Miksi mistään ei enää löydä pieniä vaatteita?
Olen hoikka nuori nainen. Tänään yritin etsiä vyötä, jonka saisi vyötärölle. Kaikissa kolmessa kaupassa, jossa näin mieleiseni vyön oli pieninkin koko liian suuri. Vyö ei pysynyt vyötäröllä vaan lepäsi lonkkaluiden päällä. Sama juttu usein myös paitojen kanssa, pienimmätkään koot eivät istu niinkuin niiden pitäisi. Ollessani teini-ikäinen ja vielä pienempi kuin nyt löysin kyllä sopivia vaatteita. Mihin pienet koot ovat hävinneet? Zaraakin kun usein parjataan pienistä koista niin kyllä se heidänkin 34/XS on välillä suuri.
Kommentit (59)
Vierailija kirjoitti:
Siro ja kurvikas kirjoitti:
Jos olet esim. kokoa 34 ja ongelmasi on vain lyhyys, niin se on vielä helppoa, sillä hihoja ja lahkeita on helppo lyhentää, mutta kun ongelmana onkin sirous, lyhyys ja kurvikkuus, niin sitten onkin jo haasteellisempaa.
Olen 158 cm, siro, mutta kurvikas nainen, jolle useimmat 152 cm lasten vaatteet olisivat sopivia hartioista ja pituuden puolestakin muuten, mutta hihat ja lahkeet jäävät lyhyeksi.
Muotimaailmassa sana kurvikas tarkoittaa usein runsasmuotoista naista, vaikka myös siroissa on kurvikkaita naisia. Monet naisten xs tai xxs-kokoiset yläosat puristavat rintani kasaan.
158 cm lasten vaatteet, esim. takit, ovat minulle aivan liian leveitä hartioista ja vyötäröltä, mutta rintojen kohdalta ja lantiosta usein pieniä, joskus harvoin sopivia kahden viimeisen osalta.
Mittani ovat siis 89-60-88, painoa 45 kg. En ole liian laiha, rasvaprosenttini oli mittauksen mukaan 22. Olen vain erittäin siro luustoltani, eikä lihaksiakaan kovin paljon ole ja vaikka olen kuntosalilla aikoinaan paljonkin käynyt, niin ei niitä lihaksia niin paljon tullut, että vaatteiden koko olisi isommaksi muuttunut.
Jos olen oikein onnekas, minun ei tarvitse kuin kaventaa jotain takkia tai hupparia ja lisäksi lyhentää hihat, mutta useimmiten hukun kaikkiin xs-34, usein myös xxs-32 takkeihin. Onneksi HM:n XS-paidat ovat venyviä ja hyviä, vain hihat pitää lyhentää. :)
Farkkuja pitää aina pienentää vyötäröltä. Jos kokeilen valmiiksi vyötäröltä sopivia farkkuja, ne painavat lantiolta ja lyttäävät peppuni.
Lisäongelmaa tulee siitä, etten pidä pillilahkeista, sillä minulla on kokooni nähden isot jalkaterät - tiedättehän, kun on 10-11 vuotiaan kokoisen lapsen rimppakintut ja sitten isot kengät. :) Monissa kaupoissa myydään vain pillifarkkuja. :(
Todellakaan ei lyhyellä ole helppoa, eikä voi vain lahkeita ja hihoja lyhentää. Takissa vyötärökaarroke on perseen kohdalla - näyttää hyvältä vai?
No, ehkä Suomessa ei ole niin väliä vaikka näyttää lapselta joka on puettu äitinsä vaatteisiin. Mutta minulle on väliä, en halua näyttää naurettavalta. Siksi teetänkin vaatteeni. En viitsi verkon kautta Kiinasta asti ostaa huonolaatuista rytkyä sovitettavaksi ja palautettavaksi.
Ja ei, teettäminen ei tule kalliiksi, sillä hyvän ompelijan luomukset kestävät, ja niitä voi korjuuttaa. Materiaalit on vain valittava oikein, ja ne joutuu toki tilaamaan ulkomailta, sillä jossain Eurokankaassa ei niitä parhaita kankaita ole.
