Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Stressireaktio Kelan kirjeistä

Vierailija
18.09.2021 |

Saako kukaan muu p-halvausta aina kun Kelalta tulee viesti tai kirje?

Olen aina yrittänyt hoitaa asiani hyvin, mutta useamman kerran olen saanut melkein sydänkohtauksen kun Kelan, kanssa on mennyt asiointi todella hankalaksi.

Koko laitos tuntuu niin pelottavalta enkä edes oikein selittää miksi. Suurin pelkoni on, että jäisin työttömäksi tms ja joutuisin vielä enemmän asioimaan niiden kanssa. Aina on tullut ihan massiivisia, sydän kurkussa hoidettavia sekoiluita heiltä, oli sitten kyseessä lapsilisät, syöpähoitojen aikaiset tuet tai opintotuet jne. Joka ikinen kerta se viikkojen show lähtee pyörimään. Hyvä esimerkki on lapsilisät: tarkoitus oli lakkauttaa ne kokonaan, koska lapset asuvat kanssamme Ruotsissa ja saamme täältä lapsilisät. Tästä lähtikin sellainen sirkus käyntiin, että näen vieläkin painajaisia. Suomihan verottaa kolme vuotta tuloja, vaikka muutat ulkomaille, no ei siinä mitään, maksetaan sitten. MUTTA Kelahan ei antanut periksi, vaan vaatimalla vaati lisäselvitystä toisensa perään, vaikka ilmoitin, että haluan lakkauttaa tuen maasta muuton vuoksi.

Onko mulla ollut vain huonoa tuuria vai onko Kelan kanssa aina näin hankalaa?

Kommentit (45)

Vierailija
41/45 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kela toimii lakien ja asetusten mukaan. Oikea osoite valituksille on Arkadianmäki.

Ja ketut. Tiedän monia tapauksia missä virkailija on aivan tahallista rikkonu lakia evätäkseen jonkin tietyn tuen. Tyhmä saa olla mutta joku raja tuohon naiviuteen.

Vierailija
42/45 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos muuttaa/menee ulkomaille silloin tuleekin kelan syynäyksen olla tarkkaa! vaikka eivät kaikki huijaa, joutuvat kelassa olemaan tarkkana kuka huijaa oikeasti ja kuka ei. Tiedän tapauksia joissa yksikin perhe asuivat salaa  EU:n ulkopuolella työttöminä vuoden putkeen ja nostelivat rauhassa kelan etuudet, vaikka ne oli tarkoitettu EU:ssa asuville ja Suomessa asuville. Nyt eivät voi onneksi noin toimia koronatilanteen takia. Mutta kela varmasti menettänyt paljon rahaa turhaan ulkomaille. Onhan se ikävää että tuollaisten takia muitakin syyllistetään, mutta siellä on kai pakko toimia niin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/45 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffepulla kirjoitti:

Kelalta ei tarvitse kenenkään mitään etuuksia nostaa. Miksi haette niitä?

Jos etuuksia omaehtoisesti hakee ja ottaa vastaan, niin sitten pitää tietysti Kelan ehdoilla pelata.

No miksi Kelan ei itse tarvitse Kelan ehdoilla pelata?

Minullakin kaikki tarvittavat liitteet ja selvitykset, näkyy että on haettu reseptilääkkeet apteekista ja b-lausunnossa sanotaan, että on työkyvytön. Silti ei onnistu, vaan kovan jankkaamisen jälkeen saa aina vasta homman kuntoon. Lekuri joutui kerran muuttamaan sanamuotoa, niin jopas sitten meni läpi. Pilkusta prkle kiinni.

Nyt on uusi hakemus sp-rahasta ollut vetämässä jo 2 kk, eikä mistään tule rahaa. Lekuri kysyi mites työt? Vastasin, että voinhan mä istua ja pystyn sentään vastaamaan puhelimeen, jolloin laittoi lausuntoon, että "Hakija pystyy puhelintyöhön". No joo, pitäiskö mun nyt sitten perustaa joku seksilinja vaiko alkaa kaupata lehtiä ja soitella ihmisille? Ei helvetti, huimaa, maha sekaisin koko najan ja nukahtelen milloin sattuu, arvot heittää ja verenpaine on aina 200 ja päälle, kun Kelasta jotain tulee...

Vierailija
44/45 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä saan stressireaktion. Joka ikinen kerta. Pahin pelkoni on, että Posti hukkaa jonkun ilmoituksen ja minulle on maksettu kaksi vuotta sitten 1,80e liikaa sairauspäiväetuutta ja koska en ole täten maksanut tätä ajoissa takaisin, niin joudun valtakunnan oikeuteen, menetän kansalaisuuden ja saan loppuelämäni Kelalta kaikkia viestimiä pitkin sata ilmoitusta päivässä. 

Kuin Aku-Ankan epäonni :D Ja summa olisi korkoineen noussut pilviin. Ulosotto vie kämpän, kumppani jättää ja sukulaiset hylkäävät. Lopuksi jäät bussin alle.

Vierailija
45/45 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tiedän mistä ap puhuu. Auta armias jos olet asunut jossain muussa maassa, en jaksa edes selittää.

Kerran halusin siirtää lapsilisät lapsen isälle, jonka luokse lapsi muutti. Muutto näkyi jo väestörekisterissä ja oletin, että se olisi ilmoitusasia. Kelan virkailija ei voinut sitä ymmärtää, koska hänen mielestään isän olisi pitänyt vaatia itselleen k.o. lapsilisää ja minun vastustaa sitä. Lain mukaan lapsilisä ainakin silloin maksettiin vanhemmalle/huoltajalle, jonka luona lapsi asui. Virkailijan mielestä mun olisi siis lainvastaisesti kuulunut vaatia pitää se lapsilisä. Ilmeisesti hänen mielestään kaikki asiakkaat on tosiaan jotenkin kriminellejä oman intressin ajajia.

Voin hyvin kuvitella, että joillakin ei ole koskaan mitään vaikeuksia Kelan kanssa, jos ei te mitään valtavirrasta poikkeavaa.

Kyllä jokainen joutuu Kelan kanssa joskus asioimaan, vaikkei ns. tuilla eläisikään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi kahdeksan