Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

18-vuotias tyttäreni saa oikeudet omaan pankkitiliinsä.

Vierailija
01.11.2014 |

Sekä säästetyt lapsilisät ja kesätöistä/muista töistä tulevaisuudessa tienatut rahat. Riittääkö pelkkä ikä perusteeksi rajoittamaan tytön oikeuksia näihin rahoihin? 

Kommentit (48)

Vierailija
21/48 |
01.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.11.2014 klo 17:35"]

[quote author="Vierailija" time="01.11.2014 klo 17:33"]

No siis tämähän on Ikiksen aloitus - mutta monen vanhemman ongelma.

Kyllä se on niin, että asiasta puhuminen pitää aloittaa hyvissä ajoin. Että ne rahat eivät ole hassattavaksi.

Kyllä vanhemmilla keinoja on vielä 18-vuotispäivän jälkeenkin. Ei vanhempien suututtaminen ihan pikkuasia ole 18-vuotiaalle. Siis suutu kunnolla! Sano, että takaisin ei ole tulemista, jos ne hassaat.

Sitten on tietysti vielä perinnöttömäksi jättämisellä uhkailu.

[/quote]

Paitsi että Suomessa ei niin vaan jätetä perinnöttömäksi lapsiaan.

[/quote]

Kyllähän siihen keinot löytyy. Esim. että vanhemmat hassaavat koko omaisuutensa huvitteluun ennen kuolemaa, eläkkeellä. Tai vaikka antavat huikeita lahjoja mulle sukulaisille.

Vierailija
22/48 |
01.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo 15-vuotiaalla on lain mukaan oikeus käyttää omalla työllään hankkimansa rahat itse.

Kannattaa opettaa lapsia vastuullisiksi rahankäyttäjiksi jo pienestä pitäen. Silloin uskallamme antaa lapsillemme rahankäyttövaltuudet siltä varalta, että emme itse kykene huolehtimaan asioistamme sairauden tai vanhuuden vuoksi.

En missään tapauksessa allekirjoita tuota, että vain 0.1% olisi vastuullisia rahankäyttäjiä. Oman perheen otannan perusteella sanoisin, että 50% on paljon lähempänä todellisuutta. Tai sitten olemme poikkeuksellisen onnistuneita kasvattajia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/48 |
01.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.11.2014 klo 17:37"]

[quote author="Vierailija" time="01.11.2014 klo 17:29"]

[quote author="Vierailija" time="01.11.2014 klo 15:47"]

[quote author="Vierailija" time="01.11.2014 klo 15:44"]

Et voi rajoittaa mitenkään sitä, miten lapsi käyttää tilillä olevia rahoja sen jälkeen, kun hän on tullut täysi-ikäiseksi. Tätä olisi kannattanut miettiä jo etukäteen. Esim. juuri tästä syystä emme ole koskaan säästäneet lapsilisiä lasten nimissä olevalle tilille.

[/quote]Millä perusteella esim. 20-vuotias on automaattisesti vastuuton rahankäyttäjä? Miksi tuon ikäiselle ei muka voi antaa säästettyjä rahoja? 

[/quote]

No 99.9% tuon ikäisistä on vastuuton rahankäyttäjä. Kuinka moni tuon ikäisistä ei juo alkoholia, polta tupakkaa, biletä, osta merkkivaatteita tai osta hienoja teknoleluja? Kuinka moni ihan oikeasti tuon ikäinen ostaa vain tarpeellisen ja säästää loput?

[/quote]

Mun mielestäni vastuullinen rahankäyttö ei tarkoita sitä, että ei saisi elää ollenkaan. Minä käytän rahaa tarpeelliseen ja "tarpeeton" menoeräni on biletys. Senkin voi budjetoida. Kaikkein halvimmillaan koko iltaan voi käyttää 6 € (sisäänpääsy 3 €, narikka 3 €).

[/quote]

Kuka hemmetti menee baariin mutta ei juo mitään?

