Myyttejä, jotka tiedät epätosiksi koska ammattisi vuoksi tiedät enemmän:
Olipa harvinaisen vaikeaa otsikoida tuo asia ymmärrettävästi enkä tiedä onnistuinko siltikään. Ehkä esimerkki auttaa:
Tuli tuosta hunajamarinoitu fileesuikale -ketjusta mieleen tehdä tällainen aloitus. Eli minä olen työskennellyt elintarvikealalla ja välillä on vähän huvittavaa kuulla, miten "kriittiset ja tiedostavat" ihmiset vauhkoavat muka kauhean tietävinä esimerkiksi, että "mää en marinoituja lihoja syö, marinoidut lihat on oikeesti pilaantuneita ja marinadilla vaan peitetään se pilaantuneisuus, miten joku voi olla niin tietämätön että menee ostamaan sellaista paskaa!". Toki en tiedä jokaisen elintarvikevalmistajan toimintatapoja, mutta ainakin siinä firmassa jossa itse työskentelin ei todellakaan mitään pilaantuneita lihoja käytetty ja laadunvalvonta oli tosi tarkkaa muutenkin. Kuulostaa jotenkin huvittavalta mesoamiselta tuollainen yllä kuvattu "tietäminen" tästä näkökulmasta, kun on oikeasti itse ollut sitä työtä tekemässä ja tietää tasan tarkkaan miten se homma oikeasti menee.
Eli ketjun ajatus oli, että oletteko muut törmänneet tällaisiin huvittaviin myytteihin ja "tietoihin", joita ihmiset levittävät uskoen kaiketi itsekin niiden olevan totta, mutta joista kuitenkin itse työnne/harrastuksenne/muun asian kautta tiedätte enemmän.
Kommentit (563)
[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 18:34"]
[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 18:29"]
[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 18:23"]
[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 16:42"]
Yksityisellä puolella lääkärit ovat parempia kuin julkisella puolella.
[/quote]
No siinä mielessä totta, että peruskoulutus on lääkäreille sama. Mutta yksityisellä puolella määrätään lääkkeitä sekä tarvittavia kokeita huomattavasti helpommin ja sairauden parantamiseen panostetaan siis enemmän. Asiakas kokee tämän helposti niin, että "lääkäri" on parempi ja hoitoa saa paremmin vaikka todellisuudessa toimintatavat vain ovat erilaiset yksityisellä ja julkisella sektorilla. Puhekielessä helposti oikaistaan ja sanotaan sitten, että lääkäri oli parempi yksityisellä.
[/quote]
No juu, ja paljon turhia lääkkeitä ja tutkimuksia siinä sivussa. Määrätään antibioottia virusflunssaan ym. ja tämän maallikko tulkitsee hyväksi hoitamiseksi!
[/quote]
Niin ja sitten on myös paljon niitä tapauksia, missä terveyskeskuksessa julkisella puolella ei oteta potilasta todesta ja kun hän menee yksityiselle erikoislääkärille saa heti lääkkeet ja parantuu sairaudestaan. Näin minulla!
[/quote]
Etenkään keski-ikäisen naisen sydänoireita ei tk:ssa tunnisteta. Yksityinen kardiologi näki iskeemiset muutokset jo lepo-ekg:sta. Siinä sitä tk:n osaamista. Yksityiseltä heti lähete sydäntutkimuksiin.
"Punainen viiva joka lähtee haavasta eteenpäin on verenmyrkytys, joka tappaa kun ehtii sydämeen asti." No ei ole, vaan imusuonen tulehdus, ei vakava juttu lainkaan. "Mulle ei nouse kuume, mulle tulee aina alilämpöä, se on taudin merkki". No ei v***u ole, älilämpö kertoo siitä että elimistöstä on päässyt haihtumaan lämpöä liikaa ympäristöön, hoituu lämpimillä vaatteilla. "Mulla alko flunssa tänään ja heti se meni poskionteloihin, tarviin heti antibiootin. Ja jos en saa, haen yksityiseltä, missä on paremmat lääkärit muutenkin". Huoh. Ei se poskiontelotulehdus päivässä tuu, vaatii lonkalta heitettynä minimissään viikon räkäisen bakteeritaudin kehittyäkseen. Mutta suurin osa lievistä virusflunssista ja nuhista toki tekee turvottelua limakalvoille, mutta ei siihen antibioottia tarvita. Ja se yksityislääkäri joka liukuhihnalta kirjoittelee antibiootteja virustauteihin on gonahtanut puoskari! Näitä olis paljon lisäänkin, mutta ehkä tässä mehukkaimmat. Alapeukkuarmeijaa odotellessa.
