Vegaani ystäväni ei ollut varannut minulle mitään lihatuotteita viikonlopun kyläilyn ajaksi
Itse olen aina huomioinut hänen ruokavalionsa kun hän tulee meille kylään. Ensi kerralla tarjoan hänelle pelkästään eläinkunnan tuotteita.
Kommentit (575)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää on kyllä mielenkiintoinen kuvio: kasvisuskovaisille pitää varata kaikkee mutta heidän ei tarvitse huomioida ja kunnioittaa tavallisia ruokailijoita.
Jep. Tottumattoman on aika vaikea syödä vegaanisia ruokia pelkästään. Esim. Se vuustokin on tosi pahaa. Olen kokeillut, joten tiedän kyllä.
Olen ollut vegaani 6 vuotta, en ole koskaan maistanut vuustoa, nyhtistä ja beyond burgereitakin vain silloin kun niitä on minulle kylässä tarjottu. En itse ikinä ostaisi, nuo on suunnattu nimenomaan aloitteleville vegaaneille tai sekaaneille jotka yrittävät vähentää lihansyontiä tai valmistaa ruokaa meille vegaaneille.
Jos minulta kysytään ennen juhlia ruokarajoitteita niin kerron kyllä, yleensä se ei ole ollut ongelma, en vietä aikaani vihamielisten nillittäjien kanssa. Voin hyvin ottaa omatkin eväät mukaan tarpeen vaatiessa, toistaiseksi tarve on vaatinut vain kerran kuuden vuoden aikana.
Maailma on täynnä ihan luonnostaan vegaanisia reseptejä, ei niihin mitään tekolihaa tai feikkijuustoa tarvita.
Se mikä näissä kasvisruuissa aina häiritsee ettei ihmiset osaa tehdä kunnollista. Ne tekee täysin mautonta sontaa, johon tyrkkäävät makua saadakseen chiliä, valkopippuria, mustapippuria, muita pippureita. Kaikille olen allerginen. Hyvän lihan voi maustaa vain suolalla ja silti maistuu hyvälle tai tehdä kasvisruokaa yrttien avulla, mutta ovat kuulemma liian kalliita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää on kyllä mielenkiintoinen kuvio: kasvisuskovaisille pitää varata kaikkee mutta heidän ei tarvitse huomioida ja kunnioittaa tavallisia ruokailijoita.
Jep. Tottumattoman on aika vaikea syödä vegaanisia ruokia pelkästään. Esim. Se vuustokin on tosi pahaa. Olen kokeillut, joten tiedän kyllä.
Onko sinun vaikea esim syödä Marianne-karkkeja, oreokeksejä, sipsejä, popcornia, olutta, leipää ja viiniä? Jos niiden kera ei tarjoilla esim nakkeja tai pihviä?
Onko sulla joku diagnoosi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä sitä, että miten lakkaa olemasta vegaani jos kokkaa muille lihaa? Jos olisin ammatiltani kokki niin en voisi olla vegaani? Anyways. En syö itse lihaa, mutta grillaan kyllä kavereille pihvit kun ovat kylässä. Enkä koe siitä huonoa omaatuntoa.
Liha haisee pahalle ja se haju tarttuu vaatteisiin ja hiuksiin. Yök. En pystyisi kokkaamaan. Paistinpannukin menisi pilalle eläinrasvasta.
Tämä on näköjään sama kuin muslimeillakin: paistinpannulla ei saa paistaa sianlihaa eikä astioista saa säilyttää sianlihaa, vaikka olisi miten puhdistettu astiat ja pannut käsittelyn jälkeen.
Söisitkö itse samalta paistinpannulta jolla on paistettu ihmisen lihaa? Aivan, et söisi. Siksi et vastaa tähän kysymykseen koska sitten olisit yhtä "uskovainen" kuin minäkin.
