Miten helposti ruokakauppaan pääsee töihin kassalle? Jos ei alan kokemusta
ja paljonko voi saada palkkaa? Etsin kokopäivätyötä...
Kommentit (9)
No ei kovinkaan helposti, suhteilla yleensä pääsee. Jos olet jonkun samassa kaupassa työskentelevän kaveri tai perheenjäsen, niin pääset. Yleensä isot marketit on täynnä äiti-sisko ja sisko-ja-sen-veli kuvioita. Jopa kolme sukupolvea serkkuineen voi olla samassa kaupassa, kokemusta on.
Aluksi ollaan harjoittelijan palkalla olikohan se jotain 7 uron pintaan. ajan myötä sitten voit saada 8-9 euroa tunnilta. Jos teet pelkkää päivätyötä, niin kuukausipalkka noin 1200. Jos taas viikonloput ja illat + pikkasen ylitöitä, niin nouse palkka jonkun verran. Ja kokemuslisiä ja koulutuslisiä tulee tietyst, mutta olikohan nyt kolme vuotta rajana että pääsen 9 euron tuntipalkalle.
Ruokakaupoista on nykyään vaikea saada kokopäivätyötä. Olen töissä ketjussa, jossa työntekijöille tehdään max. 30 tunnin sopimuksia ja ainoastaan myymäläpäälliköillä on 37,5 tuntia. Meillä saa kyllä sitten tehdä keikkaa talon sisällä.
Ja jos haaveena on saada 8-16 työtä 37,5 tunnin sopimuksella niin voit unohtaa kaupan alan.
[quote author="Vierailija" time="03.11.2014 klo 11:04"]
Omasta kokemuksesta voin sanoa että merkittävin tekijä töihin pääsyssä on oma persoona. Itse olen aina saanut kaikki työt mitä olen hakenut nimenomaan persoonani takia. Kuulemma yksinkertaiset työt on helppo opettaa kelle vaan, mutta on mahdoton opettaa ketään hyväksi tyypiksi.
[/quote]
LOL, ikään kuin se säkenöivä persoona erottuisi siitä sun hakemuksesta. ;) Tai välittyisi edes ensitapaamisella. Kyllä se tuolla todellisuudessa pukkaa menemään 90 % suhteilla, ellei kokemusta ole. Loppu on tuuria.
[quote author="Vierailija" time="03.11.2014 klo 11:04"]
Omasta kokemuksesta voin sanoa että merkittävin tekijä töihin pääsyssä on oma persoona. Itse olen aina saanut kaikki työt mitä olen hakenut nimenomaan persoonani takia. Kuulemma yksinkertaiset työt on helppo opettaa kelle vaan, mutta on mahdoton opettaa ketään hyväksi tyypiksi.
[/quote]
Musta tää on totta sillä tavalla, että asennetta ei voi opettaa.
Mutta sekin on totta, että ei se työntekijän todellinen luonne heti paljastu vaan vasta sitten, kun on tehty vähän aikaa töitä. Tietysti on olemassa koeaika, niin toivottomien tapausten kanssa ei tarvitse jatkaa.
Kyllä kaupan alalla harjoittelijan palkka on jo päälle 8€, ainakin siwoissa ja valintataloissa. Itse olen ollut 6 vuotta ja palkka 12€/h, ja lisien kanssa esim. lauantaisin klo 13 jälkeen liki 17€/h. Mulla tällä hetkellä elämäntilanteen vuoksi vain 21 viikkotuntia ja palkka käteen 1200-1300€/kk
Oman kokemukseni mukaan todella helposti. Jos asut esimerkiksi pk-seudulla, laita hakemus vaikkapa Opteamin kautta menemään. Minä + todella moni tuttu on päässyt tuota kautta töihin n. viikon sisällä hakemuksen jättämisestä. Tunteja voit tehdä niin paljon kuin haluat, töitä riitti ainakin pari vuotta sitten vaikka joka päivälle.
Monet kauppiaat palkkaavat vuokratyöläisiä suoraan vakkareiksi, itseänikin pyydettiin useaankin kauppaan mutta pidin enemmän vuokratyösysteemistä, jossa voin valita täysin itse vuoroni.
Ja palkka on lähes aina kaupan alan TES:sin mukainen.
Niin, niin mutta jos ikää on jo 47!? Olen hakenut kauppoihin töihin täällä Turussa 12-vuotta enkä ole saanut ainoatakaan mahdollisuutta. Olen opiskellut kaupallisia aloja seitsemän vuotta, eri tutkintoja, mutta mahdollisuutta päästä kauppaan töihin ei ole tullut, ei ainoatakaan. Olen laittanut 12-vuoden aikana lähemmäs sata hakemusta kauppoihin, eikä mitään vastausta.
Kaupassa voi myös tyytyä vähempiin työtunteihin sopimuksessa. Extraa saa varmasti tehdä joka kuukausi, jos vain vastaa puhelimeen...