Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaikki rahat menee lapsiin!

Vierailija
19.09.2021 |

Koko ajan jotain hankintoja joita on pakko tehdä. Molempien lasten pyörät pitää vaihtaa isompiin, molempien kännykät rikki, toisella lasi, toisella jumittuu, pitää ostaa syyskengät ja takit, harrastukset, kaverisynttärit, koko ajan jotain. Ja kun luulen että nyt on kaikki, niin eipäs olekaan ja listaa alkaa muodostua uudelleen.. itselleni en saa ostettua mitään kun kaikki rahat menee lapsiin.

Kommentit (526)

Vierailija
401/526 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä sä tarttisit?

Itse tarttisin housuja, ei enää yksiäkään ehjiä. Viimeisetkin kulu puhki haaroista. Kalsarit on kanssa täynnä reikiä, pitäs vissiin niitäkin. Tänä vuonna olen ostanut "itselleni" kengät 99€. En ole oikein tarvinnut.

Lapsilla on sentään ehjät vaatteet.

Eikö noita housuja saa Lidlistä lähes joka viikko 10€ hintaan? Alesta kaikista hm, New yorker, lager 157 ja muista vastaavista jopa 7€. En ymmärrä miten ei ole varaa ostaa housuja.

Ne 7e housut ei kestä kovin kauaa jatkuvaa käyttöä.

Vierailija
402/526 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä olisi varaa useampaan lapseen mutta ”hommasimme” vain yhden lapsen koska haluamme säästää/sijoittaa rahaa muuhunkin kuin pelkästään lapseen. Yksi lapsi saa kaiken tarvitsemansa ja ylikin. Kannattaa pohtia mihin oma jaksaminen ja rahat riittää kun suunnittelee lasten hankintaa.

Tokihan ihmisillä saattaa elämäntilanne muuttua. Vaikka kuinka suunnittelisi elämänsä, että on varaa kolmeen lapseen, voi päätyä leskeksi, yt-neuvottelujen uhriksi, sairastua vakavasti tai päätyä eroon. En nyt lähtisi kiillottelemaan omia valintoja monilapsisia perheitä lynkkaamalla. Tottahan tuo on toki, että yhden lapsen kanssa menee vähemmän rahaa, mutta kommentistasi paistaa vähän - no en tiedä mikä, mutta paistaa.

Niin nämä mainitsemasi sattumuksetkin voi ja pitää ottaa huomioon kun lapsimäärää miettii. Vaikka nyt olisi varaa, aina ei välttämättä ole, haluaako silti lapsia siihen tilanteeseen ja onko valmis selittämään lapsille mikseivät saa koskaan mitään? Itse en halua missään nimessä sellaiseen tilanteeseen, että lapseni joutuisi käyttämään halvinta ja käytettyä, siksi yksi lapsi. Perheemme tulee loistavasti toimeen vain yhdelläkin palkalla, joten asia on pohdittu kaikelta kannalta. Jos tekee esimerkiksi kaksi lasta, onko oikein ja kivaa sille kakkoselle saada aina vanhaa? Ei ole. 

Suomi on hyvinvointivaltio ja täällä huolehditaan myös lapsettomista, jotka sairastuu.

Miksi se sinusta olisi kielletty juuri niiltä lapsellisilta?

Tuillahan sinäkin elät.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
403/526 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tämä oli taas yllätys? No ne tavarat yms. pitää hankkia tulojen mukaan. Pyöriä saa käytettynäkin ja puhelimesta ei ole pakko ostaa sitä kalleinta mallia. 

Vierailija
404/526 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennakoimalla säästää hirvittävästi rahaa. Itse kierrän lastenkirpparin joka viikko ja ostan tulevaa varten kaikenlaista kun silmiin sattuu hyvä hintalaatusuhde. Esim. ostin juuri 8 eurolla uudenveroisen reiman toppahaalarin. On vielä kaksi numeroa liian suuri, mutta menee loistavasti sitten aikanaan kakkoshaalarina, vaikka kuosi ei olekkaan kaunein. Uudenveroiset kauppakengät ostin eurolla. Vyö 25 senttiä, käyttöpaitoja, aivan uudenveroisia 0,50e-1e kpl. Metsästän aina paria koko isompaa ja sitten nykyistä kokoa tarpeen mukaan. 

