Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

18-vuotias tyttäreni saa oikeudet omaan pankkitiliinsä.

Vierailija
01.11.2014 |

Sekä säästetyt lapsilisät ja kesätöistä/muista töistä tulevaisuudessa tienatut rahat. Riittääkö pelkkä ikä perusteeksi rajoittamaan tytön oikeuksia näihin rahoihin? 

Kommentit (48)

Vierailija
1/48 |
01.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

18 v on täysi-ikäinen, olisit ajatellut aiemmin

Vierailija
2/48 |
01.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse hassasin puolet, melkein 10 000e puolessa vuodessa kun sain pankkitilin ja muutin omilleni. Havahduksen jälkeen olen ollut äärimmäisen tarkka että siihen tiliin en koske, vaikka mikä olisi. Tuskin oman vanhemman sanat vaikuttaa pätkääkään, oman kantapään kautta, valitettavasti... Halusin kyllä alaikäisenä, että vanhempani muuttavat tilin, että en voisi koskea siihen ennen 25 tms, että ei voisiin voi koskea, nimeä en tiedä. Olisi ollut kannattavempaa...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/48 |
01.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta opit kuitenkin asiasta kantapään kautta. Sekin on jo hyvä.

Vierailija
4/48 |
01.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä siinä on niin vaikeaa opettaa lapselle vastuullista rahankäyttöä?

Vierailija
5/48 |
01.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et voi rajoittaa mitenkään sitä, miten lapsi käyttää tilillä olevia rahoja sen jälkeen, kun hän on tullut täysi-ikäiseksi. Tätä olisi kannattanut miettiä jo etukäteen. Esim. juuri tästä syystä emme ole koskaan säästäneet lapsilisiä lasten nimissä olevalle tilille.

Vierailija
6/48 |
01.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

voisko vielä kun lapsi on alaikäinen harkita että laitatkin ison osan eripituisiin määräaikaisiin talletuksiin, niin sitten niiden saaminen vaikeutuu jonkin verran ja tupsahtelee muutaman vuoden välein.

Vierailija
7/48 |
01.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.11.2014 klo 15:44"]

Et voi rajoittaa mitenkään sitä, miten lapsi käyttää tilillä olevia rahoja sen jälkeen, kun hän on tullut täysi-ikäiseksi. Tätä olisi kannattanut miettiä jo etukäteen. Esim. juuri tästä syystä emme ole koskaan säästäneet lapsilisiä lasten nimissä olevalle tilille.

[/quote]Millä perusteella esim. 20-vuotias on automaattisesti vastuuton rahankäyttäjä? Miksi tuon ikäiselle ei muka voi antaa säästettyjä rahoja? 

Vierailija
8/48 |
01.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.11.2014 klo 15:47"]

Millä perusteella esim. 20-vuotias on automaattisesti vastuuton rahankäyttäjä? Miksi tuon ikäiselle ei muka voi antaa säästettyjä rahoja? 

[/quote]

Ei tietenkään ole automaattisesti, mutta sellainen riski on aina olemassa. Kun lapsi on 6-vuotias, on aika vaikea tietää, millainen hän on 18- tai 20-vuotiaana. Emme halunneet ottaa sitä riskiä, että lapsi ei vielä siinä iässä kunnolla tajua yhtäkkiä saadun ylimääräisen rahapotin arvoa.

6

Vierailija
9/48 |
01.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapsilla on kyllä ollut lupa käyttää tilejään paljon alle 18 vuotiaina, mutta lapsilisiä niille tileille ei ole kerätty.

Vierailija
10/48 |
01.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun vanhemmat päivää ennen 18-vuotis synttäreitäni siirsi säästötililtäni rahat pois ja jätti pari tonnia. Sain sitten itse käyttää ne muutamat tuhannet miten halusin ja loput sain vasta, kun muutin omaan kotiin. 

Silloin tuntui epäreilulta etten saanut kaikkia rahojani heti mutta nyt olen tyytyväinen siihen. Olisin muuten tuhlannut kaikki rahani heti. Kiitos äiti ja iskä. :)

Vierailija
11/48 |
01.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on lapsen lahjarahat ja lapsilisät koottu tilille, jossa on käyttöoikeus "äiti/isä ja lapsi" -yhdistelmällä. Kun lapsi tulee täysi-ikäiseksi, hän ei saa sieltä edelleenkään yksin mitään (tilille ei edes ole korttia), vaan nostoihin tarvitaan aina myös toisen vanhemman allekirjoitus.

Vierailija
12/48 |
01.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.11.2014 klo 15:42"]

Mikä siinä on niin vaikeaa opettaa lapselle vastuullista rahankäyttöä?

[/quote]

nooh, jos penskan lapsilisät pantataan lapsen tilille leikkirahoiksi niin lähtökohdat mihinkään vastuulliseen rahankäyttöön ovat surkeat.

Vierailija
13/48 |
01.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]Millä perusteella esim. 20-vuotias on automaattisesti vastuuton rahankäyttäjä? Miksi tuon ikäiselle ei muka voi antaa säästettyjä rahoja? 

[/quote]

No 99.9% tuon ikäisistä on vastuuton rahankäyttäjä. Kuinka moni tuon ikäisistä ei juo alkoholia, polta tupakkaa, biletä, osta merkkivaatteita tai osta hienoja teknoleluja? Kuinka moni ihan oikeasti tuon ikäinen ostaa vain tarpeellisen ja säästää loput?

