Onko Tampere hyvä paikka asua?
Onko mukava ympäristö, tarpeeksi harrastusmahdollisuuksia ja kulttuuria, edullinen asuminen, työpaikkoja...? Onko jotkut alueet jo pilalla kuten Helsingissä, onko keskusta vielä kiva vai turvattoman oloinen?
Tampere kiinnostaisi sijaintinsa puolesta. Asun Helsingissä ja olen lopen kyllästynyt, haluaisin aloittaa uuden elämän jossain mutta mielellään kaupungissa, en koe olevani ihan maaseutu- tai pikkukyläihminen.
Kommentit (132)
Tampere suurin muuttovoitoltaan jo vuosia koko Suomessa, vetovoimaisin ja eniten lehittyvä kaupunki. Harkimokin sanoi, että Helsingin pitäis ottaa mallia Tampereesta, kuinka kehitytään kansainväliseen suuntaan. Tampere kasvaa koko ajan eniten joka suuntaan. Joskus vielä maamme pääkaupunki. Rento kaupunki, jonne kaikkien helppo tulla omana itsenään. Täällä ei tarvitse esittää mitään nousukasta.
Itse noin vuoden asuneena kyllä olen kokenut vähän sisäänpäin lämpiävänä kaupunkina ja ihmiset valitettavasti vähän "junttimaisina". En toki tiedä, millaista tämä on verrattuna esimerkiksi Helsinkiin.
Itse ulkopaikkakuntalaisena pidän Tampereesta valtavasti.
Siitä Tampereesta, joka oli ennen vuotta 2015
Harkimokin sanoi, että Helsingin pitäis ottaa mallia Tampereesta, kuinka kehitytään kansainväliseen suuntaan
Kehitytty tosiaan on. Keskustan katukuvaa katsoessa ei arvaisi olevansa Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Tampere suurin muuttovoitoltaan jo vuosia koko Suomessa, vetovoimaisin ja eniten lehittyvä kaupunki.
Kuulostaa hienolta niin kauan kuin suljet aktiivisesti silmäsi siltä mistä tämä "voitto" muodostuu.
Tampereellakin ovi käy koko ajan kumpaankin suuntaan mutta lähtijät ja tulijat eivät ole alkuunkaan samaa porukkaa.
Lähikuntien omakoti-idylliin ja inhan monokulttuurisiin kouluihin pakenevat kahden citymaasturin perheet kuuluvat ihan toiseen demografiseen ryhmään kuin heikkopäistä tahtia pystytettävien elementtilähiöiden vuokrakoppeihin valuvat julkisen liikenteen käyttäjät.
- Paljon vaihtoehtoista nuorisoa ja vähän vanhempaakin
- Parjattu Tesoma yllätti itsenikin. Tuolla alueella on rakennettu viime vuosina paljon ja alue on parantunut
- Ranta-Tampellasta tulee oikeasti hieno
- Katukuvassa ja uudisrakentamisessa käytetään paljon punatiiltä, joka sopii tähän tehdaskaupunkiin
- Rohkea tekemisen meininki kaupungin kehittämisen suhteen
- Paljon hyviä ja aktiivisia urheiluseuroja
- Ystävällisiä ihmisiä
- Huono kahvilatarjonta
- Murre, joka naurattaa, ärsyttää tai ihastuttaa
- Mainitaan usein kulttuuri, mutta missä ovat taidegalleriat
- Paljon, siis oikeasti paljon narkkareita
- Harvassa kaupungissa näet niin paljon mauttomia ja tyylittömiä ihmisiä. Turha etsiä trendejä kaupungin katukuvasta.
- Helppo muuttaa ja tutustua ihmisiin
- Vaikea muuttaa pois (työpaikkoja paljon) 😆
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ratikan tulo tuo toivottavasti ihmiset takaisin keskustaan, joka kyllä rakennusvuosina pääsi autioitumaan pahasti.
En usko. Kyllähän sinne pääsi bussillakin aikaisemmin. Tampereella vihataan henkilöautoilijoita, joten he menevät muualle.
