Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaikki rahat menee lapsiin!

Vierailija
19.09.2021 |

Koko ajan jotain hankintoja joita on pakko tehdä. Molempien lasten pyörät pitää vaihtaa isompiin, molempien kännykät rikki, toisella lasi, toisella jumittuu, pitää ostaa syyskengät ja takit, harrastukset, kaverisynttärit, koko ajan jotain. Ja kun luulen että nyt on kaikki, niin eipäs olekaan ja listaa alkaa muodostua uudelleen.. itselleni en saa ostettua mitään kun kaikki rahat menee lapsiin.

Kommentit (526)

Vierailija
421/526 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennakoimalla säästää hirvittävästi rahaa. Itse kierrän lastenkirpparin joka viikko ja ostan tulevaa varten kaikenlaista kun silmiin sattuu hyvä hintalaatusuhde. Esim. ostin juuri 8 eurolla uudenveroisen reiman toppahaalarin. On vielä kaksi numeroa liian suuri, mutta menee loistavasti sitten aikanaan kakkoshaalarina, vaikka kuosi ei olekkaan kaunein. Uudenveroiset kauppakengät ostin eurolla. Vyö 25 senttiä, käyttöpaitoja, aivan uudenveroisia 0,50e-1e kpl. Metsästän aina paria koko isompaa ja sitten nykyistä kokoa tarpeen mukaan. 

Kyttään myös alennusmyyntejä esim. juuri oli s-mobiilissa yksi vapaavalintainen pukeutumisen tuote puoleen hintaan. Ostin syksyksi viking kengät. Ostamalla myös pitkäikäisiä tuotteita säästää valtavia summia esim. ostin kaulurin joka menee 2v-7v. Ei yksi lapsi sitä puhki saa.

Niin, sinä olet tyypillinen yhden pienen lapsen äiti.

Sitten kun olet töissä ja lapsia on eri-ikäisiä pari kolme ja pyörität sitä työtä, arkea, lasten päivähoitoa/koulua ja harrastuksia, et tod kierrä kirppiksellä joka viikko.

Ei tarvitse olla edes enempää lapsia kuin se yksi, jos tekee uraa samalla ja on reissutyötä tekevä mies ja paljon harrastava lapsi sekä koira. En tosiaan ehdi kiertää kirppareita. Eikä onneksi taloudellisesti tarvitsekaan. Mutta kyllä sitä kiireisenä mielummin tilaa sillä hetkellä tarvittavat vaatteet parista hyväksi todetusta nettikaupasta ja säästää aikaa ja hermoja rahan sijaan.

Yleensä rahansäästöneuvot ovat aikaa vieviä. Kaikilla ei ole sitä aikaa tai muuten resursseja.

Minä tein niin että ostin tutulta äidiltä hänen tyttärensä vaatteet.

Mulla on pitkäraajaiset hoikat lapset kuten hänellä ja kyllädtyin etsimään heille sopivia vaatteita. Reimatecin haalarikin oli kuin purje, niin väljä se oli ja lahkeet loppui kesken.

Tämä säästi valtavasti aikaa. Hain isot läjät kevättalvesta ja elokuussa ja niillä mentiin.

Vain kengät ostin uusina. Ja sitten hajanaisia harrastuskamoja.

Vierailija
422/526 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omassa lähipiirissäni kuulee usein myös, että rahat on aina loppu ja ne kaikki menevät lapsiin. Asuntolainat tauotetaan vanhempainvapaiden ajaksi. Kuitenkin reissataan hotelleissa, ostellaan lapsille 300 euron merkkihaalareita ja satasella asusteita, otetaan tatuointeja ja syödään ulkona. Ei kaiken tarvitse olla aina sitä hienointa ja elämän pysyä yhtä "leveänä" kuin ennen lapsia.

En tarkoita, että teillä olisi tämmöistä. Mutta oon huomannut omassa lähipiirissäni tällaista.

Olen huomannut saman. Ja ne ketkä eniten ostaa, suurimpaan ääneen valittaa. Lapsille tilataan isot kasat vaatteita ja itsellä huoneellinen. Itse olen joutunut luopumaan kampaajalla käynneistä yms. Kiukuttaa valittajat. Toisaalta jatkuva ostaminen on osalla psyykkinen häiriö, sillä korvataan jotakin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
423/526 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvähän se niiden on joilla on kirpparit vieressä ja niitä voi kiertää viikottain. Kaikilla ei ole.

