Keitä ovat alaikäisiä häiriköivät aikuiset miehet?
Viime päivinä on julkaistu useampia artikkeleita 8.-9. -luokkalaisten ja toisen asteen opiskelijoiden kokemasta häirinnästä.
Mua kiinnostaisi tietää KEITÄ ovat nämä aikuiset miehet jotka lähestyvät vaikka 15-vuotiasta tyttöä, joko suoraan seksuaalissävytteisesti tai ylipäänsä ollenkaan. Mietin tuntemiani miehiä, ja kauhean vaikea kuvitella että kukaan heistä tekisi sellaista. Joten kysymys: Tietääkö kukaan että joku tuntemansa mies olisi niin tehnyt? Millainen mies, ja miksi ihmeessä? Miten hän selitti tekoaan, ja kokiko siinä mitään ongelmaa? Pakkohan näitä miehiä on olla aika paljon kun häirintä on niin yleistä, ja pakko jonkun on tällainen häirikkö tuntea, vai osaavatko muka kaikki niin tarkkaan peittää jälkensä?
Ja en nyt tarkoita tapauksia joissa vaikka 19-vuotias poika lähestyy 17-vuotiasta tyttöä ilman tungettelua ja pakit saatuaan perääntyy ilman mutinoita kuten normaalit ihmiset tekevät. Vaan niitä missä selvästi aikuinen mies lähestyy selvästi alaikäistä tyttöä selvästi kutsumatta.
Kommentit (546)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsekinkeskiikäinen35vakka-- kirjoitti:
Kaikki miehet on kiinnostuneita 15 vuotiaita jos mikään laki ei estäisi. Naisen hedelmällisyys laskee rajusti jo kolmikymppisenä ja nuoret on hedelmällisisimpiä. On Kait luonnollista kiinnostua hedelmällisissä. Nelikymppinem nainen on jo hedelmätön täysin kun 15v taas kukoistaa.
Okei. Jos hyväksytään tämä selitys sille miksi kiinnostaa. Mutta mites sitten se varsinainen kysymys, että minkä takia nämä kiinnostuneet miehet tuputtavat sitä *omaa* kiinnostustaan alaikäiselle tytölle? Kun tietävät että se ei ole tervetullutta tytölle itselleen, voi aiheuttaa ahdistusta ja olla haitallista hänen kehitykselleen ja psyykelleen, on yleisesti ns. paheksuttavaa, ja lisäksi mahdollisesti täyttää rikoksen tunnusmerkit? Niin MIKSI?
Tuossa selityksessähän oli pähkinänkuoressa se, että älli ei riitä käsittämään muuta kuin oma näkökulma asiaan. Koska minä olen kiinnostunut, niin minä teen näitä asioita. Yksinkertainen ihminen ei kykene kuin tällaisen lapsenkaltaiseen ajatteluun, missä syyt asioihin ovat hyvin yksinkertaisia, että hänkin ymmärtää ne.
Tätä mäkin epäilen. Että onko oikeasti maailmassa niin paljon aikuisia ihmisiä, jotka eivät kykene näkemään omaa mielihaluaan ja sen toteuttamisesta kahtena erillisenä asiana.
On, paljonkin. Olen ollut tekemisissä tällaisen ihmisen kanssa, joka tosin ei ole tehnyt mitään rikollista. Mutta hänen kauttaan olen oppinut huomaamaan miten suuri asia älykkyysosamäärä oikeasti elämässä on. Osa hoippuu koko ajan rajoilla, koska älli ei riitä käsittämään monimutkaisia asioita koskivat ne sitten politiikkaa, yhteiskuntaa tai ihmissuhteita. Maailma on lähinnä sitä miltä jokin asia kuulostaa ja tuntuu omasta mielestä ja heitä on äärimmäisen helppo manipuloida. Populistisen puolueen jäsenistössä ja rokotekriittisissä on paljon tällaista väkeä. Jos kyseessä on monimutkainen asia he ymmärtävät vain osan ja muodostavat sen perusteella vankan mielipiteen - kun ajatustavan oppii, on tällainen ihminen helppo tunnistaa.
Kaikki yksinkertaiset ja heikkolahjaiset eivät tietystikään ole lasten ahdistelijoita.
