Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi mistään ei enää löydä pieniä vaatteita?

Vierailija
31.10.2014 |

Olen hoikka nuori nainen. Tänään yritin etsiä vyötä, jonka saisi vyötärölle. Kaikissa kolmessa kaupassa, jossa näin mieleiseni vyön oli pieninkin koko liian suuri. Vyö ei pysynyt vyötäröllä vaan lepäsi lonkkaluiden päällä. Sama juttu usein myös paitojen kanssa, pienimmätkään koot eivät istu niinkuin niiden pitäisi. Ollessani teini-ikäinen ja vielä pienempi kuin nyt löysin kyllä sopivia vaatteita. Mihin pienet koot ovat hävinneet? Zaraakin kun usein parjataan pienistä koista niin kyllä se heidänkin 34/XS on välillä suuri.

Kommentit (59)

Vierailija
21/59 |
01.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.11.2014 klo 09:54"]Löytäisitkö sopivia tuotteita lasten- tai nuortenvaateosastoilta? Petite-mallistoja saa tilattua netistä.

[/quote]

Lastenvaatteita ei ole tehty naisille, joilla on rinnat ja lantio.

Vierailija
22/59 |
01.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 174 cm ja 50 kg ja vaatteita löytyy. Joskus hihat liian lyhyitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/59 |
01.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lähes koko ikäni käyttänyt S-kokoa, mutta vimeisenä parina vuonna olen siirtynyt lähes kokonaan XS:sään. Olen ihmetellyt asiaa, mutta tämä selvitti mysteerin. Jos tämä kehitys jatkuu niin varmaan pitää oikeasti ruveta tutkimaan jotain erikoismallistoja, vaikken itseäni edes niiin pienenä pidä (158cm bmi 20).

Vierailija
24/59 |
01.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.11.2014 klo 10:20"][quote author="Vierailija" time="01.11.2014 klo 09:54"]Löytäisitkö sopivia tuotteita lasten- tai nuortenvaateosastoilta? Petite-mallistoja saa tilattua netistä.

[/quote]

Lastenvaatteita ei ole tehty naisille, joilla on rinnat ja lantio.
[/quote]
Ei sillä ole kaikkien vaatteiden osalta merkitystä, itsekin ostan välillä miesten vaatteita, huppareita lähinnä.

Vierailija
25/59 |
01.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.11.2014 klo 10:24"]Olen lähes koko ikäni käyttänyt S-kokoa, mutta vimeisenä parina vuonna olen siirtynyt lähes kokonaan XS:sään. Olen ihmetellyt asiaa, mutta tämä selvitti mysteerin. Jos tämä kehitys jatkuu niin varmaan pitää oikeasti ruveta tutkimaan jotain erikoismallistoja, vaikken itseäni edes niiin pienenä pidä (158cm bmi 20).
[/quote]
BMI toimii normaalipituisten mittarina, noin lyhyellä BMI 20 tarkoittaa hyvin hoikkaa.

Vierailija
26/59 |
01.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.11.2014 klo 10:09"]Te BMI:n ihmettelijät ette taida ymmärtää, että sairaalloisen lihavat nostavat keskiarvoa, normaalipainosta voi lihoa paljon enemmän kuin laihtua. Lievä ylipaino on terve olotila, siinä ei ole mitään kauhisteltavaa.
[/quote]

Lievä ylipaino on lievä YLIpaino, ei siis terve olotila ihan määritelmällisesti... Ja se että obesitas nostaa keskiarvoa on tietysti vielä ikävämpi tosiasia, siinä ei ole mitään kivaa eikä normaalia...

Vierailija
27/59 |
01.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
28/59 |
01.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.11.2014 klo 10:32"]

[quote author="Vierailija" time="01.11.2014 klo 10:24"]Olen lähes koko ikäni käyttänyt S-kokoa, mutta vimeisenä parina vuonna olen siirtynyt lähes kokonaan XS:sään. Olen ihmetellyt asiaa, mutta tämä selvitti mysteerin. Jos tämä kehitys jatkuu niin varmaan pitää oikeasti ruveta tutkimaan jotain erikoismallistoja, vaikken itseäni edes niiin pienenä pidä (158cm bmi 20). [/quote] BMI toimii normaalipituisten mittarina, noin lyhyellä BMI 20 tarkoittaa hyvin hoikkaa.

[/quote]

Itseasiassa lyhyillä ihmisillä BMI-kaava vääristyy niin, että se antaa ymmärtää ihmisen olevan hoikempi kuin oikeasti onkaan. Lyhyillä siis BMI 20 on ihan normaali, ei erityisen hoikka. Sen sijaan pitkillä ihmisillä BMI 20 on jo todella riuku. Tämä johtuu siitä, että sisäelimet painaa pituudesta riippumatta suunnilleen saman verran kaikilla aikuisilla. Se mikä sisäelinten painon päälle tulee, jakautuu sitten kropan pituuden mukaan. Mitä lyhyempi kroppa, sen enemmän massaa luiden päällä.