Vierailija
424/526 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin se on. Unohdit tosin listalta ajokortin, vanhojen päiväpuvun, rippijuhlien ja ylioppilasjuhlien järjestämisen sekä sen, että lapsilisä loppuu 17-vuotiaana. Onneksi lukiokirjoja ei enää tarvitse kenenkään hankkia.

Mulla oli kaksi poikaa, itse totaaliyksinhuoltaja. Lasten isä kuoli kun olivat pieniä. Heille maksettiin sentään pientä perhe-eläkettä. Lukiokirjat eivät olleet ilmaisia vielä silloin ja kummankin harrastus maksoi. Autoa oli pakko pitää. Puhelimet pakko hankkia. Onni, että saivat parina kesänä kesätöitä. Itse sain vain pätkäduuneja. Rippijuhlat ja yo-juhlat pidettiin kummallekin. Ajokortit saivat. En ottanut uutta ukkoa kiusoikseni. Tämän koko tilanteen pelasti vain sellainen valitettava asia, että isäni kuoli ja jätti perintöä. Isää on siis kiittäminen siitä, että onnistuttiin poikien kanssa yhdessä.

Kaik män silleensä, että nyt asun yksin yksiössä, olen eläkkeellä ja käyttörahaa (siis ruoka yms.) jää n 300 euroa/kk.

Vierailija
425/526 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä sä tarttisit?

Itse tarttisin housuja, ei enää yksiäkään ehjiä. Viimeisetkin kulu puhki haaroista. Kalsarit on kanssa täynnä reikiä, pitäs vissiin niitäkin. Tänä vuonna olen ostanut "itselleni" kengät 99€. En ole oikein tarvinnut.

Lapsilla on sentään ehjät vaatteet.

Eikö noita housuja saa Lidlistä lähes joka viikko 10€ hintaan? Alesta kaikista hm, New yorker, lager 157 ja muista vastaavista jopa 7€. En ymmärrä miten ei ole varaa ostaa housuja.

Ne 7e housut ei kestä kovin kauaa jatkuvaa käyttöä.

Kyllä ne kestävät ja varsinkin jos niitä ostaa kolmet eli 21€. Mitkään housut eivät kestä 365 päivää vuodessa 5 vuoden ajan käyttöä, ellei ne ehkä ole jotain oikein paksua polyestertwilliä. Jos vuodessa ostaa 3 kpl housuja niin kolmessa vuodessa kaapissa on 9 paria housuja ja se on silloin vähemmän kun kerran viikossa, kun niitä käyttää yhdet housut päivässä. Kyllä niiden pitäisi ihan oikeasti kestää. Varsinkin jos ne ovat oikean kokoiset ja tarkoitettu mihin niitä käyttää.

Vierailija
426/526 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama tunne itselläni oli vuosia, lapsiin uppoaa loputtomasti rahaa. Jos yhtään lohduttaa niin sitten kun lapset muuttavat omilleen, tuntee hukkuvansa ylimääräiseen käyttörahaan vaikka tulot pysyvät samana

Vierailija
427/526 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulla on sentään aikaa laskea mihin rahat menee !

Meillä lapsia ja ei aikaa miettiä rahoja.

Vierailija
428/526 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi lapsi ei pääse kunnassanne oikomishoitoon? Kunnassamme kartoitetaan oikomishoidon tarve alakouluiässä jokaiselta lapselta. Hammashoito on terveydenhuoltolain mukaan maksutonta alle 18-vuotiaille. Kunta maksaa oikomishoidon ja vanhempi huolehtii lapsen kuljettamisesta hoitoon. Jo aloitettu oikomishoito keskeytyy tai lopetetaan kokonaan peruuttamattomista käynneistä.

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alle 18-vuotiaitten hammashoito ja oikomishoito on maksutonta. Hammashoidon toteutuminen ja hoitoaikojen noudattaminen on vanhempien vastuulla. Alaikäisen lapsen vanhemmat huolehtivat, että oikomishoidon aikataulua noudatetaan.

https://thl.fi/fi/web/lapset-nuoret-ja-perheet/sote-palvelut/aitiys-ja-…

Kenen pitäisi lähteä kuljettamaan lasta hammashoitolaan kesken koulupäivän ellei lapsen äidin tai isän??? Ja oletko kysynyt hammashoitolasta, onko aamu- ja iltapäiväaikoja vapaana? Aamulla ennen koulupäivän alkua tai iltapäivällä koulupäivän jälkeen.

Oikein mielelläni kuljetan lastamme yhteiskunnan järjestämään ja maksamaan oikomishoitoon. En valita!

