Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eikö Suomen kouluissa opeteta suomen kieltä?

Vierailija
01.11.2014 |

Voice kidsissä joku ihan iso lapsi, joka ei osaa suomea. Miten pisa-maassa voi käydä näin?

Kommentit (73)

Vierailija
61/73 |
02.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 00:41"]

[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 00:39"]

[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 00:20"]

Esimerkiksi mistä jää ulkopuolelle?

[/quote]

Mitäpä jos perhe joutuu muuttamaan töiden perässä pois tuolta pikkukylästä? Miten suomea osaamaton lapsi sopeutuu uuteen ympäristöön?

[/quote]

Helppo vastaus, eli Hyvin. Lapset sopeutuvat useasti paremmin kuin aikuiset. Voisit vaikka muuttaa johonkin aivan toiseen maahan ja varmaan 2-3kk alkaisit huomaamaan miten lapsesi jo puhuu paikallista kieltä. 

[/quote]

Mutta pääkielen oppiminen on kuitenkin niin mahdottoman vaikeata... Jopa niin vaiketa, että pakotetaan kaikki muut opiskelemaan heidän kieltään...

Vierailija
62/73 |
02.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakotetaanhan ruotsinkieliset opiskelemaan suomenkieltä. Ihan samalla tavalla suomenkieliset pakotetaan opiskelemaan ruotsinkieltä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/73 |
02.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei jestas mikä jankkaaja tämä AP. Kyllä nyt on elämä pilalla, kun musiikkiohjelmassa kuuli väärää kieltä. Nyyh. 

Vierailija
64/73 |
02.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 00:49"]

Ei jestas mikä jankkaaja tämä AP. Kyllä nyt on elämä pilalla, kun musiikkiohjelmassa kuuli väärää kieltä. Nyyh. 

[/quote]

Onko sinulla jotain ymmärrysvaikeuksia? Kyseessä on aito huoli Suomen koulujärjestelmän tilasta. Jos 11-vuotias ei koulussa opi sitä kieltä, jolla koko Suomen yhteiskunta pyörii, onko kaikki mennyt ihan oikein? Eikö maan pääkielen opetus ole niitä perusasioita, joita peruskoulun pitäisi lapsille opettaa?

Vierailija
65/73 |
02.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 00:49"]

Pakotetaanhan ruotsinkieliset opiskelemaan suomenkieltä. Ihan samalla tavalla suomenkieliset pakotetaan opiskelemaan ruotsinkieltä.

[/quote]

Miksi he eivät sitten opi suomea?

Vierailija
66/73 |
02.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaatko itse ruotsia? Minä tiedän monia jotka eivät osaa ruotsia vaikka sitä koulussa opetetaan. Miten he siis eivät sitten osaa ruotsia??

Vierailija
67/73 |
02.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 00:54"]

Osaatko itse ruotsia? Minä tiedän monia jotka eivät osaa ruotsia vaikka sitä koulussa opetetaan. Miten he siis eivät sitten osaa ruotsia??

[/quote]

Miksi SUOMESSA pitäisi osasta ruotsia? Eri asia olisi, jos asuisimme RUOTSISSA. Silloin toki edellyttäisin itseltäni ja lapsiltani ruotsin opiskelua ja hallintaa.

Vierailija
68/73 |
02.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska Suomi on kaksikielinen maa. Et voi vaatia ruotsinkielistä opettelemaan suomea jos et itse ole valmis opiskelemaan maamme toista kieltä.

Vierailija
69/73 |
02.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska Suomi on kaksikielinen maa. Et voi vaatia ruotsinkielistä opettelemaan suomea jos et itse ole valmis opiskelemaan maamme toista kieltä.

Vierailija
70/73 |
02.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 00:02"]

On se tietysti hankalaa ruveta vasta parikymppisenä opiskelemaan suomea, kun haluaisi mennä esim. suomalaiseen yliopistoon opiskelemaan. Toki jos sieltä kotikylältä löytyy joku ammattikoulu, niin mikäs siinä.

[/quote]

Niin Suomessa voi kyllä yliopiston käydä ihan ruotsiksi, vieläpä melko helposti, on Hanken ja Åbo Akademi, sit on esimerkiksi Vaasassa Helsingin yliopiston oikeustieteellinen yksikkö, Vaasan yliopistossa voi opiskella ruotsiksi ihan helposti ihan mitä vain, myös suomea vieraana kielenä. Helsingin yliopistossakin opiskelu ruotsiksi onnistuu, Turun yliopistosta en tiiä, onnistunee sielläkin ihan helposti. Mulla on paljon umpiruotsinkielisiä kavereita, ihan hyvin tuntuvat pärjäävän täällä omassa kotimaassaan.

Vierailija
71/73 |
02.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 00:42"]

[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 00:41"]

[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 00:39"]

[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 00:20"]

Esimerkiksi mistä jää ulkopuolelle?

[/quote]

Mitäpä jos perhe joutuu muuttamaan töiden perässä pois tuolta pikkukylästä? Miten suomea osaamaton lapsi sopeutuu uuteen ympäristöön?

[/quote]

Helppo vastaus, eli Hyvin. Lapset sopeutuvat useasti paremmin kuin aikuiset. Voisit vaikka muuttaa johonkin aivan toiseen maahan ja varmaan 2-3kk alkaisit huomaamaan miten lapsesi jo puhuu paikallista kieltä. 

[/quote]

Mutta pääkielen oppiminen on kuitenkin niin mahdottoman vaikeata... Jopa niin vaiketa, että pakotetaan kaikki muut opiskelemaan heidän kieltään...

[/quote]

Siis pääkielihän on ruotsi, se lukee jopa virallisissa papereissa, modersmål svenska....Tarkoitin että ihminen oppii sitä kieltä mitä puhutaan ympärillä ja etenkin lapset omaksuvat sen vahvasti. Eli jos vaikka muuttaisi viroon niin lapsi oppisi sen nopeasti, jollei sitten siellä jossain viron pikkukylissä puhuttaisi venäjää jolloin lapsi oppisi sen kielen. Eikä kukaan pakota opiskelemaan mitään, se on ihan vapaaehtoista. Numerot ja yleissivistys toki sitten myös senmukaista.-

Vierailija
72/73 |
02.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ton jankkaajan paa menisi ihan sekaisin jos se asuisi Sveitsissa.

Vierailija
73/73 |
02.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.11.2014 klo 23:31"][quote author="Vierailija" time="01.11.2014 klo 23:29"]

Ap ilmeisesti kannattaa sellaista kielipolitiikkaa, joka tekee vähemmistökielistä tarpeettomia. Tällaista kielipolitiikkaa suositaan Venäjällä mm. suomen sukukielien kohdalla.

[/quote]

Kannatan sellaista kielipolitiikkaa, että kaikki oppivat ihan oman etunsa vuoksi kotimaansa ehdottoman pääkielen, joka Suomessa on suomen kieli. Sen lisäksi tuetaan jokaisen omaa äidinkieltä tietysti.
[/quote]

Ettekö te fennomaanit ymmärrä ettei suomi ole kaikille suomalaisille äidinkieli? Me suomenruotsalaiset opimme kyllä hyvin kaiken koulussa mutta ruotsiksi. Itse olen suomenruotsalainen ja rakastan äidinkieltäni. Puhun paremmin englantia ja jopa saksaa kuin suomea. Olen silti suomalainen mutta käynyt opintoni ruotsiksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme viisi