Vierailija
14/48 |
01.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasten mummo on säästänyt lapsilleni pientä pesämunaa. Hän on laittanut tileihin ikärajaksi 22v. En tiedä onko kuinka laillista mutta pankissa ovat tehneet tällaisen sopimuksen. Periaatteessahan lapsi on 18v laillisesti oikeutettu päättämään nimissään olevista rahoista.

Vierailija
15/48 |
01.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No siis tämähän on Ikiksen aloitus - mutta monen vanhemman ongelma.

Kyllä se on niin, että asiasta puhuminen pitää aloittaa hyvissä ajoin. Että ne rahat eivät ole hassattavaksi.

Kyllä vanhemmilla keinoja on vielä 18-vuotispäivän jälkeenkin. Ei vanhempien suututtaminen ihan pikkuasia ole 18-vuotiaalle. Siis suutu kunnolla! Sano, että takaisin ei ole tulemista, jos ne hassaat.

Sitten on tietysti vielä perinnöttömäksi jättämisellä uhkailu.

Vierailija
16/48 |
01.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.11.2014 klo 17:33"]

No siis tämähän on Ikiksen aloitus - mutta monen vanhemman ongelma.

Kyllä se on niin, että asiasta puhuminen pitää aloittaa hyvissä ajoin. Että ne rahat eivät ole hassattavaksi.

Kyllä vanhemmilla keinoja on vielä 18-vuotispäivän jälkeenkin. Ei vanhempien suututtaminen ihan pikkuasia ole 18-vuotiaalle. Siis suutu kunnolla! Sano, että takaisin ei ole tulemista, jos ne hassaat.

Sitten on tietysti vielä perinnöttömäksi jättämisellä uhkailu.

[/quote]

Paitsi että Suomessa ei niin vaan jätetä perinnöttömäksi lapsiaan.

Vierailija
17/48 |
01.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.11.2014 klo 17:29"]

[/quote]

No 99.9% tuon ikäisistä on vastuuton rahankäyttäjä. Kuinka moni tuon ikäisistä ei juo alkoholia, polta tupakkaa, biletä, osta merkkivaatteita tai osta hienoja teknoleluja? Kuinka moni ihan oikeasti tuon ikäinen ostaa vain tarpeellisen ja säästää loput?

[/quote]

Minä olin kaksikymppisenä hyvinkin vastuullinen yliopisto-opiskelija, joka en ottanut lainaa vaan elin opintorahalla ja asumislisällä ja kesätyöansioilla. En tuhlannut turhiin vaatteisiin tai meikkeihin tai päihteisiin, koska ne eivät ole koskaan minua kiehtoneet. Ostin peruskännykän ja halvan pöytäkoneen, joiden avulla pärjäsin opiskeluissa mainioisti. Eläminen oli tiukkaa, mutta valmistuin ilman lainataakkaa harteillani, ja olen siitä hyvin onnellinen ja ylpeäkin. Täytyy sanoa, että olisi ollut mukavaa, jos olisi saanut vaikka 150 euroa kuussa elämiseen tuollaiselta säästötililtä. Ei olisi tarvinnut jännittää esim. hammaslääkärin tai sairastumisen varalta vaan olisi voinut olla rauhallisin mielin ja ajatella, että puskurirahastoa löytyy, jos on tarve.

Vierailija
18/48 |
01.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Mun mielestäni vastuullinen rahankäyttö ei tarkoita sitä, että ei saisi elää ollenkaan. Minä käytän rahaa tarpeelliseen ja "tarpeeton" menoeräni on biletys. Senkin voi budjetoida. Kaikkein halvimmillaan koko iltaan voi käyttää 6 € (sisäänpääsy 3 €, narikka 3 €).

Vierailija
19/48 |
01.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Itse olen ollut vastuullinen rahan käyttäjä koko ikäni, samoin sisareni. Kumpikaan ei ole 18 vuotiaana hassannut säästöjään vaikka molemmilla meillä on ollut ihan kivasti säästöjä. Kyllä meille on rahan käytöä opetettu pienestä pitäen. On vertailtu hintoja, on pohdittu ostosten tarpellisuutta. Muistikuvani mukaan suurin osa ystävistäni ovat olleet vastuullisia rahan käyttäjiä koko ikänsä. Mieleen tulee vain yksi tapaus jolla palkka kuluu aina saman tien.

Vierailija
20/48 |
01.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä annoin äidin pitää silti käyttöoikeudet mun tileille, vaikka täytin 18v. Niin äiti aina huomautteli jos näytti rahan käyttö lähtevän lapasesta. Lisäksi mulla oli yksi säästötili, johon en päässyt nettipankissa käsiksi, mutta äiti pääsi. Eli jos tarvitsin sieltä rahaa, piti olla hyvä syy ja soittaa äitille että siirtää sieltä käyttötilille, tai sit mennä itse pankissa käymään. Ja nämä siis sovin yhdessä äidin kanssa, koska tiesin, että jos tosta noin vaan saan kaikki rahani käyttööni, lähtisi käsistä. Ja no, suurin osa rahoistani lisäksi on rahastoihin sijoitettuna, ja niiden nostaminen ei taida olla yhtä yksinkertainen kun tililtä nosto. Tosin niitä rahoja en ole vielä tarvinnut, joten saavat rauhassa kasvaa siellä korkoa.