Kaikki rahat menee lapsiin!
Koko ajan jotain hankintoja joita on pakko tehdä. Molempien lasten pyörät pitää vaihtaa isompiin, molempien kännykät rikki, toisella lasi, toisella jumittuu, pitää ostaa syyskengät ja takit, harrastukset, kaverisynttärit, koko ajan jotain. Ja kun luulen että nyt on kaikki, niin eipäs olekaan ja listaa alkaa muodostua uudelleen.. itselleni en saa ostettua mitään kun kaikki rahat menee lapsiin.
Kommentit (526)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennakoimalla säästää hirvittävästi rahaa. Itse kierrän lastenkirpparin joka viikko ja ostan tulevaa varten kaikenlaista kun silmiin sattuu hyvä hintalaatusuhde. Esim. ostin juuri 8 eurolla uudenveroisen reiman toppahaalarin. On vielä kaksi numeroa liian suuri, mutta menee loistavasti sitten aikanaan kakkoshaalarina, vaikka kuosi ei olekkaan kaunein. Uudenveroiset kauppakengät ostin eurolla. Vyö 25 senttiä, käyttöpaitoja, aivan uudenveroisia 0,50e-1e kpl. Metsästän aina paria koko isompaa ja sitten nykyistä kokoa tarpeen mukaan.
Kyttään myös alennusmyyntejä esim. juuri oli s-mobiilissa yksi vapaavalintainen pukeutumisen tuote puoleen hintaan. Ostin syksyksi viking kengät. Ostamalla myös pitkäikäisiä tuotteita säästää valtavia summia esim. ostin kaulurin joka menee 2v-7v. Ei yksi lapsi sitä puhki saa.
Niin, sinä olet tyypillinen yhden pienen lapsen äiti.
Sitten kun olet töissä ja lapsia on eri-ikäisiä pari kolme ja pyörität sitä työtä, arkea, lasten päivähoitoa/koulua ja harrastuksia, et tod kierrä kirppiksellä joka viikko.
Pitääkö ne harrastukset olla sellaisia ettei muihin kauppoihin ehdi kun niihin kaikkein kalleimpiin? Minulla on lapsia ja en vaan voi hyväksyä selitystä ettei halvalla saa lapsille vaatteita. Niitä saa ja vaikka kuinka paljon.
Moni lapsi pärjää oikeasti vallan mainiosti ilman sitä Reiman haalaria ja vaatteita voi myös paikata, niitä voi käyttää lapselta toiselle ja kesällä varsinkin luulisi ettei kauheasti mitään ihmeellisiä vaatteita edes tarvita. Muutama teepaita, shortsit ja collegepaita.
Tämä lasten kasvaminenkin saadaan näyttämään kuin kasvettaisiin 3 metrisiksi ja joka viikko on ostettava uutta. Kuinka hitsin monta kasvuspurttia toisilla lapsilla oikein voi olla? Niin ja silti ne kuukauden päälle mahtuneet on kulutettu niin rikko ettei seuraavalle niitä voida enää antaa. Mitä nämä lapset tekevät konttaavat sinne kouluun ja tarhaan.
Entä nämä äidit? Heillä on olevinaan 70 tuntisia työviikkoja. Ei ole viikonloppuja, ei iltoja, ei mitään aikaa käydä missään muussa kun töissä, viedä tarhaan ja harrastaa. Kenenkään ei tarvitse kiertää siellä joka viikko. Mitä jos kävisit vaikka siellä alessa sen kaksi kertaa vuodessa, helmikuussa ja syyskuussa, jolloin aleprosentit voivat olla jopa 70%? Ostaisit sieltä Lidlistä ja joskus iltaisin selaisit mitä netistä löytyy?
Jos olet normaali työssäkäyvä ihminen, lähdet seiskalta, palaat viiden kuuden maissa. Sitten kokkaat, kuskaat harrastuksiin, katsot läksyt. Kello onkin jo 21.
Meillä on se onni että lapset tulevat työhuoneelleni koululta eli heidän kanssaan ehdin ja saan olla.