Vertaat sekasyöntiä kannibalismiin? Huh huh
Eli et sinäkään söisi paistinpannulta munakasta jossa on paistettu ihmistä? Et voi sitten ihmetellä miksi minä en syö paistinpannulta jossa on paistettu lihaa.
Ihan samanlaista lihassäiettä ja eläinrasvaa on sekä ihmisen että eläimen ruho, en pysty itse syömään kumpaakaan ja molemmat ovat mielestäni hyvin sairaita ja sadistisia juttuja. Lihatiskit ja liharuoat ovat minulle yhtä vastenmielisiä olipa ne ihmistä tai eläintä.
Vegaaniruoan valmistaminen on stressaava, koska sen pitäisi olla proteiinipitoista ja maukasta. Jos sellaista valmistaa vain harvoin, ei oikein tiedä, miltä sen pitäisi valmiina maistua, ruokien rakenteet ovat niin raakoina kuin kypsinä vieraita. Ongelma eivät ole kasvikset tai juurekset vaan tofu chorizomakkara pennea jne. Kierrän kaupassa yritttäen etsiä niitä ja sitten arvuutella, olenko valmistanut ne oikein.
Sekaruokaa tehdessä reseptiä voi katsoa ylimalkaisesti ja sitten valmistaa. Vegeruoan reseptiä pitää seurata millin tarkasti, ettei vaan pilaa sitä. Kun sitten maistaa, se voi maistua hyvälle, mutta vegaanin mielestä olla syömäkelvotonta. Siksi varaan varmuuden vuoksi jääkaappiin vege valmisaterioita, jos eivät pystyisi ruokaani syömään. Tähän mennessä on kelvannut, mutta koskaan ei voi tietää. Mutta stressaavaa on.
Vierailija kirjoitti:
Vegaaniruoan valmistaminen on stressaava, koska sen pitäisi olla proteiinipitoista ja maukasta. Jos sellaista valmistaa vain harvoin, ei oikein tiedä, miltä sen pitäisi valmiina maistua, ruokien rakenteet ovat niin raakoina kuin kypsinä vieraita. Ongelma eivät ole kasvikset tai juurekset vaan tofu chorizomakkara pennea jne. Kierrän kaupassa yritttäen etsiä niitä ja sitten arvuutella, olenko valmistanut ne oikein.
Sekaruokaa tehdessä reseptiä voi katsoa ylimalkaisesti ja sitten valmistaa. Vegeruoan reseptiä pitää seurata millin tarkasti, ettei vaan pilaa sitä. Kun sitten maistaa, se voi maistua hyvälle, mutta vegaanin mielestä olla syömäkelvotonta. Siksi varaan varmuuden vuoksi jääkaappiin vege valmisaterioita, jos eivät pystyisi ruokaani syömään. Tähän mennessä on kelvannut, mutta koskaan ei voi tietää. Mutta stressaavaa on.
Ei kai se sen vaikeampaa ole, vegetuotteitahan ei tarvitse edes kypsentää niin kuin vaikka jauhelihaa. Esim. beanit ja nyhtökauratuotteet. Aika nirso on vieraasi jos ei syö vaikka vartavasten teet ruoan.
Itse en osaisi tehdä liharuokia, aloin kasvissyöjäksi kun muutin omilleni, tuntui vieraalle ajatukselle alkaa paistelemaan lihoja, siksi opin suoraan tekemään kasvisruokia.
Jos reseptien luku tuntuu turhauttavalta niin ehkä video voisi olla mukavampi?
Tällaiseen törmäsin, kanavalle tulee varmaan lisää videoita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lihaani voi ihan hyvin syödä kasvisruokaa pari päivää ilman mitään moraalista ongelmaa mutta vegaani taas ei liharuokaa joten aika hölmö vertaus.