Kyttään myös alennusmyyntejä esim. juuri oli s-mobiilissa yksi vapaavalintainen pukeutumisen tuote puoleen hintaan. Ostin syksyksi viking kengät. Ostamalla myös pitkäikäisiä tuotteita säästää valtavia summia esim. ostin kaulurin joka menee 2v-7v. Ei yksi lapsi sitä puhki saa.

Vierailija
405/526 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on hyvä syy minkä takia isyys ei itseä houkuta

Vierailija
406/526 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennakoimalla säästää hirvittävästi rahaa. Itse kierrän lastenkirpparin joka viikko ja ostan tulevaa varten kaikenlaista kun silmiin sattuu hyvä hintalaatusuhde. Esim. ostin juuri 8 eurolla uudenveroisen reiman toppahaalarin. On vielä kaksi numeroa liian suuri, mutta menee loistavasti sitten aikanaan kakkoshaalarina, vaikka kuosi ei olekkaan kaunein. Uudenveroiset kauppakengät ostin eurolla. Vyö 25 senttiä, käyttöpaitoja, aivan uudenveroisia 0,50e-1e kpl. Metsästän aina paria koko isompaa ja sitten nykyistä kokoa tarpeen mukaan. 

Kyttään myös alennusmyyntejä esim. juuri oli s-mobiilissa yksi vapaavalintainen pukeutumisen tuote puoleen hintaan. Ostin syksyksi viking kengät. Ostamalla myös pitkäikäisiä tuotteita säästää valtavia summia esim. ostin kaulurin joka menee 2v-7v. Ei yksi lapsi sitä puhki saa.

Niin, sinä olet tyypillinen yhden pienen lapsen äiti.

Sitten kun olet töissä ja lapsia on eri-ikäisiä pari kolme ja pyörität sitä työtä, arkea, lasten päivähoitoa/koulua ja harrastuksia, et tod kierrä kirppiksellä joka viikko.

Vierailija
407/526 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä olisi varaa useampaan lapseen mutta ”hommasimme” vain yhden lapsen koska haluamme säästää/sijoittaa rahaa muuhunkin kuin pelkästään lapseen. Yksi lapsi saa kaiken tarvitsemansa ja ylikin. Kannattaa pohtia mihin oma jaksaminen ja rahat riittää kun suunnittelee lasten hankintaa.

Minäkin ajattelin noin. Teimme vain yhden lapsen.

Nyt hänellä on niitä neljä, koska hän on sitä mieltä, että sellainen lapsi on onnellisempi, jolla on sisaruksia.

Ja nyt meillä on sitten neljä lapsenlasta, joita autamme ja avustamme, tietysti ihan mielellämme. Koska onhan siinä yhdelle perheelle rahan menoa maksaa neljän lapsen kulut. Joten autamme paljon.

Mutta pakko myöntää, että omia tarpeitaan joutuu toisinaan siirtämään tai kokonaan unohtamaankin.

Joskus sitä vain miettii, että mitä tässä oikein tapahtuikaan.

Tapahtuikohan tämä: koska teitte suunnitellusti vain sen yhden lapsen, että teillä olisi varaa antaa hänelle kaikkea, niin todellakin sitten annoitte kaikkea. Samalla tulitte opettaneeksi, että hän saa kaiken haluamansa, ei joudu jakamaan jne. Veikkaan, että maksoitte opinnotkin? Ja kuka takaa asuntolainaa?

Edelleen sama kuvio päällä, annatte hänelle kaiken mitä hän kehtaa pyytää. Tai siis hänen lapsilleen, mutta oikeastihan se on myös hänelle kun hänen ei niiltä osin tarvitse omia rahojaan omiin lapsiinsa käyttää.