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hiuksiakaan ei enää kouluikäiseltä viitsi itse leikata, tarvitaan silmälaseja, silmälääkäreitä, hammasrautoja.

Hammasraudat ei sentään maksa kuin bensaa kun lähdetään työpäivän aikana työ-lapsen koului-hl-lapsen koulu- työ 15+10+10+15= 50km rundia ajamaan 6 viikon välein. Kesälomalla laitoin lapsiraukan käymään siellä polkupyörällä yht 16km, kai se jonkun trauman sai,

Täällä ei pääse oiontaan.

Ja jopa 13-vuotiaan mukaan olisi pitänyt mennä.

Terveisiä todellisuudesta.

Vierailija
429/526 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellaista se on, mutta en kyllä tiedä mitään parempaa mihin rahojani laittaisin.

Vierailija
430/526 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko lähistölläsi kampaamokoulua, jossa tehdään opiskelijatöitä? Hinnat ovat edullisia. Esimerkiksi Tampereella on Tredun Helmi: https://www.tredu.fi/asiakastyot-ja-palvelut/hyvinvointikeskus-tredun-h…

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omassa lähipiirissäni kuulee usein myös, että rahat on aina loppu ja ne kaikki menevät lapsiin. Asuntolainat tauotetaan vanhempainvapaiden ajaksi. Kuitenkin reissataan hotelleissa, ostellaan lapsille 300 euron merkkihaalareita ja satasella asusteita, otetaan tatuointeja ja syödään ulkona. Ei kaiken tarvitse olla aina sitä hienointa ja elämän pysyä yhtä "leveänä" kuin ennen lapsia.

En tarkoita, että teillä olisi tämmöistä. Mutta oon huomannut omassa lähipiirissäni tällaista.

Olen huomannut saman. Ja ne ketkä eniten ostaa, suurimpaan ääneen valittaa. Lapsille tilataan isot kasat vaatteita ja itsellä huoneellinen. Itse olen joutunut luopumaan kampaajalla käynneistä yms. Kiukuttaa valittajat. Toisaalta jatkuva ostaminen on osalla psyykkinen häiriö, sillä korvataan jotakin.

Vierailija
431/526 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on ihan sinun oma henkilökohtainen arvovalintasi.

Get over it.

Kaikista ei ole yhteiskuntavastuun kaatajiksi.

Yhteiskuntavastuu = kakarat. Hahaha, voi luoja 😂

Vierailija
432/526 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kaikki rahat mennyt lapsiin aina.Ja menee jatkossakin.Viimeksi olen saanut itselle takin 2 vuotta sitten syksyllä synttärilahjaksi.Maksoi 30e.Suurin osa vaatteistani on n. 10v.takaa. Vaatteita omistan n.puoli hyllyllistä yhteensä.

Vierailija
433/526 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tää keskituloisten verottaminen valtion tasolta tekee kenen tahansa lapsiperheen köyhäksi. Ja lisää on veroja tulossa ilmastoon ja autoiluun. Rahaa ei yksinkertaisesti jää verojen jälkeen esim. kolmen lapsen elättämiseen. Omat hankinnat ja harrastukset loistavat poissaolollaan. Asuminen kallistuu ja lainojen saaminen on tiukentunut kun pitää olla isot omarahoitusosuudet ja ihan reaaliavakuutta. Ennen vanhaan riitti omien vanhempien nimitakaus. Sitten sitä joutuu asumaan vuokralla ja eipä siinä laiteta vuokraa lyhennysvapaalle ja matkustella vaikka Lappiin laskettelee. Lisäksi lapsilisä laahaa perässä. Melkein sama jäisi käteen tukien muodossa kuin töissäkäymällä. Tässä ei ole mitään järkeä. Ja todellakin olen kuullut monelta keskituloiselta että rahat ei vaan riitä ja sitä vaan velkaantuu että saa kaiken pakollisen maksettua. Että älkää nyt syyttäkö ja selittäkö että laita rahaa säästöön. Sitä ei vaan yksinkertaisesti jää. Ruokakin kallistuu jatkuvasti ja lapset syö kasvavassa iässä paljon.

Vierailija
434/526 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ymmärrä tuota että pitäisi säästää ainakin 10000e ennen lapsia. Miten voi säästää jos on pieni palkkaisessa työssä tai lapsi on syntynyt ennen kuin on ehtunyt edes saada työpaikan?

Vierailija
435/526 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hae toimeentulotukea.

Aikuinen ihminen vastaa itse jälkikasvunsa kustannuksista. Se ei ole yhteiskunnan tehtävä.