Viikonloppuisin lauantaisin on kaverisynttäreitä yms. Ainoa päivä jolloin kirppikselle ehtisi on se, sunnuntai. En minä ainakaan koe sitä niin ihmeellisneä, että sinne uhraisin ainoan vapaapäiväni. Kokkaan ruokia alkuviikoksi, pesen pyykkiä, siivoilen ja vaihdan lakanat.
Aika vieraantunut olet perusarjesta jos tuollaista ihmettelet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en ymmärrä tuota että pitäisi säästää ainakin 10000e ennen lapsia. Miten voi säästää jos on pieni palkkaisessa työssä tai lapsi on syntynyt ennen kuin on ehtunyt edes saada työpaikan?
Ehkäisi on keksitty. Eikä kaikkien edes tarvitse lisääntyä. Tai pidä.
Sun mielestä vain rikkaat saa hankkia lapsia?
Tyhmät ja tumpulat jättäköön väliin.
Lopettakaa nyt hyvät ihmiset se lisääntyminen. Maailmassa on aivan liikaa ihmisiä jo nyt. Suurin ja oikeastaan ainoa merkittävä ilmastoteko on jättää jälkeläiset tekemättä. Pelkkä ihmisenä eläminen kuluttaa valtavasti luonnonvaroja ja päästää CO2 päästöjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en ymmärrä tuota että pitäisi säästää ainakin 10000e ennen lapsia. Miten voi säästää jos on pieni palkkaisessa työssä tai lapsi on syntynyt ennen kuin on ehtunyt edes saada työpaikan?
Tyhmät ja tumpulat jättäköön väliin.
Mikä ihmeen tarve sulla on jatkuvasti haukkua muita??
Mä tajusin tuon jo 10-vuotiaana enkä koskaan hankkinut lapsia. Nyt 46-v lapseton ja kaikki raha menee omiin tarpeisiin: matkailuun, vaatteisiin, ravintoloissa syömiseen ja kaikkeen kivaan.
Tämmöstä tämä järkevän naisen elämä on:). Olisko pitänyt miettiä sunkin vähän aiemmin?
Näitä naukujia on kyllä tänä päivänä niin paljon, että eiköhän yhteiskunnan pitäisi vain rakennuttaa ja järjestää enemmän lastenkoteja. Jollei vanhemmat kerran kykenekään itse elättämään tekemiään jälkikasvuja niin siirretään ne valtion laitoksiin kasvamaan ja kouluttautumaan ammatteihin. Samalla näiltä vanhemmilta piuhat poikki jotteivat enää enempää lisäänny.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin sellaiset jotka eivät pysty omilla ansiollaan lasta elättää voisivat jättää tekemättä. Niin kauheaa kuin se onkin niin huono-osaisuus periytyy. Usein sosiaalitukia nauttivan vanhemman jälkeläinen seuraa vanhempiensa "urapolkua". Eihän se lapsen elättäminen muutenkaan pitäisi olla muiden tehtävä. Maailmassa on kyllä ihmisiä tarpeeksi muutenkin eli sen takia ainakaan kaikkien ei tarvitse lisääntyä. Ei ole ihminen sukupuuton partaalla, päinvastoin ylipopulaatiota meillä kyllä on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua ihmetyttää, että miten kukaan onnistuu löytämään poikalapsille siistiä vaatetta käytettynä. Meidän paikkakuntamme kirppari lopetti valitettavasti korona-aikana, mutta ennen sitä vierailin sillä melko lailla joka viikko, ja todella harvoin löytyi pikkupojille ehjää ja siistiä vaatetta. Juu, löytyy vauvanvaatetta, mutta kun koko 92 jäi pieneksi, laski vaatteiden määrä hurjasti. Koon 104 jälkeen en ole löytänyt muuta kuin yhdet siistit farkut ja kauluspaidan juhliin, mutta eihän niitä arjessa käytetä.