Vierailija
29/59 |
01.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
30/59 |
01.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen myös ihmetellyt miten pienikokoiset ihmiset löytää sopivia vaatteita! Tarkoitan nyt perus keskimittaisia naisia. Itse olen 172cm ja painan 55kg, joskus jopa xs jää paidoissa isoksi tai ei vain istu kunnolla. Ärsyttävää ihmisten huijausta kokolaput. En edes tunne itseäni kovin pieneksi, uskon että 10vuotta sitten olisin saanut käyttää s-kokoa näillä mitoilla!

Vierailija
31/59 |
01.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
32/59 |
31.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset on lihoneet. Eli meille oikeasti hoikille ei löydy vaatteita enää niin paljoa, koska yleiskoko on kasvanut. Siis liikaa läskejä.

Vierailija
33/59 |
16.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet esim. kokoa 34 ja  ongelmasi on vain lyhyys, niin se on vielä helppoa, sillä hihoja ja lahkeita on helppo lyhentää, mutta kun ongelmana onkin sirous, lyhyys ja kurvikkuus, niin sitten onkin jo haasteellisempaa.

Olen 158 cm, siro, mutta kurvikas nainen, jolle useimmat 152 cm lasten vaatteet olisivat sopivia hartioista ja pituuden puolestakin muuten, mutta hihat ja lahkeet jäävät lyhyeksi.

Muotimaailmassa sana kurvikas tarkoittaa usein runsasmuotoista naista, vaikka myös siroissa on kurvikkaita naisia. Monet naisten xs tai xxs-kokoiset yläosat puristavat rintani kasaan.

158 cm lasten vaatteet, esim. takit, ovat minulle aivan liian leveitä hartioista ja vyötäröltä, mutta rintojen kohdalta ja lantiosta usein pieniä, joskus harvoin  sopivia kahden viimeisen osalta.

Mittani ovat  siis 89-60-88, painoa 45 kg. En ole liian laiha, rasvaprosenttini oli mittauksen mukaan 22. Olen vain erittäin siro luustoltani, eikä lihaksiakaan kovin paljon ole ja vaikka olen kuntosalilla aikoinaan paljonkin käynyt, niin ei niitä lihaksia niin paljon tullut, että vaatteiden koko olisi isommaksi muuttunut.

Jos olen oikein onnekas, minun ei tarvitse kuin kaventaa jotain takkia tai hupparia ja lisäksi lyhentää hihat, mutta useimmiten hukun kaikkiin xs-34, usein myös xxs-32 takkeihin. Onneksi HM:n XS-paidat ovat venyviä ja hyviä, vain hihat pitää lyhentää. :)

Farkkuja pitää aina pienentää vyötäröltä. Jos kokeilen valmiiksi vyötäröltä sopivia farkkuja, ne painavat lantiolta ja lyttäävät peppuni.

Lisäongelmaa tulee siitä, etten pidä pillilahkeista, sillä minulla on kokooni nähden isot jalkaterät - tiedättehän, kun on 10-11 vuotiaan kokoisen lapsen rimppakintut ja sitten isot kengät. :)  Monissa kaupoissa myydään vain pillifarkkuja. :(

Vierailija
34/59 |
16.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lindex on niin outo mitoituksiltaan. Mikä se idea siellä oikein on tai pitäisi olla? Ostetaanko sieltä oikeasti jotain? Vaatteet ovat telttoja.

Vierailija
35/59 |
16.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin Lindexista lasten pitsiboleron, koko 152 cm. Kavensin sitä vyötärön kohdalta ja tuli hyvä. Sitä kun ei tarvitse laittaa kiinni rintojen kohdalta. En ole koskaan löytänyt Lindexistä muuta kuin rintsikoita ja joitain lasten vaatteita.

Vierailija
36/59 |
16.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa hyvä, että olen 180cm, jos pitäisi jompikumpi koon ääripää itselleen valita. Lapsena 80- ja 90-luvulla oli vaikea löytää sopivia vaatteita, mutta nykyään minun pituisilleni on oikeinkin kivasti vaatteita kaupoissa ja taidan olla myös sopivan muotoinen vaatemallistoja ajatellen, BMI 22. Ainoa ongelma on koon 43 kengät, ne joudun yleensä tilaamaan netistä. Kaverini on pieni (158cm) ja hoikka ja valittelee kovasti tuota vaatepulaa. Minä voin mennä lähes kauppaan kuin kauppaan ja löydän päällepantavaa.

Vierailija
37/59 |
16.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki vaatemallistojen kokojakin muutetaan mutta sanoisin että Zara ja muut eteläeurooppalaiset liikkeet eivät kyllä muuta vaateindeksejään suomalaisten lihomisen takia. Lindex ja ruotsalaisfirmat saattavat näin tehdä mikäli ruotsissakin on nouseva painoindeksitrendi. Joissain eteläeuroopan maissakin on painoindeksi alkanut nousta muttei ilmeisesti kovinkaan merkittävästi.