Vierailija kirjoitti:
Näillä ketjussa mainituilla heikkolahjaisilla/kehitysvammaisilla, joita muuten on populasta enemmän kuin arvaattekaan, on usein vielä alentunut impulssikontrolli. He ovat itsekin lapsen tasolla, tosin fyysisesti aikuisen miehen kropassa. Näihin sisältyy hyvin voimakas riski väkivaltaan, esimerkiksi pettymyksiä kohdatessa, tai sitten voimakas seuraamisen ja stalkkaamisen tarve. He eivät siis usko puhetta. Eräs vankilassa työskentelevä terveydenhuollon ammattilainen sanoi minulle jo vuosia sitten, että esimerkiksi vangeissa näitä lievästi kehitysvammaisia ja matalan ÄO:n omaavia on todella paljon.
Tämä on totta. Vankien äo on normaaliväestöä alhaisempi. Myös vanhemmassa ikäluokassa on paljon ihmisiä, joiden heikkolahjaisuus on jäänyt koulussa ja neuvolassa huomaamatta. Nykylasten kohdalla äo tutkitaan paremmin, mutta aina joku sittenkin putoaa verkon läpi.
Olen 45-vuotias mies ja täytyy sanoa, että ainakaan minun piireissäni alaikäisistä kiinnostuneita ei ole vastaan tullut. Tietysti en voi tietää mitä kukin jossakin kotikoneellaan puuhailee, mutta väitän että suurin osa miehistä on tervejärkisiä ja heillä on näissä asioissa moraali terveellä pohjalla. Vain kerran olen kohdannut tyypin, joka vaikutti vastenmieliseltä. Olimme työmatkalla ulkomailla ja yksi työryhmästä tajusi että kohteessa on bordelli. Hänellä meni siitä pasmat täysin sekaisin, eikä hän pystynyt muuta kuin höpöttämään siitä ja halusi mennä sinne. Ketään muuta ei kiinnostanut. Niin tämä naimisissa oleva mies sitten meni sinne bordelliinsa ja yritti jälkeenpäin jauhaa asiasta. Ketään ei kiinnostanut, kukaan ei halunnut kuulla.
Ihan tavallisia Perttuja, Jormia ja Makeja, joiden mielestä kukkelinkuvien lähettäminen 15 vuotiaalle on ihan ok ja normaalia ja vaan tavallista vuorovaikutusta. Miesten mielestä reikä on peruste minkälaiselle häiriökäyttöytymiselle. Tajuavat kuitenkin sen verran sen oleva väärin, etteivät voi edes itselleen asiaa myöntää vaan väittävät kaiken olevan ihan "tavallista jutustelua"
Vierailija kirjoitti:
Olen 45-vuotias mies ja täytyy sanoa, että ainakaan minun piireissäni alaikäisistä kiinnostuneita ei ole vastaan tullut. Tietysti en voi tietää mitä kukin jossakin kotikoneellaan puuhailee, mutta väitän että suurin osa miehistä on tervejärkisiä ja heillä on näissä asioissa moraali terveellä pohjalla. Vain kerran olen kohdannut tyypin, joka vaikutti vastenmieliseltä. Olimme työmatkalla ulkomailla ja yksi työryhmästä tajusi että kohteessa on bordelli. Hänellä meni siitä pasmat täysin sekaisin, eikä hän pystynyt muuta kuin höpöttämään siitä ja halusi mennä sinne. Ketään muuta ei kiinnostanut. Niin tämä naimisissa oleva mies sitten meni sinne bordelliinsa ja yritti jälkeenpäin jauhaa asiasta. Ketään ei kiinnostanut, kukaan ei halunnut kuulla.
Kuvittelet että joku lasten perään makuja tulee ihan sulle asiasta kertomaan??? :D ei tule.
Tunnistan tuon, että suuri osa tyttöjen ahdistelijoista on keskivertoa yksinkertaisempaa ja henkisesti lapsen tasolle jäänyttä porukkaa. Tämä valitettavasti johti omassa teini-iässäni siihen, että näiden miesten käytöstä pyrittiin hyssyttelemään, koska "eivät ymmärrä" ja "eivät tee sitä tahallaan". Ei olisi siis saanut sanoa vastaan tai edes jättää huomiotta, koska se olisi ollut epäkohteliasta. Piti vain ymmärtää ja hymyillä.
