Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Yläkoululaisten vanhemmat!?

Vierailija
03.11.2014 |

Oletteko te missään tekemisissä yläkoululaisenne opettajien kanssa? luokanvalvojan kanssa toki aina joskus mutta entäpä ne aineiden opettajat?

Mietin tätä kun oma esikoiseni, poika, on nyt 7-luokalla ja eipä niiden eri aineiden opettajien kanssa missään yhteyksissä ole, yhdelle olen infonnut pojan poissaolon tunneilta kun oli hammasrautamenoa ja luokanvalvojan kanssa kun jotain kysäisin ja infosin ja toki oli vanhempainilta syyskuussa. Ja hän on myös parin aineen eli fyssan/matikan/kemian opettaja.

Ei minulla mitään erityistä kommunikoinnin tarvetta heidän suuntaans aole, mutta olen lapseni koulunkäynnistä kiinnostunut äiti, toki koenrot kertovat omaa kieltään jne mutta silti, jotenkin "kaipaan" hieman sitä kuinka koko alakoulun ajan oli yhteydenpitoa opettajan kanssa aina aika ajoin, toki tilanne oli hieman eri kun oli sama ihana opettaja/luokka koko alakoulun ajan ja hän jaksoi toitottaa sitä kuinka yhteyttä voi ja saa pitää ja hän haluaakin sitä, oli kuin "kakkosäiti" luokallensa plus se opettaja-auktoriteetti.

Kyllähän ne uskoakseni ottaa sieltä yhteyttä jos jotakin on ja varsinkin jos jokin mättää, mutta miksi pitää olla niin että jokin "mättää" ennenkuin yhteyttä otetaan?

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
03.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä, miksi aineopettajien pitäisi ottaa sinuun yhteyttä...?

Vierailija
2/7 |
03.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pidäkään, minua vain kiinnostaisi miten siellä tunneilla menee, ainakin oman lapseni osalta siis.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
03.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei niillä ole aikaa. Monilla kun on omakin luokka hoidettavana. Lisäksi yksi opettaja voi opettaa vaikka viittä eri luokkaa sillä hetkellä, niin tuskin on jokaisesta oppilaasta mitään sen kummempaa sanottavaa.

Vierailija
4/7 |
03.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.11.2014 klo 09:24"]

Ei pidäkään, minua vain kiinnostaisi miten siellä tunneilla menee, ainakin oman lapseni osalta siis.

ap

[/quote]

Laita viestiä ja kysy.

Vierailija
5/7 |
03.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.11.2014 klo 09:19"]

Oletteko te missään tekemisissä yläkoululaisenne opettajien kanssa? luokanvalvojan kanssa toki aina joskus mutta entäpä ne aineiden opettajat?

Mietin tätä kun oma esikoiseni, poika, on nyt 7-luokalla ja eipä niiden eri aineiden opettajien kanssa missään yhteyksissä ole, yhdelle olen infonnut pojan poissaolon tunneilta kun oli hammasrautamenoa ja luokanvalvojan kanssa kun jotain kysäisin ja infosin ja toki oli vanhempainilta syyskuussa. Ja hän on myös parin aineen eli fyssan/matikan/kemian opettaja.

Ei minulla mitään erityistä kommunikoinnin tarvetta heidän suuntaans aole, mutta olen lapseni koulunkäynnistä kiinnostunut äiti, toki koenrot kertovat omaa kieltään jne mutta silti, jotenkin "kaipaan" hieman sitä kuinka koko alakoulun ajan oli yhteydenpitoa opettajan kanssa aina aika ajoin, toki tilanne oli hieman eri kun oli sama ihana opettaja/luokka koko alakoulun ajan ja hän jaksoi toitottaa sitä kuinka yhteyttä voi ja saa pitää ja hän haluaakin sitä, oli kuin "kakkosäiti" luokallensa plus se opettaja-auktoriteetti.

Kyllähän ne uskoakseni ottaa sieltä yhteyttä jos jotakin on ja varsinkin jos jokin mättää, mutta miksi pitää olla niin että jokin "mättää" ennenkuin yhteyttä otetaan?

[/quote]

Meillä oli mahdollista tavata aineopettajia ennen vanhempainiltaa jos halusi. Asiaa kysyttiin ja tavattavaksi haluttavat opettajat saattoi kirjoittaa ilmottautumislomakkeeseen. Keskusteluihin varattiin aikaa ennen yhteisen osuuden alkua. Muutoin vanhempien on oltava aktiivisia, ei opettajat ennätä yksittäisen oppilaan ongelmia selvittää.

Vierailija
6/7 |
03.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aineenopettajalla on helposti jaksossa viisi opetettavaa ryhmää. Jokaisessa ryhmässä on esim. 25 oppilasta. 5*25=125 lasta. Ei siinä aleta erikseen viikoittain jokaiselle tiedottamaan, jos ei mitään tiedotettavaa ole. Luokanvalvojalta sen sijaan voi kysyä. Hän saa oppilaiden asioiden hoitamisesta minimaalisen korvauksen edes kuitenkin. Eikös Wilmasta näe tunninhäirinnät ja unohtuneet läksyt ja myös positiivisen käytöksen? Opettajien ja koulujen käytännöt voivat kyllä olla hyvin kirjavia.

Vierailija
7/7 |
03.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yläkoulun ope, ja minulla on 160 oppilasta joka viikko. Enhän minä millään pysty antamaan edes osasta heistä kirjallista tai suullista palautetta vanhemmille. Klikkaan kuitenkin Wilmassa hyviä merkintöjä, kun oppilas on ollut aktiivinen tai käyttäytynyt erityisen kivasti tms. Tietysti myös myöhästymiset, läksy- ja välineunohdukset yms. pitää klikata. Siinä on jo iso homma joka päivä joka luokan kohdalta tehtäväksi.

Meillä on kuitenkin vanhempainillassa kaikki aineenopet tavattavissa. Muutama vanhempi minuakin lähestyi, ja oli mukava tavata heidät. Voisithan laittaa lapsesi koulun rehtorille toiveen, että vaikkapa seiskaluokan vanhempainillassa olisi kaikki opet tavattavissa.