Olisi hyvä jos myytinmurtajat laittaisivat ammattinsa tai jonkun "vakuuden" tiedolleen.
[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 18:47"]
[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 18:34"]
[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 18:29"]
[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 16:42"]
Yksityisellä puolella lääkärit ovat parempia kuin julkisella puolella.
[/quote]
No siinä mielessä totta, että peruskoulutus on lääkäreille sama. Mutta yksityisellä puolella määrätään lääkkeitä sekä tarvittavia kokeita huomattavasti helpommin ja sairauden parantamiseen panostetaan siis enemmän. Asiakas kokee tämän helposti niin, että "lääkäri" on parempi ja hoitoa saa paremmin vaikka todellisuudessa toimintatavat vain ovat erilaiset yksityisellä ja julkisella sektorilla. Puhekielessä helposti oikaistaan ja sanotaan sitten, että lääkäri oli parempi yksityisellä.
[/quote]
No juu, ja paljon turhia lääkkeitä ja tutkimuksia siinä sivussa. Määrätään antibioottia virusflunssaan ym. ja tämän maallikko tulkitsee hyväksi hoitamiseksi!
[/quote]
Niin ja sitten on myös paljon niitä tapauksia, missä terveyskeskuksessa julkisella puolella ei oteta potilasta todesta ja kun hän menee yksityiselle erikoislääkärille saa heti lääkkeet ja parantuu sairaudestaan. Näin minulla!
[/quote]
Etenkään keski-ikäisen naisen sydänoireita ei tk:ssa tunnisteta. Yksityinen kardiologi näki iskeemiset muutokset jo lepo-ekg:sta. Siinä sitä tk:n osaamista. Yksityiseltä heti lähete sydäntutkimuksiin.
[/quote]
Turhaan alapeukutat, iskemiaan olen jo saanut tarvitsemani hoidon. Henki säästyi.
...että hampaiden "vilkas" reikiintyminen johtuisi jostain hemmetin "heikosta hammasluusta". Hammasluu on kiilteen alla piilossa ja kiille on ihmiselimistön kovin aine. Vain hyvin,hyvin,hyvin,hyvin,hyvin,hyvin harvalla on jotenkin poikkeuksellisen hauras kiille. Elintaso bakteerisairaus se reikiintyminen on.
Ihmiset kuvittelevat, että kaikki lentokentällä töissä olevat ovat jotenkin "lentokentän palveluksessa" ja siksi kenen tahansa pitäisi pystyä hoitamaan aivan mikä tahansa asia, koski se sitten mitä hyvänsä, esim. ei ole mitään väliä viekö matkalaukkunsa Norwegianin vai British Airwaysin lähtöselvitykseen.
[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 18:46"]
94, no ei tarvitse olla kovinkummoinen yleiskäsitys ja lukutaito.... monet dödöt sisältävät alumiinia, joka imeytyy kehoosi. Miksi haukut puusilmiksi ihmisiä, joilla on kuitenkin tieto asiasta?
Jos kertoisin sinulle nuo asiat sillä ammattinimikkeellä ja koulutusnimikkeell, et yhtään edes pihisisi mitään vastaväitteitä =)
Mutta minun puolesta sinä voit asioista olla mitä tahansa mieltä, mielipiteesi ei poista faktoja.
[/quote]
No voisitko ystävällisesti viitata tähän tutkimukseen, jossa kerrotaan, että alumiini imeytyy kehoon! Tälläistä tutkimusta kun ei ole olemassa, eikä nykykäsityksen mukaan alumiinista antiperspirantissa ole ihmiselle haittaa. Alumiini ei imeydy kehoon, vaan jää hikirauhasen suulle tukkeeksi. Se, että puhut alumiinista ja deodorantista paljastaa sinut jo maallikoksi. Deodoranteissa ei ole alumiinia.
