Hs. Mielipide. Suurin osa meistä kannabiksen käyttäjistä on ihan tavallisia ihmisiä.
Hyvä että hesarissa on erillaisia näkökantoja tähän selvästi vaikeaan asiaan.
Kommentit (3472)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No niin, saunakaljat haettu. Koitin nopeasti tuosta kahlata kommentit läpi. Mihinkäs me jäätiin....
Joku mainitsi, että kannabis saattaisi vielä lähimuistin ja kyselin, mihin ja kenelle tällainen päihde on tarkoitettu joka vie lähimuistin? Osaisiko joku tätä avata minulle?
Aloittelevalla käyttäjällä kannabis vaikuttaa enemmän lähimuistiin, jota voi myös treenata paremmaksi. Ja vaikuttaa siis vain päihtymyksen ajan.
Nyt en oikein saa kiinni. Kenelle ja mihin siis on tarkoitettu päihde joka vie lähimuistin? Miten tätä lähimuistia treenataan?
alkoholin vaikutuksiin kuuluu jopa tajunnan ja kävelykyvyn menetys.
kannabis taas vaikuttaa aloittelijoilla lähimuistiin.
ei esim. muista onko mikrossa makkara vai kaalilaatikko.
kun päihtymys on ohi muutamassa tunnissa, lähimuisti toimii normaalisti.
En yhtään ymmärrä miten "olen käyttänyt päivittäin useita vuosia juuri sen verran ettei ulkopuoliset huomaa" on normaalia käyttöä? Kuulostaa ihan samalta kun alkoholisti selittää, ettei oo ongelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luoja mitä keskustelua. Minä olen yksi näistä "yhteiskunnan huipulla" työskentelevistä, jotka satunnaisesti valitsee sätkän viinin sijasta. Rentouttava vaikutus on sama, mutta kestää lyhyemmän aikaa eikä ole krapulaa koskaan. Minulla on myös hermosärkyjä, joihin kannabis auttaa paljon paremmin kuin yksikään lääkärin määräämä lääke, joista menee pää ja elimistö sekaisin todella pitkäksi aikaa jos vaste halutaan.
Olen myös teini-ikäisten äiti ja ei, en anna heidän käyttää kannabista ihan yhtä lailla kun en anna mitään muitakaan päihteitä. Kun ovat täysi-ikäisiä niin toivon heidän käyttävän päihteitä kohtuudella ja jos saisin valita niin ehdottomasti kannabista mielummin kun alkoholia tai nikotiinia.
Toinen lapsistani on ajautunut väärään seuraan ja tiedän hänen käyttävän ajoittain kannabista. Koska olen hyvin perillä lapseni asioista niin tiedän, että diilerit tulevat koulun pihalle ja kannabista on saatavilla helpommin kun "hakis" kauppaan tai Alkoon. Toki on heidän markkinoilla myös erilailla hinnoissaan, mitä voin äitinä ja rahalähteenä hallita.
En hyväksy teinini kännejä, tupakointia tai kannabiksen käyttöä. Raahaan häntä säännöllisesti huumetesteihin ja pyrin pitämään keskustelun mahdollisimman avoimena. Tosiasia kuitenkin on, että sitä kannabista on heidän ympyröissään ihan naurettavan paljon.
Tässä tulee myös sitten kylkiäisenä koko rikollisen maailman ajattelutapa, koska ruohonjuuritason myyjillä on paljon pelissä ja painetta omilta pomoiltaan. Se väkivalta ja kulttuurin omaksuminen on se, mistä olen kaikista eniten peloissani lapseni kohdalla. Joten kyllä, äitinä toivoisin, että lapseni joutuisi kiltisti päivystämään laillisen kaupan ulkopuolella sätkän saadakseen ja kaikki muut lieveilmiöt jäisivät kuviosta pois.
Kiitos pitkästä kommentista. Ihan fiksua pohdintaa.
