Myyttejä, jotka tiedät epätosiksi koska ammattisi vuoksi tiedät enemmän:
Olipa harvinaisen vaikeaa otsikoida tuo asia ymmärrettävästi enkä tiedä onnistuinko siltikään. Ehkä esimerkki auttaa:
Tuli tuosta hunajamarinoitu fileesuikale -ketjusta mieleen tehdä tällainen aloitus. Eli minä olen työskennellyt elintarvikealalla ja välillä on vähän huvittavaa kuulla, miten "kriittiset ja tiedostavat" ihmiset vauhkoavat muka kauhean tietävinä esimerkiksi, että "mää en marinoituja lihoja syö, marinoidut lihat on oikeesti pilaantuneita ja marinadilla vaan peitetään se pilaantuneisuus, miten joku voi olla niin tietämätön että menee ostamaan sellaista paskaa!". Toki en tiedä jokaisen elintarvikevalmistajan toimintatapoja, mutta ainakin siinä firmassa jossa itse työskentelin ei todellakaan mitään pilaantuneita lihoja käytetty ja laadunvalvonta oli tosi tarkkaa muutenkin. Kuulostaa jotenkin huvittavalta mesoamiselta tuollainen yllä kuvattu "tietäminen" tästä näkökulmasta, kun on oikeasti itse ollut sitä työtä tekemässä ja tietää tasan tarkkaan miten se homma oikeasti menee.
Eli ketjun ajatus oli, että oletteko muut törmänneet tällaisiin huvittaviin myytteihin ja "tietoihin", joita ihmiset levittävät uskoen kaiketi itsekin niiden olevan totta, mutta joista kuitenkin itse työnne/harrastuksenne/muun asian kautta tiedätte enemmän.
Kommentit (563)
Että suomalaiset olisivat jotenkin erityisen sitkeätä porukkaa.
[quote author="Vierailija" time="01.11.2014 klo 21:18"]
Että suomalaiset olisivat jotenkin erityisen sitkeätä porukkaa.
[/quote]
Missäs ammatissa tän väitteen pääsee vääräksi toteamaan?
No jotkut ihmettelee mihin kirjastonhoitaja tarvitsee yliopistokoulutusta, ei tiedetä virkailijan ja hoitajan eroa, luullaan kai että koko lafka pysyy pystyssä itsekseen ja kokoelma ilmestyy vain tyhjästä sinne hyllyille ja pysyy siellä ja täydentyy itsestään, että kirjastonhoitajat vaan piippailee kirjoja siinä tiskillä
Itsemurhasta puhuvat eivät ole tosissaan, ne jotka oikeasti haluavat kuolla eivät puhu aikeistaan.
- Juu ei.
[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 22:19"]
Kertokaa roskakuskit viettekö te kaikki erilleen lajitellut roskat kaikki samalle kaatikselle? onko siis mitään hyötyä lajitella?
[/quote]
Muakin kiinnostaisi!
[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 16:41"]
Että ihmiset syntyvät miehiksi ja naisiksi, tai että sukupuolia on vain kaksi. Näiden ulkopuolelle mahtuu melkoinen määrä muutakin. T: Geneetikko
[/quote]
Vai että oikein geneetikko. Mistä lähtien queerfeministien henkiset kyvyt ovat yltäneet mihinkään muuhun kuin naistutkimukseen?
Lapsen hampaiden puhkeamisella ja lämmönnousulla, ei ole todistettua syy-yhteyttä.. Se on vain "vanhan kansan" uskomus.
[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 17:34"]
Kahvihan on diureetti, pissattaa ja kuivattaa.
[/quote]
Toi on tosi yleinen harhaluulo. Kahvi ei kuivata elimistöä. Vai tarkoititko 69 sen itsekin yhdeksi näistä myyteistä?
[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 16:37"]
[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 16:27"]
Että jos verinäytteen ottokohtaan tulee mustelma, niin se on AINA näytteenottajan vika. Ei ole, vaan sinä itse et ole painanut näytteenottokohtaa riittävästi näytteenoton jälkeen.
[/quote] Kyllä se on mun kohdallani näytteenottajan vika, sillä en koskaan itse suorita painamista. Sen tekee aika näytteenottaja. Usein on mustelma.
[/quote]
Ei se voi olla kyllä sattumaa, että omassa tk:ssa mustelma tulee aina, kun yksi tietty tyyppi ottaa näytteen. Kenenkään muun jäljiltä ei tule. Sama homma on myös lasten kanssa. Eikä yleensä sitä mustelmaa tule, vaikka ei painaisi yhtään. Ei nykyään edes käsketä pahemmin painaa kuin hetki.
[quote author="Vierailija" time="01.11.2014 klo 15:43"]
Mä en käy kuntosalilla koska en halua isoja lihaksia. Juu se lihasten hankkiminen onkin niin helppo homma varsinkin naispuolisilla,ne ei ihan helpolla meinaan pomosahda,vaatii tosi paljon rankkaa treeniä ja kunnon sapuskaa että saa edes jotain näkyvää aikaseksi.tän kun muistas nää bikinifitneksenkin haukkujat,kun siihenkin nyt pystyy ihan kuka vaan.ei muuta ku kokeilemaan mammat,saa nähä kauanko jaksatte.