Eikö sinulle tule huono omatunto, kun mietit sitä jäävuorisalaattiparkaa, joka kiskottiin juurineen elävänä maasta? Mieti, kuinka pikkuinen salaatti itkee koko kylmäkuljetusketjun. On hengissä vielä lautasesi reunalla
Eikö vegaanille tule huono omatunto, kun kaurajuoman takia useita hiiriemoja poikasineen päätyy puimurin teriin?
Vierailija kirjoitti:
Ei joka aterialla tarvitse miettiä onko proteiinia riittävästi. Esim spagetissakin on proteiinia jonkun verran ja vihreissä kasviksissa myös. Spagettia, riisiä tai perunoita ja höyrytettyjä vihanneksia on hyvä ateria. Ei tarvitse miettiä sen kummempaa. Pöytämausteeksi soijakastiketta, mitä voi lorauttaa oman maun mukaan ruoan sekaan.
Vierailija kirjoitti:
Lihaani voi ihan hyvin syödä kasvisruokaa pari päivää ilman mitään moraalista ongelmaa mutta vegaani taas ei liharuokaa joten aika hölmö vertaus.
No miksei voisi? Vegaaneilla on samanlainen sekasyöjän ruoansulatus kuin normaaleillakin!
Vierailija kirjoitti:
Ei se ole hölmö vertaus. Kyse on huomioonottamisesta. Kysyisin itse vegaanilta, käykö semmoinen tai tämmöinen. Kysyn sekasyöjiltäkin, ei kaikki kaikkea syö.
Vierailija kirjoitti:
Ei se ole hölmö vertaus. Kyse on huomioonottamisesta. Kysyisin itse vegaanilta, käykö semmoinen tai tämmöinen. Kysyn sekasyöjiltäkin, ei kaikki kaikkea syö.
Syöt siis pelkkää lihaa? Silloin on ruokavalio koostettava huolellisesti. Eivätkös ne eskimot saa c-vitamiinin imeskelemällä valaan nahkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä sitä, että miten lakkaa olemasta vegaani jos kokkaa muille lihaa? Jos olisin ammatiltani kokki niin en voisi olla vegaani? Anyways. En syö itse lihaa, mutta grillaan kyllä kavereille pihvit kun ovat kylässä. Enkä koe siitä huonoa omaatuntoa.
Liha haisee pahalle ja se haju tarttuu vaatteisiin ja hiuksiin. Yök. En pystyisi kokkaamaan. Paistinpannukin menisi pilalle eläinrasvasta.
Tämä on näköjään sama kuin muslimeillakin: paistinpannulla ei saa paistaa sianlihaa eikä astioista saa säilyttää sianlihaa, vaikka olisi miten puhdistettu astiat ja pannut käsittelyn jälkeen.
Söisitkö itse samalta paistinpannulta jolla on paistettu ihmisen lihaa? Aivan, et söisi. Siksi et vastaa tähän kysymykseen koska sitten olisit yhtä "uskovainen" kuin minäkin.
Eli et sinäkään söisi paistinpannulta munakasta jossa on paistettu ihmistä? Et voi sitten ihmetellä miksi minä en syö paistinpannulta jossa on paistettu lihaa.
Ihan samanlaista lihassäiettä ja eläinrasvaa on sekä ihmisen että eläimen ruho, en pysty itse syömään kumpaakaan ja molemmat ovat mielestäni hyvin sairaita ja sadistisia juttuja. Lihatiskit ja liharuoat ovat minulle yhtä vastenmielisiä olipa ne ihmistä tai eläintä.
Tulevaisuudessahan liha tehdään laboratoriossa soluviljelmillä. Onko sekin mielestäsi inhottavaa?