En ole kamalan yllättynyt siitä, että nyt aikuisena kärsivällisyyteni näitä "hyväntahtoisia" uunoja kohtaan on nolla. Naapurissa asuu yksi tämmöinen ja ainoa tepsivä konsti on täydellinen huomiotta jättäminen. Kyseessä on siis tapaus, joka pystyy juuri ja juuri asumaan itsenäisesti mutta enempään hän ei kykene. Lyhyttä tervehdystä enempää hänen kanssaan ei voi puhua eikä edes ottaa normaalisti katsekontaktia, koska tulkitsee sen kutsuna tulla iholle. Teini-ikäisiä tyttöjä tässä naapurustossa ei tällä hetkellä asu ja pienemmät lapset (alle 10-vuotiaat) hän onneksi jättää rauhaan.
Vierailija kirjoitti:
Ihan tavallisia Perttuja, Jormia ja Makeja, joiden mielestä kukkelinkuvien lähettäminen 15 vuotiaalle on ihan ok ja normaalia ja vaan tavallista vuorovaikutusta. Miesten mielestä reikä on peruste minkälaiselle häiriökäyttöytymiselle. Tajuavat kuitenkin sen verran sen oleva väärin, etteivät voi edes itselleen asiaa myöntää vaan väittävät kaiken olevan ihan "tavallista jutustelua"
Eivät taatusti ole ihan tavallisia. Omassa ammatissa ei tuollaisia ole tullut esille ollenkaan. Kikkelikuvien lähettäjä saisi kenkää välittömästi.
Mua ei nuorena kiinnostanut vanhemmat miehet yhtään, kaveri seurusteli alle parikymppisenä seittemän vuotta vanhemman miehen kanssa, ja pidin tätä miestä jo ikäloppuna.
Eli koska en itse ole viehättynyt vanhemmista, niin samaistun siihen omaan nuoreen minääni. N56
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuvittelet että joku lasten perään makuja tulee ihan sulle asiasta kertomaan??? :D ei tule.
No niinhän sanoinkin että en voi tietää mitä kukin puuhaa kotikoneellaan, mutta väitän että suurin osa aikuisista miehistä ei ole kiinnostunut lapsista tai alaikäisistä ja että heillä on terve moraali.
Vierailija kirjoitti:
Näillä ketjussa mainituilla heikkolahjaisilla/kehitysvammaisilla, joita muuten on populasta enemmän kuin arvaattekaan, on usein vielä alentunut impulssikontrolli. He ovat itsekin lapsen tasolla, tosin fyysisesti aikuisen miehen kropassa. Näihin sisältyy hyvin voimakas riski väkivaltaan, esimerkiksi pettymyksiä kohdatessa, tai sitten voimakas seuraamisen ja stalkkaamisen tarve. He eivät siis usko puhetta. Eräs vankilassa työskentelevä terveydenhuollon ammattilainen sanoi minulle jo vuosia sitten, että esimerkiksi vangeissa näitä lievästi kehitysvammaisia ja matalan ÄO:n omaavia on todella paljon.
On ollut hyvin valaisevaa tutustua tällaisen ihmisen ajatustapaan. Hänelläkin on ollut väkivaltaisuutta nuorempana ja hermostuu hyvin helposti silloin kun ei ymmärrä. Asiat pitää selittää samalla tavalla kuin noin 10-11 -vuotiaalle lapselle ja empaattisesti, jotta asiat sujuisivat. Jos hän kokee pahaa mieltä, hän alkaa hankalaksi kuin pieni lapsi, kiihtyy ja rähisee, minkä vuoksi hän on kaikkialla ns. kauhuasiakas (kauppa, pankki, terveyskeskus jne.). Ymmärryksen puute vaikuttaa joka ikiseen tilanteeseen ja hän kokee itsensä kaikkialla väärinymmärretyksi (riidanhaluinen), koska ei itse ymmärrä. Tällainen ihminen on todellakin kuin pieni lapsi aikuisen ruumiissa.
Vierailija kirjoitti:
No eivät todellakaan ole tavallisia, vaan poikkeavia monin tavoin. Jos tuntemasi miehet käyttäytyvät kaikki noin, niin kertoisitko missä oikein asut ja liikut? Normaalit miehet paheksuvat tuollaista kaikki.