Nyt olet väärässä. Missään isommassa kaupungissa ei rakasteta yksityisautoilua yhtä valtavasti kuin Tampereella. Täällä nimenomaan autolla pääsee joka paikkaan ja dieseljuntit todellakin myös ajavat autolla joka paikkaan. Muualla yksityisautoilua pyritään vähentämään, Tampereella yksityisautoilu lisääntyy koko ajan.
Ois kiva asuu joskus Tampereella
Ap täällä pitkän ajan jälkeen :) Päädyin taas googlailemaan Tamperetta ja löysin tämän vanhan ketjunikin. Edelleen Tampereelle muutosta haaveilen, olen siellä pariin kertaan käynyt tässä vuoden sisällä ja kohta menossa taas.
Jos joku ketjuun vielä jaksaisi kertoa taas tuoreita näkemyksiä Tampereesta niin lukisin mielelläni! Omaan silmääni jopa Tampereen keskusta on tosi kiva. Olen käynyt sekä talvella että keväällä ja nyt kesäreissu suunnitteilla.
Tosiaan kaupunkiasuminen minua kiinnostaa, ei tarvitse mikään hiljainen saati lapsiperhealue olla, lapsia ei ole. Tykkään pyöräillä, joten kivat pyöräilymaastot plussaa. Aika paljon vietän aikaa kotona mutta tykkään siitä että palvelut (kaupat, ravintolat, baarit yms.) ovat lähellä.
Tampereella ei valitettavasti ole tuttuja juurikaan ja vielä toistaiseksi puolison opiskelukuviot ovat muuton tiellä. Mutta hänkin jo innostui että voisi alkaa sitten etsiä töitä Tampereen suunnalta :) Sama tietysti itselläkin edessä, kovin hyvät työnäkymät ei valitettavasti ole.
Miltäs tuo Tullintorin alue vaikutta nykyisin ja siitä Sorsapuiston suuntaan? Onko ok aluetta vai rauhatonta?
Vielä 15 vuotta sitten Tampere oli todella viihtyisä. Autoilla sai Hämeenkadullakin, rantaväylä joka meni Hervannan suunnalta Särkänniemeen ja sieltä edelleen Lielahteen, Ylöjärvelle jne, oli kyllä välillä ruuhkainen mutta kiva näkymä Näsijärvelle. Nyt on pimeä tunneli tilalla pitkän osan matkasta.. kaikkialla oli jotenkin väljempää, ei ollut vielä ratikkakiskoja. Nyt on ruuhkaisempaa ja ahtaampaa. Eipä siellä enää tule paljoa käytyä. Mielestäni Lahti, Jyväskylä, Kuopio ja Mikkeli ovat viihtyisämpiä kaupunkeja.
Kohta vuoden Hervannassa asuneena yhdyn tuohon mielipiteeseen reippaasta menosta, eilenkin kävin tunnin lenkillä melkein takapihalta alkavassa metsässä.
Jos tarkoituksena oli kertoa, että täällä olisi reippaanlaisesti päihteiden käyttöä, siitä mulla ei valitettavasti ole vielä kokemusta. Asun pohjois-hervannassa ja naapurini ovat pääsääntöisesti eläkeläisiä. Muutama mummo on pihalla kertoillut, kuinka ukkonsa ovat huonossa kunnossa nyt päälle kahdeksankymppisenä, kun on viina maistunut nuoruudessa turhan reippaasti.
Täällä ei siis todellakaan ole yleisesti ottaen mitenkään levotonta. Duon lähistöllä on omat juopporemminsä, mutta samanlaisia on ollut kaikkien ostareiden/asemien lähistöillä, missä olen käynyt. En liiku yöaikaan, niin ei ole tarvinnut missään pelätä. Ratikalla pääsee hyvin keskustaan ja bussilla moneen muuhun paikkaan. Palvelut on hyvät, hieno luonto lähellä ja asunnot halpoja. Luulen, että Hervannan huono maine perustuu enemmän menneisyyteen kuin tähän päivään.