Vierailija
24/48 |
01.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

18 vuotta täytettyäsi vanhempiesi käyttöoikeudet pankkipalveluihisi lakkaavat ja ne siirtyvät sinulle. Tämä koskee tililläsi olevien rahojen lisäksi mm. korttia, verkkopalvelutunnuksia sekä nimissäsi mahdollisesti olleita rahastoja ja muita sijoituksia. Nyt sinä yksin päätät niistä.

18 vuotta täytettyäsi vanhemmillasi on oikeus saada tietoja pankkiasioistasi vain, jos annat heille luvan (ja meille valtakirjan, jolla valtuutat heidät esimerkiksi katsomaan tai käyttämään sinun pankkitiliäsi omassa op.fi-palvelussaan).

Vierailija
25/48 |
01.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kun sitä ei voi määrät, perhana. Minä olisin avannut lapsenlapselle tilin ja halusin ehdon, että vasta 25-vuotiaana tai sitten kun minä päätän, saa oikeudet siihen, vaan eikun ei. 18 vuotta on raja ja sen jälkeen tilinhaltija saa tehdä rahalle mitä haluaa.

Niinpä avasin oman tilin jolle panen rahaa lapsenlapselle. Saa sen sitten perintönä jos satun kuolemaan ennenaikaisesti kun mainitsin siitä testamentissa tai saa sen sitten lahjana, kun itse päätän, mikä on oikea hetki. Hölmöä vaan, että nyt sitten tulee lahjavero tai perintövero maksettaviksi hänelle.

Omaa tiliä en avanut sillä lapselle avasin ja olin iloinen että hänellä on näin helpompi alku aikuisuuteen kuin minulla. Ja siinä kävi just niin, että kun sai rahat, niin koko summa oli tuhlattu parissa vuodessa matkoihin, ravintolakäynteihin ja koruihin.

Ei ollut enää rahaa omaan asuntoon vaikka siihen oli raha korvamerkitty....

Jos olisin uudelleen nuori äiti, niin en tasatarkkaan enää avaisi tiliä lapselle vaan säästäisin suunnittelemani summan ja ostaisin vaikka pienen sijoitusasunnon, jossa lapsi sitten voi alkaa kokeilla omia siipiään. Mutta rahaa ei kyllä tippuisi eikä ennakkoperintöjä.

[quote author="Vierailija" time="01.11.2014 klo 15:31"]

Itse hassasin puolet, melkein 10 000e puolessa vuodessa kun sain pankkitilin ja muutin omilleni. Havahduksen jälkeen olen ollut äärimmäisen tarkka että siihen tiliin en koske, vaikka mikä olisi. Tuskin oman vanhemman sanat vaikuttaa pätkääkään, oman kantapään kautta, valitettavasti... Halusin kyllä alaikäisenä, että vanhempani muuttavat tilin, että en voisi koskea siihen ennen 25 tms, että ei voisiin voi koskea, nimeä en tiedä. Olisi ollut kannattavempaa...

[/quote]

Vierailija
26/48 |
01.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se lapsi ota sua enää todesta jos alat uhata perinnöttömäksi jättämistä. Suomessa kun ei voi jättää perinnöttömäksi jos ei ole tehnyt jotain tosi pahaa rikollista.[quote author="Vierailija" time="01.11.2014 klo 17:33"]

Kyllä se on niin, että asiasta puhuminen pitää aloittaa hyvissä ajoin. Että ne rahat eivät ole hassattavaksi.

Kyllä vanhemmilla keinoja on vielä 18-vuotispäivän jälkeenkin. Ei vanhempien suututtaminen ihan pikkuasia ole 18-vuotiaalle. Siis suutu kunnolla! Sano, että takaisin ei ole tulemista, jos ne hassaat.

