Stressireaktio Kelan kirjeistä
Saako kukaan muu p-halvausta aina kun Kelalta tulee viesti tai kirje?
Olen aina yrittänyt hoitaa asiani hyvin, mutta useamman kerran olen saanut melkein sydänkohtauksen kun Kelan, kanssa on mennyt asiointi todella hankalaksi.
Koko laitos tuntuu niin pelottavalta enkä edes oikein selittää miksi. Suurin pelkoni on, että jäisin työttömäksi tms ja joutuisin vielä enemmän asioimaan niiden kanssa. Aina on tullut ihan massiivisia, sydän kurkussa hoidettavia sekoiluita heiltä, oli sitten kyseessä lapsilisät, syöpähoitojen aikaiset tuet tai opintotuet jne. Joka ikinen kerta se viikkojen show lähtee pyörimään. Hyvä esimerkki on lapsilisät: tarkoitus oli lakkauttaa ne kokonaan, koska lapset asuvat kanssamme Ruotsissa ja saamme täältä lapsilisät. Tästä lähtikin sellainen sirkus käyntiin, että näen vieläkin painajaisia. Suomihan verottaa kolme vuotta tuloja, vaikka muutat ulkomaille, no ei siinä mitään, maksetaan sitten. MUTTA Kelahan ei antanut periksi, vaan vaatimalla vaati lisäselvitystä toisensa perään, vaikka ilmoitin, että haluan lakkauttaa tuen maasta muuton vuoksi.
Onko mulla ollut vain huonoa tuuria vai onko Kelan kanssa aina näin hankalaa?
Kommentit (45)
Yritys varmaan onkin, että mallikansalaiset eivät hakisi tukia, jotta varat riittäisivät eniten tukia saaville.
Vierailija kirjoitti:
Kela toimii lakien ja asetusten mukaan. Oikea osoite valituksille on Arkadianmäki.
Ei muuten ole, jos päätöksessä on virhe. Omassa asumistukipäätöksessäni oli aikoinaan sen luokan virhe, että en vanhana byrokraattina tiennyt itkeäkö vaiko nauraa. Onneksi netissä pystyi tekemään oikaisupyynnön johon tuli korjaus heti.
Juu nytkin tuli posttraumaattinen stressireaktio opiskeluajoilta kun luin aloituksen.
Onneksi tuon ajan jälkeen ei ole tarvinnut kyseisen laitoksen kanssa olla missään tekemisissä, eikä toivottavasti ikinä enää tarvitsekaan. Yritän kerätä sen verran palkasta säästöön, että vaikka joskus lapsikin ilmestyisi (epätodennäköistä koska olen kiltti_mies) niin ei tarvitsisi tuolta lafkasta ottaa mitään.
Eihän kelan kanssa ole pakko asioida ollenkaan, siinä mielessä avaajan ongelma on vähän kummallinen.
Kaffepulla kirjoitti:
Kelalta ei tarvitse kenenkään mitään etuuksia nostaa. Miksi haette niitä?
Jos etuuksia omaehtoisesti hakee ja ottaa vastaan, niin sitten pitää tietysti Kelan ehdoilla pelata.
Kenenkään ei tarvitse yrityksille maksaa tukea. Miksi haette niitä?
https://yle.fi/uutiset/3-11984740
Joskus epäilen, että olenko itse väärässä, mutta aina ei kannata epäillä itseään.
Vierailija kirjoitti:
Eihän kelan kanssa ole pakko asioida ollenkaan, siinä mielessä avaajan ongelma on vähän kummallinen.
Oletko ehkä Kelalla töissä? Ne rahat EIVÄT ole teidän, vaan MEIDÄN, tavallisten kansalaisten veroista maksettuja. Miksi jättäisin hakematta oman osuuteni maksamistani veroista takaisin? Ne rahat kuuluvat minulle, ei Kelalle. Kelan tehtävä on organisoida tuo rahanjako niille keille se kuuluu. Kuinka paljon rahaa sinä lahjoitat byrokraattien suojatyöpaikkojen ylläpitoon?