Kerroit toivovasi, että lapsesi käyttäisi kohtuudella päihteitä. Miksi sinulle on tärkeää, että lapsesi käyttäisi päihteitä? Etkö toivo että olisivat päihteettömiä?
En ole se kenelle vastasit, mutta omasta puolestani en ainakaan toivo että omat lapseni olisivat aikuisina päihteettömiä. Onko täysi päihteettömyys mielestäsi jonkinlainen hyve?
On nimittäin olemassa myös päihteiden kohtuu käyttöä. Jos pidät täyttä päihteettömyyttä hyvänä tavoitteena ihmiselle, olisi mielenkiintoista kuulla perusteluita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin tarvitaan kannabista, kun meillä on jo laillinen päihde (alkoholi) josta saa saman vaikutuksen halutessaan?
Et voi olla tosissasi? Tuo on jo provoilua kun tiedät itsekkin että niillä on erillaiset vaikutukset. Tai jos et tiedä niin olet aivan väärässä keskustelussa.
Kerrot varmaan sitten mikä se vaikutus on mitä ei voi laillisella alkoholilla saada?
Miten alkoholi vaikuttaa minuun: Ensimmäisen tunnin-kaksi olen todella äänekäs, nauravainen, estoton, suorastaan holtiton, menen aivan ylikierroksille, olo on levoton ja ailahtelevainen. Nousun jälkeen alkaa lasku, alan itkeä, kaikki tuntuu kamalalta ja maailma on kylmä ja julma paikka. Alkoholia pitää saada lisää olon helpottamiseksi. Seuravana päivänä krapula ja morkkis ja tekee mieli loiventavaa, ja jos siihen sortuu niin sama surkea kierros alkaa alusta.
Miten kannabis vaikuttaa minuun: Ensimmäiset 2-3 tuntia olo on rento ja hyvä, keho tuntuu lämpimältä ja raukealta. Olen leppoisan hyvällä tuulella, elämä vaikuttaa positiiviselta ja naurattaa. Mieli tekee laittaa itselle syötävää ja puuhata jotain mukavaa kotosalla, käydä ulkona tai seurustella muiden kanssa. Kun vaikutus hiipuu, maailma tuntuu normaalilta. Ehkä haluan ottaa uuden annoksen tässä kohtaa, ehkä 6 tunnin päästä ennen nukkumaanmenoa, ehkä ensi viikolla. Seuraavana päivänä olo on tavallinen.
Niin, miksiköhän en käytä alkoholia lainkaan, mutta se kamala laiton huume kyllä maistuu... 🤔
Kerroit, että maailma tuntuu normaalilta kun kannabiksen vaikutus laskee. Missä sinä noin niin kun muuten viipotat psyykkeeltä jos maailma ei sinulle tunnu normaalilta koko ajan? Käsittääkseni 99,9% ihmisistä laittaa ruokaa säännöllisesti ja on positiivisia ja puuhailevat askareitaan, niin sisällä kuin ulkona. Eivät he tähän kannabista tarvitse.
Huoh, pakko tulkita negatiivisesti... Tarkoitin tietysti sitä, että kannabis"laskuissa" ei tule sellaista oloa, eträ nyt on pakko pajauttaa lisää kun ei kestä maailmaa muuten. Päin vastoin, usein ne jää huomaamatta kokonaan ja olo palautuu normaaliksi, eli juurikin sellaiseksi miltä tuntuu koko ajan jos ei pajauta, eikä olon palattua pilvisestä ns. normaaliksi olekaan mikään pakottava tarve pajauttaa uudestaan (kun taas monista muista päihteistä mm. alkoholista ja nikotiinista tulee laskuista sellainen olo, ettei kestä jos ei saa lisää). Ja käsittääkseni 99% ihmisistä ei suinkaan ole positiivisia ja puuhaile askareitaan, vaan Suomessakin on paljon sellaisia mieleltään ja/tai ruumiiltaan sairaita ihmisiä, joiden hyvinvointia ja toimintakykyä kannabis voisi olennaisesti parantaa.