Työskentelin aikanaan yhdessä hoivakodissa, jonka huoltomies oli todella erikoinen tapaus. Hänen ulosantinsa oli todella kapeaa, hän oli tuijottava ja hitaan oloinen. Hommatkin hoitui vähän niin ja näin. Ihmettelin tätä joskus sairaanhoitajalle, joka kommentoi vaan että "tuollahan on selvästi joku kehitysviivästymä". Ja niin se varmaan olikin. Joka tapauksessa tällä huoltomiehellä oli äärimmäisen omituinen asenne naisiin, hän ei kyennyt olemaan normaalisti vaan tuijotti ja huokaili ja hänen seurassaan oli vaikea olla. Enpä ihmettelisi, jos tällainen tyyppi sotkeutuisi alaikäisiin. Onneksi hoiti hommansa niin huonosti, että sai potkut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No niinhän sanoinkin että en voi tietää mitä kukin puuhaa kotikoneellaan, mutta väitän että suurin osa aikuisista miehistä ei ole kiinnostunut lapsista tai alaikäisistä ja että heillä on terve moraali.
Ei tietenkään ole normaali mies kiinnostunut lapsista, alaikäisistä eikä myöskään seksipalvelujen ostamisesta tai mistään muustakaan sikailusta.
Täällä on aika paljon naisia, joiden mielestä kaikki miehet ovat tuollaisia, kun taas itse en tunne kuin kaksi, toinen jo edesmennyt. Se millaisia miehiä tapaa ja näkee riippuu pitkälti siinä millaiseen perheeseen ja ympäristöön on syntynyt, joten olisi kiva tietää näiden naisten taustasta, asuinpaikasta, työstä jne.
Jokainen voi tietämättään tuntea alaikäisiä saalistavan rikollisen, mutta se että tällaistä pidetään normaalina mieheytenä on eri asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tietenkään ole normaali mies kiinnostunut lapsista, alaikäisistä eikä myöskään seksipalvelujen ostamisesta tai mistään muustakaan sikailusta.
Täällä on aika paljon naisia, joiden mielestä kaikki miehet ovat tuollaisia, kun taas itse en tunne kuin kaksi, toinen jo edesmennyt. Se millaisia miehiä tapaa ja näkee riippuu pitkälti siinä millaiseen perheeseen ja ympäristöön on syntynyt, joten olisi kiva tietää näiden naisten taustasta, asuinpaikasta, työstä jne.
Jokainen voi tietämättään tuntea alaikäisiä saalistavan rikollisen, mutta se että tällaistä pidetään normaalina mieheytenä on eri asia.
Juuri näin. Älkää nyt naiset hyvänen aika lähtekö yleistämään liikaa, suurin osa meistä miehistä on ihan normaaleja ja kunnollisia tapauksia, joilla on terve vastuuntunto ja moraali. Tulisi mieleenkään lähetellä kikkelikuvia kellekään saatika alkaa jahtaamaan alaikäisiä. Ajatus on ihan mahdoton. Tietysti näitä mätämunia on, mutta edelleen sanon että suurin osa miehistä on tervejärkisiä tapauksia.
Vierailija kirjoitti:
Työskentelin aikanaan yhdessä hoivakodissa, jonka huoltomies oli todella erikoinen tapaus. Hänen ulosantinsa oli todella kapeaa, hän oli tuijottava ja hitaan oloinen. Hommatkin hoitui vähän niin ja näin. Ihmettelin tätä joskus sairaanhoitajalle, joka kommentoi vaan että "tuollahan on selvästi joku kehitysviivästymä". Ja niin se varmaan olikin. Joka tapauksessa tällä huoltomiehellä oli äärimmäisen omituinen asenne naisiin, hän ei kyennyt olemaan normaalisti vaan tuijotti ja huokaili ja hänen seurassaan oli vaikea olla. Enpä ihmettelisi, jos tällainen tyyppi sotkeutuisi alaikäisiin. Onneksi hoiti hommansa niin huonosti, että sai potkut.
