miten ilmaista yst. tavalla ettei vauva ole tervetullut aikuisten juhliin?
Järjestämme ensi viikonloppuna mieheni synttärijuhlat meillä kotona, tarkoitus on järjestää riehakkaat aikuisten kekkerit. Omat lapset menevät mummille yökylään.
Ystävämme saivat kesällä vauvan, nyt ilmoittivat tekstarilla (pyysimme ilmoittautumisia) että " tullaan kaikki jos jaksetaan" ...
Mitä ihmettä?! Kutsussa lukee selkeästi, että kutsu ei koske lapsia (monilla ystävillämme on lapsia, kuten meilläkin ja järjestämme usein perhejuhlia, joihin ystävät tulevat koko perheen voimin, mutta nyt erityisesti mainitsimme ettei lapsia ole kutsuttu!)
Emme halua bileisiin muutaman kk ikäistä vauvaa. Miten sanoa tästä nätisti mutta tiukasti?
Kommentit (108)
Verrattuna moniin muihin viesteihin siinä oli oikein hyvää kieltä. t. en sen kirjoittaja.
enkä nyt äkkiseltään löydä siitä kauheasti kielioppivirheitä. Ja kyllä, minulla on ylempi akateeminen loppututkinto ja pakollinen suomen kielen appro osana opintoja. Kiitettävillä arvosanoilla suoritetut kurssit, mutta niistä on jo aikaa ja kun nopeasti kirjoittaa, niin jotain virheitä saattaa tulla, mutta siitä ei kai tässä ketjussa ollut kyse :-)
Vierailija:
Kyseessä on hyviä ystäviämme, toki haluaisimme heidät paikalle (enkä tiedä onko vauva pullolle oppinut vaiko ei) mutta emme vauvaansa. Mielestäni tämä on meidän oikeutemme juhlien järjestäjinä päättää näin, mutta emme tietenkään halua loukata ystäviämme tai pahoittaa heidän mieltään.
ap
eli älä suotta hermoile. Eikö ole heidän asiansa jos haluavat tulla vauvan kanssa rymybileisiin.
Miten voi sanoa että tullaan jos jaksetaan. Joko tullaan tai sitten ei tulla. Pitäähän sitä isäntäväen tietää etukäteen kuinka paljon porukkaa tulee. Ja milloin kaikki ovat tulleet jne.. vai koko iltako teidän pitäisi odotella ja miettiä tuleekohan ne vai ei.
Kun kerta ovat noi ajattelemattomia niin tekstri vaan takaisin, että toivottavasti lastenhoito järjestyy ja pääsette kaksin paikalla!
Minä ainakin loukkaantuisin jos vauvani ei ole tervetullut mutta enpä toisaalta mihinkään ryyppyjuhliin häntä veisikään.
Siis pienen vauvan kanssa niin, että käydään tervehtimässä ja pikaisesti vaihtamassa kuulumiset, jos kaveriporukka ei kovin usein tapaa.
Koko perhe mennään paikalle yhdessä, ja jos on kyse miehen kavereista, niin hän jää sinne iltaa jatkamaan ja minä vauvan kanssa kotiin. Jos kyse minun kavereistani, mies lähtee vauvan kanssa kotiin. Jos kavereita näkee harvoin, voi se puolituntinenkin olla iso asia mökkihöperöityneelle tuoreelle äidille. En usko, että tämä on kenenkään juhlimista häirinnyt (ja ehkä mun kaverit on sitten halunneet nähdä minuakin?)
ja muutkin meidän kaveripiirissä. Olen käynyt myös työpaikan juhlissa ja illanistujaisissa samalla metodilla, siis lapsen kanssa moikkaamassa ja kiittämässä kutsusta, että ylipäätään muistavat olemassaoloni!
yleensä näitä lapsettomia bileitä varmaan järjestetään sellaisessa kaveriporukassa, joilla useimmilla on niin helppoa, että on aina hoitopaikka lapsille, kun vaan sitä tarvitsee. Jos ap:lla itsellään olisi tilanne, että ei olisi sitä yökyläpaikkaa lapsilleen, vaan heidän pitäisi olla kotona, niin varmaan muidenkin lapset olisi tervetulleita juhliin. Itse en yhtään edes ymmärrä, mitä haittaa siitä on, jos lapset näkee aikuisten juovan vaikka pari lasia viiniä, vai vedetäänkö tosiaan joillakin juhlissa aina kauheat lärvit.