Niin, olen itsekin lyhyt, mutta tarkoitin sanoa, että siihen nähen on helppoa, jos ei tarvitse kaventaa hartioista ja vyötäröstä, vaan yleensä selviää lyhennyksillä. Itse olen ottanut takista pois takin vyötärökaarokkeen kokonaan ja tehnyt vain yksinkertaisen reunan esim. farkkutakkiin, kunnes löysin kirpparilta 152 cm farkkutakin, joka ei tosin mene rintojen kohdalta kiinni, mutta sopii esim. mekkojen kanssa auki pidettäväksi.
Sorry, ei ollut tarkoitus vähätellä lyhyiden vaatteiden löytämisen ongelmia, kun minullahan on samat ongelmat, mutta helpompaa on olla lyhyt ja muuten 34 tai 36 -kokoinen kuin lyhyt ja 30 tai 32 -kokoinen, pikkulapsen kokoinen, mutta rinnakas ja lantiokas sirppana.
Korjaus edelliseen. Kirjoitin ensin: " Sorry, ei ollut tarkoitus vähätellä lyhyiden vaatteiden löytämisen ongelmia. Piti kirjoittaa, ettei ollut tarkoitus vähätellä lyhyiden ihmisten sopivien vaatteiden löytämisen ongelmia.
Tyttäreni on 162 cm, saman kehonrakenteen omaava kuin minäkin, siro ja kurvikas, mutta onneksi minua isompi. Hän käyttää XS-S -kokoisia vaatteita.
Usein olen antanut hänelle ostamani vaatteen, kun olen kotona huomannut, kuinka ihanalta ko. vaate näyttää hänen päällään, kun se on sopivan kokoinen. Olen samalla tajunnut, että niillä pienillä korjauksilla, mitä olin ajatellut tehdä, ko vaate, esim. jakku, roikkuisi silti rumasti harteilta tai pussittaisi selästä, vaikka olisi muualta parempi, enkä ole jaksanut alkaa purkaa ja ommella niin laajasti, että ko. vaate olisi myös itselleni yhtä sopiva.
Olen toki ollut iloinen, että vaate sopi tyttärelleni, mutta hänellä on jo aika paljon sopivia vaatteita, joten olisi kiva löytää niitä itsellekin. Ja kyllä se harmittaa, kun kuluttaa päivän kauppoja kierrellen ja kuitenkin tulos on nolla.
Minulla ei ole vara teettää vaatteita ompelijalla. Joskus olen pienentänyt takkeja ompelijalla. Pienennys esim. 70 euroa on aika iso lisä uuden takin hintaan.
Keitä julkisuuden hyvinpukeutuvia, pieniä, siroja, lyhyitä naisia tiedätte? Mietin, mistä he hankkivat vaatteensa...
Nämä kurvikkaat ja lyhyet näyttelijättäret olisivat Suomessa pulassa vaatteiden löytämisen suhteen - tietty tilaisivat niitä sitten ulkomailta tai teettäisivät.
Shakira Height: 5’1.5=156,97 cm
Kim Kardashian Height: 5’2. =158,5 cm
Reese Witherspoon Height :5′ 1” Ä = 155.45
Salma Hayek Height :5′ 2” = 158,5 cm
Ei ole helppoa olla isokaan nainen. Olen 173cm (eli en kyllä edes kovin pitkä) ja painoa reilu 80kg eli hieman ylipainoinen. Normaalien mallistojen isoimmat koot ovat liian pieniä ja XL-mallistot ovat aivan liian leveitä minulle! Suurin ongelma puseroissa on niiden lyhyys, 90% myynnissä olevista on minulle "napapaitoja"...
Vierailija kirjoitti:
Nämä kurvikkaat ja lyhyet näyttelijättäret olisivat Suomessa pulassa vaatteiden löytämisen suhteen - tietty tilaisivat niitä sitten ulkomailta tai teettäisivät.
Lähde edelliseen: http://www.outfittrends.com/10-short-height-female-celebrities-fashion-…
Mutta ei tarvi mielestäni seurata tai matkia kenenkään pukeutumista, jokainen voi pukeutua haluamallaan tavalla. Esim. lyhyen ei tarvitse yrittää näyttää pitemmältä vaatevalintojen avulla jne.
Vierailija kirjoitti:
Lähde edelliseen: http://www.outfittrends.com/10-short-height-female-celebrities-fashion-…
Mutta ei kenenkään tarvitse seurata tai matkia muiden pukeutumista, vaan voi pukeutua siten kuin haluaa. Toki voi ottaa vinkkejä muiden lyhyiden ja sirojen pukeutumisesta - halutessaan.