Olisiko aika vähän katkaista napanuoraa?

Vierailija
408/526 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En itse hyväksy ollenkaan sellaista ajattelua, että lapsi ensin ja kaikki lapsille. Lasten täytyy tietysti saada hyvät välineet, mutta vain siinä mittakaavassa, että muillekkin jää. Vaatteita ja tarvikkeita saa hyvin myös käytettynä sekä aikuisille, että lapsille. Rahat riittää paremmin, kun ostaa myös käytettyä, etenkin lasten vaatteita löytyy tosi kivasti. Juuri ostin Kaikon uudenveroisen paidan kirpparilta lapselle vitosella. Ei siis ole rahasta kiinni, että näyttää siistiltä. 

Aikuisten pukeutumisessa kannattaa kiinnittää huomiota laatuun, jos rahaa on vähän. Joka kausi voi ostaa yhden kivan ja aikaa kestävän jutun. Tällä tavalla kertyy hyvä ja laadukas karderoopi. Aikuiset eivät kasva kuin leveyttä, joten vähemmän leipää naamaan, niin mahtuu ne vanhat kauniit vaatteet. 

Vierailija
409/526 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten kun olet töissä ja lapsia on eri-ikäisiä pari kolme ja pyörität sitä työtä, arkea, lasten päivähoitoa/koulua ja harrastuksia, et tod kierrä kirppiksellä joka viikko.

Ja sinä olet se perinteinen monen lapsen uhriutujaäiti. Isä hoitamaan niin kerkeät mihin vaan. Vai teitkö lapset sellaisen juntin kanssa, josta ei ole mihinkään ja lasten hoitaminen on akkojen hommaa? Niin, omia valintoja nekin. Aika moni yhden lapsen äiti on korkeasti koulutettu ja työelämässä, toisin kuin monen lapsen äidit, jotka istuvat kotona lapsia pykäämässä.

Vierailija
410/526 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä me vaan opetetaan lapsemme liian hyvää, uuteen, hienoon ja kalliiseen?

Menoissa pystyy säästämään ostamalla lapselle vaatteita kirppareilta tai torista, isomman lapsen vaatteita nuoremmille. Ei heitä aina se isomman vaate miellytä, mutta joskus vaan on pakko.

Hyvin oli sanottu, että lapsen elintaso ei voi olla korkeampi kuin vanhemman!

Ja yli 15-v voisi tehdä jo jotain viikonloppu tai iltatyötäkin kerran-pari viikossa. 

Vierailija
411/526 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja sinä olet se perinteinen monen lapsen uhriutujaäiti. Isä hoitamaan niin kerkeät mihin vaan. Vai teitkö lapset sellaisen juntin kanssa, josta ei ole mihinkään ja lasten hoitaminen on akkojen hommaa? Niin, omia valintoja nekin. Aika moni yhden lapsen äiti on korkeasti koulutettu ja työelämässä, toisin kuin monen lapsen äidit, jotka istuvat kotona lapsia pykäämässä.

Minulla on kaksi lasta, enkä istu kotona. Johan tuolla lukee että olen töissä.

Kuka tahansa normaali ihminen tajuaa että kun perheessä on yksi pieni lapsi ja toinen vanhempi on kotona, ehtii siellä kirppiksellä ravaamaan mielin määrin.

Tilannw muuttuu kun lapsia tulee lisää, kukaan ei ole kotivanhempi ja lapset kasvaa.

Mitähän kohtaa sinä et nyt hahmota?

Vierailija
412/526 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä me vaan opetetaan lapsemme liian hyvää, uuteen, hienoon ja kalliiseen?

Menoissa pystyy säästämään ostamalla lapselle vaatteita kirppareilta tai torista, isomman lapsen vaatteita nuoremmille. Ei heitä aina se isomman vaate miellytä, mutta joskus vaan on pakko.

Hyvin oli sanottu, että lapsen elintaso ei voi olla korkeampi kuin vanhemman!