[/quote]

Vierailija
27/48 |
01.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.11.2014 klo 17:40"]

Et voi rajoittaa mitenkään sitä, miten lapsi käyttää tilillä olevia rahoja sen jälkeen, kun hän on tullut täysi-ikäiseksi. Tätä olisi kannattanut miettiä jo etukäteen. Esim. juuri tästä syystä emme ole koskaan säästäneet lapsilisiä lasten nimissä olevalle tilille.

[/quote]Millä perusteella esim. 20-vuotias on automaattisesti vastuuton rahankäyttäjä? Miksi tuon ikäiselle ei muka voi antaa säästettyjä rahoja? 

[/quote]

No 99.9% tuon ikäisistä on vastuuton rahankäyttäjä. Kuinka moni tuon ikäisistä ei juo alkoholia, polta tupakkaa, biletä, osta merkkivaatteita tai osta hienoja teknoleluja? Kuinka moni ihan oikeasti tuon ikäinen ostaa vain tarpeellisen ja säästää loput?

[/quote]

Itse olen ollut vastuullinen rahan käyttäjä koko ikäni, samoin sisareni. Kumpikaan ei ole 18 vuotiaana hassannut säästöjään vaikka molemmilla meillä on ollut ihan kivasti säästöjä. Kyllä meille on rahan käytöä opetettu pienestä pitäen. On vertailtu hintoja, on pohdittu ostosten tarpellisuutta. Muistikuvani mukaan suurin osa ystävistäni ovat olleet vastuullisia rahan käyttäjiä koko ikänsä. Mieleen tulee vain yksi tapaus jolla palkka kuluu aina saman tien.

[/quote]

Suurin osa ei todellakaan ole vastuullisia rahankäyttäjiä. Koska sellaiset ei oikeasti osta mitään turhanpäiväistä. Eikä sellaiset myöskään tarvitse mitään tukia.

Vastuullisella rahankäyttäjällä jaa aina selvästi rahaa säästöön palkasta vaikka palkka olisikin pieni. Eikä näin ollen ole ikinä rahaongelmia. APS säästäminen aloitetaan 18 vuotiaana ja samaan aikaan säästetään muutenkin.

Suuri osa suomalaisista valittaa rahaongelmia vaikka ovat työssäkäyviä ihmisisä ja se kertoo siitä että ei osata käsitellä rahaa.

Vierailija
28/48 |
01.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mahdollista. Mummo vaan sanoo nin tehneensä, mutta pankit eivät tällaisia klausuulia pane.[quote author="Vierailija" time="01.11.2014 klo 17:33"]

Lasten mummo on säästänyt lapsilleni pientä pesämunaa. Hän on laittanut tileihin ikärajaksi 22v. En tiedä onko kuinka laillista mutta pankissa ovat tehneet tällaisen sopimuksen. Periaatteessahan lapsi on 18v laillisesti oikeutettu päättämään nimissään olevista rahoista.

[/quote]

Vierailija
29/48 |
01.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.11.2014 klo 17:46"]

No kun sitä ei voi määrät, perhana. Minä olisin avannut lapsenlapselle tilin ja halusin ehdon, että vasta 25-vuotiaana tai sitten kun minä päätän, saa oikeudet siihen, vaan eikun ei. 18 vuotta on raja ja sen jälkeen tilinhaltija saa tehdä rahalle mitä haluaa.

Niinpä avasin oman tilin jolle panen rahaa lapsenlapselle. Saa sen sitten perintönä jos satun kuolemaan ennenaikaisesti kun mainitsin siitä testamentissa tai saa sen sitten lahjana, kun itse päätän, mikä on oikea hetki. Hölmöä vaan, että nyt sitten tulee lahjavero tai perintövero maksettaviksi hänelle.

Omaa tiliä en avanut sillä lapselle avasin ja olin iloinen että hänellä on näin helpompi alku aikuisuuteen kuin minulla. Ja siinä kävi just niin, että kun sai rahat, niin koko summa oli tuhlattu parissa vuodessa matkoihin, ravintolakäynteihin ja koruihin.