Olen pahoillani jos koit että tulkitsin kommenttisi jotenkin negatiivisesti. Tulkitsin sen vain mitä kirjoitit, en ole ajatustenlukija. Ajoin takaa sitä, että ihmiset tekevät juuri noita sinun mainitsemiasi askareita ihan ilman päihteitä/kannabista. Eli mihin ns. "vaivaan" tämä päihde on sinulle tarkoitettu? Siihen, että saat tehtyä ruokaa?
Ei kannabista ole pakko käyttää mihinkään vaivaan, minusta on riittävä syy jos se tuo lisää iloa käyttäjälleen eikä häiritse muuta elämää. Itselläni se kyllä helpottaa ahdistusta.
Miksei myös lievien ylinopeuksien rankaisuista luovuta kun kuitenkaan ole mitään haittaa kuin hyvin harvoin noin oikeasti?
Humalassakin voisi ajella jos kerran pössypäissäkin sitten voi ajella?
Vierailija kirjoitti:
Jokainen käyttökerta tuhoaa aivoja, ihan niin kuin kaikki päihteet ja huumeet. Jotkut aineet ovat siinä nopeampia, jotkut hitaampia.
Alkoholi on voimakkaana solumyrkkynä nopein aivojen tuhoaja. Kannabis taas hidastaa aivojen tuhoja mm. MS-taudissa ja Alzheimerissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No niin, saunakaljat haettu. Koitin nopeasti tuosta kahlata kommentit läpi. Mihinkäs me jäätiin....
Joku mainitsi, että kannabis saattaisi vielä lähimuistin ja kyselin, mihin ja kenelle tällainen päihde on tarkoitettu joka vie lähimuistin? Osaisiko joku tätä avata minulle?
Aloittelevalla käyttäjällä kannabis vaikuttaa enemmän lähimuistiin, jota voi myös treenata paremmaksi. Ja vaikuttaa siis vain päihtymyksen ajan.
Nyt en oikein saa kiinni. Kenelle ja mihin siis on tarkoitettu päihde joka vie lähimuistin? Miten tätä lähimuistia treenataan?
Aukeaa koko ajan enemmän, mutta kenelle ja mihin siis on tarkoitettu päihde joka vie lähimuistin? Mihin ihminen tarvitsee päihdettä joka vie lähimuistin? Sellainen joka ei halua muistaa onko mikrossa makkara vai kaalilaatikko? Toivottavasti saat kiinni mitä tarkoitan.
Vierailija kirjoitti:
Miksei myös lievien ylinopeuksien rankaisuista luovuta kun kuitenkaan ole mitään haittaa kuin hyvin harvoin noin oikeasti?
Mietihän sitä. Ehkä keksit syitä ilman apuakin.
Ja tosiaan, pystyn kyllä elämään normaalia elämää ilmankin kannabista varsin hyvin. Elämäni on kuitenkin huomattavasti mukavampaa, rennompaa ja nautinnollisempaa sen kanssa. Arvioin omaa käyttöäni kriittisesti ja pidän määrät pieninä, enkä ole huomannut käytöllä juurikaan negatiivisia vaikutuksia. Jos samoilla spekseillä alkoholin käyttö on ok, miksi ei kukan, kun se on vielä paljon vähemmän haitallinen aine?
Vierailija kirjoitti:
Nopeusrajoitukset ovat syystä ja ylinopeuksissa on riski satuttaa muita, toisin kuin pössyttelyssä. Mistä sait päähäsi, että pössypäissään ajelu oltaisiin sallimassa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannabiksen käyttäjät juuri ovatkin niitä, joiden intohimona on lähimuistin treenaaminen.
Jokainen käyttökerta tuhoaa aivoja, ihan niin kuin kaikki päihteet ja huumeet. Jotkut aineet ovat siinä nopeampia, jotkut hitaampia.
kannabis ei tuhoa aivoja edes runsaassa lääkekäytössä.
päinvastoin sitä käytetään lääkkeenä mm. ms-taudissa koska se suojelee aivoja.