[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 16:51"]
Että äidillä ja sikiöllä on yhteinen verenkierto. Alkio on turvassa esim alkoholilta monta viikkoa raskauden alussa. Alkio saa ravinnon ruskuaispussista. Istukka kehittyy ja alkaa toimia yhtäkkiä jossain vaiheessa. Punktioissa selviää kaikki sikiön kromosomipoikkeavuudet. On olemassa kiireellinen huostaanotto. Sijaisvanhemmat saavat hurjan isot palkkiot. Mm nämä tiedän vääriksi ammattieni takia. Tosin moni pitäisi tietää jo peruskoulun biologian tuntien ansiosta.
[/quote]
Aijjaa. Anneli Auerin veljellä tuntuu olevan lehtitietojen mukaan hurjat suuret palkkiot, mutta kaikkihan on suhteellista. Isotuloisen mielestä varmaan ihan naurettavan pieni palkkio.
[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 18:27"]
[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 17:52"]
On ihmisiä, joilla on "vaikea herätä nukutuksesta". -Höpö höpö. Ei ole olemassa yhtäkään ihmistä, joka olisi jäänyt vain nukkumaan ja jota ei olisi saatu hereille. Ihminen voidaan toki pitää tarkoituksella unessa tavallista pitempään, mutta yksikään ei ole jäänyt "nukkumaan" kun anesteettien anto on lopettu.
[/quote]
Jos anesteetteja annostellaan esim. lapselle painon mukaan, joku lapsi voi olla hereillä heti kun toimenpide on ohi kun taas toinen on unessa vielä pitkään heräämönkin puolella. Totta kai anesteetit haihtuvat elimistöstä vähitellen, jolloin ihminen herää, mutta väittäisinpä silti, että osalla ihmisistä anesteetit vaikuttavat vahvemmin kuin toisilla. "Vaikeus" herätä nukutuksesta on eri asia kuin se, ettei heräisi ollenkaan...
[/quote]
Tottakai anesteettien ja kaikkien muidenkin lääkeaineiden poistuminen elimistöstä on yksilöllistä. Mutta fakta on se, että ennenkuin ihminen, lapsi tai aikuinen, siirretään leikkaussalista heräämöön, hän on ollut hereillä. Ketään ei siirretä heräämöön ilman, että on käynyt hereillä. Toki siitä hereilläkäymisestä juuri kukaan nukutetuista ei muista mitään, mutta se on silti totuus. Heräämössä saa nukkua ihan rauhassa nukutusaineita pois, se ei kuitenkaan ole enää sama asia kuin että olisi nukutettuna eikä "heräisi". Heräämössä myös herätellään nukkuvia potilaita, mutta ihan siitä syystä että varmistetaan esim se, onko potilaalla kipuja tms. Siellä ei herätellä siksi, että potilas ei meinaisi herätä nukutuksesta. Ja siltikään -en ole tavannut näiden vuosieni aikana _yhtäkään_ ihmistä, jolla olisi ollut vaikeuksia herätä nukutuksesta jos kaikki on mennyt taiteen sääntöjen mukaan. Nukkuminen ei ole ongelma, se voi olla ettei potilas ala hengittämään itse, mutta sekin johtuu aina lääkkeiden liiallisesta/vääräaikaisesta annosta. Ei koskaan siitä, että se olisi jotenkin potilaaseen sisäänrakennettu ongelma.
t.84
[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 17:15"][quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 16:41"]
Että ihmiset syntyvät miehiksi ja naisiksi, tai että sukupuolia on vain kaksi. Näiden ulkopuolelle mahtuu melkoinen määrä muutakin. T: Geneetikko
[/quote]
Kuinka paljon muuta sinne mahtuu? Onko transsukupuoliset eri asia kuin mies tai nainen? Sukupuolenvaihdos tai -korjaus kai tarkoittaa, että pyritään silti olemaan miehiä tai naisia, vaikka väärät vehkeet on jaettu. Se että pitää toiselle sukupuolelle tarkoitettuja vaatteita, cross-dresser esimerkiksi, ei kai ole kuin preferenssiasia eikä sillä ole genetiikan kanssa mitään tekemistä, sukupuoli on silti mies tai nainen. Hermafrodiitti on joku jolla on sekä mies että naisvehkeet, siis muissakin kuin ihmissimpansseissa esiintyvä asia, mm. kasveissa ja hyönteisissä. Olen vähän ihmeissäni, että on muutakin kuin mies- ja nais-sukupuolia, ja olen kyllä käynyt peruskouluni aivan hyvin paperein. Valaise minua, geneetikko-hyvä!