Aika hassua muuten, että olen monesti ollut juhlissa, joissa on joku pariskunta, joka on saanut lapsensa hoitoon, mutta luonnollisesti pieni vauva on ollut heidän mukanaan ja isommat hoidossa.
En ymmärrä miksi juhlien järjestäjän pitäisi olla huolissaan minun vauvastani, kyllä minä hänestä huolehdin vaikka muut ihmiset olisivat konttauskunnossa eli ei kenekään tarvitse hillitä juomista siksi että minulla on vauva mukana. On vaan kiva tavata ihmisiä ja vaihtaa kuulumisia. Mutta minun kaveripiirissäni on tällainen käytäntö, jos epäilisin etten ole tervetullut vauvan kanssa niin en menisi. Mielestäni voit kyllä laittaa tekstarin että toivottavasti saatte hoitajan tms.
omassa ystäväpiirissäni on joitakin harvoja, joilla järjestyy hoitaja lapsille, mutta vain isoille lapsille, joten vauvat olisivat näilläkin onnellisilla mukana.
Mitenkähän ap siinä tapauksessa toimisi, jos hänellä ei olisi mummolaa, johon lapset laittaa. Saattaisi olla aikalailla toisenlainen käytäntö.
mieleen, että kyseinen kaveri suutahti jo, kun ei saa tulla kuin vain aikuiset. Jotkut on ns. henkeen ja vereen vauvan kanssa siihen asti, että heidän mielestään tarpeeksi iso hoitoon eli ei missään nimessä tissi-ikäistä.
mitä nyt onkaan. Että olisi ihana kuitenkin nähdä. Ei tuollaisesta voi loukkaantua.
että koittakaahan vaan jaksaa tulla kun kyllä yksi vapaailta ilman vauvaa kummasti piristää:)
ja pyydän anteeksi ajattelemattomuuttasi: sitä, että olet kutsunut sellaisen ihmisen, joka ei voi tulla ilman lastaan sillä ehdolla, että hän tulee ilman lastaan. Se on jo aika iso moka.
Hän on varmasti herkkänä, kuten me kaikki (tai useat meistä) pienten vauvojen äideistä.
Teepä niin, että soitat ihan reilusti ja sanot, että tuli vähän kiireellä ne kutsut lähetettyä, etkä tullut ajatelleeksi asiaa. Sitten kutsut häntä perheineen käymään joku toinen kerta. Tai että jos ei ole hänelle liian stressaavaa, voi tulla myös vaikka tuntia ennen juhlien alkua. Perustelet, että haluaisit jutella vauvasta jne.
Se että haluat olla ystävällinen hänelle, on kaikkein tärkeintä, ja mitä teetkin, niin tee se reilusti keskustellen, itseäsi liikaa puolustamatta. Toki Sinulla on oikeus " määrätä" juhlistasi, mutta perustele ystävällisesti ja pehmeästi.
Muista kysellä ensin kuulumisia, puhua vauvasta, sanoa että olisi kiva pian tavata jne. ja ota sitten vasta puheeksi tämä.
Tsemppiä, hyvin se menee. Muista, että kyseessä on ystäväsi, joka tuntee sinut, ja joka varmasti ymmärtää.
Ystävämme sanoivat heti kutsuessa, että on aikuisten juhla, joten lapset kotiin. Musta oli ihan kiva, että sanoivat suoraan.
ja sitä on pidetty ihan luonnollisena juttuja, että pienet vauvat tulevat aikuisten kutsuille mukana.
Ja-sanan edestä, kun subjekti lauseenosien välillä vaihtuu, että ehkä tää oli se sun kirjoitustaidottomuus :)
mutta kirjoitusvirheistähän täällä jauhetaan
jatkoa keskustelulle