Suomalaisia siroja ja lyhyitä, pieniä, siroja naisia olisi kiva tuntea. Perustetaan "Erikokoisten naisten yhdistys" ja sitten yhdistyksen voimin yritetään alkaa vaikuttaa siihen, minkä kokoisia vaatteita kaupoista löytyy.
Ja onhan sekin tosi outoa, jos esim. 173 cm pitkä nainen ei löytä itselleen vaatteita, vaan ne ovat lyhyitä. Ovathan mallitkin niin pitkiä - siis täh - ihan omituinen juttu.
Itse olen 175cm pitkä ja painin myös vaatekokojen kanssa. Usein paidat on napapaitoja ja hihat aivan liian lyhyitä.
Olen aika urheilullinen (mutta en mikään muskeli) ja vartalo X-mallia eli aivan sama mitä 40/L-kokoisia vaatteita ottaa, niin hartiat kiristää ja reidet puristaa. Jos paita menee käsivarsista ja hartioista, niin vyötäröllä on löysää, sama housuissa jos pylly ja reidet menee, niin housun vyötärö roikkuu ympärillä.
Eiköhän kaikilla, jotka poikkeavat siitä 165/55 maltillinen/hoikka tiimalasi -vartalosta, ole ongelmia vaatteiden kanssa.
Itseasiassa tämä systeemi jolla vaatteet mitoitetaan on ihan itsessään jo ongelmallinen. Vaatekauppojen pitäisi järkätä tuon S/M/L homman rinnalle myös pituuden mukaan menevä mitoitus. Mitä se "no, oot vaan liian lyhyt/pitkä" toteamus muka auttaa vaateongelmaisia? Alastiko meidän pitää alkaa kulkea?
Vierailija kirjoitti:
Itse olen 175cm pitkä ja painin myös vaatekokojen kanssa. Usein paidat on napapaitoja ja hihat aivan liian lyhyitä.
Olen aika urheilullinen (mutta en mikään muskeli) ja vartalo X-mallia eli aivan sama mitä 40/L-kokoisia vaatteita ottaa, niin hartiat kiristää ja reidet puristaa. Jos paita menee käsivarsista ja hartioista, niin vyötäröllä on löysää, sama housuissa jos pylly ja reidet menee, niin housun vyötärö roikkuu ympärillä.
Eiköhän kaikilla, jotka poikkeavat siitä 165/55 maltillinen/hoikka tiimalasi -vartalosta, ole ongelmia vaatteiden kanssa.
Harmi, että teillä meitä pieniä isommillakin on vaatteiden löytämisessä ongelmia, mutta onko tosiaan Suomessakin sitten enemmistö naisista kokoa n. 165 cm, painoa n. 55 kg ja maltillinen/hoikka tiimalasi -vartalo???
Onko mitään tehtävissä? "Ryhmäkanne" kaikille vaatetehtaille ja myymälöiden vaatteiden tilauksista vastaaville tai jotain.... alkaa niin rasittaa tämä homma.
Sorry, kun tuli kahteen kertaan aiemmin sama viesti. Ensimmäistä viestiä ei näkynyt 10 minuuttiin, joten luulin, ettei sitä tulekaan.
Kai ainakin pieniä naisia on vähemmän, sillä eihän pienille/siroille/lyhyille ole juurikaan myymälöitä - no Piccolo Donna on. Isoille on sen sijaan paljonkin, mutta onko pitkille - en tiedä.
Kokorasismiahan tuo on, mutta motiivi on raha, kun ei nääs kantsi tehdä sen kokoisia vaatteita, joita vähemmistökokoiset ostavat.
Mut eikö se rahallinen tappio kompensoidu sillä, että xxs-vaatteen valmistamiseen kuluu vähemmän kangasta? Sen säästetyn kankaan voisi käyttää niiden pitempien tyyppien vaatteiden jatkamiseen. :)
Uppailen vanhaa ketjua, koska joudun pohtimaan tätä asiaa joka kerta, kun on tarvetta uusille vaatteille tai esimerkiksi vyölle tai kengille.