Esim. nyt olisi etsinnässä koon 128 talvivaatteita: ehjää ja siistiä ja vielä kohtalaisen vedenpitävää talvitakkia ja toppahousua, ohutta villapukua tai vastaavaa välikerrosta. Olen nyt käynyt kahdesti naapuripaikkakunnan lastentarvikekirppiksellä, eikä ole mitään tullut vastaan. Pari jo parhaat päivänsä nähnyttä haalaria siellä oli, mutta olivat jo sen verran huonossa kunnossa, että ei kannata ostaa edes käytettynä. Itse en niin kulahtanutta edes kehtaisi laittaa myyntiin.
Ehkä ne harvat ehjät sitten kiertävät kaverilta kaverille. Meillä valitettavasti kaikkien ystävien, tuttavien ja sukulaisten lapset ovat joko saman ikäisiä tai nuorempia kuin omani, tai sitten jo isoja teinejä. Ei ole ketään, keltä ostaa sitä siistiä käytettyä. Enkä muuten ihmettele, että kirppiksellä on niin huono tarjonta tämän ikäisten vaatteista. Kyllähän ne jo yksi vähän vilkkaampi tapaus saa kulutettua vaikka toppahousujen polvet ihan karheaksi yhdessä talvessa, valitettavasti. Sisävaatteita toki paikkaan, kun on polvessa reikä tai sauma ratkennut, mutta en minä sellaisia kirppikseltä erikseen ostaisi.
Tori, facebook-ryhmät, MLL kirppistapahtumat.
Ei täällä ole ollut mitään MLL:n tai muidenkaan järjestöjen kirppistapahtumia nyt noin kahteen vuoteen. Toria ja FB:n paikallisia ryhmiä seuraan, mutta sielläkin myydään pääasiassa pikkulasten vaatteita, ja välillä kerjätään ilmaiseksi isompien lasten vaatetta. Jos taas jätät ostoilmoituksen, siihen saattaa tulla yksi vastaus, missä tarjotaan kolme kokoa liian isoa kukkahaalaria, jonka vetoketju on rikki, mutta ”näppärä korjaa”. Tytöille kyllä löytyisi vaikka mitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua ihmetyttää, että miten kukaan onnistuu löytämään poikalapsille siistiä vaatetta käytettynä. Meidän paikkakuntamme kirppari lopetti valitettavasti korona-aikana, mutta ennen sitä vierailin sillä melko lailla joka viikko, ja todella harvoin löytyi pikkupojille ehjää ja siistiä vaatetta. Juu, löytyy vauvanvaatetta, mutta kun koko 92 jäi pieneksi, laski vaatteiden määrä hurjasti. Koon 104 jälkeen en ole löytänyt muuta kuin yhdet siistit farkut ja kauluspaidan juhliin, mutta eihän niitä arjessa käytetä.
Esim. nyt olisi etsinnässä koon 128 talvivaatteita: ehjää ja siistiä ja vielä kohtalaisen vedenpitävää talvitakkia ja toppahousua, ohutta villapukua tai vastaavaa välikerrosta. Olen nyt käynyt kahdesti naapuripaikkakunnan lastentarvikekirppiksellä, eikä ole mitään tullut vastaan. Pari jo parhaat päivänsä nähnyttä haalaria siellä oli, mutta olivat jo sen verran huonossa kunnossa, että ei kannata ostaa edes käytettynä. Itse en niin kulahtanutta edes kehtaisi laittaa myyntiin.
Ehkä ne harvat ehjät sitten kiertävät kaverilta kaverille. Meillä valitettavasti kaikkien ystävien, tuttavien ja sukulaisten lapset ovat joko saman ikäisiä tai nuorempia kuin omani, tai sitten jo isoja teinejä. Ei ole ketään, keltä ostaa sitä siistiä käytettyä. Enkä muuten ihmettele, että kirppiksellä on niin huono tarjonta tämän ikäisten vaatteista. Kyllähän ne jo yksi vähän vilkkaampi tapaus saa kulutettua vaikka toppahousujen polvet ihan karheaksi yhdessä talvessa, valitettavasti. Sisävaatteita toki paikkaan, kun on polvessa reikä tai sauma ratkennut, mutta en minä sellaisia kirppikseltä erikseen ostaisi.
Tori, facebook-ryhmät, MLL kirppistapahtumat.
