden edestä. se toinen vaan ei tarvi niin paljoa energiaa kuin äiti.
[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 09:24"]
[/quote]
Mun mielestä sitä lisäenergian tarvetta ei voi oikein millään nyrkkisäännöllä määrittää, sanoa, että se on nyt tämä, piste. Ensimmäisessä raskaudessa todella söin kahden edestä, siis oikeasti paljon. Painoa tuli 12 kg, jälkitarkastuksessa sitä oli 2 kg enemmän kuin ennen raskautta. Toisessa raskaudessa söin huomattavasti vähemmän ja mietin enemmän, mitä suuhuni pistin, painoa tuli 13 kg, jälkitarkastuksen jälkeen sitä olikin 10 kg enemmän kuin ennen raskautta!
Toki noissa raskauksissa ero oli siinä, että ekassa raskaudessa oli suht hyvissä voimissa ja jaksoin liikkua, mutta en mä nyt kuitenkaan juuri kävelylenkkejä kummempaa tehnyt. Tokassa raskaudessa en pystynyt kävellä kuin lyhyitä matkoja ja joogasin kevyesti kotona. Piainonnnousu oli kuitenkin lähes sama, mutta lopputulos ihan eri.
Raskaana pitäisi kuunnella kehoaan. Ruokaa pitää syödä, kun on nälkä. Herkutella ei tietenkään kannata kuin kohtuudella, mutta raskausajassa tärkeintä ei ole se, että painonnousu pysyy tietyissä rajoissa (varsinkaan, jos se on joku ennalta määritelty 6 kg). Raskaudenaikainen kalorinsaannin rajoittaminen on erittäin haitallista sen tulevan ihmisen kannalta, koska se voi tarkoittaa hänen kohdallaan tulevaisuutta ylipainoisena 2-tyypin diabeetikkona.
Odottavan äidin tärkein tehtävä ei ole näyttää mahdollisimman hyvältä, vaan pitää huolta omasta ja sikiön kehosta. Tietenkään tähän ei mahdu se toinenkaan ääripää, eli se, että syöpötellään ja herkutellaan vailla mitään kontrollia.
Se, että odottava äiti saattaa lihoa (en puhu siis siitä, että paino nousee sikiön ja lapsiveden ym. takia, vaan siitä, että äidin oma elopaino lisääntyy) muutaman kilon, on ihan luonnollista ja asiaankuuluvaa. Raskausaikana suoliston bakteerikanta muuttuu ihan siitä syystä, että äiti keräisi sitä vararavintoa. Sen takia on äärettömän hölmöä ja sen uuden elämän terveydellä leikkimistä uhota, että minäpä annan itselleni luvan lihoa vain 6 kg.
Toivon todella, että ap on vain provo. Tosin pitää myös sanoa, että hän on haitallinen provo, koska ihmiset ovat heikkoja tällaisen ajatusmaailman edessä. Nuoret äidit alkavat kuvitella, että noin sen pitääkin mennä, ja heidän lapsensa saavat sitten terveydellään maksaa siitä, että äidit ovat antaneet itselleen luvan laihduttaa sikiötä.
Kertokaa, miksi on ok laihduttaa raskaana ollessa silloin kun on selkeästi ylipainoinen (eli paino ei raskauden aikana nouse yhtään) mutta ei silloin jos nainen on normaalipainoinen? Samat raskasmetallithan siinä lähtee liikkeelle oli sitten äidin paino mitä vain? Vai onko kyse siitä, että se painon kertyminen on hyvin ylipainoiselle (ja hänen vauvalleen) suurempi riski kuin laihdutuksen aikana liikkeelle lähtevä "paska"?
Mulla oli lähtöpaino 58kg (painoindeksi 22,5 eli normaali), painoa tuli raskauden aikana 7kg. Vauva painoi 3100g. Imetin 2 vuotta ja maitoa piisasi.