Joopa joo https://www.tiede.fi/artikkeli/uutiset/kannabis-vanhentaa-aivoja-enemma…
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei kannata sitä, että pilvessä saisi ajaa.
Vierailija kirjoitti:
Jos nää huumeriippuvaiset saavat nyt ihan tosissaan unelmansa toteen, eli kannabiksen lailliseksi, niin kohta ne herää siihen että hei, miksi vain kannabis on laillista ja muut huumeet laittomia? Sitten pitäisi laillistaa kaikki muutkin huumeet, ja tottahan nyt vihreät ovat sitä asiaa etunenässä ajamassa läpi.
Minä en kannabikseen enkä muihinkaan päihteisiin tule koskemaan edes pitkällä kepilläkään, vaikka määräisivät sen pakolliseksi.
Minä olen pajautellut satunnaisesti kauan, reilut 30 vuotta. En koskisi koviin aineisiin pitkällä tikullakaan. Ei ole vielä ainakaan tehnyt mieli edes kokeilla. On tarjottu piriä. Vielä kehui ettei ole mitään jatkettua pa s. Kieltäydyin kohteliaasti.
Vierailija kirjoitti:
Nopeusrajoitukset ovat syystä ja ylinopeuksissa on riski satuttaa muita, toisin kuin pössyttelyssä. Mistä sait päähäsi, että pössypäissään ajelu oltaisiin sallimassa?
Olkiukkoargumentointia tuo ylinopeus ja että humalassa saisi ajaa oikein sanan varsinaisessa merkityksessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aukeaa koko ajan enemmän, mutta kenelle ja mihin siis on tarkoitettu päihde joka vie lähimuistin? Mihin ihminen tarvitsee päihdettä joka vie lähimuistin? Sellainen joka ei halua muistaa onko mikrossa makkara vai kaalilaatikko? Toivottavasti saat kiinni mitä tarkoitan.
Jokainen päihde vaikuttaa omalla tavallaan. Alkoholi vie lähimuistin ja muistin usein kokonaan ja jopa tajunnan täydellinen sammutus on sillä mahdollista, ja kannabis vaikuttaa aloittelijoilla lähimuistiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sivusta kommentoin tätä asiaa. Mielestäni tuo lähimuistin meneminen ei kuvaa kovinkaan hyvin tilannetta. Enemmänkin se on sellaista ajoittaista "mitä mä olinkaan tekemässä" havahtumista. Ihan samalla tavoin kuin ajatuksissaan ollessa käy välillä selvinpäinkin. Kannabiksen käyttöön ei kuulu myöskään mitkään filmi poikki-tilanteet, vaan seuraavana päivänä kyllä muistaa kaiken.
Tuskin kukaan käyttää kannabista mihinkään lähimuistin menettämisen tarpeeseen. Se on enemmänkin sivuvaikutus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannabiksen käyttäjät juuri ovatkin niitä, joiden intohimona on lähimuistin treenaaminen.
kannabis ei tuhoa aivoja edes runsaassa lääkekäytössä.
päinvastoin sitä käytetään lääkkeenä mm. ms-taudissa koska se suojelee aivoja.
Joopa joo https://www.tiede.fi/artikkeli/uutiset/kannabis-vanhentaa-aivoja-enemma…
Vanhuus on viisaus aivoissakin. Alkoholi taas tuhoaa aivoja enemmän kuin mikään muu huume tai päihde. Ei pelkästään vanhenna, vaan solumyrkkynä tuhoaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Soittamalla on tosi helppo treenata lähimuistia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luoja mitä keskustelua. Minä olen yksi näistä "yhteiskunnan huipulla" työskentelevistä, jotka satunnaisesti valitsee sätkän viinin sijasta. Rentouttava vaikutus on sama, mutta kestää lyhyemmän aikaa eikä ole krapulaa koskaan. Minulla on myös hermosärkyjä, joihin kannabis auttaa paljon paremmin kuin yksikään lääkärin määräämä lääke, joista menee pää ja elimistö sekaisin todella pitkäksi aikaa jos vaste halutaan.