Ei täällä ole ollut mitään MLL:n tai muidenkaan järjestöjen kirppistapahtumia nyt noin kahteen vuoteen. Toria ja FB:n paikallisia ryhmiä seuraan, mutta sielläkin myydään pääasiassa pikkulasten vaatteita, ja välillä kerjätään ilmaiseksi isompien lasten vaatetta. Jos taas jätät ostoilmoituksen, siihen saattaa tulla yksi vastaus, missä tarjotaan kolme kokoa liian isoa kukkahaalaria, jonka vetoketju on rikki, mutta ”näppärä korjaa”. Tytöille kyllä löytyisi vaikka mitä.
Merkillistä. Täällä on jatkuvasti annetaan/myydään poikien vaatteita.
Nyt nuo tapahtumat käynnistyy taas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin sellaiset jotka eivät pysty omilla ansiollaan lasta elättää voisivat jättää tekemättä. Niin kauheaa kuin se onkin niin huono-osaisuus periytyy. Usein sosiaalitukia nauttivan vanhemman jälkeläinen seuraa vanhempiensa "urapolkua". Eihän se lapsen elättäminen muutenkaan pitäisi olla muiden tehtävä. Maailmassa on kyllä ihmisiä tarpeeksi muutenkin eli sen takia ainakaan kaikkien ei tarvitse lisääntyä. Ei ole ihminen sukupuuton partaalla, päinvastoin ylipopulaatiota meillä kyllä on.
Et selkeästikään ymmärrä että sairastuminen on voinut sattua lasten syntymien jälkeen.
Olen ollut vuosia sairaspäivärahalla ja työmarkkinatuella , en saa asumistukea tai toimeentulotukea.
Miksi pitää sairastunutta lytätä ja syyllistää?
Minäkin etsin osapäivätyötä jota ehkä pystyisin tekemään mutta kun kukaan ei palkkaa.
Eikä meillä lapset jää mistään paitsi, se olen minä joka jää ilman vaatteita.
Porvoossa Naukuu - kuuluu tänne asti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä olisi varaa useampaan lapseen mutta ”hommasimme” vain yhden lapsen koska haluamme säästää/sijoittaa rahaa muuhunkin kuin pelkästään lapseen. Yksi lapsi saa kaiken tarvitsemansa ja ylikin. Kannattaa pohtia mihin oma jaksaminen ja rahat riittää kun suunnittelee lasten hankintaa.
Tokihan ihmisillä saattaa elämäntilanne muuttua. Vaikka kuinka suunnittelisi elämänsä, että on varaa kolmeen lapseen, voi päätyä leskeksi, yt-neuvottelujen uhriksi, sairastua vakavasti tai päätyä eroon. En nyt lähtisi kiillottelemaan omia valintoja monilapsisia perheitä lynkkaamalla. Tottahan tuo on toki, että yhden lapsen kanssa menee vähemmän rahaa, mutta kommentistasi paistaa vähän - no en tiedä mikä, mutta paistaa.
Ei tuossa kommentissa kyllä ketään lynkattu. Ehkä projisoit siihen jotain omia turhaumiasi?
-Eri
On sitä oppinut tulemaan tosi pienellä itse toimeen. Joku sanoi ettei käy joka viikko ravintolassa syömässä, itse käyn pari kertaa vuodessa - eikä mitään hinkua sinne. Kotona on mukava kokeilla uusia reseptejä. Ja tosi on, että huomaa tulevansa todella vähällä toimeen., Etätyöt oli ihan siunaus, ei kulunut juurikaan meikkejä eikä vaatteita puoleentoista vuoteen.
Minä annan edelleen oikeastaan kaiken liikenevän rahan aikuisille lapsille, koitan auttaa kaikessa. Sijoituskämppäni on toisen lapsen asuntolainan vakuutena. Oma kylppäri kaipaisi remppaa mutta menee se noinkin, ei juuri vieraita nykyään käy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hae toimeentulotukea.
Eivät kaikki voi hakea toimeentulotukea. Normaali keskituloinen maksaa kyllä ihan kaiken omasta pussistaan, eurolleen. Helppoahan se on täysin tulottomalle tai pienituloiselle, kaikki tulee kuin manulle illallinen.