Mä ihmettelen tätä nykyihmisten pakkomielteistä lihan syömistä. Suomalaiset on vuosisadat eläneet niin, että suurin osa ravinnosta ei ollut eläinperäistä ja silloin kun sitä eläinperäistä oli tarjolla, niin sitä oli hyvin vähän syöjää kohti. Nyt sitten pitäisi saada syödä päivässä saman verran lihaa kuin esivanhemmat söi kuukaudessa... Ei ihme että porukkaa lihoo ja sairastaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kerran kyse on huomioonottamisesta, miksi et voi ottaa huomioon toisen vakaumusta? Vegaani ei syö eläinperäisiä tuotteita vakaumuksensa vuoksi. Yhtään vakaumuksellista lihansyöjää, joka ei voi syödä kasviksia ollenkaan, en minä ole koskaan tavannut, vaan kaikki tuntemani sekasyöjät syövät kyllä usein ja mielellään myös kasvisruokia.
Mutta kyllähän tästäkin asiasta saa riidan aikaisiksi, jos oikein kovasti haluaa. Ja joku täällä näyttää haluavan, tämäkin vanha ketju piti nostaa esille tuon hääruokaketjun lisäksi. 🙄
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kerran kyse on huomioonottamisesta, miksi et voi ottaa huomioon toisen vakaumusta? Vegaani ei syö eläinperäisiä tuotteita vakaumuksensa vuoksi. Yhtään vakaumuksellista lihansyöjää, joka ei voi syödä kasviksia ollenkaan, en minä ole koskaan tavannut, vaan kaikki tuntemani sekasyöjät syövät kyllä usein ja mielellään myös kasvisruokia.
Mutta kyllähän tästäkin asiasta saa riidan aikaisiksi, jos oikein kovasti haluaa. Ja joku täällä näyttää haluavan, tämäkin vanha ketju piti nostaa esille tuon hääruokaketjun lisäksi. 🙄
Totta, sekasyöjät syövät myös kasvisruokia, mutta eivät vegaanisena.
Missä piireissä ne semmoset ihmiset liikkuu, jotka ei koskaan ja ikinä syö kasvisruokaa? Mä kun käyn työkavereiden (joista suurin osa on miehiä) kanssa lounaalla, niin kyllä siellä sekasyöjätkin välillä ottaa vegaanisen vaihtoehdon. En tunne yhtäkään ihmistä, joka periaatteesta ei söisi kasvisruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulevaisuudessahan liha tehdään laboratoriossa soluviljelmillä. Onko sekin mielestäsi inhottavaa?
Sellaista lihaa minäkin söisin ilman nikottelua. Tämä nykyinen eläinteollisuus on mielestäni sekä eetisesti että lääketieteellisesti ajatellen niin kestämättömällä pohjalla, että en enää ilman suuria ponnistuksia pysty syömään tehotuotettua sikaa, nautaa, broileria tai lohta. Päällimmäisenä on huoli omasta ja perheeni terveydestä, itsekäs paskiainen kun olen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta, sekasyöjät syövät myös kasvisruokia, mutta eivät vegaanisena.
Siis meneekö sekasyöjällä raja siinä, että jos on pinaattilettuja tarjolla, niin se syö niitä, jos niissä on kananmunaa, mutta jättää ottamatta, jos ei? Tai kasvisburgeri menee, jos siinä olevassa majoneesissa on kananmunaa, muuten ei? Linssisosekeitto on ok, jos siinä on ruokakermaa, mutta ei ole ok, jos siinä on soijaruokakermaa? Tofuwokkia voi syödä, jos siinä on kalakastiketta, mutta ei voi, jos onkin soijakastiketta?
Käyn silloin tällöin vegeravintoloissa ja aina saanut hyvää ruokaa. Jos vieraaksi tulee vegetaristi tai vegaani tai molemmat, teen ruoat niin että sekasyöjät vegetaristit ja vegaanit kaikki saavat tarpeeksi syötävää. Teen sen siksi, että kunnioitan vieraitani ja pidän heistä. Jos menen syömään vegen luokse, ei minua haittaa silloin syödä vegeruokaa. Toivon sen olevan täyttävää ja maukasta. Vähän pitää joustaa, jos haluaa pitää itselleen tärkeät ihmiset elämässään.