Ja yli 15-v voisi tehdä jo jotain viikonloppu tai iltatyötäkin kerran-pari viikossa. 

Vanhemmalla on elatusvelvollisuus eikä koulun ohella työskentelyä suositella.

Ja jos haluaa kunnon lukioon ja sieltä eteenpäin, ei kannata käyttää aikaansa hanttihommiin.

Vierailija
413/526 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mene, ei ole, en kadu. :)

Vierailija
414/526 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua kiusattiin ala-asteella mm. siitä, että äitini oli siivooja eli pienipalkkainen eikä minulla ollut paljon vaatteita. Yksi kiusaajista oli kokoomuslaisesta perheestä, jossa äiti oli lääkäri ja isä insinööri. Sain kerran uuden halvan pyörän, olin ihan tyytyväinen siihen mutta kun tulin pyörällä kouluun, kaksi luokkalaistani tirskuivat minulle pyörän nähtyään. Että kannattaa miettiä tätäkin puolta kaikki kierrätyksen ja kirppareiden nimeen vannovat, jotka uskovat, että uudet vaatteet yms. on pilalle hemmottelua.

Vierailija
415/526 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua kiusattiin ala-asteella mm. siitä, että äitini oli siivooja eli pienipalkkainen eikä minulla ollut paljon vaatteita. Yksi kiusaajista oli kokoomuslaisesta perheestä, jossa äiti oli lääkäri ja isä insinööri. Sain kerran uuden halvan pyörän, olin ihan tyytyväinen siihen mutta kun tulin pyörällä kouluun, kaksi luokkalaistani tirskuivat minulle pyörän nähtyään. Että kannattaa miettiä tätäkin puolta kaikki kierrätyksen ja kirppareiden nimeen vannovat, jotka uskovat, että uudet vaatteet yms. on pilalle hemmottelua.

Enpä ole tuollaiseen törmännyt. En omassa lapsuudessani enkä nyt

Vierailija
416/526 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi olkoon. Muistuupa myös, kuinka joka kesäloman jälkeen opettaja teki kierroksen, jolloin jokaisen piti kertoa mitä teki kesällä. Tyyliin 23 oppilaasta vain minä ja ehkä joku toinen ei ollut käynyt ulkomailla tms. Kaikki muut puhuivat espanjanlomistaan yms. Nykyään kai tuo kysely on jo kiellettyä.

Vierailija
417/526 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi olkoon. Muistuupa myös, kuinka joka kesäloman jälkeen opettaja teki kierroksen, jolloin jokaisen piti kertoa mitä teki kesällä. Tyyliin 23 oppilaasta vain minä ja ehkä joku toinen ei ollut käynyt ulkomailla tms. Kaikki muut puhuivat espanjanlomistaan yms. Nykyään kai tuo kysely on jo kiellettyä.

Kyllä siellä edelleen kysellään kesän tekemisistä.

Matkustella voi myös edullisesti.

Vierailija
418/526 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä teit kakaroita. Rasittavia pikku paskoja.

Vierailija
419/526 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvitse olla edes enempää lapsia kuin se yksi, jos tekee uraa samalla ja on reissutyötä tekevä mies ja paljon harrastava lapsi sekä koira. En tosiaan ehdi kiertää kirppareita. Eikä onneksi taloudellisesti tarvitsekaan. Mutta kyllä sitä kiireisenä mielummin tilaa sillä hetkellä tarvittavat vaatteet parista hyväksi todetusta nettikaupasta ja säästää aikaa ja hermoja rahan sijaan.

Yleensä rahansäästöneuvot ovat aikaa vieviä. Kaikilla ei ole sitä aikaa tai muuten resursseja.

Vierailija
420/526 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä siellä edelleen kysellään kesän tekemisistä.

Matkustella voi myös edullisesti.

Omalta lapselta on kysytty monta kertaa loman tai viikonlopun tekemisiä. Asutaan sellaisella alueella, että kaikki muutkin matkustavat, joten ei taida olla ketään, joka jäisi tämän takia varjoon.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi viisi