Höpö.höpö, kyllä sillä keskituloisella aina on enemmän rahaa kuin pelkän toimeentulotuen saajalla. Ei sitä nyt kannata kadehtia. T. Keskituloinen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä olisi varaa useampaan lapseen mutta ”hommasimme” vain yhden lapsen koska haluamme säästää/sijoittaa rahaa muuhunkin kuin pelkästään lapseen. Yksi lapsi saa kaiken tarvitsemansa ja ylikin. Kannattaa pohtia mihin oma jaksaminen ja rahat riittää kun suunnittelee lasten hankintaa.
Tokihan ihmisillä saattaa elämäntilanne muuttua. Vaikka kuinka suunnittelisi elämänsä, että on varaa kolmeen lapseen, voi päätyä leskeksi, yt-neuvottelujen uhriksi, sairastua vakavasti tai päätyä eroon. En nyt lähtisi kiillottelemaan omia valintoja monilapsisia perheitä lynkkaamalla. Tottahan tuo on toki, että yhden lapsen kanssa menee vähemmän rahaa, mutta kommentistasi paistaa vähän - no en tiedä mikä, mutta paistaa.
Ei tuossa kommentissa kyllä ketään lynkattu. Ehkä projisoit siihen jotain omia turhaumiasi?
-Eri
En tuota tarkoittanutkaan. Täällä on ollut ihan hirveitä kommentteja, selaa niin huomaat ne.
Vierailija kirjoitti:
Joka vuosi ei tarvitse ostaa uusia vaatteita. Meillä kolme poikaa ja ainakin kaksi vuotta menee samat takit ja ulkohousut. Lisäksi nuoremmat perivät vanhempien vanhoja vaatteita. Esim. tänä syksynä ei olla ostettu yhtään vaatetta, eikä tarvitse talveksikaan. Ja miksi pienempi ei voi ottaa isomman pyörää?
Tietysti jos pitää olla aina uudet vehkeet joka kaudelle niin meneehän siihen rahaa.
Helppoo teille, joiden lapset eivät juurikaan kasva pituutta 😬🙄
Ei puhettakaan, että viime vuoden housut, kengät, takit enää sopisi.
Vierailija kirjoitti:
Ei lapsia kirjoitti:
Ei mene euroakaan lapsiin kun lapsia ei ole. Sinkkuna hyvä olla. Lapsia ei ole eikä tule. Kiitos Luoja!🙏
Ihan mielenkiinnosta, jos on vaikka syöpään sairastuneiden vertaistukiketju niin menetkö sinne ilakoimaan että onneksi en tarvitse kalliita hoitoja, terveenä hyvä olla, kiitos Jeesus!?
Jos vela vertaa, että ei kaikille sovi lasten hankinta, samoin kuin ei vaikka koirankaan, niin hirveä poru, että vertaatko lasta koiraan.
Kun lapsellinen vertaa vapaaehtoista lapsenhankintaansa syöpään sairastumiseen, niin se onkin ihan ok:'D
-Eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-Eri
En tuota tarkoittanutkaan. Täällä on ollut ihan hirveitä kommentteja, selaa niin huomaat ne.
No itsepä kommentoit tuohon kommenttiin, vielä korostaen, että "kommentistasi paistaa". Olisit kommentoinut niihin muihin, jos tarkoitit niitä.
Vierailija kirjoitti:
Mä tajusin tuon jo 10-vuotiaana enkä koskaan hankkinut lapsia. Nyt 46-v lapseton ja kaikki raha menee omiin tarpeisiin: matkailuun, vaatteisiin, ravintoloissa syömiseen ja kaikkeen kivaan.
Tämmöstä tämä järkevän naisen elämä on:). Olisko pitänyt miettiä sunkin vähän aiemmin?
Hah 🤭
Vaikkakin olen joutunut luopumaan paljosta, niin ehdottomasti kaikkein upein asia on ollut olla äiti 🤗
Tätä en pois antaisi, vaikka joutuisin jätesäkkiin pukeutumaan.