18-vuotias tyttäreni saa oikeudet omaan pankkitiliinsä.
Sekä säästetyt lapsilisät ja kesätöistä/muista töistä tulevaisuudessa tienatut rahat. Riittääkö pelkkä ikä perusteeksi rajoittamaan tytön oikeuksia näihin rahoihin?
Kommentit (48)
[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 07:00"]
[quote author="Vierailija" time="01.11.2014 klo 17:36"]
Minä olin kaksikymppisenä hyvinkin vastuullinen yliopisto-opiskelija, joka en ottanut lainaa vaan elin opintorahalla ja asumislisällä ja kesätyöansioilla. En tuhlannut turhiin vaatteisiin tai meikkeihin tai päihteisiin, koska ne eivät ole koskaan minua kiehtoneet. Ostin peruskännykän ja halvan pöytäkoneen, joiden avulla pärjäsin opiskeluissa mainioisti. Eläminen oli tiukkaa, mutta valmistuin ilman lainataakkaa harteillani, ja olen siitä hyvin onnellinen ja ylpeäkin. Täytyy sanoa, että olisi ollut mukavaa, jos olisi saanut vaikka 150 euroa kuussa elämiseen tuollaiselta säästötililtä. Ei olisi tarvinnut jännittää esim. hammaslääkärin tai sairastumisen varalta vaan olisi voinut olla rauhallisin mielin ja ajatella, että puskurirahastoa löytyy, jos on tarve.
[/quote]
Hammaslääkäri ja muu sairastaminen YTHS:ssä, jos kerran olit yliopisto-opiskelija. Jos nostit opintorahat ja asumislisät ja teit kesätöitä, niillä tulikin tulla toimeen. Jos ei riitä, saa opintolainaa. Lähes kaikki tulee opiskelijalle puoli-ilmaiseksi, asuminen, matkaliput, kouluruoka, en ymmärrä miksi tästä pitäisi tehdä numeroa.
[/quote]
Tulin toimeen pienillä rahoilla. En ollut vastuuton rahankäyttäjä, vaikka olin 20-vuotias, kuten lainaketjun ensimmäisessä viestissä (joka on jätetty pois jostain syystä) syytettiin. Jos olisin ollut vastuuton, olisin ottanut lainaa ja hassannut kaiken ja mennyt sitten parkumaan toimeentulotukea.
Etkö ole opettanut lastasi vastuuntuuntoiseksi rahankäyttäjäksi. Katso peiliin.
Itse olen saanut vastuullisen rahankäytön opin vähävaraisessa kodissani. Onnekseni olen pystynyt siirtämään tämän myös omille lapsilleni, vaikka meillä onkin ollut kohtuullisen hyvä tilanne. Tai ei olisi ollut ilman tarkkaa taloudenpitoa. Molemmat ollaan opiskeltu aikoinaan velaksi, säästetty oma osuus ensiasuntoon ja siitä eteenpäin. Niin kuin joku edellä sanoi, lapset eivät opi rahan käyttöä ilman rahaa! Kun lapsi saa jo melko pienenä määrätyn viikkorahan, hän oppii miettimään, mihin sen käyttää! Samoin, kun mennään vaikka johonkin huvipuistoon, lapselle annetaan kohtuullinen rahamäärä ja hän saa itse päättää, kuinka sen käyttää. Lapsen pitää olla silloin tietenkin sen ikäinen, että osaa laskea! Mutta näin lapsi oppii, mitä mikin maksaa eikä ehkä kaikkea voi saada. Eikä elämässä kaikkea tarvitse ostaa, mihin olisi varaa eli raha ei saa "polttaa" taskussa. Enkä tällä tarkoita nuukuutta, vaan järkevää rahan käyttöä ja suunnitelmallisuutta pitkällä tähtäimellä. Joillekin se ei vaan näytä onnistuvan.
[quote author="Vierailija" time="01.11.2014 klo 17:36"]
Minä olin kaksikymppisenä hyvinkin vastuullinen yliopisto-opiskelija, joka en ottanut lainaa vaan elin opintorahalla ja asumislisällä ja kesätyöansioilla. En tuhlannut turhiin vaatteisiin tai meikkeihin tai päihteisiin, koska ne eivät ole koskaan minua kiehtoneet. Ostin peruskännykän ja halvan pöytäkoneen, joiden avulla pärjäsin opiskeluissa mainioisti. Eläminen oli tiukkaa, mutta valmistuin ilman lainataakkaa harteillani, ja olen siitä hyvin onnellinen ja ylpeäkin. Täytyy sanoa, että olisi ollut mukavaa, jos olisi saanut vaikka 150 euroa kuussa elämiseen tuollaiselta säästötililtä. Ei olisi tarvinnut jännittää esim. hammaslääkärin tai sairastumisen varalta vaan olisi voinut olla rauhallisin mielin ja ajatella, että puskurirahastoa löytyy, jos on tarve.
[/quote]
Hammaslääkäri ja muu sairastaminen YTHS:ssä, jos kerran olit yliopisto-opiskelija. Jos nostit opintorahat ja asumislisät ja teit kesätöitä, niillä tulikin tulla toimeen. Jos ei riitä, saa opintolainaa. Lähes kaikki tulee opiskelijalle puoli-ilmaiseksi, asuminen, matkaliput, kouluruoka, en ymmärrä miksi tästä pitäisi tehdä numeroa.
Vierailija kirjoitti:
Lasten mummo on säästänyt lapsilleni pientä pesämunaa. Hän on laittanut tileihin ikärajaksi 22v. En tiedä onko kuinka laillista mutta pankissa ovat tehneet tällaisen sopimuksen. Periaatteessahan lapsi on 18v laillisesti oikeutettu päättämään nimissään olevista rahoista.
Periaatteessa ikärajaksi voi laittaa vaikka 30v. Mutta lapsen itse ansaisemia rahoja ei tietenkään sellaiselle tilille.
Haha. Meillä seitsennumeroinen omaisuus on lapsen nimissä. Kunnon lapsi, ei mitään ongelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Haha. Meillä seitsennumeroinen omaisuus on lapsen nimissä. Kunnon lapsi, ei mitään ongelmaa.
10000,00 euroa ei nyt kovin iso summa ole. tuollaisen summan pitäisi kenen tahansa keskituloisen säästää helposti.
18 vuotiaana maksoin pois jo ensimmäistä asuntoa. Sen laitoin myyntiin 4 vuotta myöhemmin, melkein 30 000 euron voitolla.. Mullekkin sanottiin ettei kannata tuhlata. Laitoinkin ne kiinteistöön kiinni!