Olen myös teini-ikäisten äiti ja ei, en anna heidän käyttää kannabista ihan yhtä lailla kun en anna mitään muitakaan päihteitä. Kun ovat täysi-ikäisiä niin toivon heidän käyttävän päihteitä kohtuudella ja jos saisin valita niin ehdottomasti kannabista mielummin kun alkoholia tai nikotiinia.
Toinen lapsistani on ajautunut väärään seuraan ja tiedän hänen käyttävän ajoittain kannabista. Koska olen hyvin perillä lapseni asioista niin tiedän, että diilerit tulevat koulun pihalle ja kannabista on saatavilla helpommin kun "hakis" kauppaan tai Alkoon. Toki on heidän markkinoilla myös erilailla hinnoissaan, mitä voin äitinä ja rahalähteenä hallita.
En hyväksy teinini kännejä, tupakointia tai kannabiksen käyttöä. Raahaan häntä säännöllisesti huumetesteihin ja pyrin pitämään keskustelun mahdollisimman avoimena. Tosiasia kuitenkin on, että sitä kannabista on heidän ympyröissään ihan naurettavan paljon.
Tässä tulee myös sitten kylkiäisenä koko rikollisen maailman ajattelutapa, koska ruohonjuuritason myyjillä on paljon pelissä ja painetta omilta pomoiltaan. Se väkivalta ja kulttuurin omaksuminen on se, mistä olen kaikista eniten peloissani lapseni kohdalla. Joten kyllä, äitinä toivoisin, että lapseni joutuisi kiltisti päivystämään laillisen kaupan ulkopuolella sätkän saadakseen ja kaikki muut lieveilmiöt jäisivät kuviosta pois.
Kiitos pitkästä kommentista. Ihan fiksua pohdintaa.
Kerroit toivovasi, että lapsesi käyttäisi kohtuudella päihteitä. Miksi sinulle on tärkeää, että lapsesi käyttäisi päihteitä? Etkö toivo että olisivat päihteettömiä?
En ole se kenelle vastasit, mutta omasta puolestani en ainakaan toivo että omat lapseni olisivat aikuisina päihteettömiä. Onko täysi päihteettömyys mielestäsi jonkinlainen hyve?
On nimittäin olemassa myös päihteiden kohtuu käyttöä. Jos pidät täyttä päihteettömyyttä hyvänä tavoitteena ihmiselle, olisi mielenkiintoista kuulla perusteluita.
Osaatko kertoa miksi et toivo lapsesi olevan aikuisena päihteettömiä, eli miksi sinulle on tärkeää että lapsesi käyttäisi päihteitä. Lisäksi kertoo juuri paljon suomalaisesta päihteidenkäytöstä ja sen ihannoimisesta, että päihteettömyyttä pitäisi aina jotenkin perustella. Miksi näin? Pitääkö minun myös perustella miksi en lyö ketään tai tee rikoksia? Ymmärrätkö mitä yritän sinulle kertoa?
Ei päihteettömyys mikä autuaaksi tekevä asia ole, mutta sitähän ei ole myöskään kohtuukäyttö. Monelle myös päihteettömyys tekisi hyvää, mutta eivät siihen pysty.
Olen pahoillani jos koit että tulkitsin kommenttisi jotenkin negatiivisesti. Tulkitsin sen vain mitä kirjoitit, en ole ajatustenlukija. Ajoin takaa sitä, että ihmiset tekevät juuri noita sinun mainitsemiasi askareita ihan ilman päihteitä/kannabista. Eli mihin ns. "vaivaan" tämä päihde on sinulle tarkoitettu? Siihen, että saat tehtyä ruokaa?