Tällä hetkellä telttamaiset vaatteet ovat muotia kuten 80-90 luvulla: neliömäisten isojen takkien kuuluu suorastaan roikkua päällä... Huonolaatuiset ohuet teepparit eivät ole tyköistuviksi mitotettuja vaan enemmän ns. "boyfriend"-mallisiksi. Tämä ärsyttää tosin kyllä muakin kun tykkään pukeutua ihonmyötäisesti vaikken pieni olekaan...

Vierailija
38/59 |
16.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siro ja kurvikas kirjoitti:

Jos olet esim. kokoa 34 ja  ongelmasi on vain lyhyys, niin se on vielä helppoa, sillä hihoja ja lahkeita on helppo lyhentää, mutta kun ongelmana onkin sirous, lyhyys ja kurvikkuus, niin sitten onkin jo haasteellisempaa.

Olen 158 cm, siro, mutta kurvikas nainen, jolle useimmat 152 cm lasten vaatteet olisivat sopivia hartioista ja pituuden puolestakin muuten, mutta hihat ja lahkeet jäävät lyhyeksi.

Muotimaailmassa sana kurvikas tarkoittaa usein runsasmuotoista naista, vaikka myös siroissa on kurvikkaita naisia. Monet naisten xs tai xxs-kokoiset yläosat puristavat rintani kasaan.

158 cm lasten vaatteet, esim. takit, ovat minulle aivan liian leveitä hartioista ja vyötäröltä, mutta rintojen kohdalta ja lantiosta usein pieniä, joskus harvoin  sopivia kahden viimeisen osalta.

Mittani ovat  siis 89-60-88, painoa 45 kg. En ole liian laiha, rasvaprosenttini oli mittauksen mukaan 22. Olen vain erittäin siro luustoltani, eikä lihaksiakaan kovin paljon ole ja vaikka olen kuntosalilla aikoinaan paljonkin käynyt, niin ei niitä lihaksia niin paljon tullut, että vaatteiden koko olisi isommaksi muuttunut.

Jos olen oikein onnekas, minun ei tarvitse kuin kaventaa jotain takkia tai hupparia ja lisäksi lyhentää hihat, mutta useimmiten hukun kaikkiin xs-34, usein myös xxs-32 takkeihin. Onneksi HM:n XS-paidat ovat venyviä ja hyviä, vain hihat pitää lyhentää. :)

Farkkuja pitää aina pienentää vyötäröltä. Jos kokeilen valmiiksi vyötäröltä sopivia farkkuja, ne painavat lantiolta ja lyttäävät peppuni.

Lisäongelmaa tulee siitä, etten pidä pillilahkeista, sillä minulla on kokooni nähden isot jalkaterät - tiedättehän, kun on 10-11 vuotiaan kokoisen lapsen rimppakintut ja sitten isot kengät. :)  Monissa kaupoissa myydään vain pillifarkkuja. :(

Todellakaan ei lyhyellä ole helppoa, eikä voi vain lahkeita ja hihoja lyhentää. Takissa vyötärökaarroke on perseen kohdalla - näyttää hyvältä vai?

No, ehkä Suomessa ei ole niin väliä vaikka näyttää lapselta joka on puettu äitinsä vaatteisiin. Mutta minulle on väliä, en halua näyttää naurettavalta. Siksi teetänkin vaatteeni. En viitsi verkon kautta Kiinasta asti ostaa huonolaatuista rytkyä sovitettavaksi ja palautettavaksi.

Ja ei, teettäminen ei tule kalliiksi, sillä hyvän ompelijan luomukset kestävät, ja niitä voi korjuuttaa. Materiaalit on vain valittava oikein, ja ne joutuu toki tilaamaan ulkomailta, sillä jossain Eurokankaassa ei niitä parhaita kankaita ole.

Vierailija
39/59 |
16.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 170cm/60kg nainen ja Seppälässä kaikki vaatteet liian isoja.

Vierailija
40/59 |
16.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 20:46"]Olen hoikka nuori nainen. Tänään yritin etsiä vyötä, jonka saisi vyötärölle. Kaikissa kolmessa kaupassa, jossa näin mieleiseni vyön oli pieninkin koko liian suuri. Vyö ei pysynyt vyötäröllä vaan lepäsi lonkkaluiden päällä. Sama juttu usein myös paitojen kanssa, pienimmätkään koot eivät istu niinkuin niiden pitäisi. Ollessani teini-ikäinen ja vielä pienempi kuin nyt löysin kyllä sopivia vaatteita. Mihin pienet koot ovat hävinneet? Zaraakin kun usein parjataan pienistä koista niin kyllä se heidänkin 34/XS on välillä suuri.

Niiiin tuttua, 158 cm pitkä ja hoikka nainen, niin ei tahdo löytyä vaatteita... Tuntuu että S vastaa nykyään kokoa M. Ihmiset ovat lihoneet. :/

Ostin nuorena vaatteeni lasten osastoilta. Nyt on ikä korjannut tuota koko-ongelmaa. Terv. saman pituinen

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä viisi