Tässä on esimerkki siitä, miten heikkolahjaisiin usein suhtaudutaan, vaikka eivät olisikaan tehneet mitään pahaa. Tuntemani ei ole tehnyt, mutta koska hän on käyttäytynyt huonosti ymmärryksen heikkouden takia, niin pian paikoissa missä hän käy suhtaudutaan häneen tylysti (sana kiirii). Hän tarvitsisi avustajan ja riittävän yksinkertaisen työn tai eläkkeen eikä päivittäin asioita, joista hän ei suoriudu. Diagnoosi olisi niin tärkeä, mutta monilta se puuttuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä on esimerkki siitä, miten heikkolahjaisiin usein suhtaudutaan, vaikka eivät olisikaan tehneet mitään pahaa. Tuntemani ei ole tehnyt, mutta koska hän on käyttäytynyt huonosti ymmärryksen heikkouden takia, niin pian paikoissa missä hän käy suhtaudutaan häneen tylysti (sana kiirii). Hän tarvitsisi avustajan ja riittävän yksinkertaisen työn tai eläkkeen eikä päivittäin asioita, joista hän ei suoriudu. Diagnoosi olisi niin tärkeä, mutta monilta se puuttuu.
Tämäkin totta. Siinä mielessä nykyaika on ehkä menneisyyttä armottomampi, että sellaisia töitä ei niin paljon enää ole, missä heikompilahjaisetkin voisivat pärjätä hyvin ja elää tavallista elämää mitä varmaan meistä suurin osa haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ihmettele sitä, että huonosti käyttäytyvään ihmiseen suhtaudutaan varauksellisesti tai penseästi. Jos jollakulla on esimerkiksi tapana haistatella ja raivota estottomasti, antaa se signaalin siitä, että tällainen ihminen on mahdollisesti vaarallinen. Heikkolahjaisuus ja ymmärryksen puute eivät oikeuta aivan millaiseen käytökseen tahansa. On totta, että moni tällainen ihminen jää vaille tarvitsemaansa tukea mutta ei muita ihmisiä pidä silti velvoittaa ymmärtämään loputtomiin aggressiivista ja epävakaata käytöstä. Lisäksi monelle kehitysvammaiselle on tyypillistä se, että puhe ei mene perille, vaikka kuinka nätisti rautalangasta vääntäisi että ei, et voi huutaa ja raivota kaupan kassalle, se pelottaa häntä eikä hän uskalla sen takia palvella sinua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämäkin totta. Siinä mielessä nykyaika on ehkä menneisyyttä armottomampi, että sellaisia töitä ei niin paljon enää ole, missä heikompilahjaisetkin voisivat pärjätä hyvin ja elää tavallista elämää mitä varmaan meistä suurin osa haluaa.
Niin, sellaisia töitä ei ole, ne on tarkoitettu kehitysvammaisille. Heikkolahjaiset eivät silti suoriudu mistään nykyajan töistä. Tämä tuntemani on nainen, mutta myös hänellä on taipumus voimakkaasti tarrautua siihen joka auttaa häntä ja purkaa häneen myös kaikki pettymyksensä (kuten lapsi äidilleen tekee). Siksi tällainen ihminen ei suoriudu ystävyyssuhteista ja on kieltämättä tosi hankala naapuri myös. Miesten kohdalla varmaan tapahtuisi heti se, että jos olisi kohtelias tai auttaisi asioiden hoitamisessa, niin mies olisi koko ajan oven takana ja tilanne voisi äityä vaaralliseksi.
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin. Älkää nyt naiset hyvänen aika lähtekö yleistämään liikaa, suurin osa meistä miehistä on ihan normaaleja ja kunnollisia tapauksia, joilla on terve vastuuntunto ja moraali. Tulisi mieleenkään lähetellä kikkelikuvia kellekään saatika alkaa jahtaamaan alaikäisiä. Ajatus on ihan mahdoton. Tietysti näitä mätämunia on, mutta edelleen sanon että suurin osa miehistä on tervejärkisiä tapauksia.
Älä huoli, suurin osa naisista on myös tervejärkisiä, ja olettaa suurimman osan miehistäkin olevan normaaleja ja kunnollisia. Ei naiset ja miehet nyt kuitenkaan oikeesti eri planeetoilta ole, kyllähän tässä suunnilleen ymmärretään kenen kanssa ollaan tekemisissä, puolin ja toisin.