Jos ei ole varaa lapsiin, käytä ehkäisyä.

Typerin kommentti ikinä kun lapset on jo tehty.

Niin mikä siinä oli typerää? Aikuinen ihminen elättää itse omat lapsensa, piste. Rahat tulevat ansiotyöstä tai vanhempien omasta varallisuudesta. Lapset voidaan toki ottaa huostaan mikäli vanhemmat eivät heitä kykene omin avuin elättämään. Sossu ei ole mikään raha-automaatti.

Se aikuinen työssäkäyvä voi sairastua ja jäädä työttömäksi.

No miten olis ne säästöt?

Säästöt ei kestä montaa vuotta, varsinkaan jos on ollut pieni palkka.

No ei tietenkään kestä. Aina löytyy tekosyitä siihen ja tähän miksi ei voi ottaa vastuuta omasta elämästään ja varautua asioihin. Helpompaa on kitistä ja naukua.

No voitko kertoa mitä mun pitäisi tehdä????

Miksi et vieläkään kerro?

Miksi pilkkaat ja arvostelet kokoajan?

Vierailija
436/526 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei lapsia kirjoitti:

Ei mene euroakaan lapsiin kun lapsia ei ole. Sinkkuna hyvä olla. Lapsia ei ole eikä tule. Kiitos Luoja!🙏

Halusin kyllä lapsia mutta en niitä saanut. En miettinyt lasten vaikutusta talouteen hetkeäkään. Toki on kiva olla varakas sinkku nyt ja käytän sitten jonkin verran rahaa sisarusten lapsiin.

Vierailija
437/526 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi lapsi ei pääse kunnassanne oikomishoitoon? Kunnassamme kartoitetaan oikomishoidon tarve alakouluiässä jokaiselta lapselta. Hammashoito on terveydenhuoltolain mukaan maksutonta alle 18-vuotiaille. Kunta maksaa oikomishoidon ja vanhempi huolehtii lapsen kuljettamisesta hoitoon. Jo aloitettu oikomishoito keskeytyy tai lopetetaan kokonaan peruuttamattomista käynneistä.

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alle 18-vuotiaitten hammashoito ja oikomishoito on maksutonta. Hammashoidon toteutuminen ja hoitoaikojen noudattaminen on vanhempien vastuulla. Alaikäisen lapsen vanhemmat huolehtivat, että oikomishoidon aikataulua noudatetaan.

https://thl.fi/fi/web/lapset-nuoret-ja-perheet/sote-palvelut/aitiys-ja-…

Kenen pitäisi lähteä kuljettamaan lasta hammashoitolaan kesken koulupäivän ellei lapsen äidin tai isän??? Ja oletko kysynyt hammashoitolasta, onko aamu- ja iltapäiväaikoja vapaana? Aamulla ennen koulupäivän alkua tai iltapäivällä koulupäivän jälkeen.

Oikein mielelläni kuljetan lastamme yhteiskunnan järjestämään ja maksamaan oikomishoitoon. En valita!

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hiuksiakaan ei enää kouluikäiseltä viitsi itse leikata, tarvitaan silmälaseja, silmälääkäreitä, hammasrautoja.

Hammasraudat ei sentään maksa kuin bensaa kun lähdetään työpäivän aikana työ-lapsen koului-hl-lapsen koulu- työ 15+10+10+15= 50km rundia ajamaan 6 viikon välein. Kesälomalla laitoin lapsiraukan käymään siellä polkupyörällä yht 16km, kai se jonkun trauman sai,

Täällä ei pääse oiontaan.

Ja jopa 13-vuotiaan mukaan olisi pitänyt mennä.

Terveisiä todellisuudesta.

Koska täällä pääsee vain jonoon, uudestaan jonoon, jonoon, taas jonoon.

Maksoimme yksityisellä ja siellä se pääsi sitten jo vuoden myöhässä alkamaan.

Ei täällä pääse lääkäriinkään.

Vierailija
438/526 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en ymmärrä tuota että pitäisi säästää ainakin 10000e ennen lapsia. Miten voi säästää jos on pieni palkkaisessa työssä tai lapsi on syntynyt ennen kuin on ehtunyt edes saada työpaikan?

Ehkäisi on keksitty. Eikä kaikkien edes tarvitse lisääntyä.  Tai pidä.