Ei ollut enää rahaa omaan asuntoon vaikka siihen oli raha korvamerkitty....

Jos olisin uudelleen nuori äiti, niin en tasatarkkaan enää avaisi tiliä lapselle vaan säästäisin suunnittelemani summan ja ostaisin vaikka pienen sijoitusasunnon, jossa lapsi sitten voi alkaa kokeilla omia siipiään. Mutta rahaa ei kyllä tippuisi eikä ennakkoperintöjä.

[/quote]

Joutuisit maksamaan lahjaveroa, jos antaisit lapselle säästämää rahaa.

Vierailija
30/48 |
01.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.11.2014 klo 17:43"]

Jo 15-vuotiaalla on lain mukaan oikeus käyttää omalla työllään hankkimansa rahat itse.

Kannattaa opettaa lapsia vastuullisiksi rahankäyttäjiksi jo pienestä pitäen. Silloin uskallamme antaa lapsillemme rahankäyttövaltuudet siltä varalta, että emme itse kykene huolehtimaan asioistamme sairauden tai vanhuuden vuoksi.

En missään tapauksessa allekirjoita tuota, että vain 0.1% olisi vastuullisia rahankäyttäjiä. Oman perheen otannan perusteella sanoisin, että 50% on paljon lähempänä todellisuutta. Tai sitten olemme poikkeuksellisen onnistuneita kasvattajia.

[/quote]'

50% on utopiaa. Sellaiset ihmiset säästää koko elämänsä ajan. Heillä ei koskaan ole rahaongelmia eikä he tarvitse asuntolainan lisäksi ikinä mitään muuta lainaa.

Eikä vanhempien tarvitse ikinä heitä tukea mitenkään.

Vierailija
31/48 |
01.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö olisi helpompi opettaa lapsille järkevää rahankäyttöä?

Meillä on lapsilla omat tilit ja ihan täydet oikeudet käyttää kaikkia rahojaan, pankkikortit ovat saaneet heti, kun se on iän puolesta mahdollista. Jokaisella lapsella oli jo 10v iässä tilillään muutama tuhat euroa ja palstalaisen ajatusmaailman mukaisesti he olisivat tuhlanneet kaikki rahansa karkkeihin ja hauskanpitoon.

Vaan kun eivät tuhlanneet. Sen sijaan ovat opetelleet sijoittamista (nordnetin tunnukset jo 15v iässä) ja säästämistä (eli järkevää rahankäyttöä). Omaisuutensa on karttunut lamasta huolimatta ja opiskelijatyttö osti keväällä asunnon 21v iässä ihan omilla sijoituksilla kartutetun "pohjakassan" turvin.

Rahaa oppii käyttämään vain siten, että rahaa on käytettävissä. Jos lapsi saa ensimmäiset omat rahat käyttöönsä 18v synttärinä, niin ei ihme, että palstamammatkin ovat aina rahapulassa. Kun kuvitellaan, että rahat pitää käyttää heti, kun niitä on...

Vierailija
32/48 |
01.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on rikkonut lakia, jos ei ole antanut tyttärensä päättää kesätyörahoistaan tai muusta tyttären omalla työllään ansaitsemista rahoista.

Vierailija
33/48 |
01.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.11.2014 klo 17:47"]

Ei se lapsi ota sua enää todesta jos alat uhata perinnöttömäksi jättämistä. Suomessa kun ei voi jättää perinnöttömäksi jos ei ole tehnyt jotain tosi pahaa rikollista.[quote author="Vierailija" time="01.11.2014 klo 17:33"]

[/quote]

Ne rahat voi käyttää itse ennen kuolemaa. Voi kertoa, että en aio sitten tuollaiselle rahankäyttäjälle jättää mitään. Että tämä lahja on tarkoitettu järkevään asiaan kuten asunnon käsirahaksi.