[/quote]
Otetaan yksinkertaisesti. Yleisesti kaikki tietävät, että kromosomeja on X ja Y ja näiden yhdistelmissä XY on mies ja XX nainen. No näiden lisäksi ydistelminä voi olla myös vaikkapa XXY tai pelkästään yksi X eli XO. Jos siis ajatellaan vain kromosomeja, niin mitä nämä sitten ovat? Onko XXY nainen ylimääräisellä Y kromosomilla vai mies ylimääräisellä X kromosomilla? Ei ole, kuten XO:ltakaan ei mitään puutu, ei XXY: lläkään ole mitään liikaa.
Ulkoisia tai sisäisiäkään sukupuolielimiä tarkastellen ei voi aina antaa pitävää määritelmää. On naisen näköisiä XX kromosomisia ihmisiä, joilla on kivekset, XY kromosomeilla olevia miehiä, joilla on mikropenis eikä kiveksiä. Ulkoisia sukupuolielimiä, joista ei voi tietää onko siinä nyt tosi iso klitoris vai pieni erikoisen muotoinen penis. Ja kaikkea mahdollista muutakin. Sukupuoli ei edes geenien puolesta ole jako kahteen ja kun vielä huomioidaan yksilön oma tunne sukupuolestaan tai sukupuolettomuudestaan ja sen suhde geeneihin, niin variaatioita on todella paljon.
"Olen perinyt huonon hammasluun vanhemmiltani ja siksi hampaani ovat ihan mädäntyneet".. Perintötekijät voivat kyllä vaikuttaa syljen laatuun, jolloin sen huuhtelemalla vaikutus ja vasta-aineet toimivat huonommin, ja jotkin perinnölliset sairaudet näkyvät myös hampaissa, mutta tämä on hyvin harvinaista. Lähes aina syy reikiintyneisiin hampaisiin on riittämätön suuhygienia ja huonot ruokailutottumukset.
[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 16:27"] Että jos verinäytteen ottokohtaan tulee mustelma, niin se on AINA näytteenottajan vika. Ei ole, vaan sinä itse et ole painanut näytteenottokohtaa riittävästi näytteenoton jälkeen. [/quote] En ole koskaan kuullutkaan, että pitäisi painaa enemmän kuin sen muutaman sekunnin. Mulle ei tule mustelmia, mutta sitähän näytteenottaja ei voi etukäteen tietää. Jos siis tulisi mustelmia, joista olisi selvinnyt painamalla, on se näytteenottajan vika, kun ei kertonut siitä.
[/quote]
OT Minusta mustelmat eivät ole vaarallisia joten en ymmärrä miksi niihin edes kiinnitetään huomiota.
Että suomen kielen opiskelemisessa yliopistotasolla ei ole mitään järkeä, koska kaikkihan me sitä osataan.
[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 18:30"][quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 18:23"]
[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 16:27"] Että jos verinäytteen ottokohtaan tulee mustelma, niin se on AINA näytteenottajan vika. Ei ole, vaan sinä itse et ole painanut näytteenottokohtaa riittävästi näytteenoton jälkeen. [/quote] En ole koskaan kuullutkaan, että pitäisi painaa enemmän kuin sen muutaman sekunnin. Mulle ei tule mustelmia, mutta sitähän näytteenottaja ei voi etukäteen tietää. Jos siis tulisi mustelmia, joista olisi selvinnyt painamalla, on se näytteenottajan vika, kun ei kertonut siitä.
[/quote]
Joillakin ihmisillä on alttius saada mustemia herkemmin. Ehkä et kuulu näihin. Pistokohtaan syntyy helpommin mustelma, jos liikutat kättäsi ja teet jotakin fyysisä näytteenoton jälkeen.
[/quote]
Yritin siis sanoa, että on näytteenottajan vika, jos ei anna kunnon ohjeita. En ole tiennyt tuotakaan, ettei kättä olisi hyvä liikuttaa, jos saa herkästi mustelmia. Miksei näytteenottaja kerro sitä?