[/quote]
No tuota, lihakset kasvavat ja erityisesti näkyvät ihmisillä eri tavoin. Itselläni, kuten äidillänikin, on hyvin näyvillä olevat olka- ja käsivarsilihakset sekä reisi- ja pohjelihakset. Niitä hätkähdetään toisinaan ilman saliakin. Sen sijaan korsettilihaksia joudun ylläpitämään, mutta se onnistuu ilman kuntosalin laitteitakin. Olen siis monta kertaa todennut kysyttäessä, että en käy salilla koska en halua näkyvämpiä lihaksia. Kuntoa ylläpidän muulla tavalla. Tällä taas ei ole mitään tekemistä sen kanssa, mitä ajattelen muiden kuntosaliharrastuksesta: en mitään erityistä. Bikinifitnessiä en ole koskaan myöskään suunnitellut vähätteleväni, eivätkä minun lihakseni ole lähellekään fitness-tasoa. Mutta en haluakaan niiden olevan.
Että alkoholi on turvallisin päihde
[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 18:17"][quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 16:20"]
Merisuola on paljon terveellisempää kuin ihan tavallinen jodioitu ruokasuola.
[/quote]
Tämä myytti on näköjään aika monen mielestä fakta ainakin alapeukutusten perusteella. Olisi íhan mielenkiintoista nähdä jonkun alapeukuttajan perustelut peukutukselleen.
[/quote]
Vahingossa alapeukutin, kun ajattelin asian päinvastoin.
[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 16:03"]
Tuli tuosta hunajamarinoitu fileesuikale -ketjusta mieleen tehdä tällainen aloitus. Eli minä olen työskennellyt elintarvikealalla ja välillä on vähän huvittavaa kuulla, miten "kriittiset ja tiedostavat" ihmiset vauhkoavat muka kauhean tietävinä esimerkiksi, että "mää en marinoituja lihoja syö, marinoidut lihat on oikeesti pilaantuneita ja marinadilla vaan peitetään se pilaantuneisuus, miten joku voi olla niin tietämätön että menee ostamaan sellaista paskaa!". Toki en tiedä jokaisen elintarvikevalmistajan toimintatapoja, mutta ainakin siinä firmassa jossa itse työskentelin ei todellakaan mitään pilaantuneita lihoja käytetty ja laadunvalvonta oli tosi tarkkaa muutenkin. Kuulostaa jotenkin huvittavalta mesoamiselta tuollainen yllä kuvattu "tietäminen" tästä näkökulmasta, kun on oikeasti itse ollut sitä työtä tekemässä ja tietää tasan tarkkaan miten se homma oikeasti menee.
[/quote]
Eikös se juttu mennyt niin, että jotkut KAUPPIAAT olivat peittäneet lihatiskissä jo hiukan vanhentuneiden lihojen makua marinoimalla. Elintarviketeollisuudessa laadunvalvonta on varmasti ihan eri tasolla kuin jossain lähikaupassa.
[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 16:59"]
[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 16:51"]
Että äidillä ja sikiöllä on yhteinen verenkierto. Alkio on turvassa esim alkoholilta monta viikkoa raskauden alussa. Alkio saa ravinnon ruskuaispussista. Istukka kehittyy ja alkaa toimia yhtäkkiä jossain vaiheessa. Punktioissa selviää kaikki sikiön kromosomipoikkeavuudet. On olemassa kiireellinen huostaanotto. Sijaisvanhemmat saavat hurjan isot palkkiot. Mm nämä tiedän vääriksi ammattieni takia. Tosin moni pitäisi tietää jo peruskoulun biologian tuntien ansiosta.
[/quote]
Eikö punktiossa saada aika tarkasti nuo kromosomipoikkeavuudet kuitenkin näkyviin, vai millaiset jäävät huomaamatta? Jopa translokaatiot ja deleetiot pystyttiin näkemään lapsivesinäytteestäni parikymmentä vuotta sitten.
[/quote]
No alkiohan saa ravintonsa alkuun ruskuaispussista vai mikä tässä nyt oli väärin? Istukka ei tosiaan ala toimia täydellä teholla yhtäkkiä, vaan kehittyy vähitellen vastaamaan alkion koko hapetuksesta ja ravitsemuksesta, mutta sinänsähän noissa asioissa ei ollut mitään niin ihmeellisen väärää.
[quote author="Vierailija" time="01.11.2014 klo 13:03"]
"Mulla 36.8 on jo kuume"
"Mulla on alilämpöä"
"Mulla ei koskaan nouse tulehdusarvo, vaikka olisi verenmyrkytys"
Yleiset luulot koskevat myös lääkäreitä ts. että yksityisellä hoito on parempaa, vaikka siellä olisi samat lääkärit.
T. Sairaanhoitaja
[/quote]
Nuo kahden ensimmäisen sitaattisi takana olevat ihmiset ovat voineet olla hypotyreootikkoja. Kannattaa aina miettiä alkuun onko oma tietotaso kohillaan ennen kuin lähtee leimaamaan potilaita.
Poistetaan tapetit itse, että maalari tulee halvemmaksi. Not. Ammattitaitoinen maalari poistaa tapetit näppärästi vuota kerrallaan kokonaisena. Vaikka tapettikerroksia olisi useita, niin jokaisen niistä pystyy irroittamaan siististi yksi kerrallaan ellei ihan erikeepperillä ole seinään liimattu. Seinien pakkelointi on kallimpaa ja vaatii pitemmän ajan kuin tapettien poisto. Tosin minähän siinä tienaan kun tee-se-itse-remontoijat yrittävät säästää. Käyttäkää roimasti lastaa hinkuttaessanne tapettia irti sentti kerrallaan ja pari viikkoa aikaanne. Tulen ja korjaan puolestanne. Olisitte päässeet puolet halvemmalla ja nopeammalla antamalla minulle homman alusta asti urakkasopimuksella...
Jos istuu kylmässä saa pissatulehduksen. -sh
Näistä tarinoitsijoista ei kovin moni ole alalla josta "tietonsa" muka ammentavat. Olipa turhauttava ketju.
Luulo: Kun menee naimisiin, on pakko vaihtaa sormuksia puolison kanssa. Ei ole.