Panee mietityttämään…
Miten nuo Suomeen tuodut pärjäävät. Heillä vasta selvitettävää on. Uudet tilinumerot ym. Vai maksammeko joka murteella tulkin, joka hoitaa KAIKKI selvitykset kelan kanssa? monta asiointikertaa.
Vai onko kela saatu heille toimimaan mutkattomasti?
Vierailija kirjoitti:
Panee mietityttämään…
Miten nuo Suomeen tuodut pärjäävät. Heillä vasta selvitettävää on. Uudet tilinumerot ym. Vai maksammeko joka murteella tulkin, joka hoitaa KAIKKI selvitykset kelan kanssa? monta asiointikertaa.Vai onko kela saatu heille toimimaan mutkattomasti?
Lähtee vielä tuotakin syvemmältä.
Ei jossain Afganistanissa, Irakissa saati Somaliassa ole mitään tilejä ylipäätään normikansalaisilla. Heille pitää selittää mikä on pankkitili.
Siksi tuo tänne tuominen niin järjetöntä onkin. Aivan perustavanlaatuisesti erilaisesta kulttuuriympäristöstä tulevat.
Kyllä saan stressireaktion. Joka ikinen kerta. Pahin pelkoni on, että Posti hukkaa jonkun ilmoituksen ja minulle on maksettu kaksi vuotta sitten 1,80e liikaa sairauspäiväetuutta ja koska en ole täten maksanut tätä ajoissa takaisin, niin joudun valtakunnan oikeuteen, menetän kansalaisuuden ja saan loppuelämäni Kelalta kaikkia viestimiä pitkin sata ilmoitusta päivässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Panee mietityttämään…
Miten nuo Suomeen tuodut pärjäävät. Heillä vasta selvitettävää on. Uudet tilinumerot ym. Vai maksammeko joka murteella tulkin, joka hoitaa KAIKKI selvitykset kelan kanssa? monta asiointikertaa.Vai onko kela saatu heille toimimaan mutkattomasti?
Lähtee vielä tuotakin syvemmältä.
Ei jossain Afganistanissa, Irakissa saati Somaliassa ole mitään tilejä ylipäätään normikansalaisilla. Heille pitää selittää mikä on pankkitili.
Siksi tuo tänne tuominen niin järjetöntä onkin. Aivan perustavanlaatuisesti erilaisesta kulttuuriympäristöstä tulevat.
Tämä. Esimerkiksi Irakissa on sellainen systeemi monella, että vuokra maksetaan kerran vuodessa ja aina vuoden lopussa. Siellä ei ole postilaatikoita, osoitejärjestelmää tms. On vain ns. poste restante menetelmä. Siinäpä sitten tänne tullessa opetellaan, että kaikesta pidetään tarkka kirjaus.
Olen itse lopettanut toimeentulotukikirjeiden avaamisen. Olen mt-syistä sairas yo-opiskelija. Hoito on vielä toistaiseksi erikoissairaanhoidossa, vaikka yrittävät sieltä nakata ihmisiä perusterveydenhuoltoon. Kela on harrastanut kohdallani ihmeparannusta ja vaativat selvityksiä miksi en ole töissä yms. He kerta kaikkiaan -kieltäytyvät- uskomasta psykiatrien tekemiin lausuntoihin. Kunnon kelahelvettihän vain pahentaa olotilaa, joten ajattelen omaa henkistä hyvinvointiani. Kela - potkii elämääsi päähän!
Itse olen pudonnut toimeentulotuelle ja asumistuelle, syynä vaikea-asteiset mielenterveysongelmat ja Kelan mielestä olen täysin työkykyinen ja terve hakemaan kokoaikatyötä. Kyllä, heillä on minun terveystiedot, b-lausunnot, nettiterapian tulokset joissa kävi ilmi että tarvitsisin lisää terapiaa, mutta ehei, töihin vain. Työkkärillä kysyivät suoraan kun näytin samat lääkärinpaperit, että koenko olevani tällä hetkellä työkykyinen ja vastasin, etten ole -> minut otettiin pois työkkärin listoilta, etten turhaan roiku siellä ja olen nyt aikuissosiaalityön asiakas.