En tiedä, mitä teinejä täällä on vastailemassa, kun niin kismittää, että kontrollin mahdollisuus ei oikeasti pääty 18 vuoteen.

Vanhemmat voivat vaikka katkaista välit lapseen tai uhata sillä, jos heidän tiettyyn tarkoitukseen säästämät rahat pistetään typerästi menemään.

[/quote]

Vierailija
34/48 |
02.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi vanhempien pitää kerätä lapsen tilille rahaa?

Itse olin vastuullinen raha-asioissa, koska tienasin 18-vuotiaasta asti rahani itse (eikä pesämunaa ollut kertynyt sitä ennenkään). Tieto siitä, että jos sössin raha-asiat, olen yksin vastuussa, eikä kukaan pelasta, oli aika hyvä kannustin.

Vierailija
35/48 |
02.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

H

Vierailija
36/48 |
02.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Minä. En todellakan tuhlaillut. Säästin yläasteikäisenä kesätyörahoista mm vaihto-oppilasvuoden.

Vierailija
37/48 |
02.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 07:00"]

[quote author="Vierailija" time="01.11.2014 klo 17:36"]

Minä olin kaksikymppisenä hyvinkin vastuullinen yliopisto-opiskelija, joka en ottanut lainaa vaan elin opintorahalla ja asumislisällä ja kesätyöansioilla. En tuhlannut turhiin vaatteisiin tai meikkeihin tai päihteisiin, koska ne eivät ole koskaan minua kiehtoneet. Ostin peruskännykän ja halvan pöytäkoneen, joiden avulla pärjäsin opiskeluissa mainioisti. Eläminen oli tiukkaa, mutta valmistuin ilman lainataakkaa harteillani, ja olen siitä hyvin onnellinen ja ylpeäkin. Täytyy sanoa, että olisi ollut mukavaa, jos olisi saanut vaikka 150 euroa kuussa elämiseen tuollaiselta säästötililtä. Ei olisi tarvinnut jännittää esim. hammaslääkärin tai sairastumisen varalta vaan olisi voinut olla rauhallisin mielin ja ajatella, että puskurirahastoa löytyy, jos on tarve.

[/quote]

Hammaslääkäri ja muu sairastaminen YTHS:ssä, jos kerran olit yliopisto-opiskelija. Jos nostit opintorahat ja asumislisät ja teit kesätöitä, niillä tulikin tulla toimeen. Jos ei riitä, saa opintolainaa. Lähes kaikki tulee opiskelijalle puoli-ilmaiseksi, asuminen, matkaliput, kouluruoka, en ymmärrä miksi tästä pitäisi tehdä numeroa.

[/quote]

YTHS:llä ei saa mm kunnolla mielenterveyshoitoa eikä YTHS:n lääkärit kirjoita vahvoja särkylääkkeitä. olen itse joutunut menemään kuukautiskipujen takia aina ykistyiselle gynelle.

Vierailija
38/48 |
02.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikset ole opettanut laspsellesi rahankäyttöä? Katso peiliin.

Vierailija
39/48 |
02.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tuo käyttöoikeuksien lakkaaminen totta?

Minun piti käydä pankissa erikseen ne oikeudet poistamassa ja äidilläni on edelleen käyttöoikeus parikymppisten veljeni ja siskoni tileihin. Lupa tietenkin on ja oikeudet voi täysi-ikäinen varmaan itse käydä yksipuolisesti poistamassa, mutta ei ne ainakaan automaattisesti lakanneet. Op kaikilla.

Vierailija
40/48 |
02.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.11.2014 klo 17:29"][quote author="Vierailija" time="01.11.2014 klo 15:47"]

[/quote]

[/quote]

Oon 19 ja mulla on säästötilillä 15 000 jonka sain käyttöön 18-vuotiaana. Otin tonnin sieltä kun muutin omaan kämppään, puolet meni takuuvuokraan ja loput tarpeellisiin tavaroihin. :)