Hoitajien työ on muutakin kuin perseen pesua ja paskan lapiointia.
[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 18:57"]
"Olen perinyt huonon hammasluun vanhemmiltani ja siksi hampaani ovat ihan mädäntyneet".. Perintötekijät voivat kyllä vaikuttaa syljen laatuun, jolloin sen huuhtelemalla vaikutus ja vasta-aineet toimivat huonommin, ja jotkin perinnölliset sairaudet näkyvät myös hampaissa, mutta tämä on hyvin harvinaista. Lähes aina syy reikiintyneisiin hampaisiin on riittämätön suuhygienia ja huonot ruokailutottumukset.
[/quote]
Mä luulin, että syy on se, että lapsi saa huonohampaiselta vanhemmaltaan bakteerin. Ei sitä turhaan kehoteta välttämään eli neuvotaan, ettei imeskellä samoja lusikoita ja putsata tuttia omassa suussa.
Että kuka tahansa, joka vain osaa jotain kieltä, voi hyvin toimia kääntäjänä. Että kaksikieliset ovat automaattisesti oivallisia kääntäjiä. Että kaikkihan osaavat englantia ja kääntäjät ovat siksi suunnilleen täysturhia. Että kääntäminen on nopeaa ja helppoa, eihän siinä tehdä muuta kuin korvata lähdekieliset sanat kohdekielisillä. Myös, että kääntäjä tekee aina myös tulkin työtä ja päinvastoin. Että av-kääntäjät (jotka tekevät mm. tv- ja elokuvatekstityksiä) ovat aina tyhmiä eivätkä tiedä mistään mitään, kun tuota ja tuotakaan eivät olleet osanneet ja olivat tuollaisenkin virheen tehneet ja ruutuun päästäneet.
[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 18:47"]
"Punainen viiva joka lähtee haavasta eteenpäin on verenmyrkytys, joka tappaa kun ehtii sydämeen asti." No ei ole, vaan imusuonen tulehdus, ei vakava juttu lainkaan. "Mulle ei nouse kuume, mulle tulee aina alilämpöä, se on taudin merkki". No ei v***u ole, älilämpö kertoo siitä että elimistöstä on päässyt haihtumaan lämpöä liikaa ympäristöön, hoituu lämpimillä vaatteilla. "Mulla alko flunssa tänään ja heti se meni poskionteloihin, tarviin heti antibiootin. Ja jos en saa, haen yksityiseltä, missä on paremmat lääkärit muutenkin". Huoh. Ei se poskiontelotulehdus päivässä tuu, vaatii lonkalta heitettynä minimissään viikon räkäisen bakteeritaudin kehittyäkseen. Mutta suurin osa lievistä virusflunssista ja nuhista toki tekee turvottelua limakalvoille, mutta ei siihen antibioottia tarvita. Ja se yksityislääkäri joka liukuhihnalta kirjoittelee antibiootteja virustauteihin on gonahtanut puoskari! Näitä olis paljon lisäänkin, mutta ehkä tässä mehukkaimmat. Alapeukkuarmeijaa odotellessa.
[/quote]
Jaajaa. Minulla on ollut monta kertaa poskiontelotulehdus ennenkuin on edes räkätauti ehtinyt alkaa.
Opettajien koulutus on ihan turhaa, varsinkin luokanopettajien. Kaikki ovat käyneet itse koulua ja jos osaa peruskoulun oppimäärän, osaa luonnollisestikin opettaa oppilaita.
Opettajien työpäivä on lyhyt ja joka tunnin jälkeen juodaan kahvia ja juoruillaan opehuoneessa.
94, no ei tarvitse olla kovinkummoinen yleiskäsitys ja lukutaito.... monet dödöt sisältävät alumiinia, joka imeytyy kehoosi. Miksi haukut puusilmiksi ihmisiä, joilla on kuitenkin tieto asiasta?
Jos kertoisin sinulle nuo asiat sillä ammattinimikkeellä ja koulutusnimikkeell, et yhtään edes pihisisi mitään vastaväitteitä =)
Mutta minun puolesta sinä voit asioista olla mitä tahansa mieltä, mielipiteesi ei poista faktoja.