Olen vähän epäsuomalaisen sirorakenteinen, sellainen linnunluinen, jolla sitten kuitenkin on rinnat (kuppikoko 65D). Lastenosastot eivät siis oikein käy. Mittailin itseäni huvikseen ja tulos oli seuraava: 88/57/86. Olen noin 164 cm pitkä ja painoa 46 kiloa.... Aika suoraan kaikki sokokset, stockmannit ja vaikka zarat ovat poissa laskuista, ei puhettakaan että esim. koko 34 istuisi oikein mistään suunnasta yhdenkään merkin kohdalla. Tilailen aika paljon netistä (J. Crew petite, Alexander Wang, Michael Kors, H&M jos sattuu olemaan kokoa 32), mutta mietin siitä huolimatta mistä te muut sirot naiset löydätte vaatteita? Työni vaatii jakkupuku-tyyppistä siistiä pukeutumista, niitä teinimäisiä vaatteita saattaisi muuten löytyäkin.
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="01.11.2014 klo 02:34"]Te olette lyhyitä? Silloin teidän pitäisi käyttää ns. petite mallin vaatteita, ja katsoa koot niistä mallistoista.
Esim. asoksella on petite mallisto.
En mielestäni ole lyhyt, 163cm.
-ap
Naisten normaali koot on mitoitettu vähintään 167 cm pitkille. Tällöin lyhyemmillä voi tulla vaatteen mittasuhteet väärin.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole helppoa olla isokaan nainen. Olen 173cm (eli en kyllä edes kovin pitkä) ja painoa reilu 80kg eli hieman ylipainoinen. Normaalien mallistojen isoimmat koot ovat liian pieniä ja XL-mallistot ovat aivan liian leveitä minulle! Suurin ongelma puseroissa on niiden lyhyys, 90% myynnissä olevista on minulle "napapaitoja"...
Vaatteita tehdään eri kaavoilla. Esim t-paita voi näyttää neliöltä, kuin sumopainijan yläkroppa.
Sitten on paitoja joissa on pitkä kaava. Miesten t-paidoista näitä löytyy.
Naisten malleissa tunikat on kapeita mutta pitkiä. Kts cellbes tunikat
Kävin joulun jälkeen vaatekaupoissa ostoksilla. Normaali vaateliikkeissä ja urheiluliikkeissä eniten jäljellä olevia kokoja olivat XS ja S. Olen itse kokoa M/L. Vuosia sitten oli toisinpäin, että vain isoja kokoja oli jäljellä.
Mulla on taas se ongelma että normivaatteet on aina hieman liian pitkiä ja istuu välillä hölmösti, ja petite vaatteet on jo liian lyhyitä ja istuu myös hölmösti. Olen kai oudon mallinen. :D
Vierailija kirjoitti:
Kävin joulun jälkeen vaatekaupoissa ostoksilla. Normaali vaateliikkeissä ja urheiluliikkeissä eniten jäljellä olevia kokoja olivat XS ja S. Olen itse kokoa M/L. Vuosia sitten oli toisinpäin, että vain isoja kokoja oli jäljellä.
Aika kauppanohtaista, väittäisin. Mitoitus tosiaan tuntuu olevan nykyään ihan miten sattuu, mä en itse ainakaan koe oikeasti olevani niin pieni (monesti koko 30 tai 32 olis hyvä), kun ennen joku 34 tai 36 saattoi olla sopiva. Ja en ole lihonut tai laihtunut kahta raskautta lukuun ottamatta, normaalipainoinen nytkin.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on taas se ongelma että normivaatteet on aina hieman liian pitkiä ja istuu välillä hölmösti, ja petite vaatteet on jo liian lyhyitä ja istuu myös hölmösti. Olen kai oudon mallinen. :D
Minulla vähän sama. Olen 162cm. Tai petiteissä oikea koko olisi yleensä s tai m, mutta niissä sitten lahkeet jää vajaaksi, normivaatteissa taas xs voi pyöriä päällä....
Sokos ainakin on aivan mahdoton paikka. Pienin koko on siellä 36, jota en itse miellä pieneksi lainkaan, vaan keskikooksi, M-kooksi. Pieniä kokoja ovat 32 ja 34, keskikokoja 36 ja 38, 40 on jo large ja siitä eteenpäin sitten X:ää eteen.
En ymmärrä, miten S-ryhmällä ei ole halua tai kykyä vaatettaa siroja naisia.