Vierailija
439/526 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennakoimalla säästää hirvittävästi rahaa. Itse kierrän lastenkirpparin joka viikko ja ostan tulevaa varten kaikenlaista kun silmiin sattuu hyvä hintalaatusuhde. Esim. ostin juuri 8 eurolla uudenveroisen reiman toppahaalarin. On vielä kaksi numeroa liian suuri, mutta menee loistavasti sitten aikanaan kakkoshaalarina, vaikka kuosi ei olekkaan kaunein. Uudenveroiset kauppakengät ostin eurolla. Vyö 25 senttiä, käyttöpaitoja, aivan uudenveroisia 0,50e-1e kpl. Metsästän aina paria koko isompaa ja sitten nykyistä kokoa tarpeen mukaan. 

Kyttään myös alennusmyyntejä esim. juuri oli s-mobiilissa yksi vapaavalintainen pukeutumisen tuote puoleen hintaan. Ostin syksyksi viking kengät. Ostamalla myös pitkäikäisiä tuotteita säästää valtavia summia esim. ostin kaulurin joka menee 2v-7v. Ei yksi lapsi sitä puhki saa.

Niin, sinä olet tyypillinen yhden pienen lapsen äiti.

Sitten kun olet töissä ja lapsia on eri-ikäisiä pari kolme ja pyörität sitä työtä, arkea, lasten päivähoitoa/koulua ja harrastuksia, et tod kierrä kirppiksellä joka viikko.

Pitääkö ne harrastukset olla sellaisia ettei muihin kauppoihin ehdi kun niihin kaikkein kalleimpiin? Minulla on lapsia ja en vaan voi hyväksyä selitystä ettei halvalla saa lapsille vaatteita. Niitä saa ja vaikka kuinka paljon.

Moni lapsi pärjää oikeasti vallan mainiosti ilman sitä Reiman haalaria ja vaatteita voi myös paikata, niitä voi käyttää lapselta toiselle ja kesällä varsinkin luulisi ettei kauheasti mitään ihmeellisiä vaatteita edes tarvita. Muutama teepaita, shortsit ja collegepaita.

Tämä lasten kasvaminenkin saadaan näyttämään kuin kasvettaisiin 3 metrisiksi ja joka viikko on ostettava uutta. Kuinka hitsin monta kasvuspurttia toisilla lapsilla oikein voi olla? Niin ja silti ne kuukauden päälle mahtuneet on kulutettu niin rikko ettei seuraavalle niitä voida enää antaa. Mitä nämä lapset tekevät konttaavat sinne kouluun ja tarhaan.

Entä nämä äidit? Heillä on olevinaan 70 tuntisia työviikkoja. Ei ole viikonloppuja, ei iltoja, ei mitään aikaa käydä missään muussa kun töissä, viedä tarhaan ja harrastaa. Kenenkään ei tarvitse kiertää siellä joka viikko. Mitä jos kävisit vaikka siellä alessa sen kaksi kertaa vuodessa, helmikuussa ja syyskuussa, jolloin aleprosentit voivat olla jopa 70%? Ostaisit sieltä Lidlistä ja joskus iltaisin selaisit mitä netistä löytyy?

Vierailija
440/526 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tää keskituloisten verottaminen valtion tasolta tekee kenen tahansa lapsiperheen köyhäksi. Ja lisää on veroja tulossa ilmastoon ja autoiluun. Rahaa ei yksinkertaisesti jää verojen jälkeen esim. kolmen lapsen elättämiseen. Omat hankinnat ja harrastukset loistavat poissaolollaan. Asuminen kallistuu ja lainojen saaminen on tiukentunut kun pitää olla isot omarahoitusosuudet ja ihan reaaliavakuutta. Ennen vanhaan riitti omien vanhempien nimitakaus. Sitten sitä joutuu asumaan vuokralla ja eipä siinä laiteta vuokraa lyhennysvapaalle ja matkustella vaikka Lappiin laskettelee. Lisäksi lapsilisä laahaa perässä. Melkein sama jäisi käteen tukien muodossa kuin töissäkäymällä. Tässä ei ole mitään järkeä. Ja todellakin olen kuullut monelta keskituloiselta että rahat ei vaan riitä ja sitä vaan velkaantuu että saa kaiken pakollisen maksettua. Että älkää nyt syyttäkö ja selittäkö että laita rahaa säästöön. Sitä ei vaan yksinkertaisesti jää. Ruokakin kallistuu jatkuvasti ja lapset syö kasvavassa iässä paljon.

Siitä vaan irtisanoudut töistä! Pääset sitten tuilla elämään. Kun kerran "ihan sama" on. Tietty mitään asunto-tai muita lainoja on turha edes kuvitella silloin saavansa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä kuusi