Vuoden olen tässä ruljanssissa ollut ja olen yrittänyt samalla kuntoutua, mutta ei se ole ollut niin tehokasta mitä se olisi voinut olla.. tässä kuussa pääsin psykologisiin tutkimuksiin, jospa sieltä tulisi jotain uutta tietoa, että voisin hakea uudestaan kuntoutustukea kun sitä vielä tarvitsen.
Ja kyllä, minä haluaisin päästä edes osa-aikaisiin töihin, mutta tämänhetkisen terveyden vuoksi en vain pysty siihen..
Vierailija kirjoitti:
Panee mietityttämään…
Tälläkin hetkellä on Duunitorilla haussa 52 tulkin pestiä. Tulkkia käytetään jopa 15-20 vuoden maassaolon jälkeen.
Kaffepulla kirjoitti:
Jos etuuksia omaehtoisesti hakee ja ottaa vastaan, niin sitten pitää tietysti Kelan ehdoilla pelata.
Pakko se on jos sairastuu.
Olisi kiinnostavaa tietää kuinka monta vieraskielistä työntekijää (tai käytettävää tulkkia) kelalla nykyään on.
Tämä viranomaisilta tulevan postin pelko on minullakin. Kun Pro lähettää e-mailiin sen kammottavan suojatun e-mailin, jossa lukee vain, että olet saanut Prolta viestiä ja sitten pitää mennä katsomaan, mikä se kammottava, pelottava viesti on (pankkitunnuksilla), menen aivan paniikkin. Sydän hakkaa enkä moneen päivään uskalla mennä katsomaan sitä varsinaista viestiä. Kerran kävi niin, että tuli kakka housuun, kun en ehtinyt vessaan ja pelkäsin niin. Se oli todella nöyryyttävää ja itkuhan siinä tuli, tunsin olevan aivan pohjalla ö-luokan kansalainen.
Sama kauhureaktio, kun verottajalta on tullut näitä aavemaisia viestiejä e-mailiin, että OmaVerossa on viesti ja taas tunnuksilla katsomaan ja pelkäämään etukäteen, mistä on kyse.
Nuo viranomaispostit kaikki ovat järjestäen kammottavia. Ne on rakennettu joko tahallaan tai tiedostamattomasti (oletettavasti tuota jälkimmäistä) äärimmäisen uhkaaviksi. Niille ihan oikeasti pitäisi tehdä jotain, jotta ne eivät pelottaisi silloin, kun ei ole syytä mutta yleensähän siellä viestin takana tosiaan on jokin hirveä vaatimusnippu, ja saat tuntea itsesi rikolliseksi, vaikka ei ole mitään tehnyt. Kuin jostain Kafkan kauhunovellista.
Vierailija kirjoitti:
Yritys varmaan onkin, että mallikansalaiset eivät hakisi tukia, jotta varat riittäisivät eniten tukia saaville.
Näiltä tuntuu Kelan kanssa asioiminen käyvän helposti. Kaikki tuet tulee kuin manulle illallinen, ilman mitään lisä-lisän-lisäselvityksiä.
Kaffepulla kirjoitti:
No esim tämän maksuttoman toisen asteen koulumatkatuki on haettava sieltä.
Mikä on sinällään outoa kun peruskoulun kortin saa ihan koululta. Miksei tuotakin voisi?
Ja todella mutkikas oli päätös.
Sun kommenteissasi ei yleensäkään ole mitään järkeä, mutta tässä on varmaan kyse siitä, että Kela sekoilee päätöksissä mikä on todettu ihan tutkimuksillakin. Väärästä päätöksestä on oikeus reklamoida.